Canecreek helm, ny gaffel på marknaden.

marr sa:
Cc släpper Helm.
Smutt med slaglängdsjustering. Men blir service lika knepig som på dämparen?

https://www.canecreek.com/products/suspension/helm/overview

Tack! Nu slapp jag själv vara hovreporter... ;)

Tror faktiskt inte den kommer att vara så svårservad, i https://m.pinkbike.com/news/cane-creek-helm-fork-development-story.html reportaget så adresserar dom nämligen just den frågan (typ...)

Hur den presterar, har PB skrivit om här: https://m.pinkbike.com/news/cane-creek-helm-fork-first-ride.html

Har inte hunnit läsa denna artikel själv ännu, men hoppas på att introduktionsexemplarens blå kulör kommer att finnas kvar även när den släpps ut bland folk o fä...

11812415-98D4-4819-B570-B720E401A7AB-1413-00000137A9260363_tmp.png

larsaw sa:
marr sa:
Cc släpper Helm.

Tror faktiskt inte den kommer att vara så svårservad, i https://m.pinkbike.com/news/cane-creek-helm-fork-development-story.html reportaget så adresserar dom nämligen just den frågan (typ...)

Hur den presterar, har PB skrivit om här: https://m.pinkbike.com/news/cane-creek-helm-fork-first-ride.html

Har inte hunnit läsa denna artikel själv ännu, men hoppas på att introduktionsexemplarens blå kulör kommer att finnas kvar även när den släpps ut bland folk o fä...

Ganska dyr ja, men den blåa var förbaskat snygg.

larsaw sa:
marr sa:
Cc släpper Helm.

Enl https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/forks-suspension/cane-creek-releases-helm-fork.html så finns den blå "launch edition" i 300 exemplar så det är inget att tveka på, du måste köpa den nu...

larsaw sa:
David_J sa:
Enl https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/forks-suspension/cane-creek-releases-helm-fork.html så finns den blå "launch edition" i 300 exemplar så det är inget att tveka på, du måste köpa den nu...

Fel hjulstorlek... Annars så hade det varit intressant... Äh va' fan, hojar ju ändå som en ynkrygg... Vad försöker jag intala mig själv, att jag skulle bli bättre med en ny gaffel? Pfff... ;)

Klart grabben ska ha en ny gaffel. En 29:a är väl på g om jag fattat rätt...

Någon som hört något om när dom blir tillgängliga i här i Europa? Finns att köpas i deras webshop men dom skicka inte till Sverige...

Från och med 1 mars så är det Järvsö Bergscykelpark som importerar servar & säljer Cane Creek, det går att beställa gaffeln och allt annat av Cane Creeks sortiment via dem. De sköter även garantireparationer och recalls.

Men helvete skämtar du med mig! Här har man precis slängt in ramen för att få den svart/vit i väntan på att Helm 29an ska komma ut i sitt snygga vita eller svarta chassi...
Och vad va det då för färg på ramen innan? Jo, dark gun metall grey!!!!!!!
Fuck?

K.Strom sa:
Men helvete skämtar du med mig! Här har man precis slängt in ramen för att få den svart/vit i väntan på att Helm 29an ska komma ut i sitt snygga vita eller svarta chassi...
Och vad va det då för färg på ramen innan? Jo, dark gun metall grey!!!!!!!
Fuck?

Kuken!

Nån på forumet som har erfarenheter av Helm (Air)? Antingen på egen hoj eller iaf testat?

Hur presterar den i lågfarts/högfartsstök? Hur är mid stroke-stödet? Verkar serviceintervallerna hålla? Nån som testat den interna slaglängdsjusteringen och tycker ni isf man behöver ställa om luftkamrar eller andra inställningar för att kompensera?

Bonus om du kan jämföra med någon annan bra nutida gaffel, jag har spenderat en mest tid på RS Pike (Charger, inte Charger 2), BOS Deville 35 (Open bath, inte FCV) och Fox 34/36 Performance Elite/Factory (FIT4) och så kunde du jämföra med ngn av dessa vore det en fullträff. Men alla jämförelser är intressanta.

Jag har inget att erbjuda än fragmenterade minnen av internetcykling. Men då fick jag bilden av att det skulle vara en rätt saftigt dämpad gaffel. Om man är stark och ska köra jättehårt in i saker verkade den bra. Om man är en trött gubbe som sittcyklar verkar den inte vara grejen.

Jag är inte ute efter en soffgaffel att sittcykla med, jag vill ha support dvs att den håller sig hyfsat högt i slaget vid aggressiv cykling, men vill också ha följsamhet. Det jag läst om den är att det en gaffel som är bra när man kör fort, dvs när man behöver bra dämpning som bäst. Frågan är om dom fått till balansen rätt a la BOS eller gjort den så man tycker den är överdämpad om man inte kör EWS-pace.

Men det är typ sånt där jag vill höra från nån som faktiskt cyklat en..

@Jofa ok, menar du FIT4 eller nya GRIP2 (vet inte om den släppts än)? Jag tror också det är en rejsgaffel dvs i hårdare spektrumet vilket är vad jag vill ha men det är typ just sånt här jag skulle vilja veta. Alla har ju en gräns vad som blir för rejs vs lagom rejs. Lagom rejs är mest lagom.

Den har dessutom alla inställningar. Jag är ju rätt specifik med inställningar och att kunna ställa HSC samt konfigurera om luftkamrarna separat lockar jämfört med t ex en Pike2. Är väl bara Helm och Öhlins som har den featuren?

Gillar vad jag läste i Enduro-MTBs grupptest av gafflar iaf: https://enduro-mtb.com/en/8-best-160-mm-suspension-forks-review/

"On the trail, the Cane Creek is a superb performer, the chassis stiffness is immediately noticeable, combined with a very dynamic air spring, it’s a powerful feeling fork with a lot of damping and very little fore/aft flex. Rolling around at low speeds the fork can be a little underwhelming, feeling a little over damped, but the faster you go, the more the fork starts to sing. Correct setup is important with this fork and we started to get the best results when we used a higher pressure in the negative spring than the positive, resulting in a much more fluid response through the stroke, breakaway stiction was almost unnoticeable. Once setup, the HELM offers huge mid-stroke stability, feeling like it will handle repeated cases and abuse in a bike park without flinching. If you want more, or less, progression the air spring volume can be adjusted with a unique ‘8 position internal piston’ design.

On longer descents we did feel more trail buz than the best forks in test, but the flip side is huge amounts of support in the travel. In hard compressions and turns we could throw all our weight over the fork with no worries about diving or unpredictable behaviour, just dependable support, the HELM is like having a mate who’s a bouncer, you know they have your back if the situation gets crazy.

Conclusion
We were highly impressed with the Cane Creek HELM Air, it feels very dynamic and powerful, and once we had perfected the negative spring pressure we experienced great small bump sensitivity. The HELM is the perfect fork for hard charging riders who like to take the hardest lines and prefer firmer damping."

På det tycker jag det låter som att dom fått till balansen rätt, dvs en rejsgaffel men som också klarar småstök bra, utan stiction. Men hör gärna från folk som testat.

Senast ändrad:
Så noggrann är tyvärr inte min internetcykling.

Manitou Mattoc 3 är en extremt kustomiserbar gaffel. Du har två luftkammare som ger möjlighet att kontrollera initial känslighet och rampup. Gaffeln kommer med en hydralisk bottom out som fungerar jättebra. Gaffeln har ställbar hög och lågfartskompression. Manitou har även gått så långt att dom har publiserat en mängd shimstackar med tillhörande dynografer. Det hela är rätt grymt, men chassit är inte det styvaste och jag tror gaffeln kör sig bäst med lite kortare slaglängd. Det är dock en ny gaffel på gång som verkar vara samma lika med en grövre chassi.

Vad för cykel ska du sätta gaffeln på?

Jag har haft helm air på förra årets commencal 27,5a och nu på sitter den även på min 29tums Evil.
Jag upplever den som att den ger mer stöd genom hela slaget än både lyrik och Fox 36 som jag inte kört så mycket på. Så det är en bra gaffel som bara blir bättre desto hårdare och stökigare det blir och den här lite andra roliga lösningar än andra gafflar på marknaden.
Busenkelt att justera volymen i den positiva kammaren med den inbyggda kolven som man kan flytta i 8 olika lägen. Likaså justera trycket i den negativa kammaren. Så med en 24 nyckel och en dämpar pump är det bara att ta en dag i backen och justera den i oändlighet.

Sen kan jag varmt rekommendera vpg i Norge över Järvsö då det gäller både köp och service.

K.Strom sa:
Jag har haft helm air på förra årets commencal 27,5a och nu på sitter den även på min 29tums Evil.
Jag upplever den som att den ger mer stöd genom hela slaget än både lyrik och Fox 36 som jag inte kört så mycket på. Så det är en bra gaffel som bara blir bättre desto hårdare och stökigare det blir och den här lite andra roliga lösningar än andra gafflar på marknaden.
Busenkelt att justera volymen i den positiva kammaren med den inbyggda kolven som man kan flytta i 8 olika lägen. Likaså justera trycket i den negativa kammaren. Så med en 24 nyckel och en dämpar pump är det bara att ta en dag i backen och justera den i oändlighet.

Sen kan jag varmt rekommendera vpg i Norge över Järvsö då det gäller både köp och service.

Stort tack för inputen. Låter precis som det jag är ute fter, gott om justerbarhet, ganska mycket stöd och som gillar att pressas. Såg en video på air volume adjust och såg ju busenkelt ut, fint med 8 steg också. Har du testat justera slaglängden?

jofahjalm sa:
Manitou Mattoc 3 är en extremt kustomiserbar gaffel. Du har två luftkammare som ger möjlighet att kontrollera initial känslighet och rampup. Gaffeln kommer med en hydralisk bottom out som fungerar jättebra. Gaffeln har ställbar hög och lågfartskompression. Manitou har även gått så långt att dom har publiserat en mängd shimstackar med tillhörande dynografer. Det hela är rätt grymt, men chassit är inte det styvaste och jag tror gaffeln kör sig bäst med lite kortare slaglängd. Det är dock en ny gaffel på gång som verkar vara samma lika med en grövre chassi.

Siktar på att bygga mig en kortslagig, styv busmaskin för stökig stigcykling och AM i större berg. Båda huvudkandidaterna har toklågt bb och väl kort slaglängd så blir mer pop och feedback än det jag har nu, men båda skulle också kunna gå att höja 10-20mm i fronten för stora berg-cykling då har man då en bra gaffel med (internt) justerbar slaglängd så skulle jag kunna få en rappare hoj hemma än jag har idag och ändå alpkapacitet tänker jag.

Gaffelkandidaterna är främst Helm Air och Öhlins RXF34. Men den senare går bara att justera slaget i steg om 20mm så den funkar inte med alla ramar. Och HSC har lite för få steg för att få till något som blir "lagom" för hemma känns det som. Så Helm med justering i steg om 10mm, en tune som ligger nånstans mellan RS och Öhlins i hårdhet, samt all ze adjustments ser väldigt bra ut.

Mattocen har jag hört många prata bra om, verkar nästan löjligt bra i förhållande till priset. Trodde inte den fanns med justerbar slaglängd och det hojkoncept jag tänker mig bygger ju på det, så får läsa in mig. Men gillar styv gaffel som ger riktningsstablitet, kör 35mm innerben och faktiskt 20mm axel idag. Så om Mattocen flexar lockar det inte så mycket.

Rammässigt så velar jag lite fram och tillbaka mellan 29 och 27.5.

Huvudtanken är 29 och då är huvudkandidaten Evil Following V2/Moar Better'er. Bubblarna Commencal Meta TR -19 British Ed, Transition Smuggler samt Guerilla Gravity The Smash-

Backuptanken är 27.5 och då är huvudkandidaten Whyte T-130. Bubblarna Devinci Troy -19, Last Clay, Santa Cruz 5010 och Intense Recluse.

Westman sa:
jofahjalm sa:

Siktar på att bygga mig en kortslagig, styv busmaskin för stökig stigcykling och AM i större berg. Båda huvudkandidaterna har toklågt bb och väl kort slaglängd så blir mer pop och feedback än det jag har nu, men båda skulle också kunna gå att höja 10-20mm i fronten för stora berg-cykling då har man då en bra gaffel med (internt) justerbar slaglängd så skulle jag kunna få en rappare hoj hemma än jag har idag och ändå alpkapacitet tänker jag.

Gaffelkandidaterna är främst Helm Air och Öhlins RXF34. Men den senare går bara att justera slaget i steg om 20mm så den funkar inte med alla ramar. Och HSC har lite för få steg för att få till något som blir "lagom" för hemma känns det som. Så Helm med justering i steg om 10mm, en tune som ligger nånstans mellan RS och Öhlins i hårdhet, samt all ze adjustments ser väldigt bra ut.

Mattocen har jag hört många prata bra om, verkar nästan löjligt bra i förhållande till priset. Trodde inte den fanns med justerbar slaglängd och det hojkoncept jag tänker mig bygger ju på det, så får läsa in mig. Men gillar styv gaffel som ger riktningsstablitet, kör 35mm innerben och faktiskt 20mm axel idag. Så om Mattocen flexar lockar det inte så mycket.

Huvudtanken är 29 och då är huvudkandidaten Evil Following V2/Moar Better'er. Bubblarna Commencal Meta TR -19 British Ed, Transition Smuggler samt Guerilla Gravity The Smash-

Backuptanken är 27.5 och då är huvudkandidaten Whyte T-130. Bubblarna Devinci Troy -19, Last Clay, Santa Cruz 5010 och Intense Recluse.

En rxf36 med två olika luftben? Byter slaglängd på 15min,inklusive ytterbensservice.

Kör Helm Coil nu och sjukt nöjd, känns mer stabil när man verkligen trycker på än min tidigare Pike. Kan bara rekommendera denna gaffel i både air & coil, polarna kör air modellen och är lika nöjd som mig. Priset på den hos JBP är lika som att köpa den hos vpg.no, sånär som en 50-lapp. Servicen kan jag inte uttala mig om för så länge har jag inte kört än. Sammanfattning: Grym gaffel som alla andra inte har, det är ju värt en del också, tycker jag i alla fall. Lycka till med inköpet vad det än blir.

Westman sa:

En Mattoc 3 med boost i 27,5" går att köra mellan 140 mm och 170 mm i 10 mm steg utan några fulmek. Jag tror inte det är något problem att sänka ytterligare. Jag körde en i 170 mm på Megan som dog omgående av något bussningsfel, och kör
en 140 mm Mattoc 2 på min Orange Five. Jag skulle inte säga att det är en flexig gaffel, den är helt jämförbar med ursprungliga Charger-Piken med 35 mm-ben. I 170 mm känner man dock skillnad i styvhet mot en 170 mm Yari. Jag tycker inte flexet är ett problem för att cykla, men jag tror det kan ha bidragit till att den gaffeln dog. På min Five tycker jag inte flex i gaffeln är ett problem.

Jag skulle gissa att Helm helt klart är en styvare gaffel. Men för egen del misstänker jag att den skulle vara för dämpad, men jag har som sagt aldrig testat.. Mattocen på Fiven är den bästa gaffeln jag har kört som går att köpa över disk (tidigare har jag testat Fox Facotry 36 och Rockshox Pike, Yari, Sektor och Boxxer.

Nu kör jag en Yari istället för Mattocen på Megan och den har märkbart sämre dämpning. Gaffeln är nästan omöjlig att bottna och MotionControl-dämparen spikar. Den är däremot styv och håller sig uppe i slaget. Det går jättebra att åka på. Jag fick 170-mm Mattocen fixad på garanti direkt, men jag tror den gör sig bättre i lägre slaglängd. När Manitou släpper en version med ett kralligare chassie är jag troligen först i kön...

Formula har några gafflar som verkar spännande annars.

Ang. Helm och sevice. Menar ni om något händer på garantin då eller är man beroende av någon annan för intern service för att den är jobbig eller alla delar inte går att köpa löst?

Westman sa:
....

Åh’ hoppas på en Smash!
Verkar sjukt nice och välbyggd!! (Och unik)
Eftersom du vill ha en ”snärtig” hoj ska jag undvika att tipsa om Forbidden Bike Company’s kommande high pivot stigssmiskare. Oopps! Nu gjorde jag ju det ändå.. ;)

larsaw sa:
Eftersom du vill ha en ”snärtig” hoj ska jag undvika att tipsa om Forbidden Bike Company’s kommande high pivot stigssmiskare. Oopps! Nu gjorde jag ju det ändå.. ;)

Ja Forbiddens kommande hoj är en riktig "spanner in the works". Ser på många sätt sjukt bra ut. Problemen är väl möjligen att en HSP med sin bakåtriktade axelbana får en ganska plöjig karaktär och betydligt längre kedjestag djupare i slaget. Nu ser den där ut att ha otroligt korta stag osaggad så hade varit väldigt intressant att se vad den har för geo dynamiskt, dvs vid sag.

max_CWXWhistler18_AN3X2907_821573.jpg

För egen del är jag mer ute efter pop än plöj så är troligen inte exakt vad jag vill ha, men får dom till anti squat bra så vete fan om det inte kan vara en kandidat ändå!

Senast ändrad:
På en Mattoc, går det inte att ändra slaglängd bara med att skruva pumpen så att både negativa och positiva kammaren kommunicerar, justera slaglängd enligt önskemål och skruva loss pumpen?
Så kan jag göra på min Mastodon iaf

happymtb.fr sa:
På en Mattoc, går det inte att ändra slaglängd bara med att skruva pumpen så att både negativa och positiva kammaren kommunicerar, justera slaglängd enligt önskemål och skruva loss pumpen?
Så kan jag göra på min Mastodon iaf
Jo det går.

Jag har kört så med min Mattoc och tycker det funkar. Det funkar dock bättre elelr mer exakt att justera slaglängden med IRT så att man får djupare sagpunkt. Har kört Mattocen på "140-160" mm på en 120 mm Meta.

Men annars tycker jag UTurn är oslagbart, justerar mellan 100-140 mm på nolltid. Som lättviktare klarar jag mig skaplit med 32 mm chassi, tror även att fjädern i sig styvar upp gaffeln något. Så, UTurn med Avalanche borde vara bäst på allt, helt kustomiserbar dämpare och snabb traveljustering.

Det beror väl på lite hur ofta man vill justera också. Är det inför en resa nånstans gör man väl ändå en service innan man drar och då känns intern justering kanske ok. Är det för att justera från dag till dag blir extern ett krav.

En stor fördel med "on the fly" traveljustering är ju att man kan klättra på en extremt slack hoj, neråt 62 grader i "utförsläge" om man kan justera typ 40 mm på några sekunder. Det blir ju precis som att justera lågkomp på en dämpare, som man kanske vill ha mer poppig när det är platt. Analog livevalve haha!

Vad gäller Helm så har jag bara läst reviews och på olika forum där alla i princip kör den helt öppen, även om de väger dubbelt så mycket som mig så det kändes inte speciellt tilltalande. Mattocen tycker jag ligger i ett vettigt range, är det snorbrant, tex i snitt 30% så kan man langa på lite mer dämp och verkligen känna skillnad.

jofahjalm sa:
Jag har aldrig velat hålla på att sänka gaffeln för att klättra.

Samma här, kör inga justeringar eller lockouts. Föredrar kortslagit för att få trampeffektivt och så bara cykla med så få reglage som möjligt.

Rattnalle sa:
Det beror väl på lite hur ofta man vill justera också. Är det inför en resa nånstans gör man väl ändå en service innan man drar och då känns intern justering kanske ok. Är det för att justera från dag till dag blir extern ett krav.

Ställer om gaffel och dämp (samt byter däck) när jag drar till stora berg, så tanken är också att då kunna åka slaglängden med 10-20mm fram. Då känns intern justering helt ok och har historiskt varit mycket mer robust än alla externa lösningar som är tänkta att användas medan man cyklar.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Jag har aldrig velat hålla på att sänka gaffeln för att klättra.

Nej det har inte jag heller förrän jag börjat köra extremt slackt, dessutom så är det ingen traveladjust som funkat vettigt förutom UTurn. Den ändrar ju springrate så du får proportionell sag mot aktuellt slag, så den kommer liksom inte tokbottna.

Klättring är ju definitionsfråga också, för mig är all åkning som inte innebär en kontinuerlig utförslöpa på minst ett par minuter "klättring". Jag får sälla mig till downcountry begreppet istället haha.

(edit pga parallel postning)

Senast ändrad:
Eftersom du ligger hemma i pest missar du ju chansen att provrulla min Mattoc i Trysil men det kan vi ju lösa hemma också om du är nyfiken.

konken sa:
En stor fördel med "on the fly" traveljustering är ju att man kan klättra på en extremt slack hoj, neråt 62 grader i "utförsläge" om man kan justera typ 40 mm på några sekunder. Det blir ju precis som att justera lågkomp på en dämpare, som man kanske vill ha mer poppig när det är platt. Analog livevalve haha!

Vad gäller Helm så har jag bara läst reviews och på olika forum där alla i princip kör den helt öppen, även om de väger dubbelt så mycket som mig så det kändes inte speciellt tilltalande. Mattocen tycker jag ligger i ett vettigt range, är det snorbrant, tex i snitt 30% så kan man langa på lite mer dämp och verkligen känna skillnad.

Ni ska inte bli skrämda av dom som skriver så för dom har oftsst gått på det angivna lufttrycket. Det ska vara rejält lägre än den guiden som canecreek först kom ut med.

jofahjalm sa:
Du får aldrig några korta kedjestag vid sag med HSP. Det är hela grejen med systemet :)

Ja, jag skrev ju "Problemen är väl möjligen att en HSP med sin bakåtriktade axelbana får en ganska plöjig karaktär och betydligt längre kedjestag djupare i slaget. ". Kort eller lång är ju absoluta mått, det enda som är givet med HSP generellt är att dom blir längre. Hur långa de blir beror då på vad de startar på för längd.

Vi kan väl sluta spekulera och göra en liten räkneövning specifikt på Forbidden HSP, när vi ändå internetcyklar järnet. :)

Norcos Aurum HSP DH (som ju Forbidden är stöpt efter, samma designer) med 200 slag startar på 430mm kedjestagslängd och växer till 460mm vid sag och 506mm (!) vid bottom out.

Forbiddens hoj har 140mm slag, dvs 70% av Norcon. Om vi antar att stagen börjar på superkorta 420mm och axelbanan är lik den på Aurum HSP så skulle det innebära 441mm kedjestagslängd vid sag och 473mm(!) vid bottom out.

Så ja, väldigt långa stag! Troligen inget för mig som vill ha poppigt och lekfulla korta stag.. Däremot lär det bli en grym speed machine.

Tillbaka
Topp