jofahjalm sa:
Manitou Mattoc 3 är en extremt kustomiserbar gaffel. Du har två luftkammare som ger möjlighet att kontrollera initial känslighet och rampup. Gaffeln kommer med en hydralisk bottom out som fungerar jättebra. Gaffeln har ställbar hög och lågfartskompression. Manitou har även gått så långt att dom har publiserat en mängd shimstackar med tillhörande dynografer. Det hela är rätt grymt, men chassit är inte det styvaste och jag tror gaffeln kör sig bäst med lite kortare slaglängd. Det är dock en ny gaffel på gång som verkar vara samma lika med en grövre chassi.
Vad för cykel ska du sätta gaffeln på?
Siktar på att bygga mig en kortslagig, styv busmaskin för stökig stigcykling och AM i större berg. Båda huvudkandidaterna har toklågt bb och väl kort slaglängd så blir mer pop och feedback än det jag har nu, men båda skulle också kunna gå att höja 10-20mm i fronten för stora berg-cykling då har man då en bra gaffel med (internt) justerbar slaglängd så skulle jag kunna få en rappare hoj hemma än jag har idag och ändå alpkapacitet tänker jag.
Gaffelkandidaterna är främst Helm Air och Öhlins RXF34. Men den senare går bara att justera slaget i steg om 20mm så den funkar inte med alla ramar. Och HSC har lite för få steg för att få till något som blir "lagom" för hemma känns det som. Så Helm med justering i steg om 10mm, en tune som ligger nånstans mellan RS och Öhlins i hårdhet, samt all ze adjustments ser väldigt bra ut.
Mattocen har jag hört många prata bra om, verkar nästan löjligt bra i förhållande till priset. Trodde inte den fanns med justerbar slaglängd och det hojkoncept jag tänker mig bygger ju på det, så får läsa in mig. Men gillar styv gaffel som ger riktningsstablitet, kör 35mm innerben och faktiskt 20mm axel idag. Så om Mattocen flexar lockar det inte så mycket.
Rammässigt så velar jag lite fram och tillbaka mellan 29 och 27.5.
Huvudtanken är 29 och då är huvudkandidaten Evil Following V2/Moar Better'er. Bubblarna Commencal Meta TR -19 British Ed, Transition Smuggler samt Guerilla Gravity The Smash-
Backuptanken är 27.5 och då är huvudkandidaten Whyte T-130. Bubblarna Devinci Troy -19, Last Clay, Santa Cruz 5010 och Intense Recluse.