Jag kan väl lägga till mina erfarenheter av Helm MK2 Coil 29. (alla gafflar nedan är 29")
HISTORIAN
Jag har haft Helmen i ca 3 år. Den kom på en cykel som jag sedan sålde ramen och behöll en del fina delar som kom med. Först hade jag den på min Pole Taival (hardtail) men blev verkligen inte vän med den - fjädern var för mjuk och den kändes som att inte klarade av att jobba högt nog för en hardtail.
Sålde Taivalen men gaffeln ville ingen köpa för ett vettigt pris - så jag behöll den...just in case.
HUR KÄNNS DEN?
Spola fram till slutet av denna säsongen:
RAM Kavenz VHP16 i Large som jag har kört hade en Öhlins RXF36 m.2 monterade på sedan dag1. Öhlinaren behövde lite service så jag passade på att slänga på Helmen istället för att se hur den kändes.
Jag var skeptisk med tanke på min erfarenhet med Taivalen och jag hade inte inte köpt ny fjäder (för den var alltid slut i alla butiker). Tog den upp för en av de stigarna som jag cyklar mest och har en del RIKTIGT rotfyllda offcamber-partier. Den kändes inte alls så okontrollerad och dykig som den gjorde på hardtailen - men stora smällar åt ALL slaglängd.
Upp igen - mer HSC - ett varv till på samma stig. Lite bättre, men fortfarande för mkt slaglängd på vissa ställen.
Upp igen - mer HSC och några klick LSC. {Cue choir "Ha-lleluja"}. Satan vad rätt detta kändes. Den ligger djupare än Öhlinaren men äter rötter som inget annat. Grep där man kanske inte alltid har grepp etc.
Nästa stig som har ett parti där rötter är blandade med lös sprängsten. I vanliga fall så brukar jag vara tvungen att sikta på saker att svänga på. Med Helmen var det bara att svänga! Lätt att hålla uppe farten där och överlag blev jag ca 2 sekunder snabbare på en stig jag har cyklar 10 gånger förr - utan att det känns som att det går snabbare.
Jag upplevde att det var enklare att ligga på framhjulet och bara raila utan att framhjulet hoppade åt sidan ibland, som luftgafflar kan göra (Pinkbiketermen är väl "deflected").
I tillägg upplever jag inte att den är död utan snarare är den rätt lätt att hoppa med - något som jag ställer som krav till hur gaffeln ska bete sig.
Kort sammanfattat:
+Extrem bra känslighet
+Glider fint genom slaget
+Dämparen känns väldigt smooth
+Går att justera slaglängd
+Lätt att byta olja och serva fjädern.
-Max 160mm slaglängd
-Svårt att få plats med en ordentlig stänkskärm
-Cane Creeks egna stänka är liten och DYR
-Är inte helt fan av deras Hex-lock system
-Ligger något lågt i slaget (ska testa med styvare fjäder)
-Bottar ur något för lätt
WHATS NEXT?
Nästa test blir att sätta upp min nya Mezzer och eventuellt slänga i en smashpot i min Öhlinare.
3 gafflar och en cykel är iaf 1 gaffel för mkt eller 1 cykel för lite ?
Kort om andra gafflar jag har ägt de senaste åren:
Jag har tesatat ett antal gafflar de senaste åren och äger, för tillfället, en Helm MK2 Coil, Öhlins RXF36 m.2 och en Manitou Mezzer (med fixade bussningar och perfekt spacing vid dropouts...som det inte är från fabrik). Anledningen till att jag väljer att inte skriva upp äldre gafflar är för att jag upplever att jag inte var så bra att sätta upp gafflar då och det var mer mitt fel om de kändes dåliga - samt att det har hänt en god del på produktsidan de senaste 5 åren.
Innan dess har jag haft:
FOX 38 Elite GRIP2 MY2022: Sjukt svår att få en balans mellan något som bevarar geometri men inte är otroligt stötig. Jag fick nog ett måndags-ex som hade OTROLIGT mkt stiction i slutet av slaget. Så pass mkt att det var omöjligt att botta den även när jag tagit ur alla tokens och det bara var 30PSI i kammaren. Jag väger 90kg så det borde varit NOLL problem. Garantiärende, såkart, och den kom tillbaka och kändes bättre - men blev aldrig helt vän med den. Vid ett "rätt" lufttryck (dvs inte dyker) så och snabb rebound sparkade den för mkt vid stora smällar.
Mer HComp = mindre känslig
Mindre luft och mer LComp = mindre känslig
Lyrik MY2022 RC2 som jag hade en kort tid. Den var inställd för att kötta utför men var rätt död annars. Jag försökte få den så den kändes fin för det mesta men träffade aldrig särkilt bra.
Marzochi Z1 MY2021: PLUSH som fan men svår att få den till att kännas kontrollerad. GRIP-dämpare var tvungen att vridas ca 3/4 mot stängd för att den inte skulle kännsas som att gaffeln "all over the place". Det var som att snabb retur inte var receptet här. Långsam(are) retur gjorde att den kändes helt död istället.
FOX 34 RYTHM: Ännu en som jag inte kom överens med. Jag upplevde den som för lite progressiv och att Gripdämparen inte klarade av de största smällarna. För generell stigcykling, variant inte så brant eller snabb och stökig, funkade den helt fantastiskt.
Manitou Mezzer Gen1 (2019): Koom med en cykel jag köpte. Det var den versionen där rebounden var helt omöjligt långsam. Den var fin så länge det var många smällar efter varandra - det klarade den inte av. Annars var jag impad över hur plush och kontrollerad den var i övrigt.
Öhlins RXF36 Evo: Riktigra bra gaffel men saknade lite styvhet och returen var för långsam. Min första Öhlinsgaffel av 3.
Öhlins RXF36 M.2: Denna har jag haft 2 av och har svårt att släppa de. Lätt attt sätta upp. Dämparen är RUSKTIGT bra men kräver att man ger den service ganska ofta för att den ska kännas så plush som möjligt. Har läst att man kan ta bort en spacer i den negativa kammaren - detta har jag inte gjort och tror att det kan göra att den känns ÄNNU bättre. En solklar favorit för mig - men returen kunde gärna fått vara lite snabbare. 90 kg och köra nästan på helt öppen returkrets känns fel.