Canecreek helm, ny gaffel på marknaden.

Westman

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Eftersom du ligger hemma i pest missar du ju chansen att provrulla min Mattoc i Trysil men det kan vi ju lösa hemma också om du är nyfiken.
Ja det suger, jag hade hoppats tvinga till mig och provrulla diverse hojar i helgen. :/ Provar gärna din Mattoc när pestens tid är över.
 

larsaw

Aktiv medlem
Westman sa:
jofahjalm sa:
Du får aldrig några korta kedjestag vid sag med HSP. Det är hela grejen med systemet :)
Ja, jag skrev ju "Problemen är väl möjligen att en HSP med sin bakåtriktade axelbana får en ganska plöjig karaktär och betydligt längre kedjestag djupare i slaget. ". Kort eller lång är ju absoluta mått, det enda som är givet med HSP generellt är att dom blir längre. Hur långa de blir beror då på vad de startar på för längd.

Vi kan väl sluta spekulera och göra en liten räkneövning specifikt på Forbidden HSP, när vi ändå internetcyklar järnet. :)

Norcos Aurum HSP DH (som ju Forbidden är stöpt efter, samma designer) med 200 slag startar på 430mm kedjestagslängd och växer till 460mm vid sag och 506mm (!) vid bottom out.

Forbiddens hoj har 140mm slag, dvs 70% av Norcon. Om vi antar att stagen börjar på superkorta 420mm och axelbanan är lik den på Aurum HSP så skulle det innebära 441mm kedjestagslängd vid sag och 473mm(!) vid bottom out.

Så ja, väldigt långa stag! Troligen inget för mig som vill ha poppigt och lekfulla korta stag.. Däremot lär det bli en grym speed machine.
Men vänta lite nu, FBC's HP är för visserligen sprungen ur samma idé som Norco'n MEN stag och pivotpunkt skiljer sig ju en del så jag har svårt att se att kedjestagen skulle bli så värst mycket längre (jämfört med Norco'n).

20180830_165630.jpg


Dessutom, långa kedjestag vid SAG är kanske inte optimalt men vid bottom out är det ju bara en bra sak, lär ju vara just då man vill ha maximal stabilitet...

Däremot är HSP (precis som du skrev) inte direkt synonymt med "poppig" cykling, det var därför jag skrev "ska jag undvika att tipsa om". Lite märkligt att dom valde att designa den med 130mm slag, vore lämpligare att ha 10-20mm mer slag på den typen av länkage. Redo att bomba på liksom... Men dämpare-tune & utväxlingskyrvan kanske gör att den kan kännas snärtig ändå. Framtida tester får väl utvisa hur dom lyckats.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag har ingen belägg för detta man jag ställer mig något tveksamt till att hög pivot, dvs en bakåtriktad wheel path påverkar hur poppig en cykel upplevs. Dom flesta cyklar har en mer eller mindre vertikal wheel path (vad kan det heta på svenska?) och upplevs olika poppiga. Jag skulle intuitivt säga att poppighet är relaterad till wheel rate (kraft vs slaglängd vid bakhjulet) och inställningarna på bakdämparen.
Rätta mig gärna om jag tänker fel, det är alltid trevligt att lära sig nåt! ?
 

jofahjalm

Aktiv medlem
larsaw sa:
Westman sa:
jofahjalm sa:
Du får aldrig några korta kedjestag vid sag med HSP. Det är hela grejen med systemet :)
Ja, jag skrev ju "Problemen är väl möjligen att en HSP med sin bakåtriktade axelbana får en ganska plöjig karaktär och betydligt längre kedjestag djupare i slaget. ". Kort eller lång är ju absoluta mått, det enda som är givet med HSP generellt är att dom blir längre. Hur långa de blir beror då på vad de startar på för längd.

Vi kan väl sluta spekulera och göra en liten räkneövning specifikt på Forbidden HSP, när vi ändå internetcyklar järnet. :)

Norcos Aurum HSP DH (som ju Forbidden är stöpt efter, samma designer) med 200 slag startar på 430mm kedjestagslängd och växer till 460mm vid sag och 506mm (!) vid bottom out.

Forbiddens hoj har 140mm slag, dvs 70% av Norcon. Om vi antar att stagen börjar på superkorta 420mm och axelbanan är lik den på Aurum HSP så skulle det innebära 441mm kedjestagslängd vid sag och 473mm(!) vid bottom out.

Så ja, väldigt långa stag! Troligen inget för mig som vill ha poppigt och lekfulla korta stag.. Däremot lär det bli en grym speed machine.
Men vänta lite nu, FBC's HP är för visserligen sprungen ur samma idé som Norco'n MEN stag och pivotpunkt skiljer sig ju en del så jag har svårt att se att kedjestagen skulle bli så värst mycket längre (jämfört med Norco'n).



Dessutom, långa kedjestag vid SAG är kanske inte optimalt men vid bottom out är det ju bara en bra sak, lär ju vara just då man vill ha maximal stabilitet...

Däremot är HSP (precis som du skrev) inte direkt synonymt med "poppig" cykling, det var därför jag skrev "ska jag undvika att tipsa om". Lite märkligt att dom valde att designa den med 130mm slag, vore lämpligare att ha 10-20mm mer slag på den typen av länkage. Redo att bomba på liksom... Men dämpare-tune & utväxlingskyrvan kanske gör att den kan kännas snärtig ändå. Framtida tester får väl utvisa hur dom lyckats.
Man har en hög pivotpunk för att hjulet ska röra sig bakåt vid träffar, dvs kedjestagen ska bli längre. Jag ser ingen jätteskillnad i bilderna, men visst, Norcon kanske har lite högre pivotpunk och mer bakåtgående hjulbana.
 

Westman

Aktiv medlem
Min uträkning var en approximation baserad på flera antaganden. Se den mer som en indikation på att hojen kommer ha ganska långa stag dynamiskt, det är som Jofa säger hela poängen med HSP.

@happymtb.fr: intressant tanke. Jag tänker att man genererar pump/pop genom att pressa neråt, normalt blir det längs med bakhjulets axelbana (=wheel path?). På en HSP pressar man då bakhjulet bakåt vilket borde ta en del av kraftefficienten och därmed borde en mindre motkraft som poppar upp cykeln uppstå. Nu internetcyklar jag mestadels, men har haft en hoj med hög pivot och delvis bakåtriktad axelbana en gång i tiden på min gamla Yeti AS-X och den var allt annat än poppig.
 

marran

Aktiv medlem
ASX hade väl även den muppigaste utväxlingskurvan som byggts, jag tror man ska vara försiktig med att dra slutsatser från just den hojen.

Trots det tror jag du har rätt i att bakåtriktad hjulbana inte är det poppigaste man kan ha, fast inte av de anleningar du tror. Kraften uppåt från dämparen på dig bör rimligtvis vara densamma oavsett hjulbana, annars hade du fått ett annat sag. Det hänger ihop med länkagets utväxling också.

Jag tror faktiskt det är kedjestagsförlängningen i sig som gör att det blir mindre pop, allt annat lika. När du försöker skjuta tyngdpunkten bakåt för en manual eller ett bunnyhop så sagar baktriangeln, och bakhjulet flyttar ännu längre bakåt, så du måste själv röra dig ännu längre bakåt för att kompensera.

Givetvis spelar utväxling, friktion och geometri också väldigt stor roll, så det kan vara att man kan bygga "tillräckligt" mycket pop ändå.

On tåpic tycker jag såklart att RXF36 coil är gaffeln du borde satsa på, men jag är något partisk där.
 

Westman

Aktiv medlem
@marran: tack!

Ang rxf36/34 så vill jag vilja ha den, men känns som HSC har lite för få steg för att hitta något tillräckligt mjukt/bra för lugnare hemma/ler/vintercykling, samt att det är svårt att få den i 130 (var bara 120/140 sist jag kollade om jag minns rätt, eller så var det Travel adjust). Har jag fel?
 

marran

Aktiv medlem
Jag tror inte du ska stirra dig blind på antalet klick, utan snarare hur stort justerspannet är. Ett klick på en grunka kan mycket väl motsvara 22 klick på en annan, och 1 klick i mitten av spannet kan motsvara 4-5 klick när du närmar dig fullt öppet t.ex. Hur upplever du justerspannet på Devillen nu, själv tycker jag det är ganska tight och väldigt finstegat, ffa på hsc. Använder du fullt öppet hemma och mer stängt när du drar till bergen?

Lite samma gäller slaglängd. Jämfört med Devillen upplever jag att Rxf:en ligger lite högre i slaget givet liknande finkänslighet om det ens går att jämföra så, gissningsvis för att coilen helt enkelt är mer linjär och det blir mindre hängmatta i fjäderkurvan. Jag kanske är okänslig för förändringar i geometri, men tycker det är svårt att peka på 10mm längre eller kortare slag eller AC-mått när sen hela fjäderkarakteristiken är annorlunda. Det tråkiga med det är att det inte går att se i en tabell vad som kommer funka eller inte.

Med det sagt så vågar jag absolut inte säga att du har fel eller att rxf:en är rätt för dig. Men den är en sjysst coil-gaffel som jobbar högt i slaget, svarar fint på hårdkörning och går vad jag förstår att ändra slaglängd på rimligt enkelt.
 

Westman

Aktiv medlem
Du får missförstå mig rätt, antalet klick är förstås bara intressant om hela justerspannet är användbart för personen.

På min BOS Deville ligger jag typiskt på 13-15/30 på HSC dvs rätt så mitt i. Två, tre klick HSC är skillnaden jag behöver mellan normal och lite hårdare körning. Varje klick hos Öhlins verkar vara betydligt större skillnad (?),vilket gör att jag skulle vilja ha fler mellanlägen/klick. Dessutom verkar de hårdaste inställningarna oanvändbara för mig som inte pressar gaffeln i närheten av vad dom toppåkare de inställningarna passar för gör så jag har typ tre lägen HSC att välja på, de tre med minst dämpning.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Finns det en gaffel som har 30 klick av något som gör märkbar och användbar skillnad? Jag trodde det bruka vara så att man fick 5 användbara klick och 25 stycken som inte gör något...
 

Westman

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Finns det en gaffel som har 30 klick av något som gör märkbar och användbar skillnad? Jag trodde det bruka vara så att man fick 5 användbara klick och 25 stycken som inte gör något...
Då är det meningslöst men på de två BOS-gafflar jag ägt ligger i princip samtliga 30 steg i användbart spann. Kört 15-30(max) lsc och 1(min)-15 rebound, finns säkert andra åkare som nyttjar andra änden av spannet. BOS är dock ett undantag, hos de flesta är extremändarna inte användbara.

Poängen är inte hur många klick man har utan hur många som ligger i användbart spann. 3 a la Öhlins tycker jag är för få.
 

K.Strom

Ny medlem
Och för att göra dig ännu mer förvirrad så kan jag verkligen inte rekommendera rfx36 coil. Köpte den till cykeln i våras och den har inte fungerat tillfredställande alls. Så bytte ut den mot helm air då helm coil inte va tillgängligt för tillfället och gisses vilken skillnad.
Där rxfn skulle va som smuttast på dom första 4cm hade jag som fyra lägen med stichon. Dom övre 3-4cm gick aldrig att använda trotts mina 85kg och blå fjäder. Returen är av det märkligaste jag kört på. För att den skulle kännas som att den fastnade i marken hamnade jag på 13 av 14 klick in från fullt öppen. Och då vart den så seg i övrigt att den kändes död och vart riktigt tung att hoppa med då det inte va någon pop i den alls. 36mm chassit kändes inte styvt alls och jämför man med helm gaffeln känns rxf glapp när man torrflexar den med frambromsen intryckt.
Skärm får man inte heller platts med när man kör med 2,5tums sulor.
Efter 10dagar började det läcka olja från innerbenet upp under kompretions justeringen något jag såg minst 2till ha problem med i Åre under bikefestival. Och sen pricken över I är när min service kille som jag alltid använt till alla dämpare och som till vardags håller på med Öhlins. Varken kommer åt manualer eller får tag på delar då specialized har agenturen i Sverige???
Så Öhlins har inte levererat det guldet man hoppades på men den ska få en ärlig chans till efter helgenomgång och omchimsning av tft.
 

rayy

Aktiv medlem
Westman sa:
En massa text om antal klick :)
Nu kan jag enbart snacka för RXF Single tube, där det finns 15 tillgängliga klick, men jag upplever att varje klick ger rätt hårfin skillnad snarare än stora hopp :)

Kör på 5-7 klick hemma och drar på 2-4 klick extra när det går snabbare och framför allt när jag vill att gaffeln ska hålla uppe geon lite mer, dynamiskt.

Håller med marran (hej marran!) om att Öhlins helt enkelt har valt att inte ha med (för de flesta åkare) oanvändbara klick. Sen är chassit på en RXF36 sjukt styvt också :)
 

marran

Aktiv medlem
Jag vill inte pusha något eftersom jag är partisk, så jag svarar bara lite selektivt. Det låter som vi körde våra Devilles ganska likt då Westman, även om jag inte skruvade så mycket på hsc fram och tillbaka på min.

Just nu kör jag min 36:a öppet, men det har varit ganska greasy häruppe sen jag fick den. 34:an kör jag med 2 klick hsc på, och jag upplever nog att ett klick i vardera riktningen är en märkbar förändring men knappast så att jag känner att jag behöver tätare, men det är väldigt personligt. Den sitter dessutom på en med alla mått mätt helt knasig cykel som används långt utanför sitt tilltänka användningsområde så vad man kan dra för slutsatser av det vet jag inte.
 

Westman

Aktiv medlem
rayy sa:
Westman sa:
En massa text om antal klick :)
Nu kan jag enbart snacka för RXF Single tube, där det finns 15 tillgängliga klick, men jag upplever att varje klick ger rätt hårfin skillnad snarare än stora hopp :)

Kör på 5-7 klick hemma och drar på 2-4 klick extra när det går snabbare och framför allt när jag vill att gaffeln ska hålla uppe geon lite mer, dynamiskt.

Håller med marran (hej marran!) om att Öhlins helt enkelt har valt att inte ha med (för de flesta åkare) oanvändbara klick. Sen är chassit på en RXF36 sjukt styvt också :)
Men igen, jag vill inte ha fler oanvändbara klick, jag vill ha fler och mindre steg mellan de användbara. :)

Det är väl LSC som har 15 klick på den versionen du har? HSC har 5 lägen (och LSC 24) på RXF34. Dom tycker uppenbarligen att man ska kunna finjustera LSC så ser inte varför man inte skulle kunna få göra detsamma med HSC. Smaken är som baken, jag gillar att fintunea snarare än köra ungefär rätt.

Jag är dock juniorgubbe och kör inte EWS pace så är inte så förvånande om de sista lägena är för hårda för mig. Men då skulle jag hellre se 15 klick istället för 5, dvs tre gånger så tätt. Då kunde jag finjustera mellan läge 1-9 av 15 istället för läge 1-3 av 5, givet samma range.
 

mikipedia_

Aktiv medlem
Släng in någon eftermarknads pryl då?
Tex. Fast suspension har 24klick hög och lågfartscomp på deras utbytes charger jag har i min pike å den märker man defenitivt skillnad på.
 

soderblom

Aktiv medlem
Westman: Jag tycker inte jag sett dig nämna DVO som en kandidat. Någon särskild anledning?

Kanske för tidigt att uttala mig men jag är väldigt nöjd med min Diamond än så länge. Rejäl förbättring mot min Mz 350 och med bra stöd när man kör lite mer aggressivt. Dock begränsat med erfarenhet av RS och nyare Fox.
 

konken

Ny medlem
halv OT varning,
happymtb.fr sa:
Jag har ingen belägg för detta man jag ställer mig något tveksamt till att hög pivot, dvs en bakåtriktad wheel path påverkar hur poppig en cykel upplevs. Dom flesta cyklar har en mer eller mindre vertikal wheel path (vad kan det heta på svenska?) och upplevs olika poppiga. Jag skulle intuitivt säga att poppighet är relaterad till wheel rate (kraft vs slaglängd vid bakhjulet) och inställningarna på bakdämparen.
Rätta mig gärna om jag tänker fel, det är alltid trevligt att lära sig nåt! ?
Jag tror jag tycker som du gör! Alltså, en del av poängen med en slack gaffel är ju att kraftvektorn från ojämnheten i marken blir mer parallel med gaffeln, ju slackare HA. Den mekaniska verkningsgraden blir alltså högre, istället för att hindret puttar åkaren bakåt, så skjuts gaffeln inåt och man borde därmed kunna köra högre springrate. Detsamma borde även gälla för bakhjulet. Jag tycker geo borde innehålla "Tail Angle" TA :)

För en slack högpivot hoj borde man därmed kunna reducera slaglängden men ändå ha bibehållen slagkraft!
Sen är väl en annan fördel att hjulbasen blir någorlunda konstant, man vill väl inte ha en hoj som växlar mellan 1.5m och 0.5m vid bottning! (jag vill också lägga in lite media)
bottominggg.png
 

Westman

Aktiv medlem
soderblom sa:
Westman: Jag tycker inte jag sett dig nämna DVO som en kandidat. Någon särskild anledning?

Kanske för tidigt att uttala mig men jag är väldigt nöjd med min Diamond än så länge. Rejäl förbättring mot min Mz 350 och med bra stöd när man kör lite mer aggressivt. Dock begränsat med erfarenhet av RS och nyare Fox.
Tycker Diamond ser bra ut, men bygger ju på att jag väljer en ram som inte ska ha 130-gaffel (ex Following MB) då Diamond 29 verkar vara 140-160. Har du förresten koll på om det är komplicerat att justera slaglängden på den?
 

Paco

Aktiv medlem
Westman sa:
soderblom sa:
Westman: Jag tycker inte jag sett dig nämna DVO som en kandidat. Någon särskild anledning?

Kanske för tidigt att uttala mig men jag är väldigt nöjd med min Diamond än så länge. Rejäl förbättring mot min Mz 350 och med bra stöd när man kör lite mer aggressivt. Dock begränsat med erfarenhet av RS och nyare Fox.
Tycker Diamond ser bra ut, men bygger ju på att jag väljer en ram som inte ska ha 130-gaffel (ex Following MB) då Diamond 29 verkar vara 140-160. Har du förresten koll på om det är komplicerat att justera slaglängden på den?
Har ändrat slaget på min Diamond två ggr och det är busenkelt. Det största böket var att man måste värma och slita som ett djur för att få loss locket till cartridgen.
 

sdx

Aktiv medlem
Vad är det som är upphetsande över canecreak gaffeln vad är revolutionerande man blir mer upphetsad över suntour durolux.
 

Westman

Aktiv medlem
K.Strom sa:
@Westman Är du inne på en Following mb?
Ja, den leder kandidatlistan just nu. Ska försöka få till lite provcyklingar framöver så får vi se om det håller i sig. Har ingen Following MB att pröva i närheten dock vad jag vet så får försöka hålla tillgodo med Following V1. Har du en, eller annan input?
 

K.Strom

Ny medlem
Westman sa:
K.Strom sa:
@Westman Är du inne på en Following mb?
Ja, den leder kandidatlistan just nu. Ska försöka få till lite provcyklingar framöver så får vi se om det håller i sig. Har ingen Following MB att pröva i närheten dock vad jag vet så får försöka hålla tillgodo med Following V1. Har du en, eller annan input?
Nej men kör wreckoning. Har provat dom flesta Evil men inte Following. Är lite inne på att gå ner ännu mer i fjädring så är sugen på en Following med till nästa år. Har köpt min på jbs i Oslo med superservice och vet att Following finns att prova där. Finns inte många Evil i Sverige tyvärr.
 

Westman

Aktiv medlem
K.Strom sa:
Westman sa:
K.Strom sa:
@Westman Är du inne på en Following mb?
Ja, den leder kandidatlistan just nu. Ska försöka få till lite provcyklingar framöver så får vi se om det håller i sig. Har ingen Following MB att pröva i närheten dock vad jag vet så får försöka hålla tillgodo med Following V1. Har du en, eller annan input?
Nej men kör wreckoning. Har provat dom flesta Evil men inte Following. Är lite inne på att gå ner ännu mer i fjädring så är sugen på en Following med till nästa år. Har köpt min på jbs i Oslo med superservice och vet att Following finns att prova där. Finns inte många Evil i Sverige tyvärr.
Ok, Wreckoning är väldigt fet men mer hoj än jag är ute efter. Tack för tipset, kollade JBS och de verkade ju schyssta och kundfokuserade. Jag bor i Gbg och kan absolut tänka mig att ta en tur till Oslo för en provtur framöver, utförsstigarna på Frognerseteren är (eller var iaf när jag var där senast) ju dessutom värda ett besök och lite rotig utförscykling borde kunna ge dom svar jag vill ha. Men jag såg att JBS ska rea ut sina demohojar ikväll, dom har ett event på FB. Så får väl avvakta lite och se om de har någon Following MB kvar. Har ändå åkt på dagispesten så måste friskna till innan jag kan cykla.
 

Westman

Aktiv medlem
Har cyklat ca 30h (moving time) på min Cane Creek Helm Air nu, här kommer lite intryck!

Riktigt bra gaffel! Chassit är mycket styvt. Axel-krona är ungefär så lågt det kan bli, det finns 0-1mm marginal på innerbenen vid inställd slaglängdsnivå, dvs gaffeln har så lite innerben exponerade som möjligt. Inkörningsperioden på bussningarna var det längsta jag varit med om, tog säkert 20 åktimmar innan gaffeln blev mer "plush" och innan dess tyckte jag den var ngt överdämpad samt att jag inte jag kunde få returen sådär skitsnabb som jag vill ha då det fanns en liten nivå av stiction. Jag undrar lite om vissa av de tidiga recensioner som klagade på att gaffeln inte gick att få finkänslig för softare cykling ens cyklade tillräckligt länge på den för att köra in den..?

Jag har labbat en del med förhållandet positiv/negativ luft och gaffeln är vansinnigt finkänslig i första tredjedelen av slaget om man kör ca 5-7 psi mer negativ än positiv luft. Därefter börjar luftfjädern rampa något (beroende på inställning) och framförallt kickar dämparkretsarna in fint redan i tidig midstroke. Gaffeln har sedan mycket stöd genom hela resten av slaget men det går fortfarande att få ut helt slag vid hårt ladd. Allmänt håller den sig högt i slaget och ge ren dynamiskt något flackare styrvinkel än många andra lite dykigare/mindre dämpade gafflar. Jag har bottnat den och nära bottnat den vid ungefär samma nivå av gubb-huliganism som min BOS Deville. Dvs ca 1,5-2m drop med ok till platt landning eller något mindre om man landar i uppförsbacke. Jag skulle säga att hela slaget är användbart. Nivån av dämpning är relativt hög jämfört med andra gafflar från t ex RS så det finns bättre val för vanlig glidcykling, däremot är gaffeln jättebra vid hårdare cykling.

Låsningen av D-loc axeln är lite fipplig och folk som inte sett den (inkl vissa happy-testare..) klarar inte av att sätta dit den igen, så lånar man ut hojen kan det vara vettigt att visa hur det fungerar, upp och ner, vid punkalagning.

Väldigt nöjd med att jag valde 51mm offset( ihop med ca 66-66.5 HA osaggad, 65-66 dynamiskt) då hojen styr in så jädra fint och upplevs väldigt lekfull och livlig vid vanlig snabb utförsstigcykling.

Gaffeln svarar på små ändringar i tryck, ca 2-3 psi märks skillnad på så skaffa en digital dämparpump.

Jag väger ca 75kg, kanske drygt 80 med skor hjälm, kläder och åkrygga. Här komer mina ungefärliga inställningar så långt:
Slaglängd 140mm
POS luft 69psi
NEG luft 75psi
Ramp 1/8
LSC 7/15
HSC 1/10 (kan ökas till 3/10 vid körning där det finns större features)
R 1/10 (snabbaste, kommer nog gå ner på 2-4/10 i väta och på vinterhalvåret när det går långsammare rent allmänt.)

En typiskt stigtur med inslag av hårdare utförsåk använder jag ca 100-110/140mm som den är inställd nu. Obs det går att fä fjädern helt linjär genom att ta ut progressionsjusteraren och alltså köra läge 0/8 ist för 1-8.
 
Senast ändrad:

UrTomas

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag köpte mig en Helm Air. Ägaren före mig hade plockar isär den då den kändes konstig, kommer inte ihåg exakta beskrivningen nu, och dragit sönder den. Jag skickade den till Järvsö på helservice och lagning. Jag cyklade med den i ca 10 timmar och det var typ det sämsta jag har cyklat med. Kör original Yari annars och den är som att flyta på moln i jämförelse. När cykeln har stått en stund, typ över natten, så sitter gaffeln fast och jag får lägga lite tyngd på den för att den ska lossna. Inte mycket, men klart kännbart. Jag skickade tillbaka den till Järvsö och bad dem titta på den och förklarade att den kan ha varit så innan jag skickade den första gången. Idag fick jag tillbaks den med förklaringen att det var för mycket luft i negativa kammaren och att jag borde ha den uppochner för att oljan inte ska ligga längst ner i ytterbenen. Jag hade utjämnat enligt manualen. Dessutom hade jag inte cyklat på den efter att ha tagit av ytterbenen för att känna var det kärvade. Det kändes tydligt i på luftsidan. Det hörs ett tyst men klart hörbart kärvande ljud när man pumpar gaffeln. Gaffeln satt dessutom fast när jag fick tillbaka den.
Så mina frågor: ska det vara så här? Och framför allt: var hyr jag bäst en gråterska av god kvalité?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Jsg provcyklade Westmans och den var plush. Mycket mer plush än min Mattoc. Fast med bra stöd i botten som tog emot fint. Den kändes väldigt bra helt enkelt. Din låter kass.

Det är tydligen löjligt viktigt att dra med rätt moment någonstans inuti för annars expanderar något och den blir trög.
 

UrTomas

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Jag fäller en tår utan krav på ersättning.
Tack Jofa, det värmer min frusna själ.

mikipedia_ sa:
Hur knöligt är det å ta av ytterbenen? Låter ju som den är för trång i bussningarna lr lite skev😥🤔
Superlätt. Jag har gjort det och innerbenen går lätt och fint. Däremot känns det ett motstånd i luftskaftet.

Rattnalle sa:
Jsg provcyklade Westmans och den var plush. Mycket mer plush än min Mattoc. Fast med bra stöd i botten som tog emot fint. Den kändes väldigt bra helt enkelt. Din låter kass.

Det är tydligen löjligt viktigt att dra med rätt moment någonstans inuti för annars expanderar något och den blir trög.
Aha, där ser man! Det där känns som högst troligt. Om luftkolven är dragen för hårt så borde den kärva. Jag ska kolla, tack!
 

UrTomas

Aktiv medlem
Jag har inte skruvat med gaffeln än, men jag drog ett mail till JBP och förklarade att den fortfarande "satt fast" när jag fick hem den. De svarade att det var helt normalt och att jag borde ställa cykeln upp och ner medans jag byter om för att oljan ska rinna till de övre bussningarna.
Jag tycker att det låter helt sjukt. Ska det verkligen vara så?
Nån som har haft en Helm (eller nån annan gaffel) som "fastnar" (sitter inte hårt fast, men ett tydligt motstånd innan första rörelsen) om den står still en dag?
 

UrTomas

Aktiv medlem
Hittade en review på Pinkbike, han skriver:

Sensitivity and Air Spring - Both of my Helm test forks were very smooth and free of stiction right out of the box.

Det talar ju för min teori om att nåt inte stämmer...
 

Henrik83

Aktiv medlem
UrTomas sa:
Nån som har haft en Helm (eller nån annan gaffel) som "fastnar" (sitter inte hårt fast, men ett tydligt motstånd innan första rörelsen) om den står still en dag?
Så har samtliga mina FOX 36/34 varit.

*Edit* Tilläggas ska väl att en 36a som fick Vorsprungs coil kit slutade göra så när väl luftfjädern försvann, så i det fallet hade det ingenting med olja eller skrapringar att göra.
 
Senast ändrad:

UrTomas

Aktiv medlem
Henrik83 sa:
UrTomas sa:
Nån som har haft en Helm (eller nån annan gaffel) som "fastnar" (sitter inte hårt fast, men ett tydligt motstånd innan första rörelsen) om den står still en dag?
Så har samtliga mina FOX 36/34 varit.

*Edit* Tilläggas ska väl att en 36a som fick Vorsprungs coil kit slutade göra så när väl luftfjädern försvann, så i det fallet hade det ingenting med olja eller skrapringar att göra.
Tack! Då kanske det ändå ligger nåt i det. Typiskt att det ligger nåt vitt skit på marken så det är svårt att testa den...
 

Startgas

Medlem
Mina fox eller RS har aldrig gjort så men min MZ Dirtjumper började bli riktigt trög vid de första kompressionerna efter ett gäng år av mycket vila och väldigt lite användning, skickade den på service, men nu efter kanske 20h användning så är det tillbaka.
Det känns inte bra att behöva "starta" gaffeln varje gång, och jag märker ingen förbättring av att vända cykeln upp och ner innan.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Henrik83 sa:
Så har samtliga mina FOX 36/34 varit.

*Edit* Tilläggas ska väl att en 36a som fick Vorsprungs coil kit slutade göra så när väl luftfjädern försvann, så i det fallet hade det ingenting med olja eller skrapringar att göra.
Visserligen OT här, men är du nöjd med konverteringen? Funderar på att göra samma sak.. Inte för att jag egentligen är missnöjd med min 36:a, mest för att det vore roligt att köra fjäder. (Och jag vet att det troligtvis är ett icke-reversibelt ingrepp, om nån nu tänkte påpeka det.)
 

glitch

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Henrik83 sa:
Så har samtliga mina FOX 36/34 varit.

*Edit* Tilläggas ska väl att en 36a som fick Vorsprungs coil kit slutade göra så när väl luftfjädern försvann, så i det fallet hade det ingenting med olja eller skrapringar att göra.
Visserligen OT här, men är du nöjd med konverteringen? Funderar på att göra samma sak.. Inte för att jag egentligen är missnöjd med min 36:a, mest för att det vore roligt att köra fjäder. (Och jag vet att det troligtvis är ett icke-reversibelt ingrepp, om nån nu tänkte påpeka det.)
Efter Henriks lovord konverterade jag min 36a. Riktigt nice! Noll breakaway stiction.
Kör med 50 fjäder nu som är kanon vid liftcykling men för hård vid stigcykling för att vara optimal. Det är liksom svagheten, att man måste labba med olika fjädrar för olika förhållanden om man inte har en dedikerad utförssläde / är okej med lite för hård gaffel.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
glitch sa:
zinkpasta sa:
Henrik83 sa:
Så har samtliga mina FOX 36/34 varit.

*Edit* Tilläggas ska väl att en 36a som fick Vorsprungs coil kit slutade göra så när väl luftfjädern försvann, så i det fallet hade det ingenting med olja eller skrapringar att göra.
Visserligen OT här, men är du nöjd med konverteringen? Funderar på att göra samma sak.. Inte för att jag egentligen är missnöjd med min 36:a, mest för att det vore roligt att köra fjäder. (Och jag vet att det troligtvis är ett icke-reversibelt ingrepp, om nån nu tänkte påpeka det.)
Efter Henriks lovord konverterade jag min 36a. Riktigt nice! Noll breakaway stiction.
Kör med 50 fjäder nu som är kanon vid liftcykling men för hård vid stigcykling för att vara optimal. Det är liksom svagheten, att man måste labba med olika fjädrar för olika förhållanden om man inte har en dedikerad utförssläde / är okej med lite för hård gaffel.
För hård är ju relativt. Jag vill att cykeln alltid regerar likartat på ett visst hinder. Det innebär att jag har en del fjädring i reserv vid platt cykling hemma för att det ska vara lagom utför. Men cykeln är ju för ett visst hinder lika hård så jag tycker inte att den är för hård.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer