Cannondale Habit - The Tråd

Tjena, tänkte be om lite råd. Hade ingen lust att göra en ny tråd :)

Kollar på att eventuellt skaffa en beg. Cannondale Habit 3 carbon från 2016. Jag har försökt läsa mig till vad för typ av cykling den klarar av och det verkar vara lite delade meningar emellanåt. Jag har tänkt cykla stig med inslag av tekniska delar och lite utför. På min nuvarande HT har jag 130mm slag fram, medan Habit har 120. Räcker detta?
Är ny inom cykling och är lite osäker på om Habiten är vad jag söker!

Jag är ny inom mtb men kan dela mina erfarenheter bara. Jag har själv en Vitus Sentier HT med 140mm slag fram och har testat en Habit Carbon 2 2019.

Jag tycker den var riktigt skön faktiskt och enligt mig funkar den bra i tekniskt, kör min ht i rätt tekniskt också iofs.

Tror iofs att 2019 har flackare gaffelvinkel och längre hjulbas (?) Om jag inte såg fel så har 2016 68 grader hta (?) Själv skulle jag nog velat ha något flackare och längre i stök om jag kunde välja.

ninoh sa:
Jag är ny inom mtb men kan dela mina erfarenheter bara. Jag har själv en Vitus Sentier HT med 140mm slag fram och har testat en Habit Carbon 2 2019.

Jag tycker den var riktigt skön faktiskt och enligt mig funkar den bra i tekniskt, kör min ht i rätt tekniskt också iofs.

Tror iofs att 2019 har flackare gaffelvinkel och längre hjulbas (?) Om jag inte såg fel så har 2016 68 grader hta (?) Själv skulle jag nog velat ha något flackare och längre i stök om jag kunde välja.
Tack för din input! Kör också Vitus Sentier 29! :) svårt att välja när det finns så mycket!

OskarSandsjo sa:
ninoh sa:

Tack för din input! Kör också Vitus Sentier 29! :) svårt att välja när det finns så mycket!

Obs! Dra inte Habit 2019 över samma linje som tidigare Habit modeller. Det är helt olika utformning och egenskaper. Obs!

Annars går det finfint att rulla teknisk terräng med den tidigare modellen. Sitter det en Lefty så kan du med fördel också öka slaglängden till 130 mm. Den klarar förvånansvärt mycket även om den har tendens att bli lite nervös i för höga hastigheter utför, fullt förståeligt då den inte är utformad för det.

fekke sa:
OskarSandsjo sa:
ninoh sa:

Obs! Dra inte Habit 2019 över samma linje som tidigare Habit modeller. Det är helt olika utformning och egenskaper. Obs!

Annars går det finfint att rulla teknisk terräng med den tidigare modellen. Sitter det en Lefty så kan du med fördel också öka slaglängden till 130 mm. Den klarar förvånansvärt mycket även om den har tendens att bli lite nervös i för höga hastigheter utför, fullt förståeligt då den inte är utformad för det.

Det var nog lite det jag menade, känns som 2019 och 2016 är två helt olika cyklar om man kollar och själv hade jag velat ha flackare ön 68 hta, speciellt om du nu är van med en Sentier och vill köra utför och stök :).

Nu kan jag bara prata för mig själv, men jag gillar Habiten skarpt. Cyklar alltid med ett leende på läpparna. Jag kan nästan tycka att vinkeln är flack då den inte öär så snabb rakt fram. :)
Stök och tekniskt är inge problem alls. Kör en 2017 med Lefty. Som att ,det går att öka slaglängden också. Men släng på en dropperpost om det inte finns nån på den. Så känns den ännu tryggare nerför.
Sen kommer jag från XC sidan så jag har inte kört DH,. Men haft väl kört på Vallåsen med Habiten, Grymmt allsidig cykel.
Kolla denna lite äldre recension från Pinkbike. Visserligen en SE modell, men det är bara slaglängden som skiljer
https://www.pinkbike.com/news/cannondale-habit-carbon-se-review.html
Rolig hoj som också klättrar bra.

ninoh sa:
fekke sa:
OskarSandsjo sa:
ninoh sa:

Det var nog lite det jag menade, känns som 2019 och 2016 är två helt olika cyklar om man kollar och själv hade jag velat ha flackare ön 68 hta, speciellt om du nu är van med en Sentier och vill köra utför och stök :).

Ja, så är det, håller med. Tidigare Habiten är en mycket allsidig och bra trailinspirerad XC-hoj. Vill du köra tekniska stigar är den kanon. Vill du köra mer utför är den senaste Habiten att föredra...

Tack för input! Dropper vill jag ha och sitter ingen på I dagsläget. Så det måste köpas till isf. Får åka och prova den helt enkelt :) Är 16000 ett rimligt pris för denna modell enligt er? Sitter 1x12 XT och bytt dämpare till den bästa i samma serie med remote lockout.

Efter många års frånvaro från skogscykling impulsköpte jag en begagnad Cannondale Habit Carbon 3 julen 2017.

Den stod tyvärr mer eller mindre oanvänd tills iår, pga flytt och skador.

Har börjat köra lite rundor på V-spåret i Grimsta, hyfsat stökigt/tekniskt och mkt rötter är min personliga känsla. Hade gärna haft 29” istället för mina 27,5”.

Min idé nu är att byta till lite bredare fälgar och rocket ron 2,6 bak och 2,8 fram(osäker ifall det lirar med leftyn, men såg nån som körde 29” fram så borde funka). Tänker att detta ska ge mer fäste och frigång samt minska glappet till 29” och därmed skjuta på ett nyköp någon säsong.

Vad tror ni om det?

En annan sak är att jag är 196 och har en XL, är lite sugen på att byta till en oneup 210mm dropper bara för att få ned sadeln maximalt.

/Björn

Någon som har en Bad Habit 2017 som bytt till annat hjulset? Misstänker att original inte är så lätt. Försökt leta runt lite. Sitter ju 45mm fälgar original, inte lätt att hitta nått lefty set.

Bilagor

• 3104F8C2-D770-4984-A7AC-34BD99D8DC15.jpeg
    3104F8C2-D770-4984-A7AC-34BD99D8DC15.jpeg
    282.5 KB · Besök: 231
Nya däck till min Bad Habit 1
Nobby nick 29x 2.35 bak och 29x 2.6 fram, ser riktigt bra ut.
Första gången med Tubolitoslangar dessutom, kul att testa
Skulle kanske gått på 2.6 bak och 2.8 fram, får testa detta först.

20200325_101145.jpg

20200325_101216.jpg

20200325_101150.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Halloj. Ny här och har en Habit 4 från 2016.
Jag skulle vilja uppdatera till singelklinga fram. Den har ju idag 36/26 fram och 11-36 bak.
Jag cyklar mest på 36 fram och sällan jag går ner på det lilla drevet förutom när man möter en riktig mördarbacke :)

Har någon gjort bytet 1-10 på en Habit 4 2016?
Vilken klinga fram rekommenderar ni samt kassett bak?

Hade tänkt 11-46 bak och en framklinga på 34. Tänker jag rätt här?

Jag har gjort det på en trigger 2015, skaffade 11-40 kassett, har senare skaffat 11-42 till ett andra hjulpar, och en 32 dm-klinga fram, 27,5"hjul, så det är väl samma. Fördelen med 11-40 är att det garanterat funkar med befintlig växelförare. Jag har shimanos 11-42 10delsde kassett på två andra cyklar med xt m-6xx växelförare, det har också gått bra men är ingen marginal mellan kedja och hävarm på växelföraren.

Ok så växelföraren behöver bytas för att kunna gå upp i mer kuggar på lägsta växeln...
Kanske bättre att byta bakre växel med reglage och gå på en 11 vxl? När man ändå konverterar....

Jag kikar på en habit 1 (2016). När jag kollar Cannondales storleksguide så verkar det finnas en bugg eller förstår jag fel. Kolla in

Om jag skriver in 185 så rekommenderar den L och anger måtten 172-182, trots att jag skrev 185. Om jag istället skriver 186, då rekommenderar den XL och anger 185-195. Det verkar som att jag med mina 185 verkar ligga mellan modellerna men vad säger ni? Funkar både L och XL när man är 185?

Själv 191 cm och körde på en XL (såklart). Jag hade en något längre styrstam och flyttat bak sadeln...
Såldes till cyklist på 185 som trivdes bra med den efter mindre justeringar...
Du kan absolut rulla på en XL men utifrån dina personoiga preferenser skulle du också kunna rulla på en L med eventuellt motsvarande justeringar som för mig?

Självfallet är det bästa alternativet att rulla på den för att känna om "just den cykeln" kan vara något för dig...men båda storleken kam fungera för dig.
Hoppas det var till hjälp!?

Annars är det en trevlig "XC-cykel" med något mer kapacitet för tekniska utmaningar.

Själv 191 cm och körde på en XL (såklart). Jag hade en något längre styrstam och flyttat bak sadeln...
Såldes till cyklist på 185 som trivdes bra med den efter mindre justeringar...
Du kan absolut rulla på en XL men utifrån dina personoiga preferenser skulle du också kunna rulla på en L med eventuellt motsvarande justeringar som för mig?

Självfallet är det bästa alternativet att rulla på den för att känna om "just den cykeln" kan vara något för dig...men båda storleken kam fungera för dig.
Hoppas det var till hjälp!?

Annars är det en trevlig "XC-cykel" med något mer kapacitet för tekniska utmaningar.
tack för utförligt resonemang. Klargörande. Jag ska absolut provrulla! Det låter bra med xc redo för lite tuffare förhållanden. Jag hoppar inte, men det är väldigt mkt Sten och rötter där jag cyklar HT idag.

tack för utförligt resonemang. Klargörande. Jag ska absolut provrulla! Det låter bra med xc redo för lite tuffare förhållanden. Jag hoppar inte, men det är väldigt mkt Sten och rötter där jag cyklar HT idag.
En fråga till: jag är van vid HT med 29 tum men tittar nu på en habit från 2016 med 27,5. Har aldrig cyklat stig med 27,5. Någon som vill lägga ut texten om 27,5 och om habit från 2016?

Byta styrstam på habit. Jag funderar på att byta till en kortare styrstam (armarna räcker inte riktigt till?). Är det standardmått eller har Cannondale någon egen special?

Om stammen sitter för lågt går den i reboundreglaget.
Och åtminstone lefty Supermax har 55 mm offset så med kort stam eller styre med mycket backsweep blir styrningen väldigt lätt eller kvick eller orolig beroende på hur man ser på det.
Däremot kan det vara svårt att få tag på korta styrstammar till lefty, jag hittade inget kortare än 50 mm när jag letade.

Senast ändrad:
Om stammen sitter för lågt går den i reboundreglaget.
Och åtminstone lefty Supermax har 55 mm offset så med kort stam eller styre med mycket backsweep blir styrningen väldigt lätt eller kvick eller orolig beroende på hur man ser på det.
Däremot kan det vara svårt att få tag på korta styrstammar till lefty, jag hittade inget kortare än 50 mm när jag letade.
Utomordentligt intressant. Jag kanske får försöka tänja armarna lite. Eller vänja mig vid en aningen stor cykel. Tack!

Styrstamsfunderingar.17FF9816-71FC-4544-A14A-E3B632F2D541.png Efter väldigt, väldigt mkt letande och kontakt med flera butiker och återförsäljare av cannondale har jag äntligen hittat en kortare styrstam ( 1,5 #) till min habit carbon 1 (2016). Den är 38 mm vilket ska jämföras med den som sitter på som är 60 mm. Med den kanske mina armar kommer att räcka lite bättre. Höjden behöver justeras med 15 mm spacer. Är det någon som vet om det är nåt särskilt att tänka på när gaffelröret är carbon eller fungerar en sån här styrstam? Original är ju betydligt högre och fördelar kanske trycket bättre mot gaffelröret? Jag har inte beställt styrstammen ännu men det ser ut som att den ryms över leftyn även om det blir aningen, aningen mer trångt över reglaget för rebound. Är det nåt jag missar att tänka på. Eftersom Cannondale inte själva har någon kortare styrstam blir jag fundersam om det är en dålig idé att försöka byta.
17FF9816-71FC-4544-A14A-E3B632F2D541.png

Rör i kolfiber? Röret på lefty, alltså själva röret genom styrlagret är i Aluminium. Det som kan hända med korta stammar är att det tidigare kunde krocka med uppsticket på gaffeln. Bör inte vara samma problem från lefty 2.0 och absolut inte med ocho :-). Kanske inte heller om man kör väldigt ”positiv” stam
Om man har svårt att finna stam så finns ju adapterrör så du kan köra med vilken stam du vill (sett ur diameter på rör).

Senast ändrad:
Rör i kolfiber? Röret på lefty, alltså själva röret genom styrlagret är i Aluminium. Det som kan hända med korta stammar är att det tidigare kunde krocka med uppsticket på gaffeln. Bör inte vara samma problem från lefty 2.0 och absolut inte med ocho :-). Kanske inte heller om man kör väldigt ”positiv” stam
Om man har svårt att finna stam så finns ju adapterrör så du kan köra med vilken stam du vill (sett ur diameter på rör).
Tack Jensen! Det låter ju hoppfullt. Jag tyckte precis att röret genom styrlagret såg ut som kolfiber när jag lättade på locket och kikade ned. Men det stämmer säkert. Kanske finns det olika varianter. Kolla bilden nedan.

Adaptererör vore ju elegant - Men hur går det till? Röret är ju 1 1/2 tum och standard är 1 1/8 tum, dvs mindre. Om det vore tvärt om, att gaffelröret vore mindre än styrstammens fäste till styret, då kan man ju ha ett mellanlägg. Men hur fungerar det när styrstammens diameter är mindre än gaffelröret?

Senast ändrad:
Tack Jensen! Det låter ju hoppfullt. Jag tyckte precis att röret genom styrlagret såg ut som kolfiber när jag lättade på locket och kikade ned. Men det stämmer säkert. Kanske finns det olika varianter. Kolla bilden nedan.

Adaptererör vore ju elegant - Men hur går det till? Röret är ju 1 1/2 tum och standard är 1 1/8 tum, dvs mindre. Om det vore tvärt om, att gaffelröret vore mindre än styrstammens fäste till styret, då kan man ju ha ett mellanlägg. Men hur fungerar det när styrstammens diameter är mindre än gaffelröret?

har aldrig sett ett lefty styrrör i kolfiber annat än på lefty ocho carbon (som heller inte är 1,5” vid stammen). I så fall lär det inte vara original.

angående adapter då är det rätt storlek vid lagersäten men smalare där stammen klämmer åt.

Bilagor

• 891A0AAC-F7DD-4C8C-BB73-A4528A0C3356.jpeg
    891A0AAC-F7DD-4C8C-BB73-A4528A0C3356.jpeg
    36.4 KB · Besök: 147
  • 307A363D-E019-494D-A899-30C6B8C4481F.jpeg
    307A363D-E019-494D-A899-30C6B8C4481F.jpeg
    27 KB · Besök: 166
  • 501AC667-016D-4BC0-8143-F32819A375C7.jpeg
    501AC667-016D-4BC0-8143-F32819A375C7.jpeg
    33.3 KB · Besök: 156
Jag tror inte att den där spank-stammen är 1,5" mot styrröret, det borde stå någonstans att de passar Cannondale, Och det ser inte så ut på bilderna. Imho.

har aldrig sett ett lefty styrrör i kolfiber annat än på lefty ocho carbon (som heller inte är 1,5” vid stammen). I så fall lär det inte vara original.

angående adapter då är det rätt storlek vid lagersäten men smalare där stammen klämmer åt.
Tack! igen Jensen, för förtydligande och bilder. Jag har mycket att lära☺. Jag googlade produktnr från en av bilderna. Nu fattar jag bättre. ??. Det är den prylen som jag tror är carbon på min cykel. Jag hittar inte rätt termer. Det var ju en ljusning! Möjligen ligger det över min kompetensnivå att byta till adaptern. Men gör jag det blir det ju lättare att byta klämman. Vad kallas den delen som adaptern ersätter (headtube) på svenska?

Senast ändrad:
Jag tror inte att den där spank-stammen är 1,5" mot styrröret, det borde stå någonstans att de passar Cannondale, Och det ser inte så ut på bilderna. Imho.
Tack Der Kaiser för fortsatt stöd i mitt micklande med styrstammen Spank split stem tycks finnas både i 1 1/8 och 1 1/2. Den som är 1 1/2 finns bara få ex och få varianter. Det står dock inget om Cannondale men det står i spec för denna variant att den är 1 1/2. Se bild.
AC613229-DB42-4484-B6A6-E3CD420BBC87.jpeg
AC613229-DB42-4484-B6A6-E3CD420BBC87.jpeg

Tack! igen Jensen, för förtydligande och bilder. Jag har mycket att lära☺. Jag googlade produktnr från en av bilderna. Nu fattar jag bättre. ??. Det är den prylen som jag tror är carbon på min cykel. Jag hittar inte rätt termer. Det var ju en ljusning! Möjligen ligger det över min kompetensnivå att byta till adaptern. Men gör jag det blir det ju lättare att byta klämman. Vad kallas den delen som adaptern ersätter (headtube) på svenska?
99,999999999% säker på att cannondale aldrig haft rör genom lagret i annat än Alu.

de du ser i kolfiber ovan är från darimo och extralite. Dyra men lätta. Darimon Måste köpas i rätt längd (olika längd mellan lagrena beroende på storlek på den årsmodell av hoj du har). Extraliten kan justeras.
Leonardis ovan, första bilden är klart billigare men lite tyngre (men smidig) men även den ska köpas i rätt längd. Men tror den kostar ”bara” 800kr. Men som sagt, sen passar vanlig 1 1/8” stam.

alltså byta rör är ju bara knacka ur. Knacka i. Med gummiklubba typ, möjligen me lite hjälp av ett pvc rör.

Fått hem ett fat Freddie 27,5x3,0 nu.. 1380g

På min kommande bad habit carbon 2 jag beställt valde jag XL. Jag är 187 med långa ben å armar. Grenmått 93. Tanken är dock att använda cykeln till allt + skaffa ett till hjulpar till lopp (29") å köra lätta racedäck. Får se först hur allt känns..

Soderblom, dina 180cm borde väl behöva Large. På medium sitter du nog väldigt upprätt.
Bättre isåfall å köra extra kort styrstam på stor ram än lång styrstam på för liten ram när de gäller XC/Trail/Enduro-cykel. Man vill ju ha styret så nära gaffelröret som möjligt.
Laxel, var hittar du kortare styrstam? Jag har letat utan att hitta.

Hur kort behöver du? Allebike har 60mm vet jag, kortare borde finnas hos Wiggle eller bikester
Jag hat 60 nu. Tänkte pröva 40 eller 45. Hittade en spank split 38 mm på bikester. Men när den kom hem var det 11/8 och inte 11/2. Står sannolikt fel på deras webbplats. Har hittat truvativ, men bara 50 mm. Thompson verkar ha en på 45. Men det var en tung sak på 200g och dyr. Svårt hitta nätbutik i Sverige som säljer.

Tillbaka
Topp