Canyon cf /cf sl ram

Canyon cf /cf sl ram
Enda skillnad mellan CF och CF SL på alla Canyon modellerna, förutom komponenter som man ser i specs, är att en SL ram är lättare. Styvheten och komfort är nästan identiska. I fallet av Endurace verkar det vara en extra skillnad i att SL ramen inte har skruvhål på överröret.

Canyon cf /cf sl ram
I verkligheten är CF SL styvare än CF SLX, detta för att den lägre vikten hos CF SLX kommer från färre lager kolfiberväv+då även mindre mängd epoxi
Kolfibern i CF SLX är starkare (det måste den vara för att ramen skall hålla) men det ger inte en styvare ram, tvärtom i verkligheten
Det ser man även i de tester som finns, tex de gjorda av tidningen Roadbike https://www.roadbike.de

Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2
rb-0518-disc-tourer-profil-canyon-endurace-cf-sl-disc-80-di2-jpg--inlineImageCOdc-b77c690a-1578003.jpg

Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2
rb-0117-canyon-endurace-cf-slx-8-punkt-0-di2-profil-roadbike-jpg--inlineImageCOdc-92f9e24f-1579135.jpg

Men om skillnaden är så pass stor att den är märkbar i praktiken har jag ingen aning om, men jag är tveksam, precis som jag är tveksam till att viktskillnaden märks i praktiken.
Personligen skulle jag hellre välja att lägga pengarna på Di2 och bättre/flera hjul istf att betala mer för den dyrare CF SLX-ramen.
Men det är jag det, nu är det TS som skall bli nöjd med den cykel hen köper.

Canyon cf /cf sl ram
I verkligheten är CF SL styvare än CF SLX, detta för att den lägre vikten hos CF SLX kommer från färre lager kolfiberväv+då även mindre mängd epoxi
Kolfibern i CF SLX är starkare (det måste den vara för att ramen skall hålla) men det ger inte en styvare ram, tvärtom i verkligheten
Det ser man även i de tester som finns, tex de gjorda av tidningen Roadbike https://www.roadbike.de

Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2
rb-0518-disc-tourer-profil-canyon-endurace-cf-sl-disc-80-di2-jpg--inlineImageCOdc-b77c690a-1578003.jpg

Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2
rb-0117-canyon-endurace-cf-slx-8-punkt-0-di2-profil-roadbike-jpg--inlineImageCOdc-92f9e24f-1579135.jpg

Men om skillnaden är så pass stor att den är märkbar i praktiken har jag ingen aning om, men jag är tveksam, precis som jag är tveksam till att viktskillnaden märks i praktiken.
Personligen skulle jag hellre välja att lägga pengarna på Di2 och bättre/flera hjul istf att betala mer för den dyrare CF SLX-ramen.
Men det är jag det, nu är det TS som skall bli nöjd med den cykel hen köper.

Jag håller med allt du skriver.

Men TS frågor om icke-SL vs SL. Jag gissar att skillnaden är mindre där än mellan SL och SLX, men jag inte sett testresultat på det.

Canyon cf /cf sl ram
Så här säger Canyon, verkar alltså vara en del skillnader:
1668760663700.png

Och från en annan tråd på samma ämne:
1668760947390.png

Canyon cf /cf sl ram
Ja, det verkar vara större skillnad än endast kolfiberkvalité och vikt

<REDIGERAT>
Jag undrar om det är skillnad på ramarna mellan canyon endursnce cf och cf sl ?
Har du övergivit dina tidigare planer på en Canyon Ultimate?
Den canyon jag kikat på är ultimate cf sl 8.
Det viktigaste rådet fick du redan i den tråden
Det viktigaste är väl att man får en racer man sitter bra på.
Storlek är det absolut viktigaste.
Om du inte redan har gjort det bör du alltså jmf stack och reach mellan din nuvarande cykel och de du funderar på + de ändringar i din sittställning du vill göra. Mindre skillnader på 1-2cm går oftast att justera utan alltför negativt resultat, men försök begränsa dig till mindre än det för bästa chans att bli nöjd med din nya cykel.

Senast ändrad:
Canyon cf /cf sl ram

<REDIGERAT>

Om du inte redan har gjort det bör du alltså jmf stack och reach mellan din nuvarande cykel och de du funderar på + de ändringar i din sittställning du vill göra. Mindre skillnader på 1-2cm går oftast att justera utan alltför negativt resultat, men försök begränsa dig till mindre än det för bästa chans att bli nöjd med din nya cykel.
Ja, provade en ultimate och jag tyckte den var väl aggressiv för min smak.
Nu vänjer man sej säkert men jag har lätt att bli trött i ländryggen därför endurance.
Vad var nu det för tips du gav mej? ?

Canyon cf /cf sl ram

<REDIGERAT>

Tack ?

Canyon cf /cf sl ram
Har kommit så långt att det står mellan Endurace CF 8 och cf sl 8. Vad tycker ni?
Är det värt de 5000 extra eller det går lika bra med CF 8:an?
Sadelstolpen vet jag inget om och trampar inte så långa sträckor så ofta men den kanske gör skillnad oavsett.
Det är väl största skillnaden .
Är det 5 kkr dyrare och den väsentliga skillnaden är sadelstolpen? Om det går att använda den dyrare stolpen på CF:en är väl i så fall ett "mellanalternativ" att köpa CF:en och beställa den dyrare stolpen löst extra, byta stolpe på cykeln och antingen sälja den som satt på CF:en eller behålla som reserv. Nu är ju Canyons stolpar inte direkt några budgetstolpar, men 5 kkr borde den väl i alla fall inte kosta.

Canyon cf /cf sl ram
Visa bilaga 594166
Och från en annan tråd på samma ämne:
Visa bilaga 594167
Jo men jag menar i praktiken, vad är skillnaden i praktiken på de två cyklarna.
När jag är ute o cyklar , det är det jag undrar.
Jag ser ju också Killnader i den tekniska/materiella beskrivningen men säger inte mej så mycket.
Min livserfarenhet säger att det är i praktiken saker spelar roll inte på ett papper.

Canyon cf /cf sl ram
Är det 5 kkr dyrare och den väsentliga skillnaden är sadelstolpen? Om det går att använda den dyrare stolpen på CF:en är väl i så fall ett "mellanalternativ" att köpa CF:en och beställa den dyrare stolpen löst extra, byta stolpe på cykeln och antingen sälja den som satt på CF:en eller behålla som reserv. Nu är ju Canyons stolpar inte direkt några budgetstolpar, men 5 kkr borde den väl i alla fall inte kosta.
Nä, det är så klart mer som är skillnad men när jag sitter på cykeln och är ute och tränar är det kanske den mest väsentliga skillnade men det är vad jag tror.
Hade hoppats få svar av någon som provat dessa cyklar.

Canyon cf /cf sl ram
Min poäng var ungefär följande:
Om du tror att CF:en för dig är värd 100 poäng (på någon subjektiv skala), CF + CF SL-stolpe är värd 110 poäng och CF SL är värd 111 poäng och CF SL-stolpen kostar 2 kkr kan du alltså välja mellan att betala x kr för 100 poäng, x+2000 kr för 110 poäng eller x+5000 kr för 111 poäng. Naturligtvis är poängen ytterst subjektiva, men om det kvalitativt känns som något i den stilen för dig så tycker jag mellanalternativet inte är orimligt att beakta.

Jag tror att det är rätt få personer som cyklat båda modellerna, i synnerhet om vi talar om sådan sträcka att man ordentligt kan utvärdera cyklarna. Så jag gissar att det tyvärr är rätt låg sannolikhet att du får något initierat svar.

Canyon cf /cf sl ram
Min poäng var ungefär följande:
Om du tror att CF:en för dig är värd 100 poäng (på någon subjektiv skala), CF + CF SL-stolpe är värd 110 poäng och CF SL är värd 111 poäng och CF SL-stolpen kostar 2 kkr kan du alltså välja mellan att betala x kr för 100 poäng, x+2000 kr för 110 poäng eller x+5000 kr för 111 poäng. Naturligtvis är poängen ytterst subjektiva, men om det kvalitativt känns som något i den stilen för dig så tycker jag mellanalternativet inte är orimligt att beakta.

Jag tror att det är rätt få personer som cyklat båda modellerna, i synnerhet om vi talar om sådan sträcka att man ordentligt kan utvärdera cyklarna. Så jag gissar att det tyvärr är rätt låg sannolikhet att du får något initierat svar.
Ok, då kanske man inte ska svara alls eftersom jag inte blir klokare av svar som är teoretiska.
Jag är så klart tacksam för svar men svara om man provat cyklarna är det jag är ute efter så klart.

Canyon cf /cf sl ram
Ok, då kanske man inte ska svara alls eftersom jag inte blir klokare av svar som är teoretiska.
Jag är så klart tacksam för svar men svara om man provat cyklarna är det jag är ute efter så klart.
Den fjädrande stoplen, om det är den som avses, är en dröm för komforten.
I början märker du lite svaj ex uppför men man vänjer sig.
Har den på bägge mina canyons.

Canyon cf /cf sl ram
Det inlägg jag svarade på innehöll detta:

Har kommit så långt att det står mellan Endurace CF 8 och cf sl 8. Vad tycker ni?
Sadelstolpen vet jag inget om och trampar inte så långa sträckor så ofta men den kanske gör skillnad oavsett.

Med tanke på andra frågan kom jag då i all välvilja med ett förslag som jag tänkte skulle kunna ge dig det som du själv skriver skulle kunna vara den stora fördelen med SL:en men billigare än SL:en, d.v.s. ett mellanalternativ som svar på den frågan.

Ditt svar var:

Nä, det är så klart mer som är skillnad men när jag sitter på cykeln och är ute och tränar är det kanske den mest väsentliga skillnade men det är vad jag tror.

Då jag tyckte det svaret indikerade att jag kanske inte fått fram min poäng försökte jag konkretisera med ett exempel varför jag tyckte det kunde vara värt att beakta mitt förslag.

Att du inte blev klokare av mitt försök att förtydliga är väl inget att säga om. Att kräva att jag ska gissa mig till att du menade att det var ett krav att jag ska ha cyklat på cyklarna ifråga för att få yttra mig känns dock mer förvånande. I synnerhet som du inte nämnde något om ett sådant krav.

Tror f.ö. att du kommer att få det lite jobbigt här om du ska läxa upp alla som skriver svar på dina inlägg som inte uppfyller dina uttalade och icke uttalade krav på svar. Om du i framtiden vill få svar på dina frågor tror jag en bättre strategi är att ignorera svar du inte får ut något av. Personligen blir jag inte särskilt sugen på att ge svar på frågor från en person som ger någon en åthutning för att denna svarar i välmening.

Canyon cf /cf sl ram
Jag tror inte ngn annan än du själv kan veta mer och/eller bättre än du själv vilken skillnad du upplever i praktiken mellan de två cyklarna
men svara om man provat cyklarna är det jag är ute efter så klart.
Vad är det som gör att du värderar andras subjektiva åsikter så högt?
<REDIGERAT>
För det finns ju även (mer) objektiva tester av och åsikter om cyklarna,
varför inte kolla efter sådana?
</REDIGERAT>
Vad var nu det för tips du gav mej?
Att du köper en cykel som passar dig, både i strl och uppträdande, och som du blir nöjd med

Senast ändrad:
Canyon cf /cf sl ram
Jag tror inte ngn annan än du själv kan veta mer och/eller bättre än du själv vilken skillnad du upplever i praktiken mellan de två cyklarna

Vad är det som gör att du värderar andras subjektiva åsikter så högt?
<REDIGERAT>
För det finns ju även (mer) objektiva tester av och åsikter om cyklarna,
varför inte kolla efter sådana?
</REDIGERAT>

Att du köper en cykel som passar dig, både i strl och uppträdande, och som du blir nöjd med
Ja, just det. Jo men det har jag tänkt på.
För mej som är ganska grön så är det två nämnda cyklarna likvärdiga. Klart det skiljer, den ena är ju 6000 ca dyrare så något är det men frågan är om jag som gröngöling märker av den skillnaden.
Jag tävlar inte utan cyklar för motionens skull.

Canyon cf /cf sl ram
Det inlägg jag svarade på innehöll detta:

Med tanke på andra frågan kom jag då i all välvilja med ett förslag som jag tänkte skulle kunna ge dig det som du själv skriver skulle kunna vara den stora fördelen med SL:en men billigare än SL:en, d.v.s. ett mellanalternativ som svar på den frågan.

Ditt svar var:

Då jag tyckte det svaret indikerade att jag kanske inte fått fram min poäng försökte jag konkretisera med ett exempel varför jag tyckte det kunde vara värt att beakta mitt förslag.

Att du inte blev klokare av mitt försök att förtydliga är väl inget att säga om. Att kräva att jag ska gissa mig till att du menade att det var ett krav att jag ska ha cyklat på cyklarna ifråga för att få yttra mig känns dock mer förvånande. I synnerhet som du inte nämnde något om ett sådant krav.

Tror f.ö. att du kommer att få det lite jobbigt här om du ska läxa upp alla som skriver svar på dina inlägg som inte uppfyller dina uttalade och icke uttalade krav på svar. Om du i framtiden vill få svar på dina frågor tror jag en bättre strategi är att ignorera svar du inte får ut något av. Personligen blir jag inte särskilt sugen på att ge svar på frågor från en person som ger någon en åthutning för att denna svarar i välmening.
Nej, jag läxar inte upp någon och ber om ursäkt om det uppfattas så.
Är så att svar med tekniska materiella svar är inger jag förstår.
Är inte så bevandrad i den världen.
Som sagt ber jag om ursäkt om ni tar illa upp.
Är tacksam för svaren jag får.

Canyon cf /cf sl ram
frågan är om jag som gröngöling märker av den skillnaden.
Men än en gång:
Hur tror du att ngn annan skall veta bättre än du själv vilka skillnader just du upplever eller ej?
Liksom varför du värderar andras subjektiva åsikter så högt och inte (mer) objektiva tester av och åsikter om cyklarna?

Jag tävlar inte utan cyklar för motionens skull.
Tävlingscyklisterna postar inte särskilt ofta här, de tränar!
Dessutom är det ju inga tävlingscyklar du frågar om.
Skulle jag köpa en Canyon så är det troligen ngn av Endurancemodellerna jag skulle välja.

Canyon cf /cf sl ram
Nu vet jag att du frågar om ramskillnader men jag delger ändå dom flesta av mina tankar.....som du också fått i pm,

Cf8

Modernare, tar bredare däck och har fäste för väska på överrör
Sämre hjul som dessutom inte passar(ferfekt) till dom bredare däck dom anpassat ramen för, i övrigt basic

Cf sl8

Äldre modell som tar smalare däck(i praktiken 33mm crossdäck)
Modernt bredare lättare hjul som passar bredare däck
Styrkombo (bra och dåligt, bra om man vet att hitta rätt längd, dåligt eftersom dom inte byter gratis längre)
Super sadelstolpe
Effektmätare

Om man tänkt använda som komfortracer, köp cf sl

Om det är viktigt med 35+mm däck och gubbtouring, köp cf

Canyon cf /cf sl ram
Jag har en Endurace CF SL8 Aero i storlek 2XL sedan i våras och är jättenöjd, har dock ingen erfarenhet av CF-modellen. Jag använder den som en ren komfortracer på asfalt.

Jag tänkte i januari beställa en Trek Domane med motsvarande spec, men de kunde inte leverera under 2022 så det blev Endurace istället och ganska mycket billigare trots bättre spec (tex inkluderad effektmätare). Jag har köpt andra Canyon innan, men det är alltid lite klurigt att hitta rätt storlek på ramen. Rätt storlek var extra viktigt på SL8 Aero eftersom styre och styrstam är ihopbyggt i samma "aero-cockpit" och det går inte att bara byta styrstammen mot kortare/längre. Jag jämförde måtten med den Canyon Grail som jag hade i garaget och hamnade på 2XL till slut och det blev bra (jag är 195 cm lång och har högt ap-index (långa armar och ben)).

Cykeln är väldigt bekväm, den delade sadelstolpen och 30mm-däcken gör underverk för komforten, men samtidigt rullar den på riktigt bra. Den känns lugnare i uppträdandet än min Trek Emonda SL6 (2018) men känns absolut inte sävlig. Jag håller nu samma eller bättre fart men med lägre belastning på kroppen. Det har tyvärr inte blivit några riktiga långrundor ännu, men Endurace känns som ett riktigt bra val även för tex rando-lopp (dock lite klent med tex fästen för skärmar).
CF SL8 Aero

Canyon cf /cf sl ram
Jag har en Endurace CF SL8 Aero i storlek 2XL sedan i våras och är jättenöjd, har dock ingen erfarenhet av CF-modellen. Jag använder den som en ren komfortracer på asfalt.

Jag tänkte i januari beställa en Trek Domane med motsvarande spec, men de kunde inte leverera under 2022 så det blev Endurace istället och ganska mycket billigare trots bättre spec (tex inkluderad effektmätare). Jag har köpt andra Canyon innan, men det är alltid lite klurigt att hitta rätt storlek på ramen. Rätt storlek var extra viktigt på SL8 Aero eftersom styre och styrstam är ihopbyggt i samma "aero-cockpit" och det går inte att bara byta styrstammen mot kortare/längre. Jag jämförde måtten med den Canyon Grail som jag hade i garaget och hamnade på 2XL till slut och det blev bra (jag är 195 cm lång och har högt ap-index (långa armar och ben)).

Cykeln är väldigt bekväm, den delade sadelstolpen och 30mm-däcken gör underverk för komforten, men samtidigt rullar den på riktigt bra. Den känns lugnare i uppträdandet än min Trek Emonda SL6 (2018) men känns absolut inte sävlig. Jag håller nu samma eller bättre fart men med lägre belastning på kroppen. Det har tyvärr inte blivit några riktiga långrundor ännu, men Endurace känns som ett riktigt bra val även för tex rando-lopp (dock lite klent med tex fästen för skärmar).
CF SL8 Aero
Tack så mycket för infon.
Låter åt CF SL 8 när den nu blir leveransklar. Men vad jag hört sköter canyon dina leveranser ganska bra.

Canyon cf /cf sl ram
@Ola Lindberg
Hoppas att det blir en cykel för dig som du blir nöjd med
och detta oavsett vad jag eller andra tomtar på nätet tycker om de val du gör.
Jepp, det börjar växa fram.
Tomtar och tomtar, ni vet nog bättre än mej men ibland blir det för mycket tekniska detaljer som inte säger så mycket.
Har en annan hobby som jag är väl insatt i och där pratas det också om tekniska saker som inte gör någon mycket klokare utan det är när man är ute i praktiken som är det viktigaste för mej.
Tack för din åsikt ??

Tillbaka
Topp