Canyon Lux storlek?

Nic3

Medlem
Canyon Lux storlek?
Ska man följa Canyons storleksguide slaviskt? Tittar på Lux och enligt guiden passar M på måtten 183/85,5.

Senast ändrad:
Canyon Lux storlek?
Köpte i år en Canyon spectral 29. Likt dig var rekommendationerna en M. Är 180 väger 75. Var tveksam länge innan köpet, var nära att köra på L. Men ångrar inget nu. Känns absolut inte liten. Visst, jag är lite mindre än dig å det är en annan typ av cykel. Men efter mycket forskande (på nätet) och kontakt med Canyon så är min känsla att deras verktyg stämmer bra.

Canyon Lux storlek?
Köpte i år en Canyon spectral 29. Likt dig var rekommendationerna en M. Är 180 väger 75. Var tveksam länge innan köpet, var nära att köra på L. Men ångrar inget nu. Känns absolut inte liten. Visst, jag är lite mindre än dig å det är en annan typ av cykel. Men efter mycket forskande (på nätet) och kontakt med Canyon så är min känsla att deras verktyg stämmer bra.
Tack, jag väntar på svar från Canyon. Ställde samma fråga till dom.

Canyon Lux storlek?
Man ska förvisso inte stirra sig blind på reachmått och styrrörsvinkel, men med reach på 430/435 mm (finns ju två varianter med 100 eller 110 i slag) och styrrörsvinkel på 70/69,5 för en medium och bara 20 mm längre reach för en L är det en superliten och superbrant cykel.

Jag köpte ny XC-cykel i våras och vid en längd på 184 cm valde jag en cykel med reach på 465, vilket inte alls är extremt på något vis för min längd.

Jag har ingen koll på Lux, men det verkar vara en modell med ganska många år på nacken. En modernare cykel ger en tryggare och mer kapabel cykel när terrängen blir stökigare. Ska man cykla grusväg spelar det kanske inte så stor roll, men i skogen är det som natt och dag mellan den mer down-country-aktiga geometrin och den gamla XC-spjut-geometrin.

Är lite tråkigt att helt såga en cykelmodell, men jag tycker du ska ha med dig att det är en väldigt kort och brant cykel i grunden, och i det fallet ska man nog akta sig för att välja den lilla ramen av två alternativ. Som exempel skulle du som är 1 cm kortare än mig ha en cykel som är 30/35 mm kortare än min som jag använder som XC-cykel, ifall du köper en M. Det är ganska stor skillnad!

Edit: mindes fel gällande mitt reachmått (475->465)

Senast ändrad:
Canyon Lux storlek?
Canyon Lux i dess två varianter är sett till utrustning och vikt väldigt prisvärda. När man läser recensioner om åkegenskaperna lyfts det som n3wton skriver fram (gammal geometri). Att cykeln inte är så förlåtande utför (men cykeln har även goda egenskaper).

Det tävlas på Lux på världselitnivå. En åkare gick dock över styret på OS (men det kan iofs hända på vilken cykel som helst).

Jag hade gärna sett en lite flackare gaffelvinkel men oavsett det är det en mkt fin och prisvärd xc-cykel.

Edit: Jag har själv funderat på Lux. Men tänker att ska jag lägga +30 tkr på en XC-cykel ska den vara ”perfekt”. Då verkar Scott Spark, Spezialized Epic eller Allebike Majestic (eller Alpha som är ett mellanting sv XC och trail) som bra val. Finns flera andra tex Trek, Merida, Cube). Prismässigt ligger Allebike bra till. De stora märkena är ofta överprissatta. Förhoppningsvis kommer 2022:s cyklar i lager snart.

Senast ändrad:
Canyon Lux storlek?
Jag cyklar mycket på en mix av grus/asfalt och en och annan avstickare i skogen. När jag har tittat på Canyons modeller så har jag fått för mej att Lux är den cykeln som skulle kunna leva upp till mina behov. Sedan finns det ju oändligt med andra cyklar från andra tillverkare också. Men jag har fastnat för Canyon på grund många nöjda cykelägares lovord om märket.

Canyon Lux storlek?
Man ska förvisso inte stirra sig blind på reachmått och styrrörsvinkel, men med reach på 430/435 mm (finns ju två varianter med 100 eller 110 i slag) och styrrörsvinkel på 70/69,5 för en medium och bara 20 mm längre reach för en L är det en superliten och superbrant cykel.

Helt enig i din analys.

Det är förvisso snygga och välutrustade hojar, men geometrin är verkligen inte up-to-date.

Canyon Lux storlek?
Du ska absolut inte ha M utan L. Även den är rätt liten och som tidigare sagts kort och brant. Helt okej för den typen av cykling du beskriver men jag kan tycka att heldämpat är överkurs då. Du skulle klara dig bra på en hardtail som är bättre på asfalt och mycket av gruset och spara många sköna slantar :)

Canyon Lux storlek?
Grus, asfalt och lite enkel stig klarar vilken HT som helst och med dom kraven behöver du ingen supermodern FS. Mao kommer en Lux säkert funka kanon för dig, men då i storlek L!

Canyons styrka är (eller kanske mest har varit?) att de är prisvärda i förhållande till vad man får för pengarna om man jämför med de andra stora märkena. Min bild är att det är ganska basic cyklar som gör vad de ska, men att geometri, finish och eventuellt hållbarhet (alla kedjestag på alla Spectral någonsin har gått av, typ) inte är på topp alla gånger. Men väldigt ofta får man ju vad man betalar för (förutom om man köper en Specialized, då får man ingenting för pengarna).

OBS! Jag är en aning ironisk gällande att alla Spectral går sönder och att Specialized är superdyra (fast det är dom ju). Bäst att skriva ut det direkt. :P

Canyon Lux storlek?
Jag cyklar mycket på en mix av grus/asfalt och en och annan avstickare i skogen. När jag har tittat på Canyons modeller så har jag fått för mej att Lux är den cykeln som skulle kunna leva upp till mina behov. Sedan finns det ju oändligt med andra cyklar från andra tillverkare också. Men jag har fastnat för Canyon på grund många nöjda cykelägares lovord om märket.
Köp en eceed i large.

Canyon Lux storlek?
Vafan..? Är det inte lite väl sjukt sammanträffande med denna tråden och den annonsen samma dag? Ny användare som gör ett inlägg, alla säger att cykeln är för liten - vips så har Canyon en ny, längre cykel. Sofistikerad marknadsföring..

Canyon Lux storlek?
I så fall var det smart och slugt gjort.
Fin cykel, som jag blev sugen på (den nya alltså). Verkar vara konkurrenskraftig mot Alphan (som i sin tur är en prisvärd cykel).

Canyon Lux storlek?
Jag är tacksam för råden jag får, så fyll på med det. Jag såg mailen om cykeln så den får jag kika på. Vad tror ni om den? Modernare geometri?

Canyon Lux storlek?
@glitch Lite OT men… Hur gör ni för att infoga en sån fin grön ruta istället hyperlänk?

Tillbaks till ämnet, istället för en fin tabell kommer här “a wall of text”…

Enligt Canyons tabell så är 183 övre gräns för M samt undre gräns för L. Luxens reach på L är som nämnts 450 mm, att jmfr med 470 mm på Spec. Epic i strl L (som de rekommenderar för din längd). Skillnad dock i sadelrörsvinkel på 1,5 grad., Lux CF är flackare med sina 74 grad så eff. topprörslängd blir ungefär densamma.
Scott rekommenderar också L för den nya Sparken med 471 mm i reach, men deras sadelrörsvinkel är ännu brantare så effektiv topprörslängd är 1 cm kortare än Luxen.

Så, välj L, kanske med lite kortare styrstam, om det ens behövs? Eller vänta på den nya modellen?

Canyon Lux storlek?
Om jag skulle välja den nya lux trail, är den att föredra i strl L också?

Som flera skrev, är det bättre att köpa en hardtail till din användningsområde. Skulle tänka att även en gravelbike skulle passa bra. Men om du köper en Lux Trail, och kanske upptäcker att det är jätteroligt att cykla med utmanande stig, tror jag att M är bäst. Ofta kör 180 cm åkare stigcyklar med lite längre reach, men sådelrörsvinkeln på Lux Trail verkar vara inte så brant, då blir distansen mellan sadeln och styren för långt på L.

Canyon Lux storlek?
På nya Trail är medium nog rätt spot on.
Jag är 181 och min epic evo har liknade reach ocj sadelrörsvinkel.
Lux trail i large har ett topprör på 650 vilket skulle bli helt för långt för mig.

Canyon Lux storlek?
Som flera skrev, är det bättre att köpa en hardtail till din användningsområde. Skulle tänka att även en gravelbike skulle passa bra. Men om du köper en Lux Trail, och kanske upptäcker att det är jätteroligt att cykla med utmanande stig, tror jag att M är bäst. Ofta kör 180 cm åkare stigcyklar med lite längre reach, men sådelrörsvinkeln på Lux Trail verkar vara inte så brant, då blir distansen mellan sadeln och styren för långt på L
Jag har cyklat en del i den lokala bike parken. När stigen blir stenig och stökig med varierande höjder upplever jag att min nuvarande hardtail blir ett litet hinder. Så jag tänker som du säger att en fulldämpad cykel kommer få mej att välja stigar mer då.

Senast ändrad:
Canyon Lux storlek?
Jag är 187 cm och 78kg i tävlingsform, hade Canyon Lux i L. Så otroligt trevlig cykel, kan högt rekommendera den.
Ville testa downcountry och sålde den för Epic Evo, trist att Lux-trail fanns inte i våras.

Canyon Lux storlek?
Jag har mätt ett flertal gånger och får mitt mått till 183.5/85,5. Då slår storleken över till en L, och den storleken är nu slut i rätt färg.

Canyon Lux storlek?
Jag har mätt ett flertal gånger och får mitt mått till 183.5/85,5. Då slår storleken över till en L, och den storleken är nu slut i rätt färg.

Du är på gränsen mellan M och L. Specialized rekommenderar L till Epic Evo till 178 - 185 cm. Epic Evo i L och Lux Trail i M har nästan identiskt geometri.

Canyon Lux storlek?
Skaffade en Lux för 2-3 år sedan, är 182cm lång och kör L men med kortare styrstam. Den är perfekt! Skulle inte vilja ha M, jag provade en uppe i Sälen och den kändes väl liten. Vet förstås inte mycket om Lux Trail.

Canyon Lux storlek?
Skaffade en Lux för 2-3 år sedan, är 182cm lång och kör L men med kortare styrstam. Den är perfekt! Skulle inte vilja ha M, jag provade en uppe i Sälen och den kändes väl liten. Vet förstås inte mycket om Lux Trail.
Det är det jag är nojig över, jag vill inte bli sittandes på en för liten cykel.

Canyon Lux storlek?
Vilken storlek hade du valt om du var mig och tänker dej en mix av stig/grus med transportsträckor av varierande längder på asfalt.

Jag är 179 med relativt lång överkropp och körde en liknande cykel med 445 mm reach och 60 mm stam. Den var lite kort för mig. Tror att M skulle vara bra för mig. Du har relativt långa ben och kort överkroppen, så jag skulle, som Glitch, gissa på M. Men det blir inte helt fel med L, då skulle du troligtvis behöva en lite kortare stam.

Canyon Lux storlek?

Vanliga Lux har extremt kort reach. Lux Trail har rimligt reach.

Tillbaka
Topp