Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack, jag väntar på svar från Canyon. Ställde samma fråga till dom.Köpte i år en Canyon spectral 29. Likt dig var rekommendationerna en M. Är 180 väger 75. Var tveksam länge innan köpet, var nära att köra på L. Men ångrar inget nu. Känns absolut inte liten. Visst, jag är lite mindre än dig å det är en annan typ av cykel. Men efter mycket forskande (på nätet) och kontakt med Canyon så är min känsla att deras verktyg stämmer bra.
Man ska förvisso inte stirra sig blind på reachmått och styrrörsvinkel, men med reach på 430/435 mm (finns ju två varianter med 100 eller 110 i slag) och styrrörsvinkel på 70/69,5 för en medium och bara 20 mm längre reach för en L är det en superliten och superbrant cykel.
Köp en eceed i large.Jag cyklar mycket på en mix av grus/asfalt och en och annan avstickare i skogen. När jag har tittat på Canyons modeller så har jag fått för mej att Lux är den cykeln som skulle kunna leva upp till mina behov. Sedan finns det ju oändligt med andra cyklar från andra tillverkare också. Men jag har fastnat för Canyon på grund många nöjda cykelägares lovord om märket.
Om jag skulle välja den nya lux trail, är den att föredra i strl L också?
Jag har cyklat en del i den lokala bike parken. När stigen blir stenig och stökig med varierande höjder upplever jag att min nuvarande hardtail blir ett litet hinder. Så jag tänker som du säger att en fulldämpad cykel kommer få mej att välja stigar mer då.Som flera skrev, är det bättre att köpa en hardtail till din användningsområde. Skulle tänka att även en gravelbike skulle passa bra. Men om du köper en Lux Trail, och kanske upptäcker att det är jätteroligt att cykla med utmanande stig, tror jag att M är bäst. Ofta kör 180 cm åkare stigcyklar med lite längre reach, men sådelrörsvinkeln på Lux Trail verkar vara inte så brant, då blir distansen mellan sadeln och styren för långt på L
Jag har mätt ett flertal gånger och får mitt mått till 183.5/85,5. Då slår storleken över till en L, och den storleken är nu slut i rätt färg.
Vilken storlek hade du valt om du var mig och tänker dej en mix av stig/grus med transportsträckor av varierande längder på asfalt.Du är på gränsen mellan M och L. Specialized rekommenderar L till Epic Evo till 178 - 185 cm. Epic Evo i L och Lux Trail i M har nästan identiskt geometri.
Det är det jag är nojig över, jag vill inte bli sittandes på en för liten cykel.Skaffade en Lux för 2-3 år sedan, är 182cm lång och kör L men med kortare styrstam. Den är perfekt! Skulle inte vilja ha M, jag provade en uppe i Sälen och den kändes väl liten. Vet förstås inte mycket om Lux Trail.
Vilken storlek hade du valt om du var mig och tänker dej en mix av stig/grus med transportsträckor av varierande längder på asfalt.
Skaffade en Lux för 2-3 år sedan, är 182cm lång och kör L men med kortare styrstam. Den är perfekt! Skulle inte vilja ha M, jag provade en uppe i Sälen och den kändes väl liten. Vet förstås inte mycket om Lux Trail.