Canyon Lux

Canyon Lux
Pajas sa:
Sixten Fors sa:
S 155-165 cm
M 165-175 cm
L 175-185 cm
XL 185-195 cm
>195 cm, välj en annan cykel.
Så med mina 168,5 så är det M som gäller istället för S som canyon tycker?
Du väljer vad Du vill, men om jag vore du skulle jag solklart välja Medium för att få +20 mm reach och +23,5 mm hjulbas. Small med bara 410 mm reach är rätt kort om man är 168,5 cm. Statistiskt sett har man sadeln på 70 cm ovan vevcentrum om man är 168,5 cm lång. Lägsta sadelhöjd med droppern fullt utsjkuten (men monterad hela vägen ner i sadelröret) på Lux är 63 cm för Small och 67 cm för Medium. Det finns alltså utrymme för dig att sitta 3 cm lägre än genomsnittet för din längd.

Statistisk normal sadelhöjd för 155 cm längd är 63 cm = Small ram
Statistisk normal sadelhöjd för 165 cm längd är 68 cm = Medium ram.
Lngd-Gren-Sadel.png

Canyon Lux
Sixten Fors sa:
mklmtb sa:
Beställde Large (182cm), var tur det för medium kändes för liten.
S 155-165 cm
M 165-175 cm
L 175-185 cm
XL 185-195 cm
>195 cm, välj en annan cykel.
Sixten Fors sa:
mklmtb sa:
Hmm, från deras mätsystem slog det över från 182->183cm från rekommendation på medium till large.
På sidan för Lux på geometritabellen längst ner står det även 183-192 på längd för Large.
Bara för att Canyons storlekstabell är fel innebär det inte att den blir mera rätt.

En självklar sak, men ändå värt att poängtera är ju att kroppslängd enbart inte är avgörande för storleken. Nu vet jag inte hur stor betydelse det har för Canyons sätt att beräkna rätt storlek, men man anger ju även arm/benlängd osv (sen kanske störst hänsyn tas till total kroppslängd ändå).

För att ta ett exempel på mig själv gick jag rakt efter rekommendationen av Scott när jag köpte en Spark av äldre geometrin (2016). Är 179cm och rek. för L är enligt din tabell 175-185. Denna var dock för mig aningen för lång, vilket gjort att ny/kortare styrstam var ett måste för att trivas.
En Scott Scale i M var däremot perfekt, med allt original.

En snabb jämförelse mellan geometrin mellan dessa tre modeller, ihop med Canyons rek. att M är rätt för min längd förstärker min egen tilltro att storlek M på LUX blir rätt för min längd 179cm.
Återstår att se hur den känns. Kanske hjälper någon i beslutsångesten.

Bilagor

• scott vs lux.JPG
    scott vs lux.JPG
    28.2 KB · Besök: 164
Canyon Lux
Gamla Scale M med 405 mm reach och 440 mm sadelrör är vad min som kör, han är 10 år och 150 cm lång. 120 mm Recon Gold och 45 mm stam.
Scale26_M.png

Här är en till Scale M i CF med 405 mm reach med sadeln inställd för 150 cm cyklist. 120 mm SID och 45 mm stam.
180708_Scale1.jpg

En Spark i M för 165 cm cyklist.
180719_005_xs.jpg

Canyon Lux
Sixten, vad anser du då om den nyare utdragna geometrin på nya Lux?
Jag förstår att du generellt förespråkar större storlek än de rekommenderade, men jag (och säkert många fler) tror den rekommenderade storleken blir bra, främst baserat på tidigare erfarenheter.

Hur mycket anser du tex att den högre sadelrörsvinkeln påverkar? En kort cyklist i en stor ram kommer ju per automatik hamna närmare styret med sadeln i ett lågt läge, och omvänt med högre sadelposition.
Här blir ju skillnaden ännu större i fallet Lux VS Scott då det skiljer 2grader. Detta, i kombination med relativt lång reach får mig att anta att Lux'en är mer förlåtande för längre cyklister i "mindre" ramar.

Känns som Canyon gör samma bedömning, eller tycker du enbart de gör fel bedömning/rekommendation av storlek?

Nu kanske jag överanalyserar det hela, det är ju inga enorma skillnader mellan två storlekar, men det är ju såklart de små skillnaderna som utmärker sig direkt om en sittställning känns bra eller inte.

Canyon Lux
Säkert dumt att ge sig in i denna diskussion men som jag utläser tabellerna så är nya Lux och Exceed hyfsat lika i måtten. Något längre reach, något kortare stack och lite längre hjulbas. Har en Exceed i storlek L till 188 längd och 91 i gren och känner ingenstans att den är för liten. Varför skulle Canyon, som troligen har en hel del duktig personal i organisationen vara helt fel på det och ge fel rekommendationer?

Canyon Lux
Tramptaget sa:
Säkert dumt att ge sig in i denna diskussion men som jag utläser tabellerna så är nya Lux och Exceed hyfsat lika i måtten. Något längre reach, något kortare stack och lite längre hjulbas. Har en Exceed i storlek L till 188 längd och 91 i gren och känner ingenstans att den är för liten. Varför skulle Canyon, som troligen har en hel del duktig personal i organisationen vara helt fel på det och ge fel rekommendationer?

Allt är ju också hur man personligen upplever det eller gillar. Jag har själv en exceed XL och är 189/90. Testade L först som jag tyckte var för liten. Dock vill jag ha större cyklar om det är en grusvägs raket jag är ute efter och en mindre om jag ska köra stig. Smaken är som...,,

Canyon Lux
ancientacid sa:
Konservativ och inte utdragen, för kort/hög/brant.
XL med 470 mm reach räcker inte för vuxna.
XL med 140 mm styrhuvud är för högt.
Genomgående för långa sadelrör i förhållande till reach.
För brant HA och för flack SA.
För liten skillnad i reach mellan storlekarna, bara 20 mm, hade gärna sett 25 mm ökning i reach per stl. t.ex.:
XS 150-160 cm, reach 400, ST 360
S 160-170 cm, reach 425, ST 400
M 170-180 cm, reach 450, ST 440
L 180-190 cm, reach 475, ST 480
XL 190-200 cm, reach 500, ST 520

Senast ändrad:
Canyon Lux
Sixten Fors sa:
ancientacid sa:
Omodern.
Att de är för höga, korta och branta.
XL med 470 mm räcker inte till vuxna.
XL med 140 mm styrhuvud är för högt.
Genomgående för långa sadelrör.
För brant HA och för flack SA.
För liten skillnad i reach mellan storlekarna, bara 20 mm. Jag hade gärna sett 25 mm från XS 400, S 425, M 450, L 475, XL 500 mm.

Alla medelålders män som inte vill sitta brett och utsträckt, vad ska dom ha för cykel?
Om du bara visste hur många som byter till väldigt kort stam eller uppåtvinklad för den delen.

Canyon Lux
NickPick sa:
Alla medelålders män som inte vill sitta brett och utsträckt, vad ska dom ha för cykel?
Om du bara visste hur många som byter till väldigt kort stam eller uppåtvinklad för den delen.
U still don't get it...
En xc-racer för 40-70 K är väl främst till för snabba cyklister? Pga av omodern geo (korta höga cyklar) cyklas det regelmässigt med 100-140 mm stammar med stor negativ vinkel för att kompensera för felbyggda ramar.

Jag är en trött 50+ gubbe 194 cm som cyklar Scale XL med 100 mm stam. Vill egentligen ha fram styret 20 mm till (och sadeln 10 mm) men det skulle påverka cykels hantering/egenskaper negativt så jag avstår. Tänk om jag haft +50 mm reach (och hjulbas) och 70 mm stam, alla andra mått lika, vad bra det hade varit.

Vill man cykla xc-racer med lite mer avslappnad sittposition är det bara att sätta dit en 45 mm stam och 2 cm spacers under densamma.

Canyon Lux
Blir lite förvirrad nu. Är själv 177cm och sneglar på en Lux men eftersom jag mest tävlat landsväg och CX så har jag inga referenspunkter på hur en relativt racig XC-hoj ska kännas. Jag sitter på 76cm och kör min medium Aeroad utan några spacers. Aeroaden är ganska utsträckt som den är och utan spacers är sittställningen ganska lång/låg. Reach 397 och Stack 590. Jag tänker att jag inte är så känslig för en utsträckt XC-hoj och enligt diskussionen ovan så verkar en Large med kortare styrstam mer rätt än en medium med längre styrstam?

Kollar man på XC-hojarna dom kör i världscupen (XCO) så finns det en ganska stor blandning. Vissa kör ju till och med 120-140mm styrstam och det verkar ju fungera fint även i tekniska partier. En Lux i large väger mer än en medium och vikt är ju inte helt irrelevant. Jag har testat 130mm styrstam på en Grand Canyon och i storlek small och upplever att det funkar fint att styra cykeln i teknisk terräng.

Canyon Lux
NickPick sa:
Jag tillhör väl den kategorin, tror jag iaf?
Jag får väl helt enkelt se hur den passar mig, är medveten om att jag kanske har beställt en cykel som just nu vida överstiger min förmåga och ambition :-)

Canyon Lux
Trauman sa:
SL 7.0 är den ramen förberedd för dropperpost?
Finns väl bara 2 olika ramar, SLX och SL. Båda har internet dragen dropper. Det som krävs är att det går att dra ett hölje genom ramen ovanför vevlagret, med tanke på hur ramen ser ut i det området känns det som att det skulle funka att få igenom en Gardena trädgårdsslang utan problem, vad man nu skall ha den till...

Bilagor

• Lux_bb.jpg
    Lux_bb.jpg
    18.6 KB · Besök: 92
Canyon Lux
Sixten Fors sa:
+100 mm stam?
+100 mm till hoodsen där du brukar ha händerna?
Alltså händerna 600 mm framför vevpartiet?

Jämför med mtb reach + stam, där man faktiskt har händerna.

Ja det bör stämma. 100mm stam och ca 100mm till hoodsen. Bör mina händer har samma position på en MTB? Googlar lite och det verkar finnas ganska olika teorier kring bikefit på landsväg kontra MTB.

Canyon Lux
calleking sa:
Ja det bör stämma. 100mm stam och ca 100mm till hoodsen. Bör mina händer har samma position på en MTB? Googlar lite och det verkar finnas ganska olika teorier kring bikefit på landsväg kontra MTB.
Jag skulle säga 50-90 mm länge reach på mtb jmf med cykel med bockstyre. Men det är stor skillnad (i reach) på olika lvg/cx racers så det går inte säga exakt.

Canyon Lux
Sixten Fors sa:
calleking sa:
Jag skulle säga 50-90 mm länge reach på mtb jmf med cykel med bockstyre. Men det är stor skillnad (i reach) på olika lvg/cx racers så det går inte säga exakt.

Tack. Då funkar ju både large och medium med skillnaden att medium kan upplevas lite kort för min egen del såvida jag inte byter till en längre styrstam. Känns som att det handlar en del om preferenser. Tänker att ca 550mm från vevlager till handposition bör vara rimligt avstånd.

Large: 455 reach + 80 styrstam = 535mm
Medium: 435 reach + 115 styrstam = 555mm

Kollar man på proffsen så kör Alban Lakata (184cm / 81cm sadelhöjd) på en Large med 115mm styrstam. Notera dock att han har 0 setback med sadeln så långt fram.
1426775599345-1n5jrjxdz0rc-630-801.jpg

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/pro-bike-alban-lakatas-canyon-lux-cf-43865/

Mathieu van der Poel (183cm) kör också på en Lux men hittar inga övriga mått på ram/sadelhöjd osv. Ser ut som en Large med 100mm styrstam på de bilder jag sett:
Prototype-Canyon-full-suspension-carbon-100mm-29er-XC-race-mountain-bike_van-der-Poel_frame1.jpg

https://bikerumor.com/2018/05/26/pr...-bike-new-xtr-m9100-for-mathieu-van-der-poel/

För min del så lutar det åt en medium då jag inte kommer köra supertekniska stigar och inte verkar vara så känslig för en längre styrstam.

Canyon Lux
Välj Large, så får du en cykel i rätt storlek. M är från 165 cm. Du är 177 cm.
Klättrar bättre då du kan ha sadeln lite längre fram, tål mera fart utför utan att vara otrygg tack vare 25 mm längre hjulbas. Fortfarande rätt kort hjulbas då gaffeln är brant, 1129 på M och 1154 på L.

Senast ändrad:
Canyon Lux
Sixten Fors sa:
Gamla Scale M med 405 mm reach och 440 mm sadelrör är vad min som kör, han är 10 år och 150 cm lång. 120 mm Recon Gold och 45 mm stam.

Här är en till Scale M i CF med 405 mm reach med sadeln inställd för 150 cm cyklist. 120 mm SID och 45 mm stam.

En Spark i M för 165 cm cyklist.

Hur kan du köra sram eagle kasett med shimano växel?

Canyon Lux
cykloton sa:
Hur kan du köra sram eagle kasett med shimano växel?
Så länge cykeln står still går det utmärkt :)
Bra spottat! Vad du inte ser är att kedjan är nitad med en tandpetare och att klingan fram är non-NW och sitter fast med en skruv.

Hjulen är "lånade" från min Santa Cruz Hightower, för bildens skull.

Sparken är inte färdigbyggd då jag väntar på delar. Fox 125 mm droppern redan utbytt till CB Highline 100 mm (kortare slag/lägre stack) så att cykeln passar 160 cm cyklist. Eagle-upgrade-kit kommer med posten imorgon, och en Garbaruk 34T-klinga till XT-vevarna. Väntar på nav/fälgar för att bygga nya hjul etc.

Bilagor

• 180719_004_tp.jpg
    180719_004_tp.jpg
    21.7 KB · Besök: 113
Canyon Lux
Sixten Fors sa:
Klättrar bättre då du kan ha sadeln lite längre fram, tål mera fart utför utan att vara otrygg tack vare 25 mm längre hjulbas. Fortfarande rätt kort hjulbas då gaffeln är brant, 1129 på M och 1154 på L.

En sak att ta i beaktning om man justerar sadeln framåt för att kompensera en "för stor" ram och få klättringsegenskaper är ju i vilket syfte man tänkt använda cykeln.
För XCO och korta distanser kan det säkerligen vara önskvärt, men om man främst ska köra XCM så kan en framflyttad sadel med noll setback (som exemplet från calleking) orsaka onödig belastning på händerna och då främst Ulnaris-nerven.

Sen angående otryggheten utför, hur mycket påverkas känslan av 2,5cm längre hjulbas? Ärlig fråga då jag inte kan tänka mig att det gör alltför mycket i realiteten, medan domnade händer vid onödigt twistande av sadeln är något som potentiellt kan förstöra hela upplevelsen, oavsett ambitionsnivå.

Canyon Lux
ancientacid sa:
Sixten Fors sa:

En sak att ta i beaktning om man justerar sadeln framåt för att kompensera en "för stor" ram och få klättringsegenskaper är ju i vilket syfte man tänkt använda cykeln.
För XCO och korta distanser kan det säkerligen vara önskvärt, men om man främst ska köra XCM så kan en framflyttad sadel med noll setback (som exemplet från calleking) orsaka onödig belastning på händerna och då främst Ulnaris-nerven.

Sen angående otryggheten utför, hur mycket påverkas känslan av 2,5cm längre hjulbas? Ärlig fråga då jag inte kan tänka mig att det gör alltför mycket i realiteten, medan domnade händer vid onödigt twistande av sadeln är något som potentiellt kan förstöra hela upplevelsen, oavsett ambitionsnivå.
På L kan du ha sadeln där den skall vara eftersom L är rätt storlek, istället för 1 cm för långt bak på Medium.

Ang trygghet utför. Jag har exakt samma sittposition på min Scale 900 HMF i XL som min Santa Cruz Hightower CC 29" i XL. Alltså mått längd/höjd i triangel vev/sadel/styre. Hightowern har 83 mm längre hjulbas och 4 mm kortare kedjestag, alltså ca 86 mm mer cykel framför vevpartiet. Djävlar vad mycket snabbare och tryggare Hightowern är utför, över drops, sten och rötter i Hellas! Även med låst bakdämpare och gaffeln i "pedal" läge, för att simulera en HT (så gott det går). Det är liksom point-and-shoot, bara att hänga bak rumpan och åka med :)

Bilagor

• 180706_003_M.jpg
    180706_003_M.jpg
    419.5 KB · Besök: 145
Senast ändrad:
Canyon Lux
Sixten Fors sa:
ancientacid sa:
Sixten Fors sa:

På L kan du ha sadeln där den skall vara eftersom L är rätt storlek, istället för 1 cm för långt bak på Medium.

Ang trygghet utför. Jag har exakt samma sittposition på min Scale 900 HMF i XL som min Santa Cruz Hightower CC 29" i XL. Alltså mått längd/höjd i triangel vev/sadel/styre. Hightowern har 83 mm längre hjulbas och 4 mm kortare kedjestag, alltså ca 86 mm mer cykel framför vevpartiet. Djävlar vad mycket snabbare och tryggare Hightowern är utför, över drops, sten och rötter i Hellas! Även med låst bakdämpare och gaffeln i "pedal" läge, för att simulera en HT (så gott det går). Det är liksom point-and-shoot, bara att hänga bak rumpan och åka med :)

Intressant att höra dina upplevelser, och kan tänka mig att man får en helt annan referensram, och krav, om man har en sådan potent enduro-cykel att jämföra med.

I mitt fall är den referens jag använt en Scott spark 2016 L, och det är en cykel jag trivs bra på nu med 40mm kortare styrstam mot original och användning främst i långlopp.
Då den äldre geometrin hos Scott är konservativ så förefaller det mig mest naturligt att gå på M på Lux. Den branta vinkeln på styrhuvudet är heller inget som avskräcker, då det är vad jag är van med. Likaså är hjulbasen minimalt mindre på Lux, och med beaktning att kedjestagen är kortare jämfört med Spark så blir det endast 10mm mindre cykel framför vevpartiet i mitt fall, vilket känns försumbart.

Kompletterade min jämförelsetabell med lite fler siffror. Och jag är som sagt 179cm och har en M på ingång, så om några veckor blir jag varse om jag köpt grisen i säcken och får krypa till korset :)

Bilagor

• spark vs lux.JPG
    spark vs lux.JPG
    35.8 KB · Besök: 131
Canyon Lux
Låt säga att din sadelhöjd är 75 cm.
Skillnaden i vinkel på sadelröret gör att sadeln hamnar 25,1 mm längre fram på Lux jmf. med Spark, givet samma stolpe/sadelposition. Den nya cykeln uppmanar alltså till en "bättre" position på cykeln, vilket gör att avståndet till styret (reach + stam) behöver vara större för samma avstånd från sadel till styre.

Givet att du istället flyttar bak sadeln på railen så att du får samma röven-över-bakaxel-position som tidigare skulle det se ut ungefär såhär om man anpassar reach+stam till något liknande det du har idag:

Bilagor

• lux6.png
    lux6.png
    31.8 KB · Besök: 126
Canyon Lux
Tack för väldigt utförliga synpunkter och beräkningar Sixten. Du sätter verkligen griller i huvudet på en om man gjort en felbeställning :)
Som läget är nu med den modell jag beställt är slutsåld i samtliga storlekar, och en Medium påväg hem har man inget annat val än att se hur den känns IRL.
Om allt känns totalt fel (vilket jag dock inte tror, men dina siffror indikerar väl rätt tydligt att en L med kortare stam kan vara bättre) så får man väl nyttja sina 14dagar att ångra köpet.

Lovar att återkomma när den väl anländer, och för de som är intresserade kan det komma en uppsjö med bilder osv också.

Canyon Lux
Kan någon som begriper mer än mig förklara offset på gaffeln och skillnaden det gör? Har läst att Foxgaffeln har 44 och Rockshox 51 och nån testpilot tyckte modellen med Rockshox var för nervig utför pga gaffeln

Canyon Lux
tullan sa:
Om man är 175 då....fortfarande storlek L sixten?:)
Vad har du för mått idag, reach + stam?
Känns det bra?
Sadelposition idag fram/bak på vilken vinkel av sadelrör? Känns det bra?
Din sadelhöjd? Funkar både M och L med droppern som ingår?
Något annat som du vill ändra?
Jämför med M och L så hittar du rätt stl.

Canyon Lux
Kör spark 2016 idag storlek M....reach på den är väl 409 tror jag....stam vet jag inte men standard....känns ok men man är väl van oxå...gjorde nog inget med styret lite längre fram. Det som "stör" mig lite är att jag vill sitta längre fram....har sadeln så långt fram det går...men kommer ändå på mig själv att ofta sitta längst fram på sadeln....vill gärna sitta mer ovanför vevpartiet än bakom. Har 170 vevar oxå så sadeln är något högre än med 175

Canyon Lux
tullan sa:
Kör spark 2016 idag storlek M....reach på den är väl 409 tror jag....stam vet jag inte men standard....känns ok men man är väl van oxå...gjorde nog inget med styret lite längre fram. Det som "stör" mig lite är att jag vill sitta längre fram....har sadeln så långt fram det går...men kommer ändå på mig själv att ofta sitta längst fram på sadeln....vill gärna sitta mer ovanför vevpartiet än bakom. Har 170 vevar oxå så sadeln är något högre än med 175
Spark 900 M 2016, reach 416 eller 409 beroende på flip-chip.

Bilagor

• Spark900_2016.png
    Spark900_2016.png
    102 KB · Besök: 123
Canyon Lux
Som jag läst det så kompenseras skillnaden i vinkel av den något längre gaffeln på SL.
Och så gaffelns offset som du fick svar på ovan då...

Canyon Lux
Kan bara nämna att Canyon support rekommenderade Large till mig (182cm lång, precis under gränsen till Large enligt Canyons måttsystem, inte Sixtens egna) just på grund av SL ramens skillnad mot SLX.

När jag provade hojen i samband med cykelvasan så kändes L helt rätt, förutom att det behövs en kortare styrstam.

Canyon Lux
tullan sa:

Detta belyser hur viktigt det är att göra en Bikefit beroende på tex om man är stel i höftböjningen.
Det gäller att anpassa cykeln till cyklisten och inte tvärtom.

Canyon Lux
tullan sa:
Mellan lux sl och slx skiljer det 3.5mm i hjulbas och 0.5 grader i gaffelvinkel....är det nåt man som amatör märker stor skillnad på?
Du har 10% mer slaglängd fram. Och styvare F34 istf F32 (vilket Jag gillar). Märks nog mer än 3,5 mm hjulbas. Vet inte om SID RLC är styvare än WC, känns tryggt att slippa styrrör i CF i varje fall. Men SLX är lättare förstås. Vilken som passar "bäst" beror på vad som prioriteras.

Tillbaka
Topp