Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du väljer vad Du vill, men om jag vore du skulle jag solklart välja Medium för att få +20 mm reach och +23,5 mm hjulbas. Small med bara 410 mm reach är rätt kort om man är 168,5 cm. Statistiskt sett har man sadeln på 70 cm ovan vevcentrum om man är 168,5 cm lång. Lägsta sadelhöjd med droppern fullt utsjkuten (men monterad hela vägen ner i sadelröret) på Lux är 63 cm för Small och 67 cm för Medium. Det finns alltså utrymme för dig att sitta 3 cm lägre än genomsnittet för din längd.Pajas sa:Så med mina 168,5 så är det M som gäller istället för S som canyon tycker?Sixten Fors sa:S 155-165 cm
M 165-175 cm
L 175-185 cm
XL 185-195 cm
>195 cm, välj en annan cykel.
Sixten Fors sa:S 155-165 cmmklmtb sa:Beställde Large (182cm), var tur det för medium kändes för liten.
M 165-175 cm
L 175-185 cm
XL 185-195 cm
>195 cm, välj en annan cykel.
Sixten Fors sa:Bara för att Canyons storlekstabell är fel innebär det inte att den blir mera rätt.mklmtb sa:Hmm, från deras mätsystem slog det över från 182->183cm från rekommendation på medium till large.
På sidan för Lux på geometritabellen längst ner står det även 183-192 på längd för Large.
Tramptaget sa:Säkert dumt att ge sig in i denna diskussion men som jag utläser tabellerna så är nya Lux och Exceed hyfsat lika i måtten. Något längre reach, något kortare stack och lite längre hjulbas. Har en Exceed i storlek L till 188 längd och 91 i gren och känner ingenstans att den är för liten. Varför skulle Canyon, som troligen har en hel del duktig personal i organisationen vara helt fel på det och ge fel rekommendationer?
Konservativ och inte utdragen, för kort/hög/brant.ancientacid sa:Sixten, vad anser du då om den nyare utdragna geometrin på nya Lux?
Sixten Fors sa:Omodern.ancientacid sa:Sixten, vad anser du då om den nyare utdragna geometrin på nya Lux?
Att de är för höga, korta och branta.
XL med 470 mm räcker inte till vuxna.
XL med 140 mm styrhuvud är för högt.
Genomgående för långa sadelrör.
För brant HA och för flack SA.
För liten skillnad i reach mellan storlekarna, bara 20 mm. Jag hade gärna sett 25 mm från XS 400, S 425, M 450, L 475, XL 500 mm.
U still don't get it...NickPick sa:Alla medelålders män som inte vill sitta brett och utsträckt, vad ska dom ha för cykel?
Om du bara visste hur många som byter till väldigt kort stam eller uppåtvinklad för den delen.
Jag tillhör väl den kategorin, tror jag iaf?NickPick sa:Alla medelålders män som inte vill sitta brett och utsträckt, vad ska dom ha för cykel?
Om du bara visste hur många som byter till väldigt kort stam eller uppåtvinklad för den delen.
Finns väl bara 2 olika ramar, SLX och SL. Båda har internet dragen dropper. Det som krävs är att det går att dra ett hölje genom ramen ovanför vevlagret, med tanke på hur ramen ser ut i det området känns det som att det skulle funka att få igenom en Gardena trädgårdsslang utan problem, vad man nu skall ha den till...Trauman sa:SL 7.0 är den ramen förberedd för dropperpost?
+100 mm stam?calleking sa:Är 177cm.
Sitter på 76cm
Medium Aeroad utan spacers.
Reach 397 och Stack 590.
Sixten Fors sa:+100 mm stam?
+100 mm till hoodsen där du brukar ha händerna?
Alltså händerna 600 mm framför vevpartiet?
Jämför med mtb reach + stam, där man faktiskt har händerna.
Jag skulle säga 50-90 mm länge reach på mtb jmf med cykel med bockstyre. Men det är stor skillnad (i reach) på olika lvg/cx racers så det går inte säga exakt.calleking sa:Ja det bör stämma. 100mm stam och ca 100mm till hoodsen. Bör mina händer har samma position på en MTB? Googlar lite och det verkar finnas ganska olika teorier kring bikefit på landsväg kontra MTB.
Sixten Fors sa:Jag skulle säga 50-90 mm länge reach på mtb jmf med cykel med bockstyre. Men det är stor skillnad (i reach) på olika lvg/cx racers så det går inte säga exakt.calleking sa:Ja det bör stämma. 100mm stam och ca 100mm till hoodsen. Bör mina händer har samma position på en MTB? Googlar lite och det verkar finnas ganska olika teorier kring bikefit på landsväg kontra MTB.
Sixten Fors sa:Båda har internet dragen dropper.Trauman sa:SL 7.0 är den ramen förberedd för dropperpost?
Japp, skriver ofta fort men fel... det skall inte vara mellanslag mellan internet och dragen ;)paxel sa:Internetcykling på ny nivå ;-)Sixten Fors sa:Båda har internet dragen dropper.Trauman sa:SL 7.0 är den ramen förberedd för dropperpost?
Sixten Fors sa:Gamla Scale M med 405 mm reach och 440 mm sadelrör är vad min som kör, han är 10 år och 150 cm lång. 120 mm Recon Gold och 45 mm stam.
Här är en till Scale M i CF med 405 mm reach med sadeln inställd för 150 cm cyklist. 120 mm SID och 45 mm stam.
En Spark i M för 165 cm cyklist.
Så länge cykeln står still går det utmärkt :)cykloton sa:Hur kan du köra sram eagle kasett med shimano växel?
Sixten Fors sa:Välj Large, så får du en cykel i rätt storlek. M är från 165 cm. Du är 177 cm.
Klättrar bättre då du kan ha sadeln lite längre fram, tål mera fart utför utan att vara otrygg tack vare 25 mm längre hjulbas. Fortfarande rätt kort hjulbas då gaffeln är brant, 1129 på M och 1154 på L.
På L kan du ha sadeln där den skall vara eftersom L är rätt storlek, istället för 1 cm för långt bak på Medium.ancientacid sa:Sixten Fors sa:Välj Large, så får du en cykel i rätt storlek. M är från 165 cm. Du är 177 cm.
Klättrar bättre då du kan ha sadeln lite längre fram, tål mera fart utför utan att vara otrygg tack vare 25 mm längre hjulbas. Fortfarande rätt kort hjulbas då gaffeln är brant, 1129 på M och 1154 på L.
En sak att ta i beaktning om man justerar sadeln framåt för att kompensera en "för stor" ram och få klättringsegenskaper är ju i vilket syfte man tänkt använda cykeln.
För XCO och korta distanser kan det säkerligen vara önskvärt, men om man främst ska köra XCM så kan en framflyttad sadel med noll setback (som exemplet från calleking) orsaka onödig belastning på händerna och då främst Ulnaris-nerven.
Sen angående otryggheten utför, hur mycket påverkas känslan av 2,5cm längre hjulbas? Ärlig fråga då jag inte kan tänka mig att det gör alltför mycket i realiteten, medan domnade händer vid onödigt twistande av sadeln är något som potentiellt kan förstöra hela upplevelsen, oavsett ambitionsnivå.
Sixten Fors sa:På L kan du ha sadeln där den skall vara eftersom L är rätt storlek, istället för 1 cm för långt bak på Medium.ancientacid sa:Sixten Fors sa:Välj Large, så får du en cykel i rätt storlek. M är från 165 cm. Du är 177 cm.
En sak att ta i beaktning om man justerar sadeln framåt för att kompensera en "för stor" ram och få klättringsegenskaper är ju i vilket syfte man tänkt använda cykeln.
För XCO och korta distanser kan det säkerligen vara önskvärt, men om man främst ska köra XCM så kan en framflyttad sadel med noll setback (som exemplet från calleking) orsaka onödig belastning på händerna och då främst Ulnaris-nerven.
Sen angående otryggheten utför, hur mycket påverkas känslan av 2,5cm längre hjulbas? Ärlig fråga då jag inte kan tänka mig att det gör alltför mycket i realiteten, medan domnade händer vid onödigt twistande av sadeln är något som potentiellt kan förstöra hela upplevelsen, oavsett ambitionsnivå.
Ang trygghet utför. Jag har exakt samma sittposition på min Scale 900 HMF i XL som min Santa Cruz Hightower CC 29" i XL. Alltså mått längd/höjd i triangel vev/sadel/styre. Hightowern har 83 mm längre hjulbas och 4 mm kortare kedjestag, alltså ca 86 mm mer cykel framför vevpartiet. Djävlar vad mycket snabbare och tryggare Hightowern är utför, över drops, sten och rötter i Hellas! Även med låst bakdämpare och gaffeln i "pedal" läge, för att simulera en HT (så gott det går). Det är liksom point-and-shoot, bara att hänga bak rumpan och åka med :)
Vad har du för mått idag, reach + stam?tullan sa:Om man är 175 då....fortfarande storlek L sixten?:)
Spark 900 M 2016, reach 416 eller 409 beroende på flip-chip.tullan sa:Kör spark 2016 idag storlek M....reach på den är väl 409 tror jag....stam vet jag inte men standard....känns ok men man är väl van oxå...gjorde nog inget med styret lite längre fram. Det som "stör" mig lite är att jag vill sitta längre fram....har sadeln så långt fram det går...men kommer ändå på mig själv att ofta sitta längst fram på sadeln....vill gärna sitta mer ovanför vevpartiet än bakom. Har 170 vevar oxå så sadeln är något högre än med 175
tullan sa:Kör spark 2016 idag storlek M....reach på den är väl 409 tror jag....stam vet jag inte men standard....känns ok men man är väl van oxå...gjorde nog inget med styret lite längre fram. Det som "stör" mig lite är att jag vill sitta längre fram....har sadeln så långt fram det går...men kommer ändå på mig själv att ofta sitta längst fram på sadeln....vill gärna sitta mer ovanför vevpartiet än bakom. Har 170 vevar oxå så sadeln är något högre än med 175
Du har 10% mer slaglängd fram. Och styvare F34 istf F32 (vilket Jag gillar). Märks nog mer än 3,5 mm hjulbas. Vet inte om SID RLC är styvare än WC, känns tryggt att slippa styrrör i CF i varje fall. Men SLX är lättare förstås. Vilken som passar "bäst" beror på vad som prioriteras.tullan sa:Mellan lux sl och slx skiljer det 3.5mm i hjulbas och 0.5 grader i gaffelvinkel....är det nåt man som amatör märker stor skillnad på?