Canyon Lux

Canyon Lux
Verkar ju kanske vara ramarna det sitter i då, min röda 8 pro i XL ligger fortfarande i mitten på November, som den gjort ändå sen jag beställde.

Canyon Lux
Märkligt att det fortfarande finns efterfrågan på den där gamla LUX 2019 nu när det finns moderna alternativ...

Bilagor

• BMC_1.png
    BMC_1.png
    183.1 KB · Besök: 90
  • BMC_2.png
    BMC_2.png
    16.3 KB · Besök: 93
Canyon Lux
Den är absolut vacker. Men alla är inte berädda att spendera så mycket.
Kan dock meddela att jag pratade med canyon support häromdagen och de hintade att canyon neuron kommer uppgraderas runt jul.
Denna kan ju bli ett alternativ med mer progressiv geo men ändå vara ok för xc

Canyon Lux
Vilken dropper är det som sitter på 8 pro? Det står Lev SI, men klickar man på "Länk till tillverkarens hemsida" så hamnar man på Lev CI...?

Canyon Lux
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Märkligt att det fortfarande finns efterfrågan på den där gamla LUX 2019 nu när det finns moderna alternativ...

O du ska klanka ner på mig för att frångå ämnet i annan tråd ???
Mitt inlägg ovan var fristående. Inget citat/kommentar på en direkt fråga/svar från någon.

jo men helt irrelevant från ämnet i tråden, den handlar ju om lux. Inte bmc. Dessutom så kommenterade du på vad som blev min o Håkans diskussion, friskriver från din. de flesta borde dessutom vid det här laget i denna tråd veta att du tycker den är omodern och gammal. Men går ju uppenbarligen att köra med i världscupen. märkligt.

Senast ändrad:
Canyon Lux
@Jensen
Inlägget var tänkt som en ev ögon-öppnare till de som 1) är frustrerande över väntetid på Lux eller 2) har ett öppet sinne eller 3) inte orkar byta cykel om ett år igen.

Visst är Lux fin och prisvärd, men modern är den inte. Ju med avståndet växer till de moderna alternativen desto mossigare känns den. Vilket blir extra tydligt när nya BMC tar över stafettpinnen två år efter Scale RC.

Canyon Lux
Sixten Fors sa:
@Jensen
Inlägget var tänkt som en ev ögon-öppnare till de som 1) är frustrerande över väntetid på Lux eller 2) har ett öppet sinne eller 3) inte orkar byta cykel om ett år igen.

Visst är Lux fin och prisvärd, men modern är den inte. Ju med avståndet växer till de moderna alternativen desto mossigare känns den. Vilket blir extra tydligt när nya BMC tar över stafettpinnen två år efter Scale RC.

Jo fast vad heter tråden? Om du klagade på att vi snackar Ai i wheelproject tråd och att vi borde ta det vid sidan om så förstår jag inte varför vi ska prata bmc här. Plus att du ju redan sagt att den är omodern enligt dig, X antal gånger.

Canyon Lux
Som jag förstått det så menar folk oftast lite mer flack gaffelvinkel och brantare vinkel på sadelröret när de säger "modernare".
Detta är för att bättre hantera mer varierad åkning och kännas bättre utför. Rätta mig om jag har fel!

Vad tror folk om möjligheten att förlänga slaglängden på de LUX modeller som kommer med FOX 34SC från 110 till 120 mm?
Enligt fox får det inte att göra 120mm modellen som säljs i butik längre, men kan ju vara möjligt att förlänga 110->120 så att på så sett få ner gaffelvinkel från 69 till 68,5 (när man räknar med sag i bakdämpare dvs.)

Canyon Lux
jonteald sa:
Som jag förstått det så menar folk oftast lite mer flack gaffelvinkel och brantare vinkel på sadelröret när de säger "modernare".
Detta är för att bättre hantera mer varierad åkning och kännas bättre utför. Rätta mig om jag har fel!

Vad tror folk om möjligheten att förlänga slaglängden på de LUX modeller som kommer med FOX 34SC från 110 till 120 mm?
Enligt fox får det inte att göra 120mm modellen som säljs i butik längre, men kan ju vara möjligt att förlänga 110->120 så att på så sett få ner gaffelvinkel från 69 till 68,5 (när man räknar med sag i bakdämpare dvs.)

Jag har svårt att se att du skulle uppleva något större skillnad med den centimetern. Frågan är ju vad man ska ha cykeln till, jag har en gammal "omodern" FS som jag kör långlopp med, där känner jag noll behov av den modernitet som ofta förespråkas. Ska du ha cykeln till mer än grusväg och enklare stig så är det nog bättre att köpa en cykel lämpad för det direkt.

Senast ändrad:
Canyon Lux
för att fortsätta att hålla oss från ämnet:

Kollar man på XCO VM så var det en cykel som var ruskigt snabb & som tog flest pall-platser.

Den är inte modern. Många klagade på 69.5 gaffelvinkel, rake 42, trail 94mm & dubbla flaskställ. (jag var en av dem som sa fel fokus).

Men nu när vi har facit så var / är det bästa cykeln.
O bäst är alltid bättre än modern! ;)

Senast ändrad:
Canyon Lux
Nej igen provtur än blir nog nästa vecka är bortrest just nu.

Jag beställde i storlek medium.

När jag lade beställningen så var det leverans i början på december enligt hemsidan. Dagen efter jag lade orderna så fick jag besked om leverans vecka 39. Sedan tidigare lade Canyon det till vecka 37 vilket stämde helt perfekt. Vad dessa olika besked beror på kan jag bara spekulera i men jag är dock väldigt nöjd att det gick så pass ”fort ändå”

Canyon Lux
Lars.E sa:
Min medium Dude är fortfarande månadsskiftet okt-nov. Ändras väl snart till 1/4 :)
Hoppas du får din nästa vecka, så att vi får se lite byggbilder med skiftnyckel å skruvmejsel eller vad man nu använder för att få ihop den :)

Nu blev man lite besviken på Canyon :(

Beställde ju en Dude men då jag såg leverans var först i månadsskiftet okt-nov så ville jag betala med faktura då jag inte ville Canyon skulle låsa pengarna på mitt konto! Hade nämligen en Nelo surfski på ingång oxå!
Men fick besked dagen efter min beställning att dom kunde leverera min cykel mkt tidigare typ 10-14 sept (alltså denna veckan)
Så jag betalade direkt in pengarna på Canyons svenska plusgirokonto. Det blev alltså ingen cykel ivägskickad från fabriken denna vecka så jag ringde Canyon idag å fick beskedet att inga cyklar fanns ännu på fabriken å dom kunde inte förklara utskicket om tidigare leverans!
Nått hade gått galet å cykel kommer inte leveras förrän just månadsskiftet okt-nov!
Så nu får jag ingen fatbike å kan inte hämta ut min surfski heller Canyon har ju redan fått mina pengar!
Så hur man än försöker planera så skiter det sig!

Canyon Lux
NickPick sa:
Häv köpet - få tillbaks pengarna och köp den där andra prylen.
:) fatbike kan du köpa när den kommer till lager.

Japp ska fundera på det i helgen!
Men vill såklart ha en ny Dude så fort det går...var ju så nöjd med min gammla tycker bara det är så dåligt av Canyon att "luras" på det här viset :(

Senast ändrad:
Canyon Lux
jonteald sa:

..

Senast ändrad:
Canyon Lux
Fick detta mejl från Canyon nyss!

Hej!

Tyvärr måste det ha uppstått ett fel i vårt system då det ursprungliga leveransdatumet fortfarande gäller, beklagar detta.

Mvh,
Canyon

Velar fortfarande vad jag ska göra....vad hade ni gjort?

1 Häva köpet
2 Kräva pengarna tillbaka å göra en ny inbetalning när cykeln är klar att leveras typ månadsskiftet okt-nov
3 Inte göra nånting å hoppas dom inte ändrar levdatum igen!

Senast ändrad:
Canyon Lux
Stuvarn sa:
Fick detta mejl från Canyon nyss!

Hej!

Tyvärr måste det ha uppstått ett fel i vårt system då det ursprungliga leveransdatumet fortfarande gäller, beklagar detta.

Mvh,
Canyon

Velar fortfarande vad jag ska göra....vad hade ni gjort?

1 Häva köpet
2 Kräva pengarna tillbaka å göra en ny inbetalning när cykeln är klar att leveras typ månadsskiftet okt-nov
3 Inte göra nånting å hoppas dom inte ändrar levdatum igen!

Jag betalade min dagen efter du betalade din. Nu har vi nästan kommit halvvägs till beräknad leverans. Sitter lugnt kvar i båten.
Du är troligen en av de första i kön. Om du börjar att greja med ordern så är ju risken att du hamnar på ett senare leveransdatum.
Vill du ha cykeln enligt de förutsättningar som gällde när du beställde så är det nog bara att sitta lugnt i båten och hoppas att det flyter som det ska.

Canyon Lux
Lars.E sa:
Jag betalade min dagen efter du betalade din. Nu har vi nästan kommit halvvägs till beräknad leverans. Sitter lugnt kvar i båten.
Du är troligen en av de första i kön. Om du börjar att greja med ordern så är ju risken att du hamnar på ett senare leveransdatum.
Vill du ha cykeln enligt de förutsättningar som gällde när du beställde så är det nog bara att sitta lugnt i båten och hoppas att det flyter som det ska.

Japp jag tror det får bli så.....jag vill ju så gärna ha den så fort det bara går :)

Canyon Lux
Fick min LUX 6.0. Här följer lite bilder!

Bilagor

• 271A4547.JPG
    271A4547.JPG
    230.5 KB · Besök: 100
  • 271A4549.JPG
    271A4549.JPG
    261.6 KB · Besök: 96
  • 271A4552.JPG
    271A4552.JPG
    190.9 KB · Besök: 93
  • 271A4553.JPG
    271A4553.JPG
    175.5 KB · Besök: 95
  • 271A4554.JPG
    271A4554.JPG
    270.4 KB · Besök: 95
  • 271A4565.JPG
    271A4565.JPG
    129.3 KB · Besök: 97
  • 271A4551.JPG
    271A4551.JPG
    173.6 KB · Besök: 94
Canyon Lux
Ooo, bra där. Du tänkte rätt där med ett höger- och ett vänsterflaskställ ser jag. Jag tänkte inte på att att höger ibland blir vänster och beställde två höger så att en pekar åt vänster och en åt höger.

Nu sitter man och där som ett fån och försöker greppa flaskan från vänster med högerhanden.

Senast ändrad:
Canyon Lux
Wow riktigt snygg...grattis!
Väntar ju på en Dude men nu blev jag sugen på en Lux oxå :)
Gillar att den har gripshift...så lätt å snabbt att växla!

Canyon Lux
En XL... där föll min teori om att det är brist på röda XL som gör att min dröjer, för visst är det väl exakt samma ram på 6 och 8?
Edit: när beställde du?

Senast ändrad:
Canyon Lux
Började på att sätta ihop min 8.0 race igår. En fråga dock, jag har ingen erfarenhet av rockshox men jag känner ingen större skillnad på dämparna i öppet eller stängt läge. Förstår om den inte skall bli helt stel men det är ju ingen skillnad alls. Jag har pumpat i rekommenderat med luft i båda osv. Är låsningen något som jag får ställa in själv eller skall det vara klart från fabrik?

Canyon Lux
Trauman sa:
Började på att sätta ihop min 8.0 race igår. En fråga dock, jag har ingen erfarenhet av rockshox men jag känner ingen större skillnad på dämparna i öppet eller stängt läge. Förstår om den inte skall bli helt stel men det är ju ingen skillnad alls. Jag har pumpat i rekommenderat med luft i båda osv. Är låsningen något som jag får ställa in själv eller skall det vara klart från fabrik?

Wire? Är den spänd nog så den drar tillräckligt?

Canyon Lux
Trauman sa:

Min Lux (samma modell) blir nästan helt stel, märks stor skillnad när jag är ute på vägarna. Det enda jag monterade var dropper postens anslutning till reglaget samt på med hjulet.

Ett tips dock, framförallt bakdämparen behöver lägre tryck än generella rekommendationen. Kan vara pga konstruktionen kanske av Lux:en. Så du inte maxat trycket i dämparna och den därmed är för stel även i uppblåst läge tänker jag ..

Tillbaka
Topp