Canyon nerve es/esx

Lerdykarn

Ny medlem
Canyon nerve es/esx
Yepp nu är fakturan pyntad på min Canyon nerve es 6.0.
Den bör nog dimpa ned nästa vecka.ska bli skoj att stöka runt med en heldämpad istället för min gamla Moab.
//Jonas

Canyon nerve es/esx
Nice. Väntar själv på en Grand Canyon. fick min faktura via mail den 17e , pengarna drogs från kontot dagen efter. Finns det något värre än att vänta???

Canyon nerve es/esx
Bidrar med lite storleksfakta som jag samlat på mig från Tyska forum. Själv är jag 194.5/93
ESXvalavstorlek.JPG ht=375

Geometri:
ESXGeometri.JPG ht=722

Har läst alla tester jag kommit över och verkar som en finfin hoj med mycket Bling för silvermynten.

Efter lite funderande så har jag nog kommit fram till att det blir en XL. Ska ha den till Hellas och sörmlandsleden. Hojen är ju rätt lång så jag är mest rädd för att den ska vara svår att lyfta innan jag ska hoppa ner från små hinder. Hoppas att 9cm styrstam ska fixa till sittställningen.

En kille i Duskland fick just sin ESX XL Grön. Har redigerat lite för att se hur hojen ser ut med 9cm styrstam och sadeln inställd för skogscykling
ESXXL77cm9cmstyrstam.JPG ht=586

Här kommer en L med sadeln inställd för samma terräng
Rainman99Lmed78cmsadelstolpe.JPG ht=484

Innan 00:00 ska jag lägga in en order..smått pirrigt! Hoppas storleken kommer passa!
Om 4 veckor kommer jag ha cykeln=))))))

Hojta till om någon vill ha mer bilder på cyklarna..jag har samlat på mig en mängd bilder på folks ES(X) cyklar..fråga mig inte varför men det är banne mig PORR att se en vacker cykel!!!

Man kan lägga på 200g per storlek. L väger 13.6kg med Albert 2.25 (utan pedaler) byter man till NN 2.25 så hamnar man på 13.4kg

Senast redigerad av en moderator:
Canyon nerve es/esx
Min Grand Canyon 9.0 kom i tisdags, väntan äntligen över. Det skönaste va att se att paketet var helt...

Canyon nerve es/esx
Räknar med en utförlig recension av cykeln framöver! Är ruggigt sugen på en likadan själv.. Problemet är bara storleken; nervig för att beställa måttberoende grejer för större summor utan att kunna pröva irl. 170 cm lång, så det bör ju bli en small.. men tänk om den blir för liten?

Väntar med spänning!
/J

Canyon nerve es/esx
Jag fick svaret när jag frågade om man fick provcykla på en parkering när man fick hojen...man fick cykla rakt fram utan tokigheter på en parkering och om storleken inte passar får man själv stå för transportkostnaden tillbaka och sen välja ny hoj. Så nu har jag langat in en beställning på en ES7 XL med XTR spd-pedaler och 9cm styrstam. Det kostar 200 Euro extra för att byta styrstam. Vågar inte köpa en för liten cykel trots att jag provat Giant Trance i Large vilken har samma geometri som ES L. Ville verkligen försöka köpa en cykel i sverige men det tar lika lång tid att leverera och man får bättre komponenter i tyskland på hojen.

Jag var förbi Canyon i Bålsta för någon vecka sedan och provade på en Medium Nerve XC. Den var ruskigt liten men jag fick en riktigt trevlig guidad provtur på den närliggande XC-banan. Åtminstone kunde jag inse att jag inte ville ha 10cm fjädringsväg.

Canyon nerve es/esx
Har fått bild på hojen nu från tyska www.mtb-news.de men ES6 i XL. Hoppas cykeln passar mig prima...inte så länge kvar till monteringen vecka 24!!!

ES6XL78cm.JPG ht=544

Canyon nerve es/esx
Jag vet, den är snyggare än man tror! Samma storlek i L ser ut såhär och jag diskuterar just nu med en kille som har den gröna XL ovan om jag ska ta en L ändå(Vi har samma mått)...

ES7L78cm.JPG ht=544

HAn säger att man behöver vänja sig vid storleken vid trixiga partier och att den känns stor....sen är ju jag van med en stor nu...men inte lika lång hoj. 115 cm lång är XL och hojen jag har nu 108.5 så det kommer ju bli svårare att komma upp på bakhjulet när man är tvungen att lyfta.

Canyon nerve es/esx
Hoppas min es 6.0 kommer på mån el tis.
Kompis Låbärt köpte en Marin mount vision trevlig hoj det åxå,så nu ska vito lära oss hur man hanterar en fullgung.
//Jonas

Canyon nerve es/esx
Undrar lite grann hur ni resonerade kring ES/ESX varianterna, dvs Tallas RLC vs Pike. Varför valde ni Tallas? Skulle vara kul att höra lite pros o cons.

Canyon nerve es/esx
Numma! Ser fina ut och testresultaten skäms inte för sig direkt. Skulle vilja höra hur den svenska handlaren står sig prismässigt mot att beställa direkt? Vem är det förövrigt?

"Hälsningar från en som sparar"

Canyon nerve es/esx
Varför tar många så pass höga Nerve modeller so 6.0 och 7.0? Funderar på en 5.0 till nästa år.
Min rygg (Är 21 år gammal och annars vältränad) pallar inte hårda singeltracks på HT. Kör på en Scale 50 från 07 nu.

Canyon nerve es/esx
Stenström skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför tar många så pass höga Nerve modeller
> so 6.0 och 7.0?

varför inte? bättre utrustning o har man råd, så varför inte? varför köper alla fina bilar, när man kan få en lada för 10000 kr. därmed inte sagt att de lägre modellerna är dåliga, absolut inte

Canyon nerve es/esx
Testade min es 6.0 idag tog en lång tur med start på vår bana sen blev det Bohusleden .
den är Knall og kanon precis som Terrengsykkel skriver.
Testade även Roberts Mount vision å Jockes Regin fina hojar det åxå.
/Jonas

Canyon nerve es/esx
Jepp, som sagt så tog Jonas och jag premiärturen på våra nya fulldämpade cyklar.

Här står "Nordens Tre Konungar" och är jättenöjda!
Lilllerclaudius.jpg

Lilldykarn, Claudius, Lerdykarn

Canyon nerve es/esx
Jensen skrev:
> Stenström skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför tar många så pass höga Nerve
> modeller
> > so 6.0 och 7.0?
>
> varför inte? bättre utrustning o har man råd,
> så varför inte? varför köper alla fina bilar,
> när man kan få en lada för 10000 kr. därmed
> inte sagt att de lägre modellerna är dåliga,
> absolut inte

Såg efter närmare koll att jag kollade på XC som jag är mer intresserad utav. Där va det vevlager skilland från Lx-->Xt samt aningen lättare sadelstolpe. Detta sumerar visserligen i hela 300gram.
Jaja hur som liksom.

Canyon nerve es/esx
Hm..jag skulle fått min cykel monterad i förra veckan men har fortfarande inte fått något mail=((
Grrrrrrrrr!!! HAde hoppats på cykel innan midsommar men nu är det kört.

Någon somn vet hur lång tid det tar för banken att föra över pengarna när jag väl fått mailet?

Canyon nerve es/esx
dagen efter enligt min bank.
jag har nu väntat 2 veckor sedan betalning.
har jag inte hojen till Åre så blir det ett riktigt antiklimax :)
men svenska canyon verkar toppen, riktigt bra på snabba mailsvar och tydliga besked.
men ingen cykel ännu som sagt. ngn som vet hur det aviseras att den kommer?

Helgonet skrev:
> Hm..jag skulle fått min cykel monterad i förra
> veckan men har fortfarande inte fått något
> mail=((
> Grrrrrrrrr!!! HAde hoppats på cykel innan
> midsommar men nu är det kört.
>
> Någon somn vet hur lång tid det tar för banken
> att föra över pengarna när jag väl fått
> mailet?

Canyon nerve es/esx
Helgonet: Ring eller maila svenska Canyon vet jag. Om inte dom kan hjälpa dig ring tyska Canyon. Dom pratar lättförståelig engelska. Har det skett något missförstånd är det ju bra att reda ut det så fort som möjligt.

Betalar du med kort?

Canyon nerve es/esx
nä, jag väntar på deras mail så jag kan betala ...inte via kort...
Skickat mail till sverige och ska ringa imorrn om inget svar dyker upp. Missförstånd kan det inte vara då det står:
assembly scheduled week 24

Hoppas att det går undan. vill åtminstone ha den innan min födelsedag i slutet på månaden annars kommer jag nog bli skogstokig...men jag känner mig lugn i jmf med historierna om S-Tec

Canyon nerve es/esx
har du betalt eller inte? för först skriver du "jag har nu väntat 2 veckor sedan betalning. " och sen "nä, jag väntar på deras mail så jag kan betala .", lite motsägelsefullt de där två meningarna :D

har du inte betalt så äre inte konstigt att den inte skickas, när den väl skickas kan det ta allt från 4-8 dagar skulle ja gissa på

Canyon nerve es/esx
Jensen skrev:
> har du betalt eller inte? för först skriver du
> "jag har nu väntat 2 veckor sedan betalning. "
> och sen "nä, jag väntar på deras mail så jag
> kan betala .", lite motsägelsefullt de där två
> meningarna :D

Mycket motsägelsefullt om gram och Helgonet är samma person... ;)

gram skrev:
> jag har nu väntat 2 veckor sedan betalning.

Helgonet skrev:
> nä, jag väntar på deras mail så jag kan betala

Canyon nerve es/esx
Helgonet skrev:

> Hoppas att det går undan. vill åtminstone ha den
> innan min födelsedag i slutet på månaden annars
> kommer jag nog bli skogstokig...men jag känner
> mig lugn i jmf med historierna om S-Tec

Haha, S-Tec verkar ju snabba i jämförelse med Canyon.

Canyon nerve es/esx
JAg tar tillbaks allt! Glitch du har rätt! Nu säger dom att monteringen är försenad till vecka 27! Va fan! Nu är jag inte glad!!!! Det är lite skillnad på 3 veckors försening! JAg kan ju banne mig beställa en från s-tec på den tiden?
Sen ska pengar och leverans gå smidigt....not..Lite smått besviken nu.

Canyon nerve es/esx
Neo skrev:
> Jensen skrev:
> > har du betalt eller inte? för först skriver
> du
> > "jag har nu väntat 2 veckor sedan betalning. "
> > och sen "nä, jag väntar på deras mail så
> jag
> > kan betala .", lite motsägelsefullt de där
> två
> > meningarna :D
>
> Mycket motsägelsefullt om gram och Helgonet är
> samma person... ;)
>
> gram skrev:
> > jag har nu väntat 2 veckor sedan betalning.
>
> Helgonet skrev:
> > nä, jag väntar på deras mail så jag kan
> betala

hahaha, o va lär jag mig av detta? jo att jag inte ska skriva inlägg så sent :D

Canyon nerve es/esx
En riktigt go mulli mull tur med Vito å Åke blev årets midsommar tur.
Blandade stigar runt Fontin ,Bohusleden och lite annat gott i det blöta .
Känner mig mycket säkrare på nerven stabil och skön känns bara bättre efter varje tur.

Canyon nerve es/esx
Nu har jag väntat 3 veckor EXTRA pga försening och denna vecka ska de ha monterat cykeln...hoppas verkligen att de gjort det! Canyon i Sverige svara inte på mail=((

Biter på naglarna!!!!!

Canyon nerve es/esx
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Jag måste beställt i sista sekunden.
Ska bjuda ut några cykel vänner på ett trevligt ler race med hemlig depå med gott att äta och dricka för att sen på kvällen fira min 40 års dag.
Nästa lördag slänger jag på lättare hjul å cyklar Mörksuggan .
/Jonas

Canyon nerve es/esx
40 års killen igår med Kungälvs största lycra bula på sin kaninon nerev, kanske har han precis droppat från stenen till vänster..)

40rsdagcykling024.jpg

Canyon nerve es/esx
Tackar Vito,Claudius ,Åke och min son Lilldykarn för en go 40 års runda .
Depå med förfriskningar fixade frugan,minidykarn och Luttan vid Rommesjön.
Fler sådana här turer kommer under hösten.
Nu är hjulen bytta på Nerven ,en rensar tur i morgon så laddar vi för Mörksuggan ska bli kul att testa den om den funkar till ett långlopp som happy cykel är den perfekt.
/Jonas

Canyon nerve es/esx
Japp nu e man hemma efter mörksuggan .
Nerven funka till det åxå min tid 3,23 54 är jag nöjd med.
Eftersom vi bodde i Gesunda testade jag den lite i dom lätta delarna av berget så till hösten åker vi upp en helg å bara myser.
//Jonas

Canyon nerve es/esx
Grattis i efterskott till medelålder och fullgung! Hade missat den här tråden helt. Ni kör fulldämpat allihop imorgon då alltså? I så fall ska jag dra ifrån er i uppförsbackarna och visa att det är fuljapansk stelbak som gäller!

Tillbaka
Topp