Canyon nerve es/esx

Canyon nerve es/esx
Jaha då har man grävt djupt i kassakistan och satsat på en Nerve es 6.0 i storlek Xl. Är det någon som har erfarenhet och vågar spekulera i om det är rätt för mig som är 195 cm väger 89 kg, 72 cm armlängd och strax över 90 cm från marken till grenverket.

Två veckor av pirr i magen väntar....

/Jonas

Canyon nerve es/esx
Väntar fortfarande på min ES 7:a. Vill inte säga mer för då får jag ett utbrott!

Tiki: kortare styrstam har jag hört från de tyska forumen. Det är några som klagar på att den är för lång i orginallängden på XL. Se listan ovan så ser du några insammlade data om folks val av storlek.

Själv valde jag 9 cm hoppas att det är kort nog med tanke på det långa överröret. Skillnaden är ju hur lätt du kommer bakom sadeln...vilket sparar rätt stora bucklor i hjälmen.

http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=36922 ett litet exempel=)))

Senast redigerad av en moderator:
Canyon nerve es/esx
Tack Helgonet för svaret, bra att veta. Jag får testa och se hur räckvidden räcker till.

Trist med din leveranstid. Min beställdes nu i fredags v.29 och ska enligt utsago levereras v.31. Det var en "Expressbike" om det nu hjälper.

Det låter som jag gör bäst i att inte fråga hur länge du väntat på din.....

/Jonas

Canyon nerve es/esx
Helgonet skrev:
-------------------------------------------------------
> Väntar fortfarande på min ES 7:a. Vill inte
> säga mer för då får jag ett utbrott!
>

Cyklar beställs alltid under perioder då man inte kan cykla själv pga. jobb, utlandssemestrar, 7m snödrivor osv. Att beställa när säsongen börjat kan bara sluta på ett sätt :o)

Canyon nerve es/esx
Sådär den här veckan fick jag iallafall ett litet mail så nu är cykeln äntligen betald. de har sagt att detta mail ska ha kommit i flera veckor nu..nästa vecka..nästa vecka....

Ska bli kul att bli med hoj igen.

Canyon nerve es/esx
Hur lång tid efter betalning fick ni meddelande om att cykeln var påväg?
Min betalning gick igenom i måndags.
Vad händer härnäst...skickar canyon mail om att nu är den påväg eller kommer budfirman helt plötsligt höra av sig?

Hur lång tid tog det för er från betalning att få cykeln?

Canyon nerve es/esx
Helgonet skrev:
> Hur lång tid efter betalning fick ni meddelande
> om att cykeln var påväg?
> Min betalning gick igenom i måndags.
> Vad händer härnäst...skickar canyon mail om att
> nu är den påväg eller kommer budfirman helt
> plötsligt höra av sig?
>
> Hur lång tid tog det för er från betalning att
> få cykeln?

Några dagar efter betalning, kommer inte ihåg exakt hur många, fick jag mail från Canyon om att hojen var på väg. Efter ytterligare några dagar försökte Posten Logistik leverera den. Tyvärr var jag inte hemma så jag ringde och bad dem åka med den till mitt vanliga utlämningsställe.
Drygt en vecka från betalning till leverans tror jag det blev.

Canyon nerve es/esx
Den är här nu*!*! bara hunnit prova på parkeringen..9cm styrstam is da shit på XL. Verkar lätt att få upp på bakan, smidigt på alla vis. ska försöka återkomma imorgon med recension

Canyon nerve es/esx
FÃrstakvÃllsturenmednyaÃketCanyonES7XL.JPG ht=508

Lite mörk kväll utan pannlampor men kul att komma ut i terrängen!

OBS!! Reflexerna ska BORT!!!! Skrämmer ju djuren i skogen!

Canyon nerve es/esx
Gött att se den! Din verkar också vara mattsvart. Såg inte att det gick att välja förrän fakturan dök upp. Hursomhelst min Es 6:a är endast några dagar borta. Själv är jag 195 cm lång och beställde också en XL. Hur lång är du och hur upplevs hojen för dig?

Hälsn. Jonas

Canyon nerve es/esx
som jag skrivit innan 194.5/93. Jag känner att jag inte åkt ordentligt med den än så jag ska ta den på en färd till tyresta imorrn. Men jag känner personligen att 9cm är helrätt för att få en rolig cykel. Large hade varit förliten. Det går inte att välja färg.

Men hittills så kommer jag lätt bakom sadeln..tack vare 9cm styrstam, och den är lätt att få upp på bakhjulet vid smådrops. JAg måste ställa in dämpningen nu. Den är ju inte superlätt 13.8 tror jag men den känns lätt när man cyklar och lätt att manövrera

Canyon nerve es/esx
Alltså nu var jag på en jättetrevlig tur på sörmlandsleden mot tyrestaby igår. Cykeln var jätteskön...men!

JAg tycker att markfrigången är riktigt dålig om man jämför med hardtail vilket medför att jag slår i vevarmen/pedalerna och speciellt när jag åker över små krön så att bakdämpen trycks ihop när man fått upp bakhjulet på toppen av klacken..

HAr det bara med min åkstil att göra, inställningar eller får jag leva med det..och ta bort stora klingan fram så att jag inte slår i den så ofta?

Annars var det grymt kul och fint flyt över rötterna. Sträckan var riktigt lättcyklad och när jag fått tillbaks kondisen kommer flytet bli ännu bättre pga mer fart=))

Storleken passade perfekt! Kan tänka mig 1 cm kortare styrstam..om det finns bara för att ännu lättare komma bakom sadeln,9cm nu, men annars är den riktigt lättarbetad och känns inte alls som en XL och de 13.8 kilona..vilka kilon?

Ska öva mer teknikträning så jag känner mig mer säkrare på hur cykeln reagerar i nästa vecka.

Canyon nerve es/esx
Fint med en rapport såhär långt. Min hoj är visst skickad och dyker upp under nästa vecka. Då kanske man skulle förbereda sig med att inhandla en bashguard och en 70 mm styrstam på samma gång? Undrar hur det blir om man väljer 50 mm stam? Kan känslan/styrningen bli konstig på något sätt?

/Jonas

Canyon nerve es/esx
JAg känner att prio är att komma bakom sadeln lätt. på rakorna är 9cm lite för kort. prova först och se vad du tycker. vi kan ha olika längd på armarna. Ska bli kul att komma ut imorgon och prova inställningar=)

Canyon nerve es/esx
Vill bara följa upp tidigare inlägg. Till slut blev man den (över)lycklige ägaren av en Nerve Es 6.0. Fick premiärturen igår och kan bara konstatera att den här hojen lyfte cyklingen till en helt ny dimension. Körde tidigare en Trek 6500 som gjort ett förtjänstfullt arbete men nu får övergå till att bli en pendlarhoj mm. Efter gårdagens tur kan jag faktiskt inte rekommendera någon att köra odämpat bak om man inte ska tävla. Möjligen den som slaviskt ska hålla sig på grusväg och lätt stig. Det kändes så gött att bara röja fram i skogen istället för att sick sacka mellan ojämnheterna. Med det nya kändes allt bara mer lekfullt rätt igenom.

Nu gäller det att bara lära sig att trimma in dämparna rätt.

/Jonas

(Det här inlägget är bara ett uttryck för min eufori.)

Canyon nerve es/esx
Tiki skrev:
> Vill bara följa upp tidigare inlägg. Till slut
> blev man den (över)lycklige ägaren av en Nerve
> Es 6.0.

Grattis!
Canyon tycks verkligen ha lyckats med sina hojar. Alla är ju helt euforiska :)

/Johan

Canyon nerve es/esx
JojjeM skrev:
> Tiki skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill bara följa upp tidigare inlägg. Till
> slut
> > blev man den (över)lycklige ägaren av en
> Nerve
> > Es 6.0.
>
> Grattis!
> Canyon tycks verkligen ha lyckats med sina hojar.
> Alla är ju helt euforiska :)
>
> /Johan

Masshysteri :)

Nä, Canyon verkar ha ett koncept som funkar från A-Ö

Canyon nerve es/esx
Kul läsning.

Såg den här tråden först nu. var själv på väg att beställa en ES 8.0 M men det slutade med en Spectral 6.0 L (så det kan gå). Jag är 186/90 och ramen är lagom lång och hög baktill,jag har sadelstolpen ungefär en centimeter ifrån max.markeringen. Ramen är däremot ovanligt hög framtill (betydligt högre än motsvarande ES) vilket har gjort att jag lagt undan originalstammen (120mm 5gr) och istället satt på en 110mm, 5 gr som jag vänt nedåt. Detta ger en betydligt räjsigare sittställning som mer liknar det jag är inkörd på med min GF Sugar 2. Men ... jag är inte säker på att detta är mitt slutliga val.

Fortsätt skriva om valet av styrstammar. Jag tycker det är riktigt intressant!

/MM

Canyon nerve es/esx
Eknor skrev:
> Härligt Jonas, risk att man blir frånåkt nu då
> med andra ord.
----------
Med ditt flås Henrik har jag inte en skugga. Fast det kommer vara jäkligt svårt att inte le när vi möts upp efter ett "brötit" parti.

Mountain Man: Håller med dig att det vore intressant att lära sig mer om dessa ack så viktiga stammar. Ska själv återkomma relativt snart med en rapport när jag provat några olika längder som kompisen har.

/Jonas

Canyon nerve es/esx
JAg är påväg till butiken för att modda min med en 32 tänders bash som ska ersätta stora klingans plats. JAg har haft problem med att stora klingan tar i och jag offrar gärna några km/h på transportsträckan för mer flyt i terrängen. Blir en FSA i plast för att den enligt vissa på forumet glider bättre över sten och stammar än aluminium.

Hade inte tänkt på att heldämpat har mindre markfrigång när man komprimerar cykeln framför en klack som man ska över...stora klingan har redan fått ett antal slag.

Angående inställningar av dämparna så försöker jag fortfarande få rätt inställning.

Måste fortfarande säga att det är en grym cykel för oss som måste gå på XL ramar! Mycket lätthanterlig!

----
OBS! Fortfarande riktigt sur på Canyon tyskland för allt deras strul och att de sa att det saknades framgaffel men att de ändå i flera veckors tid monterade cyklar som inte var beställda med just den gaffeln vilket alltså bevisade att de TOTALSKET! i kunder som redan lagt order!!!!!!

Dock grymt tummen upp för canyon servicenter i Sverige trots att de vägrade ta upp ersättning för allt onödigt strul, några extra veckors väntetid och felaktig info om leverans varenda vecka, med canyon tyskland. Om man ska hårddra det så lovade de leverans på 2 veckor till leverans innan jag beställde. Blev några månader=(

Canyon nerve es/esx
Jag har ganska långt samma erfarenheter som Helgonet. Cykeln är en ES 5 av årets modell. Storleken på både cykel och cyklist är nästan densamma. För tillfället har jag en 80 mm styrstam som jag tycker är en ganska bra, bättre den 100 mm långa som cykeln kom med.

En FSA bashguard är på kommande från Tyskland, eftersom stora klingan fått mycket stryk. Med mellanklingan klarar man transportsträckor helt bra ända upp till 45 km/h.

Jag kör med 80 PSI i framdämparen och 90 PSI i bakdämparen. Bakdämparen måste pumpas några gånger i månaden, men framdämparen håller trycket.

Cykeln är skön att cykla med och jag är mycket nöjd med den.

Canyon nerve es/esx
JAg har kommit fram till att min bakdämpare läcker luft. Det är därför jag tar i under mina turer. jag hade 90 psi förra veckan och nu när jag tittade hade jag 60. Det kan väl inte vara naturligt att man tappar så mycket luft på en vecka, cyklade på snäll stig.

Om det är så att det är detta som är problemet så kan jag kanske äntligen våga cykla normalt i terrängen. JAg har inte litat på cykeln sen jag köpte den iom att jag alltid tar i med pedaler eller stora klingan=(

Frågan är om det är canyon man ska ta kontakt med eller Rock Shox? Känns som canyon iom att cykeln är så ny.

Canyon nerve es/esx
Känner du skillnaden tydligt? Har du mätt sag med nupumpad dämpare och efter en vecka?

Det går inte att jämföra avläst tryck när du återansluter pumpen eftersom det åtgår luft från dämparen till att fylla slangen.

Prova pumpa till 90, ta bort och återanslut pumpen och kolla vad manometern visar. Om mer än 60 så verkar den läcka.

Kontakta Canyon, de borde väl ha något sorts helhetsansvar för en så ny cykel.

/Johan

Canyon nerve es/esx
Jag var överraskad första natten med hojen då bakdämparen stod tom efter en tur kvällen innan. Då pumpade jag upp och konstaterade ett rätt kraftigt läckage vid ventilen. Det var som vit, torr kärvande korrosion inne i ventilen så jag sprutade in Biltemas smörjsilikon och nu tror jag det funkar bra. Har inte märkt något utflöde efter andra turer. Blir lite nervös här ska hem och kika för säkerhets skull. :-) Återkommer om den är skum.

F-n inte kan jag säga att hojen är skön nu när alla andra gör det. Den stinker köp inte! ;-)

/Jonas

Canyon nerve es/esx
Haha! JA den stinker fett=)Ska prova med lite spray. Hoppas det hjälper annars hoppas jag att jag inte måste vänta 3 månader på service..då kommer jag bli riktigt tokig. Men som sagt var läckaget skulle förklara mycket! Var just ute på en kort tur och jag tycker att den har läckt väldigt mycket.

Canyon nerve es/esx
Kul och se att alla verkar nöjda. Har bestämt mig för en ES 6.0 men känns onödigt att beställa en 2007a så väntar just nu på 2008orna. Kollar varje dag när dom släpper nya årsmodellen med priser och info.
Förhoppningsvis är det snart =).

Canyon nerve es/esx
Skulle inte ni kunna berätta lite varför ni betämde er för ES varianten och inte för ESX, dvs för Fox Talas och inte för RockShox Pike? Tack

Canyon nerve es/esx
Hehe bilder ska komma...måste bara in och titta på cykelkläder idag=)

När jag beställde tänkte jag på vikt nu efter att jag har kört ett tag så inser jag att jag nog inte skulle känna av 500 gram fram..eller? Piken är tyngre...men mindre service har jag förståt och pallar mer stryk vid hopp? Det finns många diskussioner på http://www.mtb-news.de/forum/forumdisplay.php?f=124 om varför du ska ha ESX. Plocka fram babblaren och översätt=)

Tror såhär i efterhand att jag borde valt Piken iom att jag inte stör mig på vikten i skogen.

Canyon nerve es/esx
Det efterfrågades lite bilder så jag tog mig en liten tur till tyresö slott idag och fotade lite i solnedgången. Kameran är lite kass så bilderna blev inte prima men redigering är fusk!...riktigt fina ändå=)

IMGP6396.JPG ht=519

IMGP6401.JPG ht=519

IMGP6405.JPG ht=692

IMGP6406.JPG ht=692

IMGP6417.JPG ht=692

IMGP6418.JPG ht=519

IMGP6422.JPG ht=519

IMGP6424.JPG ht=519

IMGP6412.JPG ht=692

[fotat med Pentax s4] Cykel: CANYON NERVE ES7 XL

Nästa tur ska det fixas actionbilder med lite drops hoppas jag.

Canyon nerve es/esx
Lite mer bilder. Från en åktur på sörmlandsleden. Bilderna är tagna ovanför Ahab, utsiktsplatsen över tyresöflaten.

IMGP6352.JPG ht=519

Canyon Nerve ES7 samsas med Sintesi Viper
IMGP6347.JPG ht=519

Rotor gör en brak i brallan innan vi drar vidare!

Canyon nerve es/esx
Tjena,

Kanske fel tråd då mitt inlägg inte handlar om en ES utan en XC Pro (outlet modell) och egentligen inte cykeln i sig utan själva beställningen.

Sitter just nu och väntar (otåligt) på min nya tysk och har lite funderingar över hur förloppet beställning -> betalning -> leverans funkat för er.

När du (andreaso) skriver betalning i ditt inlägg (nedan). Menar du dagen då du förde över pengar eller dagen då du fick ett bekräftelsemail på betalningen? En vecka från betalning till leverans eller från betalningsbekräftelse till leverans?

Min resa ser ut så här:
Tor 30/8 Beställde cykeln
Mån 3/9 Fick faktura på beställningen och förde direkt över pengar till Canyon via mitt VISA-kort
Tis 4/9 Beloppet drogs från mitt disponibla belopp på kontot (dock ej saldot)
Fre 9/9 Väntar fortfarande på livstecken från Canyon. Saldot på mitt konto är fortfarande inte ändrat.

På svenska supporten sa de att det tar fyra bankdagar innan pengarna är framme. (!?!?) När jag tidigare handlat med VISA-kortet på Actionsports.de har pengarna dragits omgående så jag hajar inte dröjsmålet. Hojen ska väl levereras när betalningen är gjord?

/Anders - Måste ha cykeln nu!!!! ;)

andreaso skrev:
>
> Några dagar efter betalning, kommer inte ihåg
> exakt hur många, fick jag mail från Canyon om
> att hojen var på väg. Efter ytterligare några
> dagar försökte Posten Logistik leverera den.
> Tyvärr var jag inte hemma så jag ringde och bad
> dem åka med den till mitt vanliga
> utlämningsställe.
> Drygt en vecka från betalning till leverans tror
> jag det blev.

Canyon nerve es/esx
GbgRylle skrev:

>
> Min resa ser ut så här:
> Tor 30/8 ...
> Mån 3/9 ...
> Tis 4/9 ...
> Fre 9/9 ...

Långa veckor?

Canyon nerve es/esx
Oliiiiiidligt långa. ;)

perzzon skrev:
>
> >
> > Min resa ser ut så här:
> > Tor 30/8 ...
> > Mån 3/9 ...
> > Tis 4/9 ...
> > Fre 9/9 ...
>
> Långa veckor?

Canyon nerve es/esx
Hm..visa är jag inte insatt i...en när pengarna hade dragits från mitt konto...

Cyklen kommer bara dyka upp utan förvarning. Dom som levererade cykeln hade inte ens fått mitt telefonnummer. De kom mitt på dagen så tur att jag var hemma.

Canyon nerve es/esx
Hur går det med laborerandet med styrstammar?

Själv har jag gått ner till 4cm styrstam och kommer bakom sadeln som jag vill nästan..den jäkeln har fixat fina blåmärken mellan låren efter varje tur..jag kanske skulle ha haft en L istället för en XL i storlek?!

Igår var jag ute i 5 timmar,fin sol, och jag måste medge att jag inte lärt mig cykelns eller mina begränsningar än. Leendet efter turen gick upp till öronen! Sörmlandsleden från tyresö till hammarbybacken via hellas, sicklaskiftet runt runt, blå till erstaviken gröna hem med en massa lustiga avstickare sen lite mer i hellas varpå sörmlandsleden hem till tyresö. 4 Liter vatten gick åt! Väl Hemma svidade jag om och drog in till stan för att käka mat och dricka öl med 5 vänner ...kan dagen bli bättre?

Tillbaka
Topp