Canyon Neuron 2019

Canyon Neuron 2019
Frippe99 sa:
Hade tidigare en instegs HT med lite mer gammalmodig geometri och sitter mycket bättre på denna cykeln.

Hur lång är du och vilken storlek köpte du?

Sitter o velar mellan L o XL (185 cm). Canyon säger L och Sixten säger antingen eller.

Jag kör idag på en HT i L som har nästan lika lång reach som en Neuron i L men känner att jag gärna vill kasa bak på sadeln som redan är i sitt bakersta läge. Dessutom så sägs det att en FS får en kortare reach då man sätter sig på den (sag). Vill heller inte välja för lång då jag enkelt vill kunna göra bunny hops e t c.

Canyon Neuron 2019
SocialGimp sa:
Frippe99 sa:
Hade tidigare en instegs HT med lite mer gammalmodig geometri och sitter mycket bättre på denna cykeln.

Sitter o velar mellan L o XL (185 cm). Canyon säger L och Sixten säger antingen eller.

Jag kör idag på en HT i L som har nästan lika lång reach som en Neuron i L men känner att jag gärna vill kasa bak på sadeln som redan är i sitt bakersta läge. Dessutom så sägs det att en FS får en kortare reach då man sätter sig på den (sag). Vill heller inte välja för lång då jag enkelt vill kunna göra bunny hops e t c.
Jag är 184cm och valde en L. Kommer inte ihåg mina benmått men la in dom också och Canyons mall pekade på en L. Kör en L på min Nerve idag också och tycker det är klockrent. Skulle inte vilja ha en större cykel då jag misstänker att den inte kommer kännas lika kvick och smidig. Dessutom går jag upp från 27,5 till 29 vilket i sig blir ett steg åt det klumpigare hållet kanske.

Canyon Neuron 2019
Såg ett test på Neuron CF 9.0 SL (som jag alltså beställt) där de påpekade att det maximalt får plats (stod att Canyon rekommenderar max) 32T drev i fram.
Jag har funderat på att ganska direkt uppgradera till 34T i fram, men det verkar ju inte funka...
Någon som kan visa hur jag räknar ut hastigheten på ekipaget map Hjulstorlek, utväxling fram och bak samt kadens? Har hört att det ska finnas räknare för detta på nätet men inte hittat något.

Idag har jag en singelklinga fram på 30T med minsta klingan bak på 11 och jag har en 27,5". På den så kan jag trampa ur högsta växeln ganska enkelt när jag kör grusväg och liknande. Visserligen kör jag endast stökig stig, så det är på transportsträckor jag trampar ur, så egentligen inget större problem. Men med Eagle så känner jag att jag kommer få ett större växelomfång och jag behöver inte ha lättare växlar än idag utan isf utnyttja omfånget till att få något tyngre växlar än jag har idag, för just transportsträckor och eventuell grusvägsträning.

Canyon Neuron 2019
Helleman sa:
Såg ett test på Neuron CF 9.0 SL (som jag alltså beställt) där de påpekade att det maximalt får plats (stod att Canyon rekommenderar max) 32T drev i fram.
Jag har funderat på att ganska direkt uppgradera till 34T i fram, men det verkar ju inte funka...
Någon som kan visa hur jag räknar ut hastigheten på ekipaget map Hjulstorlek, utväxling fram och bak samt kadens? Har hört att det ska finnas räknare för detta på nätet men inte hittat något.

Idag har jag en singelklinga fram på 30T med minsta klingan bak på 11 och jag har en 27,5". På den så kan jag trampa ur högsta växeln ganska enkelt när jag kör grusväg och liknande. Visserligen kör jag endast stökig stig, så det är på transportsträckor jag trampar ur, så egentligen inget större problem. Men med Eagle så känner jag att jag kommer få ett större växelomfång och jag behöver inte ha lättare växlar än idag utan isf utnyttja omfånget till att få något tyngre växlar än jag har idag, för just transportsträckor och eventuell grusvägsträning.

Här är en länk till Gear-calculator med jämförelse mellan din gamla 27,5" och Neuron 29" med Eagle och 32-framklinga vid 90 i kadens. Dra i kadensreglaget för att ändra till önskvärd kadens.

http://www.gear-calculator.com/?GR=...=10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50&UF2=2341

Canyon Neuron 2019
Helleman sa:
SocialGimp sa:
Frippe99 sa:

Jag är 184cm och valde en L. Kommer inte ihåg mina benmått men la in dom också och Canyons mall pekade på en L. Kör en L på min Nerve idag också och tycker det är klockrent. Skulle inte vilja ha en större cykel då jag misstänker att den inte kommer kännas lika kvick och smidig. Dessutom går jag upp från 27,5 till 29 vilket i sig blir ett steg åt det klumpigare hållet kanske.

Tack för din input!

Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:

Här är en länk till Gear-calculator med jämförelse mellan din gamla 27,5" och Neuron 29" med Eagle och 32-framklinga vid 90 i kadens. Dra i kadensreglaget för att ändra till önskvärd kadens.

http://www.gear-calculator.com/?GR=...=10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50&UF2=2341
Tack!
Den såg avancerad ut, får leka med den ikväll efter jobbet!

EDIT: Den där räknaren var bra! Jag vet inte med vilken kadens jag trampar, men säg att jag cyklar med 90 i kadens vilket jag tror är ungefär som när jag "trampar ur" min cykel, så hamnar jag idag teoretiskt på 33km/h. Skulle jag gå upp på maximala 32T på Neuronen så hamnar jag på ca 41km/h. Har jättesvårt att relatera till det, men det känns ju som att det kommer att räcka bra för att cykla grusväg och transportsträckor.
Så jag avbeställer inte min Neuron riktigt ännu... :)

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Helleman sa:
Mback72 sa:
Helleman sa:

Tack!
Den såg avancerad ut, får leka med den ikväll efter jobbet!

EDIT: Den där räknaren var bra! Jag vet inte med vilken kadens jag trampar, men säg att jag cyklar med 90 i kadens vilket jag tror är ungefär som när jag "trampar ur" min cykel, så hamnar jag idag teoretiskt på 33km/h. Skulle jag gå upp på maximala 32T på Neuronen så hamnar jag på ca 41km/h. Har jättesvårt att relatera till det, men det känns ju som att det kommer att räcka bra för att cykla grusväg och transportsträckor.
Så jag avbeställer inte min Neuron riktigt ännu... :)

Jag som också cyklar landsväg är van att ligga på hög kadens. 90-100 är inga problem under längre stunder. Jag skulle aldrig klara att ligga och mala på låg kadens där eftersom jag skulle trötta ut benmusklerna direkt. På MTB i skogen blir kadensen naturligt lägre då terrängen är så varierande, men på transportsträckor hamnar nog min kadens på runt 90 även på MTB. Om du är intresserad av en bättre begagnad 32-klinga av tidigare generation (X-sync istället för X-sync 2) som passar så har jag en som du kan få köpa. Hör av dig i PM i så fall!

Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
Jag som också cyklar landsväg är van att ligga på hög kadens. 90-100 är inga problem under längre stunder. Jag skulle aldrig klara att ligga och mala på låg kadens där eftersom jag skulle trötta ut benmusklerna direkt. På MTB i skogen blir kadensen naturligt lägre då terrängen är så varierande, men på transportsträckor hamnar nog min kadens på runt 90 även på MTB. Om du är intresserad av en bättre begagnad 32-klinga av tidigare generation (X-sync istället för X-sync 2) som passar så har jag en som du kan få köpa. Hör av dig i PM i så fall!
Ok, då är jag kanske inte helt fel ute då. ?
Tänkte jag skulle prova med 30T först och sen se om det är aktuellt att gå upp på 32, så om du har den kvar i sommar så. ?

Canyon Neuron 2019
Hej

Sitter och suktar efter att gå upp till fs och är neuron al ett intressant val.
Men jag är 172 cm lång och har circa 81 cm innerbelysning. Är bara intresserad av 29 tum. Tror ni M blir lagom?

Canyon Neuron 2019
Helleman sa:
Surfjimmy sa:
Beställde min Canyon Al 7.0 medium i söndags och fick hem den 4 dagar senare trots att det på hemsidan visade att jag skulle få den i maj?
Nöjd:)
Hehe, bara att gratulera!
Anledningen till att Neuron CF inte levereras direkt är att det är en helt ny ram som dom inte har i lager.
Din Al (antar att det är en Neuron?) är samma ram som min Nerve från 2015, så den har dom gott om och kan leverera ganska omgående förutsatt att alla komponenter finns hemma.
Grattis till en riktigt trevlig cykel förresten! ??

Intressant att dom lovar att leverera ett visst datum (som så många gånger), men inte klarar av att hålla det... Skjuter upp och tålmodig kund väntar tålmodigt. Hade dom släppt dom när dom var KLAR FÖR LEVERANS så hade nog 75% valt andra cyklar, och det vet dom nog om.

Lider mer er som får vänta.

Canyon Neuron 2019
Tobbe73 sa:
Hej

Sitter och suktar efter att gå upp till fs och är neuron al ett intressant val.
Men jag är 172 cm lång och har circa 81 cm innerbelysning. Är bara intresserad av 29 tum. Tror ni M blir lagom?

Du menar innerbenslängd va?

M borde funka om du kan sänka sadeln tillräckligt, och om instegshöjden räcker för dig. Lägsta sadelhöjd är 701mm enligt Canyon. Om du har innerbenslängd 810mm så ska du enligt den gamla rekommendationen 88,3% av innerbenslängden ha sadeln på 715mm. Instegshöjden på 795mm borde räcka till din innerbenslängd på 810 även om det blir nära till kronjuvelerna när du står över överröret. Enligt Sixtens eminenta tabell verkar reachmåttet vara näst intill spot on med original styrstam på 50mm. En annan sak som kan hända är att styret p.g.a. den lite högre stackmåttet på M hamnar onödigt högt i förhållande till sadeln. Det går förmodligen att justera genom att ta bort spacers under styrstammen.

Bilagor

• Stam1.png
    Stam1.png
    11.3 KB · Besök: 174
Canyon Neuron 2019
Tack för det utförliga svaret
Har noterat Sixtens lista, samt att M verkar ha högt sadel rör då det är samma som för L.

Ska klura vidare lite, har f.n en Grand Canyon i strl M. Funkar bra , även om någon cm mer standover inte hade varit fel.

Internet cykling ftw

Canyon Neuron 2019
Är det någon som vet hur Canyons ordersystem fungerar?
När jag beställde min AL 7.0 så var leverans planerad till slutet av april, men nu idag när jag var inne och tittade på leveranstid för nya beställningar, samma storlek och färg, så står det leverans i början av mars.

Behöver jag avbeställa och beställa igen för att få tidigare leverans?

Canyon Neuron 2019
davle sa:
När jag beställde min AL 7.0 så var leverans planerad till slutet av april, men nu idag när jag var inne och tittade på leveranstid för nya beställningar, samma storlek och färg, så står det leverans i början av mars.

Nej, det ska du inte behöva göra.

Canyon Neuron 2019
Enduro Fredrik sa:
davle sa:

Troligare är nog att du kommer få din tidigare. Du har fått mail om orderbekräftelse antar jag? I det mailet kan du spåra din order på Canyons hemsida. Kanske har ditt leveransdatum ändrats där till Mars?

Canyon Neuron 2019
Helleman sa:
Enduro Fredrik sa:
davle sa:

Troligare är nog att du kommer få din tidigare. Du har fått mail om orderbekräftelse antar jag? I det mailet kan du spåra din order på Canyons hemsida. Kanske har ditt leveransdatum ändrats där till Mars?

Spåra order säger fortfarande slutet av april ?

Blir väl att kontakta deras kundtjänst på måndag och fråga...

Canyon Neuron 2019
Raggamuffin sa:
Den kommer väl när den kommer? Att bli framflyttad i kön är nog inte sannolikt att man lyckas med.

Beror väl på hur kön ser ut och om det ens finns någon kö i den bemärkelsen.

Att jag skulle få nästan 2 månaders tidigare leverans om jag väntat en vecka med att beställa känns ju lite märkligt.

Det kan ju bara vara att spåra order inte är uppdaterad, men jag vet inte hur deras ordersystem fungerar därav frågan.

Canyon Neuron 2019
Precis fått hem min Neuron CF8.0. Super nöjd hittills Den levererades dock med 30T drev fram! Känns på tok för lite så tänkte sätta på ett 32T. Hur känsligt är Eagle för kedjelängden? behöver man byta kedja om man går upp till 32?

Canyon Neuron 2019
Henrik69 sa:
Precis fått hem min Neuron CF8.0. Super nöjd hittills Den levererades dock med 30T drev fram! Känns på tok för lite så tänkte sätta på ett 32T. Hur känsligt är Eagle för kedjelängden? behöver man byta kedja om man går upp till 32?

Känns 30 på tok(!) för lite så lär du knappast bli hjälpt av att byta till 32. Det ger bara 2,6 km/h i ökad toppfart vid 90 i kadens (37,9 resp. 40,5 km/h). Du får nog lära dig att trampa lite snabbare också.

Ang. kedjelängden så får du testa att lägga upp kedjan på största bak, och sen kolla hur sträckt bakväxeln är då, och försöka avgöra om den klarar två länkar kortare kedja.

Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
Henrik69 sa:

Känns 30 på tok(!) för lite så lär du knappast bli hjälpt av att byta till 32. Det ger bara 2,6 km/h i ökad toppfart vid 90 i kadens (37,9 resp. 40,5 km/h). Du får nog lära dig att trampa lite snabbare också.

Ang. kedjelängden så får du testa att lägga upp kedjan på största bak, och sen kolla hur sträckt bakväxeln är då, och försöka avgöra om den klarar två länkar kortare kedja.
Skulle gärna få på 34 men det blir nog för tajt med utrymmet. :-(

Canyon Neuron 2019
Henrik69 sa:
Mback72 sa:
Henrik69 sa:

Skulle gärna få på 34 men det blir nog för tajt med utrymmet. :-(

Ja 34 bygger 4-5 mm mer radiellt än 30.

Canyon Neuron 2019
Henrik69 sa:

Jag satte på oval 34t på min AL7.0 2019 utan ett förlänga kedjan. Vet ej om det är trängre på cf men på min ram är det tight. Tror ej 36 passar men 34 går fint

Canyon Neuron 2019
Vad behöver jag för verktyg för att byta drev fram på min Neuron AL7 2019 och såg att priset på ett drev kan variera från 170 kr - 1000 + då på bikester.
Hur ska man tänka där är det ok att köpa ett för 170 så kan man ju köpa både 32 och 34 och testa vilket som passar bäst.

Canyon Neuron 2019
andbjo52 sa:
Vad behöver jag för verktyg för att byta drev fram på min Neuron AL7 2019 och såg att priset på ett drev kan variera från 170 kr - 1000 + då på bikester.
Hur ska man tänka där är det ok att köpa ett för 170 så kan man ju köpa både 32 och 34 och testa vilket som passar bäst.

Du behöver ett spärrskaft och en 8mm insexhylsa om jag minns rätt för att lossa vevparti, sedan är drevet fäst med några bultar på insidan.

Momentnyckel är väl att föredra men min räckte inte riktigt till så jag gick på känsla. Jag köpte detta drev som har fungerat fint de korta turer jag tagit efter montering. https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-x-sync-2-eagle-cf-3mm-offset-boost-chainring-733019 Förlängde inte kedjan.

Canyon Neuron 2019
I väntan på att min egen CF ska dyka upp har jag roat mig med att montera en AL WMN 6.0 i XS åt en vän. Långt sadelrör som sagts tidigare, men hela 1cm tillgodo neråt på sadelhöjden i maxläge (65,5cm) med 100mm dropper ?
Snygg färg tycker jag. Borstad aluminium med rosa detaljer ??

Bilagor

• 91485EE2-BF90-4FC2-AD9F-D88A40EDE7C7.jpeg
    91485EE2-BF90-4FC2-AD9F-D88A40EDE7C7.jpeg
    291.6 KB · Besök: 168
Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
I väntan på att min egen CF ska dyka upp har jag roat mig med att montera en AL WMN 6.0 i XS åt en vän. Långt sadelrör som sagts tidigare, men hela 1cm tillgodo neråt på sadelhöjden i maxläge (65,5cm) med 100mm dropper ?
Snygg färg tycker jag. Borstad aluminium med rosa detaljer ??
?

Canyon Neuron 2019
Hej, jag väntar på min Neuron AL 7 och under tiden har jag bara foton från Canyons sida att titta på. Det finns inga tester på Youtube alls vad jag hittar. Nån som kan länka?
En fråga:
Ramen har uttag för intern wire-dragning men trots det verkar dragningen gå på utsidan. Stämmer det?
/ TS

Canyon Neuron 2019
TSAGARE sa:
En fråga:
Ramen har uttag för intern wire-dragning men trots det verkar dragningen gå på utsidan. Stämmer det?
/ TS
6.0 har växelvajrarna internt. Droppervajer och bromsslang externt. Vet inte om det går att peta i fler vajrar i hålen. Troligtvis med lite tålamod och uppfinningsrikedom.

Canyon Neuron 2019
Hej

Jag är nära en beställning men funderar också på vilken storlek som passar mig på en Neuron AL 7. Jag tror jag befinner mig i gränslandet då jag är 181cm lång. Innerbenslängd 84cm. Enligt canyons storleksguide bör jag ha en M men magkänslan säger att en L är bättre. Nån som är vis hur jag skall tänka?

/TB

Canyon Neuron 2019
Torbjörn85 sa:
Hej

Jag är nära en beställning men funderar också på vilken storlek som passar mig på en Neuron AL 7. Jag tror jag befinner mig i gränslandet då jag är 181cm lång. Innerbenslängd 84cm. Enligt canyons storleksguide bör jag ha en M men magkänslan säger att en L är bättre. Nån som är vis hur jag skall tänka?

/TB
Se Sixtens utläggning i inlägg nr 2 i den här tråden. Det är väl bara det om du kan ha sadeln så låg som du vill. Den gamla formeln säger innerbenslängd x 0,883. Det blir 74,172 i ditt fall. Lägsta sadelhöjd är 73,8 för L enligt Canyon. 3,72mm tillgodo kanske är gränsfall med tanke på personliga önskemål om sadelhöjd. Många vill ha sadeln lite lägre på MTB. Men den har ju dropper...

Canyon Neuron 2019
Bilder på hål i ramen de 2 första är pluggade och ser ut att vara för ev framväxel de andra 2 är för bakväxel

Bilagor

• IMG_20190320_185544.jpg
    IMG_20190320_185544.jpg
    223.4 KB · Besök: 68
  • IMG_20190320_185552.jpg
    IMG_20190320_185552.jpg
    100.4 KB · Besök: 72
  • IMG_20190320_185611.jpg
    IMG_20190320_185611.jpg
    158.8 KB · Besök: 73
  • IMG_20190320_185622.jpg
    IMG_20190320_185622.jpg
    205.8 KB · Besök: 126
Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
Torbjörn85 sa:
Hej

/TB
Se Sixtens utläggning i inlägg nr 2 i den här tråden. Det är väl bara det om du kan ha sadeln så låg som du vill. Den gamla formeln säger innerbenslängd x 0,883. Det blir 74,172 i ditt fall. Lägsta sadelhöjd är 73,8 för L enligt Canyon. 3,72mm tillgodo kanske är gränsfall med tanke på personliga önskemål om sadelhöjd. Många vill ha sadeln lite lägre på MTB. Men den har ju dropper...

Med Sixtens resonemang ska jag ju ha en L.
Men jag vill ju såklart kunna ha sadeln i bra lägen. Lite osäker på vad lägsta sadelhöjd innebär och vad det innebär för dropperinställningarna.

Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
Torbjörn85 sa:
Lite osäker på vad lägsta sadelhöjd innebär och vad det innebär för dropperinställningarna.
Lägsta sadelhöjd är den lägsta sadelhöjden du kan ha med droppern i högsta läge, alltså ”normalläge” för trampning.

Ok, tack!
kan man då tänka sig att det är bättre med en mindre storlek på ramen (M) för att få bättre lägsta sadelhöjd?

Canyon Neuron 2019
Torbjörn85 sa:
Ok, tack!
kan man då tänka sig att det är bättre med en mindre storlek på ramen (M) för att få bättre lägsta sadelhöjd?
Om du är ute efter lägsta sadelhöjd med droppern uppe, ja. Om du är ute efter lägsta sadelhöjd med droppern nere, nej, eftersom droppern på M verkar ha 125 mm slag, medan L har 150, och båda har lika långt sadelrör (440 mm). På L borde sadeln hamna 25 mm lägre i nedre läget förutsatt att sadelhöjden är densamma i övre läget, och att ramstorleken medger den höjden.

Nu blev det mycket ?

Hoppas jag inte har snurrat till det här nu. Var är Sixten när man som mest behöver honom???

Canyon Neuron 2019
Torbjörn85 sa:
Neuron AL har 480 mm sadelrör i både Medium och Large, men Large har längre hjulbas och reach. Välj Large!

Tillbaka
Topp