Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lennart Christianson sa:Lättare eller tyngre?
RicoShredderKowalski sa:Hur många gram skillnad är det mellan 34t och 30t? 50g?
jonte987 sa:Han skojar väl om att det är tyngre....
CRF_Niklas sa:Lennart Christianson sa:Lättare eller tyngre?
Det blir tyngre + att jag trampar med ganska låg frekvens på för höga växlar hela tiden så lite högre utväxling passar mig bättre. även om det vore bra för mig att trampa fortare så lär jag ej börja med det ;)
30T eller 34T fram?Lennart Christianson sa:OK, tack alla som svarat. Du kommer alltså längre per tramptag med 34-tandat fram. Jag som är lite klen är tveksam till att gå till enkelklinga fram (rädd att det inte finns tillräckliga lätta växlar, så att jag inte kommer upp för branta backar) men då kanske originalet passar mig bra.
jonte987 sa:Tycker 32 funkar på 11-42. Möjligen upp till 34 men inte ner. På stig.
CRF_Niklas sa:jonte987 sa:Tycker 32 funkar på 11-42. Möjligen upp till 34 men inte ner. På stig.
Sitter gx Eagle 12s så finns en 50t pizza disk att lägga sig på när benen sviker :)
det är en smaksak det där med utväxling, beror lite på vart du cyklar osv. Om du känner att det saknas en lättare eller en tyngre växel när du är ute så kan man justera det med att byta klinga. På singelklinga blir det ofta lite kompromiss av det hela.Lennart Christianson sa:Jag som är lite klen är tveksam till att gå till enkelklinga fram (rädd att det inte finns tillräckliga lätta växlar, så att jag inte kommer upp för branta backar) men då kanske originalet passar mig bra.
Henrik69 sa:Är på gång att köpa en Neuron CF 8.0 men är osäker på vilken storlek.
Är 187 lång och har ett grenmått på 93cm.
Har idag en Nerve 2015 i storlek XL som jag trivs bra på. Men XL i Neuron är ganska mycket större. L liknar Nerven i XL mera. Å andra sidan kanske det blir ett jätteutstick på sadelstolpen med en L.
Va tycker expertisen?
Bifogar en tabell på skillnaderna Neuron/Nerve.
Solklart XL !!!Henrik69 sa:Är på gång att köpa en Neuron CF 8.0 men är osäker på vilken storlek.
Är 187 lång och har ett grenmått på 93cm.
Har idag en Nerve 2015 i storlek XL som jag trivs bra på. Men XL i Neuron är ganska mycket större. L liknar Nerven i XL mera. Å andra sidan kanske det blir ett jätteutstick på sadelstolpen med en L.
Va tycker expertisen?
Bifogar en tabell på skillnaderna Neuron/Nerve.
Vad då gå upp i storlek?konscious sa:Prova och lita på din känsla är #1.
Finns för och nackdelar med att gå upp i storlek.
Hur stabil vs lättsvängd ska den vara och slutligen handlar det om balansen mellan fram och bakhjul.
Skulle lita mer på Canyon än happyexperten.
Tabellen visar även att en individ har längd på cirka 187 cm och 98 cm innerbenslängd. En annan individ har längd på cirka 189 cm och 87 cm innerbenslängd.konscious sa:Henrik99 är 187cm men har ben 94cm, har han rätt mått på detta?
Tabellen pekar snarare mot strax under 90cm.
Enligt Scott är man 187cm lång har man ca 89cm inner leg length och ca 61cm arm length.
Oavsett vilka övriga mått vid sidan av 187 cm som stoppas in i "Canyons PPS-kalkylator" blir svaret L, oavsett giraff- eller taxben och dito armar. Kalkylatorn går på längd, that's it. Vilket redan framgår av deras storlekstabellen 192-202 cm. Vilket är fel. Alla vet att 473 mm reach + 60 mm stam inte är speciellt rätt på en modern mtb om man är 2 meter lång.konscious sa:Men mät ut kroppsmått lägg in dom i canyons PPS https://www.canyon.com/sv/tools/pps/?world=2&series=NEURON&model=Neuron CF 9.0 LTD
Lägger jag in 89cm resp 61cm kommer jag fram till en L oavsett.
Sixten Fors sa:Oavsett vilka övriga mått vid sidan av 187 cm som stoppas in i "Canyons PPS-kalkylator" blir svaret L, oavsett giraff- eller taxben och dito armar. Kalkylatorn går på längd, that's it. Vilket redan framgår av deras storlekstabellen 192-202 cm. Vilket är fel. Alla vet att 473 mm reach + 60 mm stam inte är speciellt rätt på en modern mtb om man är 2 meter lång.konscious sa:Men mät ut kroppsmått lägg in dom i canyons PPS https://www.canyon.com/sv/tools/pps/?world=2&series=NEURON&model=Neuron CF 9.0 LTD
Lägger jag in 89cm resp 61cm kommer jag fram till en L oavsett.
Min granne/cykelkompis är 187 cm med lite längre ben än normalt, cyklar på en 2018 Neuron 8 XL (nästan samma mått) med 476 mm reach. Den levererades med 70 mm stam, vilket vi bytt till 45 mm stam. Passar honom perfekt. Visst går det att cykla på en för liten cykel (Large) med motsvarande längre styrstam (för samma avstånd till styret), men på vilket sätt blir det bättre med 3 cm kortare hjulbas?
Jag har en 7al i storlek XL som väger 14,1kg med Shimano 520 SPD pedaler. Annars är allt annat standard.lemke sa:Skulle någon med en xl kunna väga cykeln?
Yes!lemke sa:Ok grymt.
Tack för hjälpen.
Förresten, var det boost-nav baktill?
TSAGARE sa:Hej,
detta är mitt första inlägg i forumet och då jag precis tänkt beställa en Neuron undrar jag lite om hur du motiverar 7an framför 6an.
Det är helt olika drivlinor som jag inte anser går jämföra.
Även om man bortser från 2-delat Shimano och singleklinga Sram (som i sin tur är lurigt att rangordna) är det samma ram vad jag förstår. Eller?
Och om vi då tittar på resten som hjul och lager mm, är det vär över 4000 kr?
Utveckla gärna din motivering så jag får klura lite om jag håller med.
Sedan klurar jag på om det ska vara M eller L på ramen. Nuvarande ram är L men från 1996 så om det går jämföra vet jag inte.
Jag är 180 cm och enligt Canyon ska jag då ha en M men du och flera säger att de skulle valt L.
Lite som att köpa grisen i säcken då nån skrev att Canyons strl-lista brukar stämma - hmmm.
Nån i Borås som har en Neuron 2019 som jag får provsitta?
/Sågarn
Jag skrev i inlägg #2 https://happyride.se/forum/read.php/1/3433236/3433276#msg-3433276TSAGARE sa:...undrar jag lite om hur du motiverar 7an framför 6an.
...är 180 cm och enligt Canyon ska jag då ha en M men du och flera säger att de skulle valt L.
SocialGimp sa:Bara det faktum att den är hela 1 kg lättare gör AL 7 till mitt val av de två. Cyklar på 2 likvärdiga cyklar från samma märke som skiljer just 1 kg. Även om det inte låter så mycket när totalvikten är ca 90 kg så känns den lättare cykeln betydligt rappare och är framförallt mycket roligare.
Singelklinga står högt i kurs för min del också, speciellt när det t o m är 12 växlar som ingår men visst finns det de som föredrar 2-delat. Bättre dämpare o bromsar är bra oxå men där går det väl att leva med det som levereras på AL 6:an tycker jag.
Ska man satsa på en så fin cykel som Neuron så tror jag inte man ångrar de extra pengarna för en AL 7:a som i mina ögon är i det närmaste perfekt. Den är dessutom väldigt billig i förhållande till konkurrensen. Har inte sett ngn billigare motsvarighet än i varje fall med likvärdig spek. Nya Jeffsyn (kommer väl nya AL-modeller inom kort) t ex känns inte alls lika intressant.
marr sa:SocialGimp sa:Bara det faktum att den är hela 1 kg lättare gör AL 7 till mitt val av de två. Cyklar på 2 likvärdiga cyklar från samma märke som skiljer just 1 kg. Även om det inte låter så mycket när totalvikten är ca 90 kg så känns den lättare cykeln betydligt rappare och är framförallt mycket roligare.
Singelklinga står högt i kurs för min del också, speciellt när det t o m är 12 växlar som ingår men visst finns det de som föredrar 2-delat. Bättre dämpare o bromsar är bra oxå men där går det väl att leva med det som levereras på AL 6:an tycker jag.
Ska man satsa på en så fin cykel som Neuron så tror jag inte man ångrar de extra pengarna för en AL 7:a som i mina ögon är i det närmaste perfekt. Den är dessutom väldigt billig i förhållande till konkurrensen. Har inte sett ngn billigare motsvarighet än i varje fall med likvärdig spek. Nya Jeffsyn (kommer väl nya AL-modeller inom kort) t ex känns inte alls lika intressant.
Det där kilot lättare visar sig säkert i rambrottstråden.
SocialGimp sa:marr sa:SocialGimp sa:Bara det faktum att den är hela 1 kg lättare gör AL 7 till mitt val av de två. Cyklar på 2 likvärdiga cyklar från samma märke som skiljer just 1 kg. Även om det inte låter så mycket när totalvikten är ca 90 kg så känns den lättare cykeln betydligt rappare och är framförallt mycket roligare.
Det där kilot lättare visar sig säkert i rambrottstråden.
:)
Men är det inte samma ram i båda? Gissar att det är de lättare komponenterna som skiljer vikten.