Canyon Neuron 2019

Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:
Lennart Christianson sa:
Lättare eller tyngre?

Det blir tyngre + att jag trampar med ganska låg frekvens på för höga växlar hela tiden så lite högre utväxling passar mig bättre. även om det vore bra för mig att trampa fortare så lär jag ej börja med det ;)

OK, tack alla som svarat. Du kommer alltså längre per tramptag med 34-tandat fram. Jag som är lite klen är tveksam till att gå till enkelklinga fram (rädd att det inte finns tillräckliga lätta växlar, så att jag inte kommer upp för branta backar) men då kanske originalet passar mig bra.

Canyon Neuron 2019
Lennart Christianson sa:
OK, tack alla som svarat. Du kommer alltså längre per tramptag med 34-tandat fram. Jag som är lite klen är tveksam till att gå till enkelklinga fram (rädd att det inte finns tillräckliga lätta växlar, så att jag inte kommer upp för branta backar) men då kanske originalet passar mig bra.
30T eller 34T fram?
Tänk t.ex. 6,0 resp. 6,8 km/h på lägsta växel vid samma kadens. Eller 30 resp. 34 km/h på högsta växel med samma kadens.

Man kan även välja 32T fram

Canyon Neuron 2019
Är det någon i denna tråden som kör tubeless på sin Neuron?

Jag är sugen på att konvertera och är nyfiken på om de medföljande ventilerna funkar bra.

Canyon Neuron 2019
På grund av jobb och man cold deluxe har jag fått torrbryta min Neuron en månad innan det idag äntligen blev premiär. Gick ju hur fint som helst trots föret. Är ju helt ny på FS och kommer från en instegs HT men denna cykel är ju helt sjukt rolig.

En fråga, eftersom jag är helt ny på FS så har jag inte gjort någon detaljerad dämpar setup. Hade trodde jag ställt in rätt lufttryck 190psi för min vikt men när jag kom hem från turen så hade jag endast 150psi (mätning gjordes efter att cykeln stått inne en timme typ).

Jag upplevde att så fort dämparen komprimerades eller då jag tryckte på när underlaget var stökigt så hoppade kedjan mellan det aktuella kugget och nästa övre kugg. Är detta normalt med helt fel förspänning? Växlarna fungerade felfritt den del jag cyklade på asfaltsväg. Eller fungerar inte luftdämpare vid minusgrader.

Tack för kloka råd, ?

Bilagor

• 625C0128-ABEC-405C-A5C9-0C552050180F.jpeg
    625C0128-ABEC-405C-A5C9-0C552050180F.jpeg
    526.3 KB · Besök: 162
Canyon Neuron 2019
Lennart Christianson sa:
Jag som är lite klen är tveksam till att gå till enkelklinga fram (rädd att det inte finns tillräckliga lätta växlar, så att jag inte kommer upp för branta backar) men då kanske originalet passar mig bra.
det är en smaksak det där med utväxling, beror lite på vart du cyklar osv. Om du känner att det saknas en lättare eller en tyngre växel när du är ute så kan man justera det med att byta klinga. På singelklinga blir det ofta lite kompromiss av det hela.

Jag bytte från 3x10 till 1x11 på min Nerve (så hette den innan Neuron). Och då fick jag räkna på det där noga för att kunna välja rätt klinga. Man tar framdrev/bakdrev så får man utväxlingen och kan se vad får om man skulle sätta dit singelklinga med visst antal tänder.

För min del, som cyklar enbart stig, grus/asfalt är bara transport. Så tyckte jag det blev perfekt med 30T, men då gillar jag att trampa på ganska bra också. Men trots det tycker jag att det finns tillräckligt för att kunna ligga på bra på gruset också.

Canyon Neuron 2019
Är på gång att köpa en Neuron CF 8.0 men är osäker på vilken storlek.
Är 187 lång och har ett grenmått på 93cm.
Har idag en Nerve 2015 i storlek XL som jag trivs bra på. Men XL i Neuron är ganska mycket större. L liknar Nerven i XL mera. Å andra sidan kanske det blir ett jätteutstick på sadelstolpen med en L.
Va tycker expertisen?
Bifogar en tabell på skillnaderna Neuron/Nerve.

Bilagor

• Storlek.JPG
    Storlek.JPG
    71.6 KB · Besök: 127
Canyon Neuron 2019
Jag har en XL, är 191cm lång med grenmått på 94,5cm. Är ingen expert på vilken storlek man bör välja men jag upplever inte att min cykel känns stor.

Lycka till med din Neuron!

Canyon Neuron 2019
Henrik69 sa:
Har idag en Nerve 2015 i storlek XL som jag trivs bra på. Men XL i Neuron är ganska mycket större. L liknar Nerven i XL mera. Å andra sidan kanske det blir ett jätteutstick på sadelstolpen med en L.
Va tycker expertisen?

Jag är 190 med gren 94 och har beställt en CF 9.0 SL i XL. Kör sadelhöjd 83-84 någonstans. Personligen tycker jag sadeln hamnar för högt i förhållande till styret med L. Det är såklart individuellt. På vissa bilder man ser har folk ett djävulskt drop sadel-styre. Jag skulle få OTB-känsla redan på planmark då. Neuron har en perfekt geometri för min kroppstyp. Hög stack och relativt kort reach.

Canyon Neuron 2019
Henrik69 sa:
Va tycker expertisen?
Solklart XL !!!
Nerve XL har 450 mm reach + 100 mm styrstam = 550 mm till styret.
Neuron XL har 475 mm reach + 50 mm styrstam = 525 mm till styret.
Neuron XL är inte "större" än Nerve XL, den är bara modernare.
Om du vill ha en omodern cykel, behåll din Nerve eller köp Neuron i Large :)

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Prova och lita på din känsla är #1.

Finns för och nackdelar med att gå upp i storlek.

Hur stabil vs lättsvängd ska den vara och slutligen handlar det om balansen mellan fram och bakhjul.

Skulle lita mer på Canyon än happyexperten.

Canyon Neuron 2019
konscious sa:
Prova och lita på din känsla är #1.
Finns för och nackdelar med att gå upp i storlek.
Hur stabil vs lättsvängd ska den vara och slutligen handlar det om balansen mellan fram och bakhjul.
Skulle lita mer på Canyon än happyexperten.
Vad då gå upp i storlek?
I detta fall handlar det om rätt/samma storlek (XL) eller att gå ner i storlek till Large.
Att gå upp i storlek skulle innebära Neuron i XXL, vilket inte erbjuds.

Canyon säger 475 mm reach (+50 mm stam) till 192-202 cm. Happyexperten säger jo tjena... snarare 185-195 cm.
Yeti säger om sin moderna SB130: 480 mm reach till 180-191 cm och 505 mm reach till 191-198 cm.
Jag skulle lita mer på Happyexperten och Yeti än Canyon :)
SB130.png

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Skrmavbild2019-01-08kl.17.28.08.png

Henrik99 är 187cm men har ben 94cm, har han rätt mått på detta?
Tabellen pekar snarare mot strax under 90cm.
Enligt Scott är man 187cm lång har man ca 89cm inner leg length och ca 61cm arm length.
Men mät ut kroppsmått lägg in dom i canyons PPS https://www.canyon.com/sv/tools/pps/?world=2&series=NEURON&model=Neuron CF 9.0 LTD

Lägger jag in 89cm resp 61cm kommer jag fram till en L oavsett.

När det gäller sadelhöjden kan man nyttja 109% metoden 90x1,09= 98cm och exkludera vevarmen 17,5cm ger ca 800mm sadelhöjd.
Dvs väl inom marginalen som canyon anger 740-858mm

Eftersom det är mycket pengar och man kan inte prova Canyon? gå till en Scott butik och prova en modell som har liknande mått i samma storlekar så man får en känsla.

Har man behovet av en snabbstyrd cykel är dessutom lite gubbstel i kroppen (Höft rygg) med dålig core-styrka med ganska långa ben i relation till kroppslängd så---> size down your mountain bike.

Canyon Neuron 2019
konscious sa:
Henrik99 är 187cm men har ben 94cm, har han rätt mått på detta?
Tabellen pekar snarare mot strax under 90cm.
Enligt Scott är man 187cm lång har man ca 89cm inner leg length och ca 61cm arm length.
Tabellen visar även att en individ har längd på cirka 187 cm och 98 cm innerbenslängd. En annan individ har längd på cirka 189 cm och 87 cm innerbenslängd.

Canyon Neuron 2019
Som jag förstår det så är det liggande bakdämpare på CF modellen och stående på AL? Är det någonting att hänga upp sig på? Värt att gå upp till CF enbart med anledning av dämparinfästning?

Canyon Neuron 2019
konscious sa:
Men mät ut kroppsmått lägg in dom i canyons PPS https://www.canyon.com/sv/tools/pps/?world=2&series=NEURON&model=Neuron CF 9.0 LTD
Oavsett vilka övriga mått vid sidan av 187 cm som stoppas in i "Canyons PPS-kalkylator" blir svaret L, oavsett giraff- eller taxben och dito armar. Kalkylatorn går på längd, that's it. Vilket redan framgår av deras storlekstabellen 192-202 cm. Vilket är fel. Alla vet att 473 mm reach + 60 mm stam inte är speciellt rätt på en modern mtb om man är 2 meter lång.
Bikefit_190.png

Min granne/cykelkompis är 187 cm med lite längre ben än normalt, cyklar på en 2018 Neuron 8 XL (nästan samma mått) med 476 mm reach. Den levererades med 70 mm stam, vilket vi bytt till 45 mm stam. Passar honom perfekt. Visst går det att cykla på en för liten cykel (Large) med motsvarande längre styrstam (för samma avstånd till styret), men på vilket sätt blir det bättre med 3 cm kortare hjulbas?

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Oavsett vilka övriga mått vid sidan av 187 cm som stoppas in i "Canyons PPS-kalkylator" blir svaret L, oavsett giraff- eller taxben och dito armar. Kalkylatorn går på längd, that's it. Vilket redan framgår av deras storlekstabellen 192-202 cm. Vilket är fel. Alla vet att 473 mm reach + 60 mm stam inte är speciellt rätt på en modern mtb om man är 2 meter lång.

Min granne/cykelkompis är 187 cm med lite längre ben än normalt, cyklar på en 2018 Neuron 8 XL (nästan samma mått) med 476 mm reach. Den levererades med 70 mm stam, vilket vi bytt till 45 mm stam. Passar honom perfekt. Visst går det att cykla på en för liten cykel (Large) med motsvarande längre styrstam (för samma avstånd till styret), men på vilket sätt blir det bättre med 3 cm kortare hjulbas?

Vad väljer man om man har längre ben/armar och kortare kropp än genomsnittet?
Vet flera 185cm typer som går på L när det gäller Spark i varje fall.
Oavsett hur man sitter så är det slutligen helheten om hur bra kontroll man har, det är en känsla man får prova sig fram till i lämplig terräng.

Det handlar slutligen om balansen fram och bak och vilken komfort man vill ha.
Ska du köra böljande singletrack eller ner för åreskutan, sitta i 4h på ett långlopp. Sätta KOM i Hellas nerför eller bara ha allmänt kul.

I jämförelse med en Neuron L 2019 har en Nerve XL 2015 (som han trivs med) 25mm kortare hjulbas, 2,5° brantare HA och du sitter närmare framaxeln. Dessutom är ramen högre. Dvs en helt annan geo sannolikt stabilare med Neuron, lång styrstam kompenseras med smalare styre.
Längre reach kräver bättre bålstabilitet ger ram med längre hjulbas som har för och nackdelar.

Hur kommer känsla av det vara det kan man bara prova sig fram.
Den enda nackdelen teoretiskt i detta fall med Henrik69 är sadelstolpen kommer skjuta i höjden och sadelhöjd närmare 85cm och för kraftigt dropp? mot styret så då kanske du har rätt att bättre sikta mot XL och korta ner stammen?

Canyon Neuron 2019
Jag såg nån video med någon cykelguru som menade att det viktigaste måttet är diagonalen från vevpartiet fram till "tänkt linje mellan handtagen". Då inverkar ju både reach, styrstam och styrets böjning. Kan inte hitta videon nu igen men det var lite intressant.

Canyon Neuron 2019
Hej,
detta är mitt första inlägg i forumet och då jag precis tänkt beställa en Neuron undrar jag lite om hur du motiverar 7an framför 6an.
Det är helt olika drivlinor som jag inte anser går jämföra.
Även om man bortser från 2-delat Shimano och singleklinga Sram (som i sin tur är lurigt att rangordna) är det samma ram vad jag förstår. Eller?
Och om vi då tittar på resten som hjul och lager mm, är det vär över 4000 kr?
Utveckla gärna din motivering så jag får klura lite om jag håller med.
Sedan klurar jag på om det ska vara M eller L på ramen. Nuvarande ram är L men från 1996 så om det går jämföra vet jag inte.
Jag är 180 cm och enligt Canyon ska jag då ha en M men du och flera säger att de skulle valt L.
Lite som att köpa grisen i säcken då nån skrev att Canyons strl-lista brukar stämma - hmmm.
Nån i Borås som har en Neuron 2019 som jag får provsitta?

/Sågarn

Canyon Neuron 2019
TSAGARE sa:
Hej,
detta är mitt första inlägg i forumet och då jag precis tänkt beställa en Neuron undrar jag lite om hur du motiverar 7an framför 6an.
Det är helt olika drivlinor som jag inte anser går jämföra.
Även om man bortser från 2-delat Shimano och singleklinga Sram (som i sin tur är lurigt att rangordna) är det samma ram vad jag förstår. Eller?
Och om vi då tittar på resten som hjul och lager mm, är det vär över 4000 kr?
Utveckla gärna din motivering så jag får klura lite om jag håller med.
Sedan klurar jag på om det ska vara M eller L på ramen. Nuvarande ram är L men från 1996 så om det går jämföra vet jag inte.
Jag är 180 cm och enligt Canyon ska jag då ha en M men du och flera säger att de skulle valt L.
Lite som att köpa grisen i säcken då nån skrev att Canyons strl-lista brukar stämma - hmmm.
Nån i Borås som har en Neuron 2019 som jag får provsitta?

/Sågarn

Har en xl i uddevalla. Är 188 tycker den känns helt perfekt i storlek.

Canyon Neuron 2019
Varianten med SRAM är väl 12-delad på singelklinga. Det är vad jag förstår ett steg upp i modellprogrammet jämfört med Shimano SLX på den billigare och idag verkar de flesta föredra singelklinga. Med 12 växlar så kan man dessutom täcka in ett tillräckligt stort spann, något som ibland varit svårare med äldre system för singelklinga. Jag är osäker på om det bara är att plocka av ett framdrev på den billigare cykeln för att singelkonvertera den. Bättre dämpare också på den dyrare. Om man märker skillnad kan jag inte uttala mig om.

Generellt så är det ju mycket för pengarna om man går upp på en dyrare modell. Men någonstans måste man ju dra en gräns på vad det får kosta. Jag tror att den första cykeln man köper i en ny kategori blir lite läropengar för att komma på vad man egentligen vill ha.

Jag hade lite funderingar på den här cykeln och var precis som dig i gränsen mellan M och L. För mig slutade det med att jag köpte en begagnad cykel jag kunde provcykla istället. Det var också svårt för mig att avgöra hur olika parametrar i storleken inverkar förrän jag verkligen var ute i skogen.

Canyon Neuron 2019
Canyon Neuron 2019
Bara det faktum att den är hela 1 kg lättare gör AL 7 till mitt val av de två. Cyklar på 2 likvärdiga cyklar från samma märke som skiljer just 1 kg. Även om det inte låter så mycket när totalvikten är ca 90 kg så känns den lättare cykeln betydligt rappare och är framförallt mycket roligare.

Singelklinga står högt i kurs för min del också, speciellt när det t o m är 12 växlar som ingår men visst finns det de som föredrar 2-delat. Bättre dämpare o bromsar är bra oxå men där går det väl att leva med det som levereras på AL 6:an tycker jag.

Ska man satsa på en så fin cykel som Neuron så tror jag inte man ångrar de extra pengarna för en AL 7:a som i mina ögon är i det närmaste perfekt. Den är dessutom väldigt billig i förhållande till konkurrensen. Har inte sett ngn billigare motsvarighet än i varje fall med likvärdig spek. Nya Jeffsyn (kommer väl nya AL-modeller inom kort) t ex känns inte alls lika intressant.

Canyon Neuron 2019
SocialGimp sa:
Bara det faktum att den är hela 1 kg lättare gör AL 7 till mitt val av de två. Cyklar på 2 likvärdiga cyklar från samma märke som skiljer just 1 kg. Även om det inte låter så mycket när totalvikten är ca 90 kg så känns den lättare cykeln betydligt rappare och är framförallt mycket roligare.

Singelklinga står högt i kurs för min del också, speciellt när det t o m är 12 växlar som ingår men visst finns det de som föredrar 2-delat. Bättre dämpare o bromsar är bra oxå men där går det väl att leva med det som levereras på AL 6:an tycker jag.

Ska man satsa på en så fin cykel som Neuron så tror jag inte man ångrar de extra pengarna för en AL 7:a som i mina ögon är i det närmaste perfekt. Den är dessutom väldigt billig i förhållande till konkurrensen. Har inte sett ngn billigare motsvarighet än i varje fall med likvärdig spek. Nya Jeffsyn (kommer väl nya AL-modeller inom kort) t ex känns inte alls lika intressant.

Det där kilot lättare visar sig säkert i rambrottstråden.

Canyon Neuron 2019
marr sa:
SocialGimp sa:

:)
Men är det inte samma ram i båda? Gissar att det är de lättare komponenterna som skiljer vikten.

Canyon Neuron 2019
SocialGimp sa:
marr sa:
SocialGimp sa:

:)
Men är det inte samma ram i båda? Gissar att det är de lättare komponenterna som skiljer vikten.

När marr ser en chans att klanka ner på Canyon får inte såna uppenbara självklarheter stå i vägen... ;-)

Canyon Neuron 2019
Hm, ja det är inte helt enkelt.
Jag har provat en singelklinga SRAM Eagle och det kändes som det saknades några växlar.
Idag har jag 3-delat så det blir ju nytt vad jag än väljer så frågan är vilken riktlinje jag ska gå på.

Tillbaka
Topp