Canyon Neuron 2019

Canyon Neuron 2019
.

Bilagor

• D057F019-6CDD-4F09-A94A-ED947BAD1580.gif
    D057F019-6CDD-4F09-A94A-ED947BAD1580.gif
    478.9 KB · Besök: 174
Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
larsaw sa:
Fast med den devisen kan vi ju isf även diskutera varför "folk" envisas med att ha olika tjocka ekrar, blir ju asjobbigt när en eker går av...
Ok, låt oss diskutera. Jag kanske väljer olika tjocka ekrar för att de inte skall gå av? :)

Och ibland kan en smalare fälg klara sig bättre mot en bredare fälg vid genomslag (givet lika fälgvikt).

Canyon Neuron 2019
Jensen sa:
Enve skriver själva lite om bredd på fälg på mtb, https://www.enve.com/en/journal/is-wider-always-better/ för 2,3” däck verkar det ju inte självklart att breda fälgar är en fördel
En urgammal text som skrevs för länge sedan, anpassad för att passa in på de hjul som ENVE sålde vid tidpunkt för reklamtexten. Har för mig att jag bemötte den aktuella texten redan för 1½ år sedan. Är inte alla hjul som texten avsåg att sälja utgångna, och ersatta med bredare hjul från ENVE? De så var så "perfekt" då med 23/26/30 mm har ersatts med nya 25/30/35 mm hjul för samma däck/tillämpning. Som är "perfekta" nu. Konstigt... :)

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Enve skriver själva lite om bredd på fälg på mtb, https://www.enve.com/en/journal/is-wider-always-better/ för 2,3” däck verkar det ju inte självklart att breda fälgar är en fördel
En urgammal text som skrevs för länge sedan, anpassad för att passa in på de hjul som ENVE sålde vid tidpunkt för reklamtexten. Har för mig att jag bemötte den aktuella texten redan för 1½ år sedan. Är inte alla hjul som texten avsåg att sälja utgångna, och ersatta med bredare hjul från ENVE? De så var så "perfekt" då med 23/26/30 mm har ersatts med nya 25/30/35 mm hjul för samma däck/tillämpning. Som är "perfekta" nu. Konstigt... :)

Betyder ju inte att deras beräkningar i hur mycket bredare mönstrets anläggningsyta blir inte fortfarande gäller.
Oavsett så gör du ju en höna av en fjäder. Troliga användare kommer ju med största sanolikhet inte känna av det och det finns ju garanterat en baktanke, inte din så klart, men vetefan om jag anser din tanke om det är så mer rätt. Förstår inte hur det krånglar till det för användarna. Det är ju inte så att kör du sönder så tar du fälgen från fram o sätter bak.

Edit: och som sagt, du mindes fel angående bredd på lvg. Bredare fram för att klyva luft.

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Har fälgbreddens betydelse för stigcyklingen undersökts på ett någorlunda vetenskapligt sätt? Förutom rent kommersiella drivkrafter menar jag?

Canyon Neuron 2019
Morrisen sa:
Tråden gick från ämnet Neuron 2019 till med viss samband handla om fälgbredder.!? Happy i sitt esse.

Fast i detta fall handlar det ju visserligen om vilka delar canyon väljer att leverera med hojarna. Men ja, happy vorre inte happy om inte sidosteg tas :-)

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Vissa ENVE-hjul har lite olika bredd fram/bak och höjd, men då är det väl omvänt bredare bak än fram för lvg (?) vilket har en poäng ur aero-perskektiv och ibland bredare däck bak, vilket också har en poäng.

Jensen sa:
Edit: och som sagt, du mindes fel angående bredd på lvg. Bredare fram för att klyva luft.

Det var kanske därför det stod (?)

Nu har jag kollat. Av alla ENVE hjul (kanttråd) för lvg är det bara gamla SES 4.5 för fälgbroms, ej TL-ready, som har olika bredd fram (18,5 mm) och bak (17,5 mm). Alla moderna hjul är lika breda fram och bak. Invändigt. Bra ENVE!

https://www.enve.com/en/products/ses-4-5/

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Sixten Fors sa:
Vissa ENVE-hjul har lite olika bredd fram/bak och höjd, men då är det väl omvänt bredare bak än fram för lvg (?) vilket har en poäng ur aero-perskektiv och ibland bredare däck bak, vilket också har en poäng.

Jensen sa:

Det var kanske därför det stod (?)

Nu har jag kollat. Av alla ENVE hjul (kanttråd) för lvg är det bara gamla SES 4.5 för fälgbroms, ej TL-ready, som har olika bredd fram (18,5 mm) och bak (17,5 mm). Alla moderna hjul är lika breda fram och bak. Invändigt. Bra ENVE!

https://www.enve.com/en/products/ses-4-5/

Men likväl specifik fälg för fram och bak, även på de nya. Samma bredd ja (numera) men olika fälgar. Förstår verkligen inte vad som är så hemskt med det, du kan ändå inte flytta hjulen mellan fram och bak.

Canyon Neuron 2019
Jensen sa:
Du menar att canyon inte haft nån baktanke utan bara chansat dit något ????
Klart de hade en tanke, de hade bara lite otur när de tänkte. Inte första gången det har hänt.

1) något udda att svamla om
2) hålla nere katalogvikten på komplett cykel
3) med flit speca in lite dåligt för att locka kunden att klicka hem en dyrare version av samma cykel (där de har 30 mm fram/bak)

Precis som Trek/Scott/Spez/Cdale gör med 5x141 på billiga cyklar i en serie som har 12x148 lite högre upp i prislistan.

Även Neuron 7/8 från 2018 körde bakaxeltricket i exakt samma ram.

Canyon Neuron 2019
Ehm, den som isf tänkt snett skulle vara Fabien Barel, som med sina 20års erfarenhet inom gravity-cykling, i samarbete med främst Mavic, kommit fram till att smalare fälg bak är bättre för att få mindre roterande massa och hållbarhet (givet samma fälgvikt). Påstår du att han har fel?
6FB384C9-8010-4F34-A816-FD87D4C45691.jpeg

Ovan är saxat ifrån denna artikel:
https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/new-mavic-deemax-downhill-and-enduro-wheels/

Att dom dyrare modellerna har lika bredd tror jag kan förklaras med att det är lättare kolfiberfälgar som inte ”behöver”/”kan” snåla in på materialet av andra orsaker.

EDIT: Letar fortfarande efter den artikel jag läst där åter igen Fab berättar om sitt tänk med att däcken ska ha olika bred profil (typ fyrkantig fram vs rund bak)

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Luthman Photography sa:
Äh, vad har Barel bidrag med när det gäller cykeldesign.....

Precis... Gammal gaggig gubbe... ;D

EDIT: Med det sagt så kör jag samma-lika fälgar f/b för att kunna skifta när den viktiga bakfälgen blir ”krokig” (tills ny fälg beställts hem...)

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Finns några EWS-åkare som valt att köra på 25mm-fälgar för att de tycker de är bättre än bredare. Canyon har nog bara läste av den svenska marknaden och tagit fram en modell för den prismedvetna happyiten som inte kan bestämma sig för om Sixten eller proffsen har rätt.

Canyon Neuron 2019
Mellan tummen och pekfingret: Hur mycket skillnad i vikt gör fem millimeters bredd med aluminiumfälg, 50 gram?

Det är nog mestadels happyiter som lyckas känna skillnad vid ett blindtest.

Canyon Neuron 2019
rln sa:
Mellan tummen och pekfingret: Hur mycket skillnad i vikt gör fem millimeters bredd med aluminiumfälg, 50 gram?
Det är nog mestadels happyiter som lyckas känna skillnad vid ett blindtest.
Ungefär så. Mavicfälgarna 33 gram mellan XM424/EN427. Mavic XA skiljer 28 gram om man jämför katalogvikt på deras 25 resp 30 mm framhjul, mer om man jämför bakhjulen :) DT Swiss skiljer 60 gram mellan M1900 med M462/M502, och 60 gram mellan XM1501 med XM421/XM481.

Som sagts tidigare är det smartare och mer effektivt att gå ner i däckbredd från 2.35" till 2.25" än att snåla på fälgbredden.
Att dumspara 30-60 gram på en fälg, på en cykel som Neuron AL, är inte speciellt intelligent.

Canyon Neuron 2019
Canyon måste ju spara vikt där det går nu när dom blivit tvugna att lägga på ett par hundra gram för att få ramarna att hålla...
Observera att jag själv inte förespråkar varken det ena eller andra, bara en trolig förklaring till varför Canyon valt att gå denna väg när dom spec't hojarna.
Själv kör jag med så pass högt däckstryck (för att motverka genomslag) att jag inte tycker mig känna av skillnaden i stabilitet mellan några mm skillnad på fälgbredden, gick från 17mm till 25mm och upplevde så klart STOR skillnad, även lite stabilare när jag gick upp till 31mm, nu är jag "tillbaka" på 27mm märker jag INGEN skillnad i stabilitet (mot 31mm) med dom 20-25psi (fram) och 25-30psi (bak) jag brukar ha i däcken.
Om man däremot kör med lägre däckstryck för att ta bort småstöket, DÅ spelar däckets stabilitet större roll och den blir ju märkbart bättre med bredare fälg. Sen på proffsnivå spelar säkert däcksprofil vs rullmotstånd vs grepp en mycket större roll än för oss vanliga dödliga (som kör mera "upprätt"), då har/hade fälgbredd också en viktig inverkan på däckets profil. Numera görs ju däck för att få en viss profil på en viss fälgbredd (läs Maxxis WT och Schwalbes 2.35" vs 2.6"), så ev. är detta gammal vetenskap i den aspekten. Bara framtiden kan utvisa om vem som har "rätt" eller "fel"...

Canyon Neuron 2019
Kul tråd. ???
Jag är heller inte helt såld på breda fälgar. Kör 30mm på en cykel och 25 på en annan just nu och tycker det rullar bättre med 25 och den mer runda däckprofil det ger. Dom flesta stigdäcken, 2.35-2.4 blir för platta med 30 mm fälg. Sen verkar 30mm fälgen vara vekare, så åtminstone bak kommer jag nog att välja 25mm på nästa hjulpar.

Canyon Neuron 2019
larsaw sa:
Ehm, den som isf tänkt snett skulle vara Fabien Barel, som med sina 20års erfarenhet inom gravity-cykling, i samarbete med främst Mavic, kommit fram till att smalare fälg bak är bättre för att få mindre roterande massa och hållbarhet (givet samma fälgvikt). Påstår du att han har fel?
Det är inte samma fälgvikt i detta fall så redan där föll ditt argument pladask. XM421 är inte mer hållbar än XM481. Jag accepterar 60 gram viktskillnad för jag vill ha mer volym i däcken och snyggare form, bättre funktion vid lägre tryck etc. på enligt dig/jofa/mfl rådjursstigarna i Hellas. Neuron är INTE en gravity/enduro/DH-cykel. Jag påstår inget om Fabien, han får cykla DH på vilka hjul han vill.

Canyon Neuron 2019
Tror inte Canyon tänkt specifikt på Hellas när dom designade Neuron, utan att ta sig upp o ner för måttliga bergssidor i norra alperna (dvs tyska, inte så branta sidan av bergskedjan)...

EDIT: Åter igen, det är ingen dealbreaker. Fälgar går ju sönder, NÄR så inträffar på den presumtiva ägaren av denna allsidiga hoj, så kan hen köpa vilken passande fälg i valfri bredd... ;)

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Lingon sa:
Kul tråd. ???
Jag är heller inte helt såld på breda fälgar. Kör 30mm på en cykel och 25 på en annan just nu och tycker det rullar bättre med 25 och den mer runda däckprofil det ger. Dom flesta stigdäcken, 2.35-2.4 blir för platta med 30 mm fälg. Sen verkar 30mm fälgen vara vekare, så åtminstone bak kommer jag nog att välja 25mm på nästa hjulpar.

Jag har lätta XR391 25 mm på Spark 910 HMF Medium till barnen (40-50 kg) med Rocket Ron 2,25" bak och Nobby Nic 2,35" fram.
Jag har tyngre XM481 30 mm på Hightower CC XL till mig själv (80 kg) med NN 2,35" bak och MM 2,35" fram.
Båda på DT350SP xD boost nav med 36T ratchet, lättare Sapim Race/D-Light mix till Spark, tyngre DT Comp runt om till Hightower.

Lätta Crest Mk3 på Scale M till barnen, tyngre XM481 till min Scale 910 HMF XL.
Lätta DT Revo runt om på barncykeln, tyngre DT Comp/Revo mix till mig.

Men jag blandar inte fälgbredd på samma hjulset.

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Lingon sa:
Kul tråd. ???

Jag har lätta XR391 25 mm på Spark 910 HMF Medium till barnen (40-50 kg) med Rocket Ron 2,25" bak och Nobby Nic 2,35" fram.
Jag har tyngre XM481 30 mm på Hightower CC XL till mig själv (80 kg) med NN 2,35" bak och MM 2,35" fram.
Båda på DT350SP xD boost nav med 36T ratchet, lättare Sapim Race/D-Light mix till Spark, tyngre DT Comp runt om till Hightower.

Lätta Crest Mk3 på Scale M till barnen, tyngre XM481 till min Scale 910 HMF XL.
Lätta DT Revo runt om på barncykeln, tyngre DT Comp/Revo mix till mig.

Du kanske borde testa...

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:

Frågan i detta fallet är ju kanske mer hur mycket extra man ska betala för att få lika. För min del hade jag knappt gett en hundring extra och kanske bytt till lika när jag kört sönder den, vilket hade hänt med både 25 o 30 inom ett år. Men i din värld verkar det va som att de satt fälgbromsar på en MTB, som vanligt uteblir all nyans och allt är svart eller vitt.

Canyon Neuron 2019
Newbie-fråga gällande vajerdragningen på Neuron.

Är vajer till dropper inte möjligt att dra inuti ramen hela vägen från styret? Min cykel har broms samt dropper draget utanpå ramen men endast vajer till bakväxel i ramen. Hur kommer det sig?

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Inte cyklat så mycket sedan jag fick cykeln men hann ju tidigt konstatera att 30t klingan som satt fram var för liten för min smak. Var osäker på hur stor klinga som skulle få plats men kan iaf meddela att 34t oval passar fint. Ev ej större oval iaf.

Bilagor

• IMG_20181215_153259.jpg
    IMG_20181215_153259.jpg
    191.6 KB · Besök: 117
  • IMG_20181215_153250.jpg
    IMG_20181215_153250.jpg
    211.6 KB · Besök: 118
Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:
Inte cyklat så mycket sedan jag fick cykeln men hann ju tidigt konstatera att 30t klingan som satt fram var för liten för min smak. Var osäker på hur stor klinga som skulle få plats men kan iaf meddela att 34t oval passar fint. Ev ej större oval iaf.

Ärlig fråga (jag vet att den är dum): Vad vinner du på att byta till 34t från standard 30t? Går det att beskriva "känslan" med ord?

Canyon Neuron 2019
Lennart Christianson sa:
Ärlig fråga (jag vet att den är dum): Vad vinner du på att byta till 34t från standard 30t? Går det att beskriva "känslan" med ord?
Det blir ju bara en högre utväxling. Klicka en gång på växelreglaget så får du se hur det känns. :)

Tillbaka
Topp