Canyon Neuron 2019

Canyon Neuron 2019
Idag körde jag min tredje runda. Idag var känslan av att jag satt på någon annans cykel borta. Jag lade lite omsorg på att ställa in dämparna och efter en ca 3h runda på blandat underlag kan jag konstatera att jag valt helt rätt cykel för min cykling. Det var någon på forumet som skrev ett råd som var något i stil med "Köp en cykel för den cykling du faktiskt kommer att köra, inte för den cykling du vill köra". Jag gick på den linjen och det här känns kanon. Vill passa på att rikta ett tack till alla som delat med sig av frågeställningar och kunskap i den här tråden och andra. Kanske ett extra tack till Sixten Fors som jag sett ideligen försöka hjälpa personer som står och velar i sina cykelval både i denna tråd och andra.

Jag gjorde rent bromsskivorna ordentligt och det hjälpte betydligt, nu tar de faktiskt riktigt bra. En sak som jag inte riktigt får rätt på är växlarna. Har problemet med att den kuggar lite när det gungar och jag trampar samtidigt. Har försökt rätta till det genom att justera vajerspänning men förgäves. Har inget mekställ i nuläget vilket hade varit optimalt för att justera in det, tycker inte att det är så lätt att få det bra ute på stigen. Hade inte det problemet på min tidigare FS. Någon som vet om det är en inställningsfråga? Någon som upplevt samma problem?

Dropperpost måste ju vara det bästa som hänt sedan skivat bröd?

Canyon Neuron 2019
Love sa:
En sak som jag inte riktigt får rätt på är växlarna. Har problemet med att den kuggar lite när det gungar och jag trampar samtidigt. Har försökt rätta till det genom att justera vajerspänning men förgäves. Har inget mekställ i nuläget vilket hade varit optimalt för att justera in det, tycker inte att det är så lätt att få det bra ute på stigen. Hade inte det problemet på min tidigare FS. Någon som vet om det är en inställningsfråga? Någon som upplevt samma problem?

Jag hade faktiskt exakt samma problem med växlarna. Det som löste problemet för mig var att beställa ett sådant här verktyg för att justera in avståndet mellan övre trissan och största drevet på kassetten. https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-xx1-x01-eagle-adjusting-tool-b-gap-646471

Jag tömde bakdämparen och komprimerade till rätt sag innan jag justerade. Funkade iaf för mig.

Lycka till!

/Frippe

Canyon Neuron 2019
Frippe99 sa:
Jag hade faktiskt exakt samma problem med växlarna. Det som löste problemet för mig var att beställa ett sådant här verktyg för att justera in avståndet mellan övre trissan och största drevet på kassetten. https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-xx1-x01-eagle-adjusting-tool-b-gap-646471

Jag tömde bakdämparen och komprimerade till rätt sag innan jag justerade. Funkade iaf för mig.

Lycka till!

/Frippe

Tack så mycket för svar. Det är ju något irriterande att jag ska behöva beställa ett verktyg för att justera växlarna på en ny cykel. Det kostade just inget att tala om men då måste jag få det levererat. Kan det göras utan verktyget tror du? Ska läsa på lite om GX justering nu här..

Canyon Neuron 2019
Love sa:
En sak som jag inte riktigt får rätt på är växlarna. Har problemet med att den kuggar lite när det gungar och jag trampar samtidigt. Har försökt rätta till det genom att justera vajerspänning men förgäves. Har inget mekställ i nuläget vilket hade varit optimalt för att justera in det, tycker inte att det är så lätt att få det bra ute på stigen. Hade inte det problemet på min tidigare FS. Någon som vet om det är en inställningsfråga? Någon som upplevt samma problem?
Kan mycket väl vara växelörat som inte är injusterat. Fick höra talas om detta från bekanta som fått nya cyklar där detta inte var gjort och jag har även lärt mig att man måste justera in nya växelöron när man byter ett trasigt till ett nytt, vilket jag provade på med min gamla cykel. ?
På min nya cykel började jag med att justera växelörat mha av detta verktyg: https://www.cykelkraft.se/riktverkt...MIrJeQiJC64gIVEaWaCh319AVkEAQYASABEgL5svD_BwE
Det behövdes helt klart! Efter det justerade jag ena ändläget, det inre, och sedan satte jag fast vajern igen lagom spännt och med justermån vid regalet. Har fått till det nästan perfekt, men behöver nog justera lite till på ändläget. Ska skaffa det där verktyget som Frippe tipsade om också för att justera inställningen på B-skruven som tydligen är väldigt känsligt på Sram.

Canyon Neuron 2019
Men vänta här nu. Ett växelöra ska inte behöva riktas om det är nytt. Det ska vara spikrakt. Man kan köpa ett sådant verktyg om det fått en smäll och blivit böjt. Från fabrik är det och ska vara helt rakt och ingenting man riktar eller justerar in. Det Love ska göra är att justera b-skruven efter någon guide han hittar på Youtube. Sluta köp massa onödiga verktyg.

Är det endast vid högsta och lägsta växeln det kuggar så kika på ändlägena. Som sagt.. Yotube.

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
toga sa:
Men vänta här nu. Ett växelöra ska inte behöva riktas om det är nytt. Det ska vara spikrakt. Man kan köpa ett sådant verktyg om det fått en smäll och blivit böjt. Från fabrik är det och ska vara helt rakt och ingenting man riktar eller justerar in. Det Love ska göra är att justera b-skruven efter någon guide han hittar på Youtube. Sluta köp massa onödiga verktyg
Man behöver inte köpa en massa verktyg om man inte vill, man kan lämna in det till en verkstad och få det justerat också.

Vad gäller nya växelöron så är dom inte helt spikraka, det har jag som sagt själv erfarit och jag blev som sagt tipsad om detta av andra, så jag är inte ensam om det heller. Ett växelöra är ju ganska billigt och massproducerat, så kanske inte så konstigt att de inte är helt spikraka. Skulle nog kosta en del att rikta in dom.
Däremot tycker jag ju att detta borde vara gjort på en fabriksny cykel och funkar inte växlarna korrekt så kan detta vara en sak att begära att försäljaren tittar på.

Men givet att man inte har verktygen, undersök de andra fallen först låter som en bra idé.

Canyon Neuron 2019
Love sa:
Idag körde jag min tredje runda. Idag var känslan av att jag satt på någon annans cykel borta. Jag lade lite omsorg på att ställa in dämparna och efter en ca 3h runda på blandat underlag kan jag konstatera att jag valt helt rätt cykel för min cykling. Det var någon på forumet som skrev ett råd som var något i stil med "Köp en cykel för den cykling du faktiskt kommer att köra, inte för den cykling du vill köra". Jag gick på den linjen och det här känns kanon. Vill passa på att rikta ett tack till alla som delat med sig av frågeställningar och kunskap i den här tråden och andra. Kanske ett extra tack till Sixten Fors som jag sett ideligen försöka hjälpa personer som står och velar i sina cykelval både i denna tråd och andra.

Jag gjorde rent bromsskivorna ordentligt och det hjälpte betydligt, nu tar de faktiskt riktigt bra. En sak som jag inte riktigt får rätt på är växlarna. Har problemet med att den kuggar lite när det gungar och jag trampar samtidigt. Har försökt rätta till det genom att justera vajerspänning men förgäves. Har inget mekställ i nuläget vilket hade varit optimalt för att justera in det, tycker inte att det är så lätt att få det bra ute på stigen. Hade inte det problemet på min tidigare FS. Någon som vet om det är en inställningsfråga? Någon som upplevt samma problem?

Kul att det känns bra (och +1 gällande Sixten, för en nybörjare är det skönt att få raka standardiserade råd)!

Jag hade liknande problem första turen. Visade sig att jag dragit åt thru-axlen lite väl försiktigt. Visst, högoddsare, men kanske ändå mer troligt än att örat är snett?

Canyon Neuron 2019
Så har också jag blivit med Canyon Neuron 7.0 AL. Jag är ny i MTB-gejmet även om jag cyklade en hel del för c:a 20 år sedan på en framdämpad Cannondale F700. Men i år kom ett starkt sug tillbaka och jag ägnade tre intensiva dagar åt research i både butik och på nätet. Valet föll till slut på Neuron, mycket tack vare den här tråden och Sixtens storleksrekommendationer (jag är 1.93, väger 95 och har 97 cm långa ben); valet blev en XL. Min egenpåhittade kravspecifikation var i princip: FS trailcykel, singelklinga fram, 29 tum, direkt leverans och söder om 25k.

Även om min röst knappast väger tungt så är jag ändå väldigt nöjd med cykeln så här långt och kan konstatera att det hänt en hel del på utrustningsfronten de senaste 20 åren. Vad jag kan minnas var det betydligt svårare att ta sig fram förr. Otroligt rolig är det i vilket fall som helst!

Efter ett par turer är det enda jag eventuellt saknar möjligheten att ställa in/låsa dämparna när det går uppför. Troligtvis behöver jag laborera en del för att hitta inställningar som passar mig.

Canyon Neuron 2019
majkot sa:
Efter ett par turer är det enda jag eventuellt saknar möjligheten att ställa in/låsa dämparna när det går uppför. Troligtvis behöver jag laborera en del för att hitta inställningar som passar mig.

Både fram- och bakdämpare går att låsa (inte 100 % men iaf mycket hårdare), dock inte via remote på handtaget, om det är en sån du letat efter. På gaffeln har du ett reglage i toppen av ena benet, på bakdämparen har du ett reglage mitt på. Deras färger är blå.

Canyon Neuron 2019
dogday sa:
Jag hade liknande problem första turen. Visade sig att jag dragit åt thru-axlen lite väl försiktigt. Visst, högoddsare, men kanske ändå mer troligt än att örat är snett?

Intressant tanke, ska kolla det.

Tack också för tips om B-screw, sneda öron och annat. Har inte haft tid att kolla på detta, återkommer när jag har det.

Canyon Neuron 2019
dogday sa:
majkot sa:

Både fram- och bakdämpare går att låsa (inte 100 % men iaf mycket hårdare), dock inte via remote på handtaget, om det är en sån du letat efter. På gaffeln har du ett reglage i toppen av ena benet, på bakdämparen har du ett reglage mitt på. Deras färger är blå.

Jo jag har hittat möjligheten att ställa om direkt på dämparen. Får öva mig lite så jag vågar släppa styret och ställa om i farten bara. :)

Canyon Neuron 2019
Ubbe73 sa:
Någon som ca 155-160cm och har köpt en AL 7.0?
Om de har mindre grenmått än 75cm så lär de i alla fall ha bytt sadelstolpe till en vanlig, eller en dropper med mindre stackhöjd. En vän till mig har 75cm grenmått och har stolpen så långt ner det går för att få sadeln på optimal höjd i maxläge.

Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
Ubbe73 sa:
Någon som ca 155-160cm och har köpt en AL 7.0?
Om de har mindre grenmått än 75cm så lär de i alla fall ha bytt sadelstolpe till en vanlig, eller en dropper med mindre stackhöjd. En vän till mig har 75cm grenmått och har stolpen så långt ner det går för att få sadeln på optimal höjd i maxläge.

Okej, det var vad jag misstänkte.

Canyon Neuron 2019
Hej

Jag upplever ett problem med min nyinköpta neuron.
Om jag bromsar med frambromsen så hårt jag kan, så kan jag fortfarande cykla framåt med cykeln, även i låg fart. Kan även pressa cykeln framåt vid stillastående med maxtryck på bromsen. Det känns m a o som att den biter för dåligt. Handtaget går bara halvvägs in till styret vid max tryck men ändå tycker jag den nyper för dåligt.
Jag har inte smörjt i närheten av skivan eller beläggen så det borde inte vara någon olja eller så på skivan.

Vad tror ni, nått som går att justera själv eller ett reklamationsärende?

Torbjörn

Canyon Neuron 2019
Har du kört inn bromsklossarna än då? De behöver ett par kraftiga bromsningar innan de fungerar optimalt. Jag brukar köra ett PR vändor i en lång asfalltsbacke för att köra in nya klossar/skivor.

Canyon Neuron 2019
Du har förmodligen någon form av kontamination på skivan eller beläggen. Bromsrengöring på skivan och bränn av beläggen på nått lämpligt sätt.

Canyon Neuron 2019
Acura sa:
Har du kört inn bromsklossarna än då? De behöver ett par kraftiga bromsningar innan de fungerar optimalt. Jag brukar köra ett PR vändor i en lång asfalltsbacke för att köra in nya klossar/skivor.

Mja, jag har cyklat ca 15 mil i blandad körning och har under den tiden såklart använt frambromsen. Men kanske inte tvärbromsat med dem.

Canyon Neuron 2019
Då skulle jag gå på spåret med rengöring av skiva och klossar och sen bränna av klossarna på lämpligt sätt. Alternativt höra av mig till canyon om nya klossar+skiva.

Canyon Neuron 2019
Jag tar loss beläggen och lägger dem direkt på spisplattorna (gammal spis, har du glashäll får du gissningsvis lägga en panna emellan), sen steker jag tills det slutar ryka. Kan ta ett par minuter på max värme. Rök=kontaminering.

Canyon Neuron 2019
Torbjörn85 sa:
Snakepit sa:
Du har förmodligen någon form av kontamination på skivan eller beläggen. Bromsrengöring på skivan och bränn av beläggen på nått lämpligt sätt.

Mottar gärna tips på lämpligt tillvägagångssätt att bränna beläggen i så fall.

Med spisplatta, som nämns ovan, eller typ gasolbrännare. Nått som brinner och inte lämnar en hinna, Renat funkar säkert ;)

Canyon Neuron 2019
Jag har också köpt en neuron som första FS och har haft liknande problem med min bakbroms. Bromsade in den ordentligt först, började sen ta sämre och tjuta så jag misstänkte att jag fått lite på skivan. Köpte skivrengöring och tog loss bromsbeläggen och brände igenom med gasbrännare. När jag nu monterat in brända beläggen och satt på hjulet funkar i princip inte bromsen alls! Jag kan nu klämma bromshandtaget ända in mot handtaget och den tar ändå bara minimalt, låter inget längre men jag kan enkelt cykla med bromsen i bottenläge. Känns ju snarare som att något blivit skevt med hydraliken nu? Redan innan rengöring+bränning fick jag även pressa botten nästan i botten för att något skulle ske.

Tacksam för tips och idéer, reklamation eller självförvållat och skyll mig själv? Har inte hållt på med skivbromsar något förr. Cyklat ca 10 mil...

Canyon Neuron 2019
Nilsv sa:
Jag har också köpt en neuron som första FS och har haft liknande problem med min bakbroms. Bromsade in den ordentligt först, började sen ta sämre och tjuta så jag misstänkte att jag fått lite på skivan. Köpte skivrengöring och tog loss bromsbeläggen och brände igenom med gasbrännare. När jag nu monterat in brända beläggen och satt på hjulet funkar i princip inte bromsen alls! Jag kan nu klämma bromshandtaget ända in mot handtaget och den tar ändå bara minimalt, låter inget längre men jag kan enkelt cykla med bromsen i bottenläge. Känns ju snarare som att något blivit skevt med hydraliken nu? Redan innan rengöring+bränning fick jag även pressa botten nästan i botten för att något skulle ske.

Tacksam för tips och idéer, reklamation eller självförvållat och skyll mig själv? Har inte hållt på med skivbromsar något förr. Cyklat ca 10 mil...

Hör av dig till canyons service center. De ger tips på vad du kan göra.
För mig så ersatte de nya belägg vilket var problemet med min frambroms.
Om de var dåliga från fabrik eller om det var självförvållat är det ingen som vet helt säkert men jag anser att de aldrig var bra från början. Good will från canyon att ersätta nya oavsett.

Canyon Neuron 2019
Nilsv sa:

Skulle kunna vara oken som läcker. Har haft problem med det på två andra cyklar, det ger tjutande bromsar eftersom den läckande oljan smörjer beläggen. Har dock inte varit med om att de läckt så pass mycket olja att det hunnit påverka slaget i bromsen innan jag fått nog och bytt.

Canyon Neuron 2019
Tack för tips! Gjort det igår och inväntar svar, hoppas de svarar fort, hur lång tid gick det från reklamation till uthämtade nya belägg för dig? Är ju ivrig på cyklingen igen och orkar inte vänta flera veckor!

Canyon Neuron 2019
Nilsv sa:
Tack för tips! Gjort det igår och inväntar svar, hoppas de svarar fort, hur lång tid gick det från reklamation till uthämtade nya belägg för dig? Är ju ivrig på cyklingen igen och orkar inte vänta flera veckor!

Nya belägg kostar 150 spänn.
KÖP egna direkt och spara de på reklamation till nästa byte...

Canyon Neuron 2019
Nilsv sa:

Jag gjorde utlägg på nya belägg och skickade kvitto till canyon.

Canyon Neuron 2019
Tjena alla!
Är sugen på en Neuron al 7 men så kom jag till storleken! Är 175 och har innerbensmått på 81 då säger den S?!? Kan detta verkligen stämma, som jag har läst här på sidan så ska jag kunna ha M, någon som har varit i gränslandet mellan dom här storlekarna som skulle vilja hjälpa mig?

Med vänlig hälsning, Simon

Canyon Neuron 2019
Simme_flex sa:
Tjena alla!
Är sugen på en Neuron al 7 men så kom jag till storleken! Är 175 och har innerbensmått på 81 då säger den S?!? Kan detta verkligen stämma, som jag har läst här på sidan så ska jag kunna ha M, någon som har varit i gränslandet mellan dom här storlekarna som skulle vilja hjälpa mig?

Med vänlig hälsning, Simon
Det har med sadelhöjden att göra. På M kommer sadelhöjden att hamna i gränslandet för hur lågt du kan ha sadeln med droppern i övre läget (trampläge). Tabellen säger lägsta sadelhöjd 705 mm för M. Enligt den urgamla formeln 88,3% av innerbensmåttet så hamnar du på 715 mm. Då har du teoretiskt bara 10 mm marginal neråt. Funkar säkert i ditt fall. Annars får du väl köpa en dropper med lägre stackmått. Kolla Sixtens utläggningar tidigare här i tråden.

Canyon Neuron 2019
Hej! Tack för ditt snabba svar! Ja jag kollade på tabellen från honom och det ska ju gå, men jag får väl testa en M iallfall. Hade varit roligt att höra iallfall om någon med liknade mått fixade det med original dropper

Canyon Neuron 2019
Supersonic sa:
Är det någon som testat om det går att köra 34-klinga på nya Neuron CF?
Har inte testat, men det borde gå. Vågar inte spekulera i vad som händer om kedjan av någon anledning hamnar mellan klingan och kedjestaget...
På bilden nedan sitter 32-klinga på min CF.

Bilagor

• 3D695873-80A6-47CA-B220-D3E8BE7B5628.jpeg
    3D695873-80A6-47CA-B220-D3E8BE7B5628.jpeg
    160.1 KB · Besök: 85
Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
Supersonic sa:
Har inte testat, men det borde gå. Vågar inte spekulera i vad som händer om kedjan av någon anledning hamnar mellan klingan och kedjestaget...
Läste i någon test någonstans att 32-klinga är max. Kommer inte ihåg vilket test bara...

Canyon Neuron 2019
Helleman sa:
Mback72 sa:
Supersonic sa:
Läste i någon test någonstans att 32-klinga är max. Kommer inte ihåg vilket test bara...

Hej jo exakt jag läste samma sak i fler olika test. Men min fundering är ändå om det funkar även om Canyon inte tycker det är någon bra idé.

Canyon Neuron 2019
Supersonic sa:
Helleman sa:
Mback72 sa:
Supersonic sa:

Hej jo exakt jag läste samma sak i fler olika test. Men min fundering är ändå om det funkar även om Canyon inte tycker det är någon bra idé.
Ah, ok. Ja det finns ju säkert lite marginal i det.

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Nya Neuron ser trevligare ut en den gamla. Nu med 130 mm slaglängd fram/bak, 67,5° HA (styrhuvud) och 74,5° SA (sadelrör). Alla storlekar levereras med 50 mm stam vilket blir bra.

Men det är något konstigt med storlekarna. S och XS båda med 27,5" hjul och 428 mm CS (kedjestag) har lika långa sadelrör på 440 mm vilket är jättelångt för ramstorleken, det är en längd som passar Mediumram. Reach 398 resp 418 mm är bra men sadelröret gör XS totalt ointressant oavsett kroppslängd (om man vill ha dropper stolpe) och S nästan användbar till 155-160 cm och helt ok för 160-167 cm cyklist.

M till XL har 29" hjul och 440 mm CS vilket blir bra.

M och L har båda 480 mm sadelrör vilket är ok för Large men för långt för Medium. Reachmåtten 435 mm resp 455 mm är bra för respektive storlek. Jag skulle säga Medium för 170-175 cm och Large för 175-185 cm cyklist.

XL med 520 mm sadelrör och 475 mm reach blir bra för 185-195 cm cyklist. Hjulbas 1123 mm enligt geotabellen är förstås felaktigt, det skall nog vara 1223 mm. Edit: nu korrigerat på Canyon's web

Längre än 195 cm, köp en annan cykel.

17300 kr AL6. 14,4 kg med Ø32 mm RS Recon-gaffel SLX 11 vxl, billig MT200-bromsar (3-finger), enklare Mavicfälgar på Deorenav, NN 2,25" Performance fram/bak. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-6-0.html

21600 kr AL7. 13,4 kg med Ø34 mm Foxgaffel, GX Eagle med xD kassett (bra!), fram sitter en billig och tung plåtklinga (150 kr, 142 gram) med 30 tänder, byte till aluminiumklinga (300 kr, 78 gram) med 34 tänder rekommenderas, MT400-bromsar (2-finger, ok) med fulskivor, vettiga Mavic XA Trail hjul med 30 mm bredd fram men bara 25 mm bak (wtf?), Nobby Nic 2,35" Evo (bra) fram och Performance (snålt) bak. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-7-0.html

Värt 4300 kr extra? Solklart, värt varenda krona! Neuron AL7 är faktiskt riktigt prisvärd, jämfört med liknande cyklar från andra märken. Värt att notera är att 2018 Neuron AL8 med liknande specifikation kostade 25500 kr, den var rätt prisvärd den med faktisk. Hatten av för Canyon som har sänkt priset på nya cykeln som är vassare än den gamla! Nya 2019 Neuron AL7 är ett vettigt köp om storleken passar. XS och Medium är konstiga. Small är ok. Large och XL är bra måttsatta.

Man kan hoppas att det är felaktig data i geotabellen angående längden på sadelrören...

Tack för en bra genomgång det får nog bli en M med mina 172cm.
Blir dock lite fundersam på integshöjden på 799mm som är väldigt hög om man jämför med andra M.

Canyon Neuron 2019
Står i kvalet att köpa en ny cykel och det har sväng fram å tillbaka ett par gånger. XC eller trail, men tror nog landar i trail då jag mest vill ut å ha kul på lagom trixiga spår. Även om jag brukar hänga på andra, men då blir det nog mer tempo åt XC hållet. Budget är runt 20-30`. Innan hade jag funderingar på SUP XF 969 som jag tycker verkar vara prisvärd, men kanske just för mycket XC å speciellt slaglängder på 100 mm. Canyon Neuron AL 7.0 som är mer trail och liknade spec., men som inte verkar ha remote lockout?! Där känns det som jag tappade intresset för cykel dessvärre, känns det motiverat?
För övrigt så är jag 187 cm å har korta ben 32”, Innerbenmått 86 cm vilket kanske ändå klassificerar mig för en str XL?!

Tillbaka
Topp