CASIO G-SHOCK

CASIO G-SHOCK
Oväntad present till en som jobbat i 25 år? Retrodrömmar från 80-talet? Eller menar du att du fick den för att du fyller 25? Grattis isåfall, som jobbar på en firma som fortfarande har råd att fira även oviktiga födelsedagar.. :-)

CASIO G-SHOCK
G-Shock klockor är charmigt fulsnygga. Jag skulle bli glad av att få en sådan i present, hellre det än en tråkig märkes mode-klocka.

Senast ändrad:
CASIO G-SHOCK
Har en ggb100 som jag har på jobbet. Grym klocka.
Inte för att jag vet någonting men är inte de nya G-Shock sådana där smartwatches som man måste ladda var 10:e minut?
Mig veterligen finns det 2 stycken gshock som man kan ladda, en som kom förra året och en som släpps inom kort. Båda två är träningsklockor.
Dom flesta gshocks går på vanliga klockbatterier och håller 3-4 år per batteri. Sen finns det modellen tough solar som laddas av solceller.

CASIO G-SHOCK
Kom på mig själv nu i städ-/flytt-svängen när jag hittade ett par fina gamla klockor att jag inte har haft på mig ngn klocka de senaste 5-10 åren. Är det ngn som använder klocka nuförtiden? Måste vara en bransch på dekis?

CASIO G-SHOCK
Har en ggb100 som jag har på jobbet. Grym klocka.

Mig veterligen finns det 2 stycken gshock som man kan ladda, en som kom förra året och en som släpps inom kort. Båda två är träningsklockor.
Dom flesta gshocks går på vanliga klockbatterier och håller 3-4 år per batteri. Sen finns det modellen tough solar som laddas av solceller.

Tjena!

Tough solar är ju inte en specifik modell. Riseman, Mudman, Basic, G-Steel m.fl. finns som TS.

CASIO G-SHOCK
20211219_141715.jpg

Har 2 casio ur tough-solar serien varav en klassisk G-shock. Gillar sol-funktionen skarpt. De bara tuffar på. År ut år in. De ställer själv tiden via radio-länk. Helt bekymmersfria. Och tillräckligt billiga att man absolut inte bryr sig om de förläggs eller får en repa. Perfekt. För mig?

CASIO G-SHOCK
Fick ett presentkort av kommunen. Modellen är G-SHOCK 1000 med tillägget 3475. Ska vara gps puls och en jäkla massa funktioner. Försöker få den till att koppla upp sig mot telefonen.

CASIO G-SHOCK
Casio G-Shock. Det är väl lite som att cykla Crescent?

Tjena!

Nej, GANT är som att cykla Crescent. Jättemånga tror att det är bra klockor för att det är ett så stort klädmärke.

G-Shock är mer en gammal oväxlad stålhoj, bara fungerar år efter år och tål massor av stryk. Fula och klumpiga (just därför jag har en Riseman som är en av dom mindre modellerna) men man behöver aldrig vara rädd om dom.

CASIO G-SHOCK
Jag har förstaårsutgåvan av orginalmodellen som jag fick i födelsedagspresent 1983. Jag har även en nyare soldriven modell med liknande utseende, men det är inte samma.

CASIO G-SHOCK
Grand Seiko brukar inte förekomma i "visa ditt boettbrott"-tråden.
Det är sant! Ändå förknippar jag inte Canyon- (och GS-)ägare med ”living on the edge”-typen. Det är väl därför det svider lite extra för dem när det händer… ;-)

G-Shock är väldens coolaste klockserie, typ iaf. Jag har två små enkla badklockor. Den ena knäckte jag loss bandet på när jag körde ned i ”dödshålan” på Vidingsjöbanan för många år sedan, men efter byte av bandstift hänger den med igen.

CASIO G-SHOCK
Kom på mig själv nu i städ-/flytt-svängen när jag hittade ett par fina gamla klockor att jag inte har haft på mig ngn klocka de senaste 5-10 åren. Är det ngn som använder klocka nuförtiden? Måste vara en bransch på dekis?
Jag har alltid klocka på mig. Smart klocka endast när jag tränar annars oftast mekanisk även om jag har ett par kvartsklockor också.

Klockor, även mekaniska, är i högsta grad en levande industri. Mekaniska klockor är dessutom ett stort samlarområde. Men även tex Casio g shock drar till sig samlare. Billiga mekaniska vardagsklockor har nästan försvunnit om man nu inte räknar billiga ryska (Vostok) och kinesiska (Seagull) kultklockor som samlare köper på nätet dit.

CASIO G-SHOCK
G-shock är ju kult. Framförallt de första är ju riktigt schyssta.

Har ingen vidare koll på dem idag men hade jag fått en hade jag blivit glad.

CASIO G-SHOCK
Sonen som håller på med en "karriär" i försvarsmakten önskade sig en G-shock för att det var det man skulle ha. Stora som hus med väldigt lite inbyggda funktioner kändes det som. ;-)

CASIO G-SHOCK
Casios G-Shock Move-app är skit.
Har haft min klocka drygt ett år nu, men man har inte så mycket nytta av de "smarta" funktionerna.
Appen kraschar i tid och otid.
Synkningen över Bluetooth fungerar sporadiskt periodvis.
Appen är extremt krånglig att hålla på med, även för någon som är väl insatt i allt.
Appen har inget fungerande filter för systemmeddelanden, så den synkar alla telefonnotiser till klockan, t.ex. att kameran håller på och sparar en bild. Det blir vääääldigt många ointressanta notiser på klockan.
Det är inte lätt att kontakta supporten, och de tycker att det är handhavandefel vad man än rapporterar, och de fixar inte många buggar.
Min fru har en Garmin, och jag byter nog snart till det med.

CASIO G-SHOCK
Det är sant! Ändå förknippar jag inte Canyon- (och GS-)ägare med ”living on the edge”-typen. Det är väl därför det svider lite extra för dem när det händer… ;-)

G-Shock är väldens coolaste klockserie, typ iaf. Jag har två små enkla badklockor. Den ena knäckte jag loss bandet på när jag körde ned i ”dödshålan” på Vidingsjöbanan för många år sedan, men efter byte av bandstift hänger den med igen.
Stämmer, jag är ingen "living on the edge"-typ. Fast denna är jefligt robust.
IMG_20211221_165600.jpg

Tillbaka
Topp