Castelli Gabba 2 funkis?

Castelli Gabba 2 funkis?
Ja, det bästa träningsplagget jag någonsin haft! Vindtät, andas och grymt bra passform. Jag har jackan i XL och andra kläder i large.

/Peter

Castelli Gabba 2 funkis?
Beror på hur kallt det är, men exempelvis så kör jag med aclimas woolnet rätt långt ner i graderna. Men ja, jag använder den som jacka med tanke på att jag alltid har något under.

Castelli Gabba 2 funkis?
Samma här. Använder den som jacka med Craft Warm, Craft Zero Extreme eller annat beroende på väder. Jag har Gabba Convertible Jacket med avtagbara ärmar som jag även använder på kyliga sommarkvällar. Jackan kombineras fördelaktigt (landsväg) med byxan Castelli Sorpasso som är av liknande kvalitet...

Castelli Gabba 2 funkis?
Håller med om att den är grym. Kör funktions t-shirt ner till 5-7 plusgrader och varmare underställ ner till minus 5. By far det bästa plagg jag har. Kör XL som dock är lite stor, 185cm/74kg. L hade varit perfekt.

Castelli Gabba 2 funkis?
Grönvik skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med om att den är grym. Kör funktions
> t-shirt ner till 5-7 plusgrader och varmare
> underställ ner till minus 5. By far det bästa
> plagg jag har. Kör XL som dock är lite stor,
> 185cm/74kg. L hade varit perfekt.

Oj. Jag som tänkt beställa M (187/77). Vad brukar du ha i andra cykelkläder?

Castelli Gabba 2 funkis?
setreus skrev:
> Grönvik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Håller med om att den är grym. Kör funktions
> > t-shirt ner till 5-7 plusgrader och varmare
> > underställ ner till minus 5. By far det bästa
> > plagg jag har. Kör XL som dock är lite stor,
> > 185cm/74kg. L hade varit perfekt.
>
> Oj. Jag som tänkt beställa M (187/77). Vad
> brukar du ha i andra cykelkläder?

Jag är 187 och väger ett par kilo mindre än dig och har L. M kommer att bli väldigt tajt kan jag lova. De är små i storlekarna.

Castelli Gabba 2 funkis?
setreus skrev:
> Grönvik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Håller med om att den är grym. Kör funktions
> > t-shirt ner till 5-7 plusgrader och varmare
> > underställ ner till minus 5. By far det bästa
> > plagg jag har. Kör XL som dock är lite stor,
> > 185cm/74kg. L hade varit perfekt.
>
> Oj. Jag som tänkt beställa M (187/77). Vad
> brukar du ha i andra cykelkläder?

Då tror jag L blir ganska optimalt.

Castelli Gabba 2 funkis?
Aaaalltså, nu blev jag velig; är 176 och väger 75 med ganska grova armar/axlar, skulle precis beställa L, men det kanske räcker med M? Eller XL, vill ju kunna ha en halvtjock merinoundertröja...

Tacksam för svar, har redan skaffat hem en Pearl Izumi tröja som blev för stor för ett tag sen.

Castelli Gabba 2 funkis?
Jag har en annan Castelli regnjacka från XXL. Så grymt nöjd med den. 10 mil distans i gårdagens skitväder var inga problem. Den har Castellis eget membran. Upplever det mycket bättre än Gores. Tätt men komfortabelt.

Castelli Gabba 2 funkis?
Läst alla rec. på wiggle o annorstädes, men det är ju så olika hur man upplever deras storlekar. Byxor skulle jag aldrig våga köpa på postorder. Men blir nog en Large Gabba Convertible.
Eller M, eller XL, haha.

Castelli Gabba 2 funkis?
Fjärdebrunn skrev:
> Jag har en annan Castelli regnjacka från XXL. Så
> grymt nöjd med den. 10 mil distans i gårdagens
> skitväder var inga problem. Den har Castellis
> eget membran. Upplever det mycket bättre än
> Gores. Tätt men komfortabelt.

Vad heter den?

Castelli Gabba 2 funkis?
zirxo skrev:
> Gabba finns på XXL, så man kan alltid gå dit
> och testa storlek.
> De tar för övrigt ungefär samma pris som
> Wiggle.

Den Gabba som Wiggle säljer för 1675 (-200 kr rabatt just nu) kr är Convertible, dvs med löstagbara ärmar. Den Gabba som XXL säljer för 1799 kr är utan löstagbara ärmar. Convertible finns öht inte på XXL. Men att testa storlek funkar förstås alldeles utmärkt på XXL.

Castelli Gabba 2 funkis?
Den finns inte online på xxl.se men kan ändå finnas i butik, jag köpte min på Hamngatan under vänners-vänner kampanj förra hösten. Mycket prisvärt!

Nu tycker jag dock att det är för kallt för Gabba, åtminstone under lågintensiv aktivitet såsom min pendling till jobbet. Funderar på att beställa en Castelli Alpha eller rentav Elemento 2 nu när Wiggle har bra kampanj på kläder.

Castelli Gabba 2 funkis?
Mayhem skrev:
> Nu tycker jag dock att det är för kallt för
> Gabba, åtminstone under lågintensiv aktivitet
> såsom min pendling till jobbet. Funderar på att
> beställa en Castelli Alpha eller rentav Elemento
> 2 nu när Wiggle har bra kampanj på kläder.

Gör det! Alpha är suverän, en varmare och flexiblare Gabba! Sitter väldigt bra/perfekt passform.

Castelli Gabba 2 funkis?
Är grymt nöjd med min också. Tror som flera har skrivit att du definitivt behöver en L. Jag är 187 och 74kg och min sitter tight i L.

Senast ändrad:
Castelli Gabba 2 funkis?
drpepper82: har du kraftiga axlar och armar? Jag har nämligen försetts med detta, kanske bra i vissa sammanhang men icke i cykelsammanhang....

Castelli Gabba 2 funkis?
Svår fråga, men sambon ville beskriva mig som rätt bred över axlarna men med smala armar. Men det är långt ifrån att gabba jackan fladdrar runt armarna.

Castelli Gabba 2 funkis?
Über bra jacka! Kör allt i den pallar ner till minus fem med tjockt underställ. Fungera fint en kall sommardag med tunt underställ. Har xxl är 191 cm och väger 88 kg. En måste jacka!

Castelli Gabba 2 funkis?
Fick min Gabba convertible med posten häromdagen. Jag tycker att L är på gränsen till för stor för mig som är 188 cm och väger 78 kg. Men då brukar jag köra rejält aero. Om någon är intresserad så finns den på Södermalm i Stockholm. Jag betalade 1471 kr.

Castelli Gabba 2 funkis?
Jag har en del Castelli-kläder och deras storlekar är "normala" för cykelkläder i allmänhet, ända tills man går upp i deras finaste serie (Rosso Corsa) - då får man kliva upp en storlek mot normalt.
Använder Gabbajacka i stort sett genom hela vintern, utom de kallaste dagarna. Under kör jag med HellyHansen Warm (lite tjockare merinotröja) + ev siden/tunn undertröja.

Castelli Gabba 2 funkis?
LilleNo skrev:
> Jag har en del Castelli-kläder och deras
> storlekar är "normala" för cykelkläder i
> allmänhet, ända tills man går upp i deras
> finaste serie (Rosso Corsa) - då får man kliva
> upp en storlek mot normalt.
> Använder Gabbajacka i stort sett genom hela
> vintern, utom de kallaste dagarna. Under kör jag
> med HellyHansen Warm (lite tjockare merinotröja)
> + ev siden/tunn undertröja.

Jag håller delvis med, men tycker inte att det går att generalisera deras storlekar riktigt så hårt. I vissa Castelliplagg har jag L, i andra XL. Jag har två Rosso Corsa-tröjor, en L och en XL. Man får testa sig fram för att hitta rätt storlek för det aktuella plagget.

Castelli Gabba 2 funkis?
Riktigt bra jacka, size L för bredaxlad, bicepsstinn 75 kilos 176 cm:are (kan man skriva så här?)
Men på tredje turen åkte man ju omkull på grusad cykelbana då denna svängde jäkligt mycke kraftigare än vad jag väntade mig (ja, jag vet, jag är för snabb för mitt eget bästa). Blev småhål på hela den ena armen och jag blev ledsen men när jag kom hem kom jag på att armarna går ju att montera av så nu väntar jag på svar om nya armar går att förvärva från Castelli! Hoppas hoppas...

Castelli Gabba 2 funkis?
Har också beställt en Gabba 2 nu. Stod mellan den och en Rapha Pro Team Softshell. Omdömena verkar dock vara till Gabba's favör så det ska bli spännande att testa. Tanken är främst att ha den till pendling men även träning höst/vår.

Blev en M - är 181 cm och väger 68 kg. Hoppas det blir bra.

Castelli Gabba 2 funkis?
Hmm, då kan det bli i tightaste laget. Jag ville ha en röd och den fanns bara i S och M. I värsta fall får det blir en svart i en storlek större om M skulle vara för tight. Vill ju kunna ha ett par lager under också.

Castelli Gabba 2 funkis?
Rico sa:
Hmm, då kan det bli i tightaste laget. Jag ville ha en röd och den fanns bara i S och M. I värsta fall får det blir en svart i en storlek större om M skulle vara för tight. Vill ju kunna ha ett par lager under också.

Jag brukar köra:

craft underställ
bibs som går upp en del över magen/bröstet
kanske cykeltröja om de är kallt (fryser lätt)
sen gabban.

Det funkar, så M blir nog kanon.

Castelli Gabba 2 funkis?
Sportful Fiandre NoRain med långärm är ett mycket bra alternativ också. Den har en ryggficka med dragkedja istället för normala tre fickor. Förlängningsfliken baktill fästs undan med tryckknappar när man inte behöver den.

GSG:s variant är inte bra. Den skulle kunna vara ett kap, tyget är mycket bra men kragen är kort och, vad värre är, den glider ner när man cyklar. Ryggfickorna har inga dräneringshål, så fickorna fylls med vatten när det regnar. Man får alltså ordna hålen själv.

Jag har haft kortärmade Gabba sedan de kom ut på marknaden och gillar dem skarpt.

Castelli Gabba 2 funkis?
Kort rapport: storlek M var i tightaste laget för min smak. Ska skicka tillbaka till Wiggle som tog 1670 kr för jackan. Åkte nyss till XXL i Bromma Blocks där jag provade en Large som satt perfekt. Vid kassan fick jag det positiva beskedet att den kostade 1000 kr jämnt.

Så om ni har sugna på en Castelli Gabba 2 så har Bromma Blocks rätt många kvar för 1000 pix alltså - sjukt prisvärt!

Castelli Gabba 2 funkis?
Köpte en gabba 2 på xxl idag. Det var värt att kunna prova då jag från min internetscanning kommit fram till Lage men det blev en XL istället. 178 cm 80 kg och ganska bred över axlarna. Dom är verkligen Racefit så rekommendationen är att prova, värt typ 100 kr i merkostnad jämfört med webben.

Tillbaka
Topp