Chris King Iso renovering

inget du vågar dig på själv? Borde väl finnas bra videos/beskrivningar?
Finns hos CK, https://chrisking.com/pages/universal-hub-tool-manual-1.
'Kräver' dock deras eget specialverktyg. Det har debatterats i tidigare trådar huruvida det går utan specialverktyget eller ej men det är inget jag skulle ge mig på i vart fall. Har servat mina nav med specialverktyget ett stort antal ggr och det är ett flertal moment i det som jag tror blir väldigt svårt med vanliga verktyg.

Det lönar sig inte att serva själv om man inte redan har verktyget. Jag har servat mina hos Peffen på SCS.
Framnavet funkar dock fint att serva själv utan specialverktyg.

Jo, hjullagren går säkert att göra rent på plats bara genom att pilla bort tätningarna och spola igenom med lösningsmedel. De är ju otätade på insidan. Värre med bodyn.

Vart finner man ett sådant verktyg? Är det samma för alla CK nav?

Har ett par gamla CK på en Turner DHR där det blir chainsuck. Gissar att man behöver gå över naven helt.

Någon som vet vad en komplett service kostar och vart man kan göra?

Finns flera som säljer på nätet. Googla 'Chris King Universal Hub Tool'. Det har funnits äldre varianter som bara fungerar till vissa nav men detta skall som namnet antyder vara universal.

Finns mig veterligen inga "officiella" service centers för Chris King i Sverige, måhända att någon cykelbutik har verktygen ändå som nämnts tidigare. Annars är det antingen att köpa verktyget själv samt de reservdelar som behövs, eller att hitta någon som kan göra det åt dig.

Har själv verktygen o finns i Uppsala ifall det hjälper.

Tackar för tips!

Bor på andra sidan men hade gärna kommit förbi annars!

De sitter på en cykel som kostade 7000:- så det är lite trist att köpa verktyg för flera tusen för att baknavet har chainsuck.

Har haft lust att slakta hjulen och behålla naven för att de är så coola. Bygga nya hjul på EX823 eller liknande.

Är det mycket underhåll på dessa eller kommer de gå ett par år om de får en service?

är de fortfarande de populära eller är detta arkeologi numera? Kanske de har värde på bruktmarknaden så man kan köpa ett annat par hjul istället?

Finns mig veterligen inga "officiella" service centers för Chris King i Sverige, måhända att någon cykelbutik har verktygen ändå som nämnts tidigare. Annars är det antingen att köpa verktyget själv samt de reservdelar som behövs, eller att hitta någon som kan göra det åt dig.

Har själv verktygen o finns i Uppsala ifall det hjälper.

De där naven kommer överleva dig om du servar dem.
För att svara på trådens ursprungsfråga:
Naven går fint att serva själv om du inte skall göra det helt på NAZI nivå. Mina blev som ny, och det kräver ingen magisk special skill, bara tålamod och metodiskt arbete. Dessa nav fungerar inte som andra nav, men det är ingen raketforskning.

Jag blev peppad som fan och härjade på med CK naven där ute i garaget i natt.
Fick rivit ned och rengjort baknavet som var så eftersatt att det blev chainsuck och en sida knappt rullade runt på lagret. (ett lager stod HELT stilla och snurrade runt axeln)

Först försökte jag googla vad man skall smörja med, för jag förstod att nållager, kullager och den där märkliga frihjulsmekanismen inte behövde vanligt fett. Efter att ha gjort allt fel en gång med drevolja så gjorde jag idag om det med 30WT helsyntetisk racingolja för motorcykeln, och XHP222 lagerfett.

Naven är fan som nya. Jag är förälskad i konstruktionen, och det är sjukt lätt att serva dem.
Lite pilligt med den där gummitätningen men när man kollat på videon så vart det helt logiskt.

Jag behövde en liten insex, en pytteliten skruvmejsel och en burk med bromsrengörning + IPA. Samt fett.

Penslade på motoroljan med en pensel.

Skrubbade alla delarna med en tandborste + kopparborste för att få bort gammalt fasthärdat fett, skit och korrosion.

Deemaxfälgar på ett par Chris King nav skulle nog blir drömhjulet.

Då skall man bara hitta två 32h (bakfälg) deemaxfälgar så är det på gång =)

Senast ändrad:
Bilder till trådskaparen..
(kanske bygger mod till ingreppet)

Var noga bara med den lilla gummitätningen som du lätt kan förstöra, och när du monterar tillbaks den så skall den in i samma spår som stålringen.

Stålringen fick jag lättast lös med en liten rakbladskniv eller en pytteliten skruvmejsel.

Allt finns i videon i tidigare post.

IMG_0743.JPG

IMG_0744.JPG

IMG_0753.JPG

IMG_0755.JPG
IMG_0754.JPG

Jo, hjullagren går säkert att göra rent på plats bara genom att pilla bort tätningarna och spola igenom med lösningsmedel. De är ju otätade på insidan. Värre med bodyn.
På mitt nav kunde jag ta lös bodyn från axeln och rengöra nållagren och kullgret där inne också, och fetta om det. Var inte säker på om nållagret skulle fettas så jag strök på väldigt lite XHP222 där också. Kanske skall vara olja på ett sådant? Hittade INGEN info alls om den saken.

//K

Snyggt!
Kom du verkligen åt att göra rent bodyns nav också utan att pressa ur lagren? De sitter ju typ mitt i bodyn om jag minns rätt.
Jag kör vanligt kullagerfett (Shimano tror jag) i lagren. Lager som lager liksom. Ring driven får däremot CK spezial lube. Det är ett ganska tunt fett för att uttrycka sig i exakta termer =) Går säkerligen utmärkt att ha smörolja där i någon form men vanligt fett tror jag blir för tjockt. Kör du olja är det nog klokt att titta till den lite oftare.

Enligt Chris King själva kan man använda 10w-30 syntetisk olja för ring driven utan att skada något.
Trodde jag använde 10-30 men ser nu att det var 15-50 eller något från min gamla Buell 1125. Första gången körde jag drevolja som är 80wt, men det var främst för att den har fin vidhäftning. Jag kör den på MC kedjan också mellan varven.

Det får hålla så länge, tror VW 1.9TDI PD har 5-30 som kanske ligger närmare, den har man ju också 30 liter av i garaget.

Såg att det var någon vit smörja som överlevt i själva bodyn på lagred innanför nållagret, såg ut som om det var använt samma smörja på ring driven men att den torkat/sunkat ihop helt till det där mörka på bilderna.

Det blå fettet som finns i HOPE naven säljes billigt på Mekonomen. Det är lite av en nyförälskelse att få använda fett i olika färger.

Senast ändrad:
Snyggt!
Kom du verkligen åt att göra rent bodyns nav också utan att pressa ur lagren? De sitter ju typ mitt i bodyn om jag minns rätt.
Jag kör vanligt kullagerfett (Shimano tror jag) i lagren. Lager som lager liksom. Ring driven får däremot CK spezial lube. Det är ett ganska tunt fett för att uttrycka sig i exakta termer =) Går säkerligen utmärkt att ha smörolja där i någon form men vanligt fett tror jag blir för tjockt. Kör du olja är det nog klokt att titta till den lite oftare.

Splajnsen och ringarna såg rena och fina ut, men jag kunde se att det fanns lite smuts kvar som jag inte fått ut långt där inne på baksidan av ringdrive. Jag tror det kommer gå långt till =) Alla rörliga delarna var rena och det lät riktigt riktigt najs när navet var servat och jag fick vrida runt lite.

Jag körde bromsrens på sprayburk och IPA, hoppas det var bra tänkt. Läste att man INTE skulle blåsa med kompressorn för att torka ur, då kunde det tydligen lossna delar.

Det sitter tätningsringar innanför lagren som är gjorda av någon flimsig plast. Skulle gissa att de tar stryk om man kör på med tryckluft genom lagren från den sida där du tog loss stålring och gummipakning. Men så länge du inte attackerar lagerkulorna har jag svårt att tro att något annat skulle kunna ta stryk av tryckluften.
Fig 61 sid 31 i https://cdn.shopify.com/s/files/1/2...rvice_manual_11-14_v3.pdf?2574156820612942588 visar hur det ser ut. Se även Fig
Hmm, nållagret skulle kunna tänkas att det kan separera om man har otur. Osäker på hur pass väl nålarna hålls på plats i sin hållare. Du får 3d-printa en ring som fixerar dessa =)
I övrigt sitter allt inpressat ordentligt så att gå på med tryckluft i ex. ring drive skall inte vara något problem.

Det sitter tätningsringar innanför lagren som är gjorda av någon flimsig plast. Skulle gissa att de tar stryk om man kör på med tryckluft genom lagren från den sida där du tog loss stålring och gummipakning. Men så länge du inte attackerar lagerkulorna har jag svårt att tro att något annat skulle kunna ta stryk av tryckluften.
Fig 61 sid 31 i https://cdn.shopify.com/s/files/1/2...rvice_manual_11-14_v3.pdf?2574156820612942588 visar hur det ser ut. Se även Fig
Hmm, nållagret skulle kunna tänkas att det kan separera om man har otur. Osäker på hur pass väl nålarna hålls på plats i sin hållare. Du får 3d-printa en ring som fixerar dessa =)
I övrigt sitter allt inpressat ordentligt så att gå på med tryckluft i ex. ring drive skall inte vara något problem.
Är du säker på att det sitter tätning på insidan på lagret, har för mig lagren bara är tätade på utsidan.

Jag såg de där plastringarna som sitter där. Tror inte de är helt täta, för jag upplevde att man kunde spola igenom lagret med bromsrens (bräklen). Men de kan säkert lossna om man blåser som sagt.

Tackar för länken!

Nållagret och det lilla lagret i bodyn såg ganska Ok ut. Det värsta var ring-drive grejen på bilden.

Jag undrar egentligen hur man skall smörja nållagret? Är det tunn olja som skall vara på det eller var det ok med pyttelite kullagerfett? Står ingenstans exakt vad man skall använda.

Ja, nej, de tätningarna har tveksam funktion. Viker sig lätt, men om de lossnar helt kan saker och ting börja röra på sig.

Jag kör lagerfett även i nållagret.

Det är bara en tunn plastskiva som sitter innanför lageet och inte gummi som på utsidan. Tveksamt värde

Den kan ha en annan funktion än direkt tätning, kanske att den fungerar som en avskärmning. Osäker på hur han har tänkt, men faktum är ju att det har gått mer än 10 minuters tänkande in i konstruktionen :) Läste att ekerspänningens påverkan på lager är en del av beräkningen när lagerbanan blir utsvarvad. Då snackar vi kanske 1/100 delar eller mindre vet inte, men det är finlir iallafall. Jag är mycket imponerad av hur det är tillverkat, blev genuint glad av att skruva isär navet =)

Senast ändrad:
Den benämns seal så nog är det tänkt som tätning allt.
I baknavet kan de kanske skydda från klegg som bildas i ring driven av smörjmedel och vatten etc. att leta sig in i lagren från insadan men varför sitter det även sådana i framnavet? Där finns garanterat ingen källa till smuts på insidan mellan lagren.

Det enda jag kan komma på är att de skulle kunna fungera som en flyktväg om man råkat trycka i för mycket fett i lagret. Då kan det enkelt pressas ut genom dessa lite flexiblare tätningar.

Det finns någon asgammal tråd när @Aron letar efter ett nytt nav med hyggligt med poe (jag tror han landar i hope4 igen) och någon (@cerro ?) försöker övertyga honom om att köpa Chris King, för att de är de bästa naven som tillverkats.

Jag tycker att det är skönt att vi fortfarande kan diskutera CKs förträfflighet. Och jag kanske borde klicka hem ett nytt nav till hojen..

Den benämns seal så nog är det tänkt som tätning allt.
I baknavet kan de kanske skydda från klegg som bildas i ring driven av smörjmedel och vatten etc. att leta sig in i lagren från insadan men varför sitter det även sådana i framnavet? Där finns garanterat ingen källa till smuts på insidan mellan lagren.

Det enda jag kan komma på är att de skulle kunna fungera som en flyktväg om man råkat trycka i för mycket fett i lagret. Då kan det enkelt pressas ut genom dessa lite flexiblare tätningar.

Du är nog något på spåren där med fettet och att det skall hålla fettet som man pressar in, men samtidigt släppa ut överflöd för att inte skapa motstånd.. Kanske fettet lägger sig där och tätar lite utan att skapa motstånd för lagret? Jag vet ärligt talat inte men det ser genomtänkt ut. Om du tänker dig att navet roterar, och den rotationen centrifugerar fettet ut mot yttre lagerbana. Och under långvarigt bruk så kanske fettet skulle glida ur lagret och in i navet.

Kanske den där plastringen är där för att hindra att fettet åker ut i navkroppen? Öppningen är väl vänd mot centrum om jag kommer ihåg det rätt? Då är öppningen på motsatt sida av där fettet hamnar vid centrifugering.

Senast ändrad:
Det finns någon asgammal tråd när @Aron letar efter ett nytt nav med hyggligt med poe (jag tror han landar i hope4 igen) och någon (@cerro ?) försöker övertyga honom om att köpa Chris King, för att de är de bästa naven som tillverkats.

Jag tycker att det är skönt att vi fortfarande kan diskutera CKs förträfflighet. Och jag kanske borde klicka hem ett nytt nav till hojen..
Haha. Helt ärligt så hade jag inte ens i överförfriskat tillstånd kunnat övertalas av en topless dam att köpa ett CK nav innan jag skruvade isär ett. Jag hade aldrig förstått hypen. Men man blir ju genuint glad av att se den där typen av skaparglädje och tänk. Hade varit mycket spännande att veta hur många hundra eller tusen timmar som lagts ned på design..

Finns dessa att köpa billigt någonstans som i ett par tusen eller är det 5000:- ++ för ett par? 150/110mm.

Senast ändrad:
Nån som vet en verkstad om Stockholm som kan serva CK ISO baknav? Mitt skippar vid belastning trots att det servades för inte jättemånga timmars drifttid sedan (dock många år).

Tänkte flytta det till min singlespeed.

Är det bara fettet i ring driven som tjocknat kan det räcka att pyttsa in ett par droppar olja.
Du lossar låsringen på vänster sida med en insexa och sedan kan du plock ur axeln och därefter dra ut bodyn med handkraft. Nu ser du om det är smuts eller bara tjockt fett i mekanismen. Ser det ok ut häll i olja och sätt ihop.

I det här läget kan man också skölja ur hela mekanismen med lösningsmedel utan att ta isär mycket mer. Dock behöver du ta bort gummitätningen från lagret. Dels för att inte den skall förstöras men också för att skiten från insidan skall kunna rinna ur och lagret sedan torka innan smörjning. Stålringen lyfts enkelt med en lite vass kniv.

Hade tänkt köpa mig fri. Men vad är det för slags olja, om jag nu ändå skulle ta mig an det?

Det fungerade aldrig riktigt bra efter servicen heller, men jag betalade inget för den så jag ville inte klaga.

Tyvärr inte Stockholm, men i Västerås finns jag med alla verktyg som behövs för att plocka isär Chris King nav och sätta ihop dom igen.

Får åka förbi dig på väg till SSSM i Jädraås i värsta fall :-) Det är en timmes omväg men det kan det vara värt.

Tänkte kolla med Cykel City med, de har ju sålt King-grejor även om det nog var väldigt länge sedan nu.

Hade tänkt köpa mig fri. Men vad är det för slags olja, om jag nu ändå skulle ta mig an det?

Det fungerade aldrig riktigt bra efter servicen heller, men jag betalade inget för den så jag ville inte klaga.
En som smörjer 😀
Tror inte det är superviktigt bara det sänker viskositeten.

Kan vara att hen använt något slags smörjfett. Chris king egen ring drive lube har en konsistens jag skulle beskriva som en olja som inte rinner eller ett väldigt tunnflytande fett.

Enligt Chris King själva kan man använda 10w-30 syntetisk olja för ring driven utan att skada något.
Det här hittade jag längre upp i tråden. Låter rimligt.
Motorer brukar ha ett spann som de rekommenderas så det är nog inte superviktigt att det är exakt 10w-30. Särskilt andra siffran som avser viskositet vid driftstemperatur. Den skall förhoppningsvis inte komma i spel 😀

För att komplettera mitt tidigare inlägg, direkt från Tobin på Chris King:
You can use any lightweight synthetic waterproof grease for your bearings, and 10w-30 synthetic oil as a replacement for ring drive lube. Do not put grease on your helical splines.
Och sen:
Yes, you could use our blue grease for o-rings and axles.
Nu har jag inte själv provat något annat än Chris Kings egna saker. Men det viktigaste med Chris King är som dom nämner: Inget fett innuti navet. Det förstör Ring Drive mekanismen...

Nån som vet en verkstad om Stockholm som kan serva CK ISO baknav? Mitt skippar vid belastning trots att det servades för inte jättemånga timmars drifttid sedan (dock många år).

Tänkte flytta det till min singlespeed.
Kolla med @da PEF (SCS Sthlm). Vet att Simona (Bavabici) var i Oregon och gick deras servicekurs, men hon har väl lagt ner cykelverkamheten och jobbar som lärare numera.

Tillbaka
Topp