Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
inget du vågar dig på själv? Borde väl finnas bra videos/beskrivningar?Hej,
Jag behöver renovera ett baknav, Chris King Iso.
Någon som har tips på företaget som kan serva Chris King?
/Ulf
Finns hos CK, https://chrisking.com/pages/universal-hub-tool-manual-1.inget du vågar dig på själv? Borde väl finnas bra videos/beskrivningar?
Finns mig veterligen inga "officiella" service centers för Chris King i Sverige, måhända att någon cykelbutik har verktygen ändå som nämnts tidigare. Annars är det antingen att köpa verktyget själv samt de reservdelar som behövs, eller att hitta någon som kan göra det åt dig.
Har själv verktygen o finns i Uppsala ifall det hjälper.
För att svara på trådens ursprungsfråga:De där naven kommer överleva dig om du servar dem.

På mitt nav kunde jag ta lös bodyn från axeln och rengöra nållagren och kullgret där inne också, och fetta om det. Var inte säker på om nållagret skulle fettas så jag strök på väldigt lite XHP222 där också. Kanske skall vara olja på ett sådant? Hittade INGEN info alls om den saken.Jo, hjullagren går säkert att göra rent på plats bara genom att pilla bort tätningarna och spola igenom med lösningsmedel. De är ju otätade på insidan. Värre med bodyn.
Trodde jag använde 10-30 men ser nu att det var 15-50 eller något från min gamla Buell 1125. Första gången körde jag drevolja som är 80wt, men det var främst för att den har fin vidhäftning. Jag kör den på MC kedjan också mellan varven.Enligt Chris King själva kan man använda 10w-30 syntetisk olja för ring driven utan att skada något.
Snyggt!
Kom du verkligen åt att göra rent bodyns nav också utan att pressa ur lagren? De sitter ju typ mitt i bodyn om jag minns rätt.
Jag kör vanligt kullagerfett (Shimano tror jag) i lagren. Lager som lager liksom. Ring driven får däremot CK spezial lube. Det är ett ganska tunt fett för att uttrycka sig i exakta termer =) Går säkerligen utmärkt att ha smörolja där i någon form men vanligt fett tror jag blir för tjockt. Kör du olja är det nog klokt att titta till den lite oftare.
Är du säker på att det sitter tätning på insidan på lagret, har för mig lagren bara är tätade på utsidan.Det sitter tätningsringar innanför lagren som är gjorda av någon flimsig plast. Skulle gissa att de tar stryk om man kör på med tryckluft genom lagren från den sida där du tog loss stålring och gummipakning. Men så länge du inte attackerar lagerkulorna har jag svårt att tro att något annat skulle kunna ta stryk av tryckluften.
Fig 61 sid 31 i https://cdn.shopify.com/s/files/1/2...rvice_manual_11-14_v3.pdf?2574156820612942588 visar hur det ser ut. Se även Fig
Hmm, nållagret skulle kunna tänkas att det kan separera om man har otur. Osäker på hur pass väl nålarna hålls på plats i sin hållare. Du får 3d-printa en ring som fixerar dessa =)
I övrigt sitter allt inpressat ordentligt så att gå på med tryckluft i ex. ring drive skall inte vara något problem.
Det sitter tätningsringar innanför lagren som är gjorda av någon flimsig plast. Skulle gissa att de tar stryk om man kör på med tryckluft genom lagren från den sida där du tog loss stålring och gummipakning. Men så länge du inte attackerar lagerkulorna har jag svårt att tro att något annat skulle kunna ta stryk av tryckluften.
Fig 61 sid 31 i https://cdn.shopify.com/s/files/1/2...rvice_manual_11-14_v3.pdf?2574156820612942588 visar hur det ser ut. Se även Fig
Hmm, nållagret skulle kunna tänkas att det kan separera om man har otur. Osäker på hur pass väl nålarna hålls på plats i sin hållare. Du får 3d-printa en ring som fixerar dessa =)
I övrigt sitter allt inpressat ordentligt så att gå på med tryckluft i ex. ring drive skall inte vara något problem.
Det är bara en tunn plastskiva som sitter innanför lageet och inte gummi som på utsidan. Tveksamt värdeÄr du säker på att det sitter tätning på insidan på lagret, har för mig lagren bara är tätade på utsidan.
Det är bara en tunn plastskiva som sitter innanför lageet och inte gummi som på utsidan. Tveksamt värde
Den benämns seal så nog är det tänkt som tätning allt.
I baknavet kan de kanske skydda från klegg som bildas i ring driven av smörjmedel och vatten etc. att leta sig in i lagren från insadan men varför sitter det även sådana i framnavet? Där finns garanterat ingen källa till smuts på insidan mellan lagren.
Det enda jag kan komma på är att de skulle kunna fungera som en flyktväg om man råkat trycka i för mycket fett i lagret. Då kan det enkelt pressas ut genom dessa lite flexiblare tätningar.
Haha. Helt ärligt så hade jag inte ens i överförfriskat tillstånd kunnat övertalas av en topless dam att köpa ett CK nav innan jag skruvade isär ett. Jag hade aldrig förstått hypen. Men man blir ju genuint glad av att se den där typen av skaparglädje och tänk. Hade varit mycket spännande att veta hur många hundra eller tusen timmar som lagts ned på design..Det finns någon asgammal tråd när @Aron letar efter ett nytt nav med hyggligt med poe (jag tror han landar i hope4 igen) och någon (@cerro ?) försöker övertyga honom om att köpa Chris King, för att de är de bästa naven som tillverkats.
Jag tycker att det är skönt att vi fortfarande kan diskutera CKs förträfflighet. Och jag kanske borde klicka hem ett nytt nav till hojen..
Precis, flimstätningen sitter på insidan....
Öppningen är väl vänd mot centrum om jag kommer ihåg det rätt?
Lagren har vinkelkontakt så fettet borde tryckas mot utsidan när hjulet roterar. Det var nog det du menadeDå är öppningen på motsatt sida av där fettet hamnar vid centrifugering.
Skulle vara om du har tur på K&S, men nya kostar de en slant. På R2 kostar ett boost-baknav mellan €680 och €780.Finns dessa att köpa billigt någonstans
Skulle vara om du har tur på K&S, men nya kostar de en slant. På R2 kostar ett boost-baknav mellan €680 och €780.
En som smörjerHade tänkt köpa mig fri. Men vad är det för slags olja, om jag nu ändå skulle ta mig an det?
Det fungerade aldrig riktigt bra efter servicen heller, men jag betalade inget för den så jag ville inte klaga.
Det här hittade jag längre upp i tråden. Låter rimligt.Enligt Chris King själva kan man använda 10w-30 syntetisk olja för ring driven utan att skada något.
Och sen:You can use any lightweight synthetic waterproof grease for your bearings, and 10w-30 synthetic oil as a replacement for ring drive lube. Do not put grease on your helical splines.
Nu har jag inte själv provat något annat än Chris Kings egna saker. Men det viktigaste med Chris King är som dom nämner: Inget fett innuti navet. Det förstör Ring Drive mekanismen...Yes, you could use our blue grease for o-rings and axles.
Kolla med @da PEF (SCS Sthlm). Vet att Simona (Bavabici) var i Oregon och gick deras servicekurs, men hon har väl lagt ner cykelverkamheten och jobbar som lärare numera.Nån som vet en verkstad om Stockholm som kan serva CK ISO baknav? Mitt skippar vid belastning trots att det servades för inte jättemånga timmars drifttid sedan (dock många år).
Tänkte flytta det till min singlespeed.