Classified powershift.

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
Classified powershift.
Har vi diskuterat deras system något?
Förutom prislappen och att jag bor i Sverige o typ aldrig använder framväxeln ser det ju snyggt ut ..

Classified powershift.
Jag tänker spontant att det vore vettigt på en mtb, tänk att köra ett sånt nav och sen en 10-delad drivlina. Slippa en bakväxel som snudd på släpar i backen pga gigantisk kassett.

Classified powershift.
Sram(schas) har väl haft detta sen hedenhös? Kan väl möjligen vara en vettig idé ändå. Om man fått ner vikterna. Poppis tillsammans med framväxel på liggcyklar för att få helt tossiga omfång.

Senast ändrad:
Classified powershift.
Bump. Någon Happyit som testat?

Jupp, lite på gatan. Galet snabba växlingar, får alla andra system att kännas hedenhös. Kände inget speciellt motstånd i de på någon av de två växlarna. Nackdelen är att det kommer som en lös spurtknapp och kostar extra om man vill bygga in knappen i ett di2 reglage.

Men grymt om man har en cykel för allt och kanske normalt om man bor i platt del av Sverige ha vanlig singelklinga och sen bara byta hjul om man vill ha dubbelt så många växlar om man ska köra lite backar :)

Classified powershift.
Bumpar tråden då jag just hämtat en uppsättning.
Funderat länge och varit sugen då det är en grej som jag tycker passar mig.

Tänkte först försöka få tag på ett hubkit och bygga om ett par hjul jag redan har, men så hade Cykelhuset i Upplands Väsby kanonpris på hela kittet nu, inklusive hjul.
Återkommer med rapport när våren hunnit lite längre...

Dom verkar ha fler i lager, så passa på.

Någon annan som testat lite längre tid/sträcka?

Classified powershift.
Nu har jag i alla fall fått på grejerna.
Testat några mil, även om jag inte kört några riktigt långa backar ännu.

Funktionen är precis så otroligt grym som hypen anger! :)
Blixtsnabbt oavsett situation. Behöver tänka om vad gäller att växla ner på "lilla", eftersom
det går utmärkt att göra mitt i backen med fullt tryck.
Lite sjuk känsla när man är van vid en rasslande framväxel som tar lite tid..

Vad gäller eventuella effektförluster så har jag inte kört tillräckligt för att kunna avgöra
om det är något som påverkar och i så fall hur mycket.
Kommer inom närmaste tiden få smaka på långa backar, så då får jag känna på mer.
Återkommer med mer när jag kört mer på "lilla"...

Om du tänkt skaffa ett system, tänk på att få med rätt längd på axeln och rätt gängspets, så
det passar.
Jag fick vänta lite på att få rätt gängspets som passade min cykel.

Lite konstigt känsla att dyka upp på klubbträning med bara stora klingan och ändå mata backar utan problem...

Classified powershift.
Kan växelläget för cp visas i cykeldatorn? På di2 kan bakväxeln motväxla när främre växeln växlar upp och ner. Fungerar det på liknande sätt med cp?

Classified powershift.
Kan växelläget för cp visas i cykeldatorn? På di2 kan bakväxeln motväxla när främre växeln växlar upp och ner. Fungerar det på liknande sätt med cp?
Japp. Du kan få upp i cykeldatorn vilken växel du har i...
Tvekar dock starkt på att du kan integrerar så pass att den motväxlar mot di2...

Classified powershift.
Lite tankar efter mer testande.
Jag gillar det!
Enkelt att bara ha singelklinga.
Växlar toksnabbt och när som helst.
Behöver kalibrera om min vana då framförhållning inte alls behövs. Kör på och växla exakt då du vill, både upp och ner.
Jag kör med kmc kedja och sram etap och det lirar oerhört bra med kassetten.

I de backar jag kört senaste tiden har jag inte upplevt någon märkbar effektförlust, men det är rent subjektivt och baserat på högst oventenskapliga tidsjämförelser.
Vind och väder påverkar mer känns det som.

Är det så bra som Classified själva påstår..
Jag tycker njae.. alltså visst, men:
Lite i tyngsta laget. Fortfarande en rejäl slant att hosta upp. Inte helt lätt att hitta delar om det behövs.

Med det sagt så är jag trots allt nöjd.
För mig som kör mest platt och någon brantare backe då och då är det perfekt.

Är du som jag lite intresserad av annorlunda prylar så kan jag absolut rekommendera det.

Har du en 3t Strada uno, dvs utan framväxelfäste, är det här svaret på dina böner!
(Jag tänkte köpa en sån tidigare, men det var för lågt leveranstid...)

Tillbaka
Topp