Colting börjar med MTB...

Jag hade också en massa bra tankar och ideer om hur det borde funka med barn.. tills jag fick egna. Nu handlar stora delar av vardagen mer om att få det att gå runt rent praktiskt.

Sen är jag lite nyfiken på vad nästa steg i det statliga är. VarannangångsVAB? Svenskt lämna/hämta-schema på bestämda tider? Straffskatt på fler än ett barn?

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade också en massa bra tankar och ideer om
> hur det borde funka med barn.. tills jag fick
> egna. Nu handlar stora delar av vardagen mer om
> att få det att gå runt rent praktiskt.
>

Och jag tror inte det är en slump att nästan alla föräldrar man pratar med säger precis så.

Nu vill jag bara passa på att göra ngt så ovanligt som att ge lite cred till det här "jävla landet vi bor i". Fatta vilken sjuk förmån det är med den generösa föräldraförsäkringen vi har här. Det är så att man blir tårögd när man tänker på det. (Skrivet helt utan ironi faktiskt.)

mytomspunnen skrev:
> För att dra en parallell:
>
> Jag arbetar som lärare.
> När tror du mina elever får mest bestående
> kunskaper?
>
> 1. När jag tvingar mina elever att göra vissa
> uppgifter.
>
> 2. När jag jobbar hårt på att få mina elever
> att förstå vikten av att lära sig det jag
> undervisar om och när jag genom handling visar
> att jag tycker att det är viktiga grejor vi
> diskuterar.

Jag tycker inte det där är två saker som står i motsats till varandra, men skolan är ju en bra jämförelse. Eleverna får ju inte välja själva vilka ämnen de ska lära sig, vilka tider de ska vara där, hur många år se ska gå i den, etc. Vore det inte bättre om man bara fick välja själv om man ville gå i skolan eller inte? Jag tycker det vore mkt smidigare om min bror hade fått läsa mina ämnen också. Plus bättre för familjen som helhet iom att jag redan kunde läsa när jag började.

Ang fördelningen i din fråga innan så tycker jag att de ska öronmärkas, ja.

mattel skrev:
> Jag hade också en massa bra tankar och ideer om
> hur det borde funka med barn.. tills jag fick
> egna. Nu handlar stora delar av vardagen mer om
> att få det att gå runt rent praktiskt.
>
> Sen är jag lite nyfiken på vad nästa steg i det
> statliga är. VarannangångsVAB? Svenskt
> lämna/hämta-schema på bestämda tider?
> Straffskatt på fler än ett barn?

En jämn fördelning av VAB är såklart också önskvärt, eftersom det även där finns en klar snedfördelning som inte gynnar kvinnor på arbetsmarknaden.

Givetvis handlar mycket om att "få det att gå runt", men det gör det ju oavsett, sånt är livet etc. Jag säger igen, jag hävdar inte att det är något som (för de allra flesta) kommer upplevas som smidigare, mer fördelaktigt eller enklare på individnivå i första skedet. Men det är heller inte vitsen. Som jag också sagt tidigare är det stora viktigare än det lilla.

mytomspunnen skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade också en massa bra tankar och ideer
> om
> > hur det borde funka med barn.. tills jag fick
> > egna. Nu handlar stora delar av vardagen mer om
> > att få det att gå runt rent praktiskt.
> >
>
> Och jag tror inte det är en slump att nästan
> alla föräldrar man pratar med säger precis så.
>
>
> Nu vill jag bara passa på att göra ngt så
> ovanligt som att ge lite cred till det här
> "jävla landet vi bor i". Fatta vilken sjuk
> förmån det är med den generösa
> föräldraförsäkringen vi har här. Det är så
> att man blir tårögd när man tänker på det.
> (Skrivet helt utan ironi faktiskt.)

+1

Lisa S skrev:
>
> Jag tycker inte det där är två saker som står
> i motsats till varandra, men skolan är ju en bra
> jämförelse.

Kanske inte. Men kanske är det så att det bästa bestående resultatet är helt utan tvång...
På liknande sätt tror att jag att det bästa för en bestående jämställdhet är att försöka få folk att komma till insikt, inte att tvångsbestäma hur länge de skall vara hemma med sina barn.

> Eleverna får ju inte välja själva
> vilka ämnen de ska lära sig, vilka tider de ska
> vara där, hur många år se ska gå i den, etc.
> Vore det inte bättre om man bara fick välja
> själv om man ville gå i skolan eller inte?

Nu är det ju faktiskt så att gymnasiet är frivilligt i sverige. Och ändå väljer nästan alla att läsa gymnasiet (Vad kan det bero på?). Och ja, man har faktiskt rätt stor valfrihet, både vad det gäller skola, vilket program och vilka kurser man vill läsa. Dessutom är det så att det är olagligt för lärare att sätta betyg baserat på närvaro. Det är enkom vad eleverna presterat i kurserna relaterat till kunskapskraven som får vara betygsgrundande. Därför så får ju eleverna (åtminstone de som är myndiga) faktisk göra precis det som du insinuerar att de inte får göra...

> Jag tycker det vore mkt smidigare om min bror hade
> fått läsa mina ämnen också. Plus bättre för
> familjen som helhet iom att jag redan kunde läsa
> när jag började.
>

Här tappar du mig faktiskt. Jag har svårt att se parallellen till ursprungsdiskussionen. Eller menar du att man skall lagstifta om hur bra föräldrar man skall vara? Jag förstår faktiskt inte.

>
> Ang fördelningen i din fråga innan så tycker
> jag att de ska öronmärkas, ja.

Och då TROR jag att det skulle bli så att den största skillnaden mot nu är att mammor skulle vara hemma kortare tid med sina barn, INTE att pappor skulle vara hemma längre. Detta baserat på min erfarenhet av hur omgivningen diskuterat min och min frus val att dela (nästan) lika. Detta vore i sånt fall ett sätt att kasta bort något (långa föräldraledigheter) som är väldigt bra med sverige. Men jag kan ha fel.

Senast ändrad:
Kan inte alla bara ge fan i försöka styra min och min frus fördelning av föräldraledighet och vab? Vi är stora nu och försöker få livspusslet att fungera så optimalt det går utifrån våra förutsättningar. Varför ska det komma ytterligare faktorer utifrån som försvårar det arbetet? Jävla tomtefasoner, jag blir förbannad på riktigt.

matteboy skrev:
> Kan inte alla bara ge fan i försöka styra min
> och min frus fördelning av föräldraledighet och
> vab? Vi är stora nu och försöker få
> livspusslet att fungera så optimalt det går
> utifrån våra förutsättningar. Varför ska det
> komma ytterligare faktorer utifrån som
> försvårar det arbetet? Jävla tomtefasoner, jag
> blir förbannad på riktigt.

+1!

Och nu börjar På spåret på tv!!

Uppfinnaren: jag har konstruerat en maskin som rakar alla hakor, stoppa in hakan här bara.

Den orakade skeptikern: men, alla har ju inte samma form på sina hakor!

Feministen: nej, men dom får det.

Hoppas Colting lyckas med sitt MTB-äventyr !

Kollade just på en program från Kina, 2 bröder och en fru är ok i en del områden, en snubbe jobbar med jordbruk, en annan kan ta externa jobb som tex fåraherde, och tjejen jobbar ofta med hemmet, kanske vore något ? Verkar funka bra, och en sån familj får bra ekonomi och drar in mkt pengar.

Eller som Mormonerna, men där har jag inte riktigt koll på arbetsfördelningen ?

/ BergaTrollet

Inte för att någon verkar bry sig, men jag vill ändå tipsa om att det finns massor att grymt snygga bilder från Cape Epic. Tex: http://www.flipper.co.za/gallery/CapeEpic2013/index.html

En bildgoogling ger ytterligare ögongodis. Tex:

CapeEpicOPENER-2.jpg

Loppet går i Western Cape som är ett väl utvecklat jordbrukslandskap, läs vingårdar. Där finns ungefär lika mycket savann och vilda djur som det finns i Skåne. Dock ett "Skåne" som genomkorsas av en fjällkedja, håller +30 grader och där jorden är spektakulärt afrikanskt röd.

I somras var jag riktigt sugen på att köra detta själv, tills jag insåg att anmälningsavgiften var 15k p/person + resa + uppehälle etc... Det är väl dyrt för vad som i grunden är ett långlopp. Även om det går i Afrika.

Jenny W skrev:
> Ditt inlägg har inte störande många referenser
> heller. ;)

Så, nu hade jag en timme över. :)

---

Så här har jag skrivit om rösträtt förut, och jag vidhåller att det knappast handlade om någon kvinnokamp för att tillskansa sig något män redan hade.
Män i allmänhet hade nämligen inte någon sådan rösträtt.

Och mäns rösträtt var, till skillnad från kvinnors, även efter 1919 villkorad med den livsfarliga samhällstjänst vi kallar militärtjänstgöring och inte en given rättighet. Det varade till 1924. Vill man vara vrång kan man därför påstå att kvinnor fick allmän rösträtt före män.

> Blogginlägget som jag länkade till är
> synnerligen späckat med hårda fakta. Du läste
> kanske inte?

Jag såg bara en raljant och helt ovidkommande parallell med bankrån. Som sagt, det finns en del - dock få - studier på hur det går för män som utsätts för våldtäkter och våld i nära relationer, och genomgående för dessa är att männen blir betydligt sämre hanterade än kvinnor. Av både omgivningen och rättsapparaten. Det finns ett litet sammandrag om partnervåld här, men jag skulle kunna dra fram en del annat material om du vill. Samma sak gäller våldtäkter.

Petra Östergren har väl också haft en del obekvämt att säga om sexuellt våld, vill jag minnas?

Att utredningar läggs ner i brist på bevis trots att sådana finns, eller fallet egentligen är glasklart, är tyvärr inget som är unikt för brott med kvinnliga målsägande. Det är ett allmänt problem. Vanligare för vissa brottstyper än andra möjligen, men ska man jämföra äpplen med äpplen har jag aldrig hört talas om att det skulle finnas en en kantring till kvinnors nackdel. Därför bad jag om en källa.

Däremot är ju motsatsen vida vedertagen; att - allt annat lika - brott mot kvinnor värderas högre. En hafsig tidningsreferens finns här. Just denna avhandling hittar jag inte som PDF, men den går beställa.
Även i straffutmätningen finns det mängder av studier som visar att män konsekvent får mycket hårdare påföljder än kvinnor, för annars jämförbara brott.

> Att lönediskriminering skulle vara en myt?!
> Alltså, jag skulle kunna gräva fram hur mycket
> statistik som helst men, orka... Varför skulle
> jag lägga energi på det? Du har ju ändå
> beställt dig.

Jag har nog sett det mesta redan. :)
Problemet är att den inte är sann; den är inte korrigerad för människors arbetstid och utbildningsnivå. När man gör det försvinnor nämligen skillnaderna. Jag kan för mitt liv inte hittade den där kvinnans avhandling, för jag kommer inte ihåg vad hon heter!

Jag kan däremot slänga fram Svenska Medlingsinstitutets rapport om löneskillnaderna på arbetsmarknaden. Efter att de gjort en grov samkörning av yrkeskategori och utbildningsnivå ligger den oförklarade löneskillnaden på 6%.
Det är ju långt, långt ifrån de 26% du fått höra.

Är inte då 6% allvarligt nog? För det första refererar jag till rapporten, 1.2.3 Oförklarad inte det samma som osaklig, och för den andra till denna avhandling som jag inte hittar. Du får tro mig eller inte. Oavsett du gör det så finns det ingenting som säger att någon av siffrorna som skulle bero på ren lönediskriminering.
Det är en spekulativ förklaring bland en rad andra.

Dessutom faller idén om omfattande lönediskriminering på sin egen orimlighet. Om ett tjänsteföretag verkligen kunde sänka sina lönekostnader med 26%-enheter genom att bara anställa kvinnor, tror du inte att arbetsmarknaden skulle bli rätt kärv för män?

> Kvinnor lever längre än män. Det gör de i alla
> länder - med eller utan sjukvård. Rent
> statistiskt. Så är det. Män har mer
> muskelmassa och högre syreupptagningsförmåga.
> Rent statistiskt. Det betyder inte att jag, som
> kvinna, har någon bristande förståelse.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga, men det är så att män konsumerar mindre vård, lever kortare liv, uppger lägre livskvalité, dubbelt så ofta begår självmord, och väldigt mycket oftare skadar sig i sin yrkesutövning. Eftersom jag inte förstod riktigt om du invände eller ej vet jag inte om jag behöver gräva fram underlag, men jag gör det om du vill. :)

Jag vill definitivt inte anklaga dig för någon bristande förståelse i allmänhet, och ännu mindre på grund av kön. Därmed tror jag att du tidigare i tråden ställde dig frågande till hur man kan få för sig att kalla sig icke-feminist. Vad jag ville säga var att begreppet feminist ofta definieras som någon som tror sig se kvinnors underordning inom alla livets områden, och bekämpar denna ordning.
Den synen är dock ingen objektiv verklighet i naturvetenskaplig mening, utan något som är en fråga om perspektiv, tolkning och värdering.

Jämställdhetsivrare kan man vara ändå, utan att vilja köpa hela det paket av idéer som ryms i begreppet feminism.

Senast ändrad:
mytomspunnen skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > mytomspunnen skrev:
> >
>
> > >
> > > Min fru tjänar för övrigt mer än vad jag
> > > gör.
> > >
> >
> >
> > Jaha, intäktsmaximering. Så typiskt
> medelklass.
> > ;-)
>
>
> Faktiskt tjänade jag betydligt mycket mer än vad
> hon gjorde när vi fick vårt första barn. :-)

JÄVLA TOFFEL!

Just nu är det jag som tar all "markservice" med våra barn då jag kan flexa med arbetstiden Sjukdomar, sjukvård, tandvård, olyckor, skola, idrott, övriga aktiviteter. För ca två år sedan blev vår dotter neddragen från ett upphöjt dansgolv av en dåre på en klubb i Berlin och skadade knät och hamnade på akuten på Charité sjukhuset. Klockan var runt 5.30 på morgonen, hon var ledsen och förtvivlad, läkaren dryg, jag pratade själv med honom, och hon ville bli hämtad. Jag frågade om hon insåg vad detta innebär och bad henne fundera en halvtimme medan en sköterska skulle fixa något. Hon ringde tillbaka efter ca 40 minuter och sa "jag vill att du kommer pappa", "ok sa jag". En timme senare satt jag och sonen i bilen, mamma kunde inte få ledigt med så kort varsel så han fick åka med, på väg till Berlin. Strax efter midnatt hittade vi fram till adressen där hennes kompisar bodde, in i bilen och sen hittade vi ett hotell. Dagen efter pratade vi med polisen på telefon och gick därefter till en station för att slutföra den formella anmälan om misshandel de påbörjat på akuten. Sen styrde vi kosan norrut mot Sverige och var hemma sent på natten igen. Sedan anmälde jag läkaren via telefon till patientombudsmannen på Charité för att vara en okänslig dryg clown till läkare som om han inte kan uppföra sig på ett korrekt sätt valt fel yrke. Det slutade med att han fick någon sorts muntlig avhyvling av klinikchefen, jag hade föreslagit ett löneavdrag så att det skulle svida lite, vilket ombudsmannen höll med om, men tyvärr kunde hon inte fixa till det :-)

Senast ändrad:
Det är rätt intressant ibland att inte läsa en tråd i flera sidor och sedan upptäcka vart den är på väg. Från att bränna Colting har man vipps kommit till en jämn VAB-fördelning.

Undrar vad som hände imellan? :-)

mytomspunnen skrev:
> mattel skrev:
> -----
> > Jag hade också en massa bra tankar och ideer
> om
> > hur det borde funka med barn.. tills jag fick
> > egna. Nu handlar stora delar av vardagen mer om
> > att få det att gå runt rent praktiskt.
> >
>
> Och jag tror inte det är en slump att nästan
> alla föräldrar man pratar med säger precis så.
>
>
> Nu vill jag bara passa på att göra ngt så
> ovanligt som att ge lite cred till det här
> "jävla landet vi bor i". Fatta vilken sjuk
> förmån det är med den generösa
> föräldraförsäkringen vi har här. Det är så
> att man blir tårögd när man tänker på det.
> (Skrivet helt utan ironi faktiskt.)

Påminner mig om när jag bodde i USA och berättade att det finns något om heter barnbidrag i Sverige.
Mina vänner over there trodde knappt att det var sant.
- You get paid to fuck ????

Förresten, vem är Colting?

HELL
vilken djupsinnig tråd.
Och schture är ju asseriös i alla inlägg.
Vad har hänt?
Och vem ÄR denne/denna colting?
Tur tråden är ot-märkt.
:-P

Fliken skrev:
> Det heter väl inte "markservice" för hemarbete
> om man är en cyklist. Jag påstår att det kallas
> för "att ta en förning hemma".

:-)

Oskar skrev:
> Colting börjar med MTB vilket verkar sluta med
> att socialförsäkringssystemet förändras i
> grunden. Frågan är ju förstås om det är
> vettigt att enskilda bloggare har ett så stort
> inflytande över samhällsutvecklingen.

Colting börjar med MTB, 500 inlägg :)

Blank skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Colting börjar med MTB vilket verkar sluta med
> > att socialförsäkringssystemet förändras i
> > grunden. Frågan är ju förstås om det är
> > vettigt att enskilda bloggare har ett så stort
> > inflytande över samhällsutvecklingen.
>
>
> Colting börjar med MTB, 500 inlägg :)

Och kanske 50 handlar om Colting ;)

Inte seriös direkt, säger bara som det är hos oss. Efter ca 10-11 år blev rollerna ombytta. En annan sorts 50-50 kan man säga ;-)

staine skrev:
> HELL
> vilken djupsinnig tråd.
> Och schture är ju asseriös i alla inlägg.
> Vad har hänt?
> Och vem ÄR denne/denna colting?
> Tur tråden är ot-märkt.
> :-P

schture skrev:
> Inte seriös direkt, säger bara som det är hos
> oss. Efter ca 10-11 år blev rollerna ombytta. En
> annan sorts 50-50 kan man säga ;-)
>
> staine skrev:
> -----
> > HELL
> > vilken djupsinnig tråd.
> > Och schture är ju asseriös i alla inlägg.
> > Vad har hänt?
> > Och vem ÄR denne/denna colting?
> > Tur tråden är ot-märkt.
> > :-P

Aha. Då är du också en slags hen. Grattis! ;)

Tackar! Det är en ära att få vara en hen! ;-)

staine skrev:
> Aha. Då är du också en slags hen. Grattis! ;)

Har du duschat med Colting?

MTBiker skrev:
> Borta från happy några dagar. Orkar jag läsa
> ikapp denna tråd?

bigmollo skrev:
> Den här tråden kan väl inte ligga på sidan
> två? Har ni redan gett upp könskampen?

Nej då, inte jag! Jag sitter bara och väntar på 'hur mycket statistik som helst.'
Tills dess får jag väl... typ, cykla. Eller något.

bigmollo skrev:

Ja jag har gett upp. När inte hårda siffror biter så vetifan... Jag vet ju vad jag tycker och ger faktiskt blanka fan i vad andra tycker om det. Det känns inte så viktigt att bråka när jag vet att jag har rätt ;)
Jag stack ut och cyklade istället.

Fred på jorden

Siffror biter alltid.
Jag har en hel massa siffror här i datorn, tydligen. Det är bara att trycka på en knapp i raden ovanför bokstäverna, så dyker de upp om och om igen. Hur hårda de är vet jag inte, men knapparna är ju hårda så då är nog siffrorna det också. Jag brukar hålla för ögonen, lägga handflatan på tangentbordet och sätta ett '%' efter.

Trevlig cykeltur!

Men gud vilken egoist!

Jenny W skrev:
> Jag vet ju vad jag tycker och
> ger faktiskt blanka fan i vad andra tycker om det.
> Det känns inte så viktigt att bråka när jag
> vet att jag har rätt

Hehe
sorry

schture skrev:
> Men gud vilken egoist!
>
> Jenny W skrev:
> -----
> > Jag vet ju vad jag tycker och
> > ger faktiskt blanka fan i vad andra tycker om
> det.
> > Det känns inte så viktigt att bråka när jag
> > vet att jag har rätt

bigmollo skrev:

Nästan aldrig, kanske kan du bidra Johan?

Lisa S skrev:
> Nästan aldrig, kanske kan du bidra Johan?

Det kan jag väl. Om man ser på problemet med att kvinnor ibland blir lönediskriminerade och kan bli negativt särbehandlade i arbetsmarknaden så beror det ofta på att de är hemma längre än männen när de får barn. En arbetsgivare lär knappast anställa en gravid kvinna medan en man antagligen inte ens skulle få frågan om han har en gravid fru/sambo, och på så sätt ha större chans att få jobbet. Då kan det förstås finnas en poäng i att lagstadga att män och kvinnor är hemma lika länge.

En intressant sak angående föräldraledighet är ju att kvinnors löneutveckling hämmas av att ta föräldraledigt, medans mannens istället förbättras. En förklaringsmodell är tydligen att man då anser att mannen visar hur han kan ta ansvar.

Tillbaka
Topp