Conti GP5000 TL

Conti GP5000 TL
Härlig chipstråd!

Det är så sällan man får punka på landsväg. En gång per år är mitt snitt så jag orkar verkligen inte krångla med TL. Vi har ju dessutom svinbra vägar jämfört med många andra länder där det förmodligen är mer befogat med TL. Marknadsföringen är rätt global. Förstår verkligen att man i t.ex. England är sålda på TL med så kassa vägar.

Så stor skillnad är det inte i komfort och rullmotstånd med chyssta latexslangar.

Kan absolut köpa att TL är bra för MTB och Gravel. För tävlingar i cx eller landsväg kör jag hellre tub om jag får välja fritt. Det är min åsikt :)

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
castrello sa:
...sen kan man njuta av ny teknologi (skivbromsar, tubeless) och låta surgubbarna sura i fred med sina stålracers.

Jag köpte en stålräser med hydrauliska skivbromsar, genomgående axlar och tubeless ready.
Dock var inte gp4ks2 28mm gjorda för slanglöst så jag väntar med det till nästa byte.

Conti GP5000 TL
Henrik_E sa:
Pfaff sa:
castrello sa:
...sen kan man njuta av ny teknologi (skivbromsar, tubeless) och låta surgubbarna sura i fred med sina stålracers.

Tack. Och ventilhattar har jag också. ?
Pumpen i framhjulet om jag ser dig ute på vägarna.

Alltid kan de reta nån stilpolis. Och stilpoliser finns till för att retas.

Edit, jonjag har även sån’a härra sadelväskor med fäste och blixtlås på ett par cyklar ???

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
Jag har 28 mm GP4000 på pendlarcykeln. Kanonbra däck som rullar lätt och mjukt. Har funderat på likadana till frugans CX, hon har snart kört slut sina 23 mm GP4000 och brukar gnälla på att dom är stötiga. GP5000 i 32 mm verkar ju vara ännu bättre.

Finns det något alternativ, alltså breda racerdäck som är någorlunda slitstarka och punkasäkra, eller är det GP som är kungen?

Conti GP5000 TL
thomaslundstrom sa:
Vill du köra vidare just på Continental? Contis 4Season är mer punkasäkra, men mer trögrullade. Och deras Gatorskin än mer så, om jag inte har fel från minnet.

Jag är ingen Continental fantast, bara att jag tycker 28 mm GP4000 är väldigt bra. Tillräckligt punkasäkra för pendling men snabba nog för räsercykling. Men jag skulle gärna ha ännu bredare för bättre komfort. Inga tröga touringdäck alltså.

Conti GP5000 TL
Jag kör med GP 4 Season 32mm på min CX som gått som pendelhoj/träningshoj och dom rullar väldigt bra. Har GP4000S2 och Michelin Power Comp med latexslangar som referens.

Conti GP5000 TL
calleking sa:
Jag kör med GP 4 Season 32mm på min CX som gått som pendelhoj/träningshoj och dom rullar väldigt bra. Har GP4000S2 och Michelin Power Comp med latexslangar som referens.

Mina GP 4000S2 28mm mätte 32mm på min cross...har du lust mäta hur breda dina GP 4 Season 32mm är i verkligheten?

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
emmer sa:
emilh sa:
jag bevittnat har varit slangar som exploderat pga överhettning.
Ta du och tillämpa allmänna gaslagen och räkna ut temperaturen och inse att det var något annat du bevittnade...

Nä... det var nog en överhettad kolfiberfälg med kanttrådsdäck på som smällde efter att cyklisten bromsat sig ner från (välj valfritt pass i alperna) till havsnivå.

Hur ofta kommer det inträffa i vårt platta land?

Conti GP5000 TL
Stuvarn sa:
calleking sa:

Mina GP 4000S2 28mm mätte 32mm på min cross...har du lust mäta hur breda dina GP 4 Season 32mm är i verkligheten?

Absolut. Innermått på fälg avgör till viss del hur mycket bredare däcket blir. GP 4 Season växer inte riktigt lika illa som GP4000S2 vad jag minns. Min fälgar är rätt smala men kan mäta dom imorgon så får du ett hum. Återkommer!

Conti GP5000 TL
Mina 32mm Conti GP4Season mäter (nästan) 35mm på mina OEM hjul med Kinlin XR-31T-fälgar
GP4Season_32_31T.jpg

KinlinXR31T.jpg

/Håkan

Conti GP5000 TL
Tack för svar HåkanC då blir väl däcket ännu lite bredare på min Crux då fälgarna Axis 4.0 Disc mäter 21mm/26.5mm (inner/yttermått)

Conti GP5000 TL
HåkanC sa:
Singular sa:
Vilken tillverkare har det goda omdömet att använda Kinlins fina fälgar?
Kinlin är en av de stora OEM-tillverkarna så det är väldigt många som använder deras fälgar,
men just det här hjulet kommer från Rose.

/Håkan

Jodå, det är jag väl insatt i - men just att se de kanonfina 22/31T som standardutrustning gör mig genuint glad. Superfälgar!

Conti GP5000 TL
Nu är ju detta en GP5000-tråd, men det har ju pratats lite om bredd p GP4000sII, så här kommer ett till inlägg pp det ämnet.

Det verkar väldokumenterat att GP4ksII 28 mm i verkligheten är betydligt bredare än så (mina är 32 mm på 19 mm fälg).
Hur är det med 25 mm - är de också bredare än angivet?

Conti GP5000 TL
aki sa:
Nu är ju detta en GP5000-tråd, men det har ju pratats lite om bredd p GP4000sII, så här kommer ett till inlägg pp det ämnet.

Det verkar väldokumenterat att GP4ksII 28 mm i verkligheten är betydligt bredare än så (mina är 32 mm på 19 mm fälg).
Hur är det med 25 mm - är de också bredare än angivet?
Beror på fälgbredd. På mina 15,5 mm fälgar mäter de (25 mm) 25,3 mm.

Conti GP5000 TL
Screenshot2018-12-02at22.29.02.png
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Intressanta argument .
Kom med i matchen .....

Jasså? Hmm... låt oss se vad är FÖR TL på lvg?

Tungt, livsfarligt, kräver specialfälgar, svårfixat i fält och rullar inte ens lättare....

Vill jag gör cykeln lite sämre så gör jag det hellre med något som ger mig en fördel iaf- typ sätter dit stänkskärmar för att slippa bli skitig, dubbelsidiga pedaler för enklare iklickning i mörker vid trötthet, däck med grövre sidoväggar för minskad punkarisk på vasst grus. TL utsätter mig enbart för nackdelar så låter som en sinnesrubbad idé...

Åsikter är ju personliga och man har rätt till vilka som helst, men när man skall sälja på andra sina bör man ju fara med sanning om man skall omvända andra.
Det finns otal med tester som visar på fördelar när det gäller rullmotstånd, inte alltid så lätt att utföra eftersom inte alla däck finns i alla varianter, men om man skall generalisera kan man säga, däck med lös slang rullar sämst, tubdäck bra men oftast rullar samma modell ännu bättre TL.
Screenshot2018-12-02at22.29.02.png

Livsfarliga explosioner skulle jag gärna höra mer om, har du någon länk eller annan källa? Har själv bara lyckats skjuta däck av fälgen med hjälp av pitchade slangar med det kan jag hålla med om att det händer.
När det gäller val av däck för underlaget så kör jag inte mina gravelking på torr asfalt, men jag tar inte heller mina conti 4k på grusrunda så att däck har olika egenskaper är väl inget vidare argument för eller emot TL?

Jag karar av att växla mellan TL och slang beroende på behov, men åker betydligt med komfortabelt med TL setup på vägen.

Conti GP5000 TL
Bara som koll, men: Du är införstådd med skillnaden mellan open tubular och tubular? samt varför det är rätt meningslöst att jämföra rullmotstånd vid samma tryck?

Conti GP5000 TL
Crocko sa:
Rullmotstånd med Vittoria Corsa Speed
Henrik_E sa:
Om man kör det argumentet bör man väl samtidigt tala om klart och tydligt att det bara gäller just det specifika däcket. Nästa TL-däck kommer på plats 10 i topplistan.
Man bör väl samtidigt även tala om klart och tydligt att rullmotståndstestet inte är gjort på ett underlag som man cyklar på.

/Håkan

Conti GP5000 TL
Henrik_E sa:
Crocko sa:
Om man kör det argumentet bör man väl samtidigt tala om klart och tydligt att det bara gäller just det specifika däcket. Nästa TL-däck kommer på plats 10 i topplistan.

Förvisso men med tanke på hur trångt det är i toppen så är skillnaden mellan 3 och 10:e plats 1W, men självklart har du rätt jag reagerade mer på påståendet att alla slangdäck rullar bättre än TL.

Conti GP5000 TL
emmer sa:
Bara som koll, men: Du är införstådd med skillnaden mellan open tubular och tubular? samt varför det är rätt meningslöst att jämföra rullmotstånd vid samma tryck?

Jag gissar hejvilt att det är precis vad namnen antyder, att i ena fallet så är slangen insydd i däcket så inte i andra fallet :)

Om man tänkt sig tillbringa en ansenlig tid på cykeln och är ute efter att uppnå en viss komfort kan ju däckstryck vara en faktor i valet av utrustning och då blir det ju kanske relevant att jämföra vid samma tryck, men om du hänvisar till Vittoria testet så körde de med högre tryck i Tubdäcket jämfört med TL däcket, 6,9 vs 8,3 har jag för mig.

Conti GP5000 TL
HåkanC sa:
Crocko sa:
Henrik_E sa:
Man bör väl samtidigt även tala om klart och tydligt att rullmotståndstestet inte är gjort på ett underlag som man cyklar på.

Finns säker folk som rullar runt på sträckmetall men tror inte heller att det hör till vanligheterna, men det var väl lika off the track som att välja bort TL däck på vägen för att de har känsligare sidewalls som kan orsaka punktering på grus.
Vi blir alltid saliga på vårt egen tro, men jag gillar inte när det predikas tveksamma sanningar för att påstå att någon annan har fel, om de inte kan backas upp med någon slags fakta.

/Håkan

Conti GP5000 TL
Det praktiskt mest felaktiga med den sidans ranking är ju att dom testar 25mm däck, mäter deras faktiska vidd, och sen inte tar med den faktiska vidden i rankingen. Givet att det är känt att ett bredare däck har lägre rullmotstånd vid ett visst tryck så kommer ju två likvärdiga däck märkta 25mm att rankas olika om det ena faktiskt är 25mm, medan det andra mäter 27mm. Dessutom testas alla däck för slang med en tung butylslang, som lägger på ca 1W per däck jämfört med latex (som bör vara givet val om man jagar lågt rullmotstånd).

Jag är inte helt säker på hur man bör resonera om rätt tryck givet bredd, man kan anta att bredd*tryck hålls konstant för att ge nån form av "konstnant spändhet" i däcket. Eller eventuellt tänka att luftvolym*tryck hålls konstant. Tydligt är däremot att om man gör den typen av justering så rankas däcken något annorlunda, med mindre premiering av breda däck endast på grund av deras bredd. Justerar man dessutom för latexslang så trycks de flesta slanglösa däck ner några platser i listan, även om de snabba fortfarande är snabba.

Conti GP5000 TL
Eftersom olika däck är olika stumma (vid såväl samma nominella bredd som faktiska bredd) så blir antalet variabler snabbt väldigt många om man ska räkna halva watt.
När dessutom bredden på styret eller hur man håller armarna gör mer än då så är det onödigt petimeteigt...

Däremot tyckte jag testen med nya kontra gamla kontra slitna (var det väl?) var intressant. Lite mer relevant för alla som tar räkningarna själv.

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
Kurets sa:
Det praktiskt mest felaktiga med den sidans ranking är ju att dom testar 25mm däck, mäter deras faktiska vidd, och sen inte tar med den faktiska vidden i rankingen. Givet att det är känt att ett bredare däck har lägre rullmotstånd vid ett visst tryck så kommer ju två likvärdiga däck märkta 25mm att rankas olika om det ena faktiskt är 25mm, medan det andra mäter 27mm.

Vore det inte intressantare om de mätte rullmotståndet vid lika deformation, dvs de justerar lufttrycket till så att däcken deformeras lika mycket vid en given belastning? Ett 23 däck med typ 120 psi ger liknande fjädring som ett 28 däck vid 85 psi. Enligt graferna är rullmotståndet då nästintill likvärdigt. Eller är mitt antagande fel?

Conti GP5000 TL
De "perfekta" testet är nog inte utfört ännu. Så många variabler som det inte tas hänsyn hos bikerollingresistance.
Som sagts ovan, däck med samma dimension (t.ex. 25 mm) som mäter olika (t.ex. 25 resp 27 mm) jämförs vid samma tryck, vilket gör att det bredare däcket har fördel. Trots det är GP5K "26 mm" bättre än GP4K "27 mm".
GP4K 23, 25 och 28 mm däck testas på samma 17 mm fälg, vilket är tämligen värdelöst då alla vet att samma 28 mm däck presterar helt olika på 17 och 20 mm fälg, rullar lättare när det sitter på bredare (rätt) fälg med samma tryck i däcken, delvis för att däcket är större. Alltså, 28 mm däcket är i verkligheten, på rätt fälg, ännu bättre än sina smalare kusiner.
Varför överhuvud taget testa GP4K 28 mm vid 120 psi när inga fälgar är byggda för att klara det?
Nästan alltid samma 42,5 kg (bak)axelvikt (ca 60 kg cyklist?), det vore intressant att se test vid olika axelvikt då cyklister i verkligheten väger olika mycket. Hur hade det sett ut vid 60 kg (bak)axelvikt (ca 90 kg cyklist)?
Underlaget som det rullas på.
Osv.

test.png

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
HåkanC sa:
Lagom till julhandeln(?) har Continental sänkt priset på de nya Grand Prix 5000-däcken
https://www.rosebikes.se/continenta...roduct_shape=black/black&article_size=700x25C
Bike 24 verkar även kunna leverera 32mm (för slang) https://www.bike24.de/p1305167.html?q=continental 5000
och TL i 25mm https://www.bike24.de/p1305176.html?q=continental 5000

Men trots prissänkningen är de onödigt dyra....

/Håkan
Cykelkraft har rea på femton procent. Tyvärr fattas 28 mm, priset på rean är 424 kronor, beställer man två däck blir det fraktfritt. Om man ska däcken till våren så borde de hinna komma.
https://www.cykelkraft.se/dack-continental-grand-prix-5000-32-622-vikbar

Conti GP5000 TL
ejma sa:
Vore det inte intressantare om de mätte rullmotståndet vid lika deformation, dvs de justerar lufttrycket till så att däcken deformeras lika mycket vid en given belastning? Ett 23 däck med typ 120 psi ger liknande fjädring som ett 28 däck vid 85 psi. Enligt graferna är rullmotståndet då nästintill likvärdigt. Eller är mitt antagande fel?

Det kanske är rätt mått, låter man alla däcken "sjunka ihop" 10 eller 15% jämfört med obelastat vid samma vikt. Nu vet jag inte riktigt varifrån dina exempelsiffror kommer, men dom är rätt lika att man vill ha samma tvärsnitt*tryck vilket på ett ungefär ger samma mängd luft i däcken. Stämmer det att det ger samma fjädring så är det väl den punkten man vill testa vid, så att man ser huruvida det bredare däcket kan köras ännu mjukare utan att bestraffas m.a.p. rullmotstånd.

Gör man en sån beräkning (plus korrigering för latexslang) så får man vissa däck som "hoppar" i listan, ex GP Supersonic från 7:e till 4:e plats för att det inte längre straffas av att "bara" vara 25mm brett.

Tillbaka
Topp