Conti Gp5000

Conti Gp5000
Vad är frågan?
prova = använda
    eller
prova <> använda

eller är det inte snarare som Ernst Werner von S skrev
"Messen ist Wissen , aber messen ohne wissen ist kein wissen"

/Håkan

Conti Gp5000
Jo, jag har kört några mil på GP5000 nu. De är i vart fall inte punkteringskänsliga, jag orkade nämligen inte vänta in sopmaskinen utan körde över grus och skit. Tycker de är lite mindre "döda" än GP4000S2. De rullar lätt, det är min känsla.

Conti Gp5000
Då har jag beställt GP 5000 28 mm. De ska sitta på kolfiberfägar som har 15,5 mm innerbredd och 19 mm ytterbredd, profildjupet är 38 mm. Idag har jag 23 mm fram och 25 mm bak. Med 28 mm däck så kommer det nog bli lite "glödlampsutseende" på däckets profil och aerodynamiken kommer försämras. Men jag tror att den förbättrade dämpningen av vägens ojämnheter kommer vara värt det.

Förhoppningen är även att jag ska tycka att åka någon mil på skaplig grusväg ska kännas någorlunda bra, vad tror panelen om det?

Conti Gp5000
rln sa:
Då har jag beställt GP 5000 28 mm. De ska sitta på kolfiberfägar som har 15,5 mm innerbredd och 19 mm ytterbredd, profildjupet är 38 mm. Idag har jag 23 mm fram och 25 mm bak. Med 28 mm däck så kommer det nog bli lite "glödlampsutseende" på däckets profil och aerodynamiken kommer försämras. Men jag tror att den förbättrade dämpningen av vägens ojämnheter kommer vara värt det.

Förhoppningen är även att jag ska tycka att åka någon mil på skaplig grusväg ska kännas någorlunda bra, vad tror panelen om det?

Det kommer nog att gå bra om de får plats. En möjlig fördel med visst glödlamsstuk är att de känsliga däckssidorna blir kanske aningen mindre exponerat från vassa stenar när du kör grus.

Conti Gp5000
Nu är däcken monterade. Första "punkan" efter 30 minuter i mekstället med drygt 6 bar, i med ny latexslang och slangen gick när trycket var runt 6 bar. Båda slangarna gick i skarven några centimeter från ventilen. Slangen är för max 23 mm däck. I med ny slang igen och nu provtryckt till 5 bar, tänkte köra med 3,9 bar fram och 4,8 bar bak.

28 mm däcken blev 26 mm breda på 15,5 mm innerbredd. Som minst blev frigången 3 mm i bakvaggan, något mer vid bromsarna som är Campagnolo Record tiodelad serie.

Gränsfall att 32 mm skulle gå att få in när cykeln sitter i mekstället men skulle nog inte gå att cykla på.

Blir nog provcykling idag, lite sugen på grusväg.

Skulle vara bra med skärmar som kan monteras utan fästen på cykeln, någon som har förslag?

Conti Gp5000
rln sa:
Nu är däcken monterade. Första "punkan" efter 30 minuter i mekstället med drygt 6 bar, i med ny latexslang och slangen gick när trycket var runt 6 bar. Båda slangarna gick i skarven några centimeter från ventilen. Slangen är för max 23 mm däck. I med ny slang igen och nu provtryckt till 5 bar, tänkte köra med 3,9 bar fram och 4,8 bar bak.

28 mm däcken blev 26 mm breda på 15,5 mm innerbredd. Som minst blev frigången 3 mm i bakvaggan, något mer vid bromsarna som är Campagnolo Record tiodelad serie.

Gränsfall att 32 mm skulle gå att få in när cykeln sitter i mekstället men skulle nog inte gå att cykla på.

Skulle vara bra med skärmar som kan monteras utan fästen på cykeln, någon som har förslag?

raceblade går att montera på många cyklar utan fästen.

Conti Gp5000
Raceblade ser bra ut, får nog bli sådana i nästa beställning.

Edit: De fanns visst på XXL för 300 kronor så blir att cykla dit någon dag och handla.

Senast ändrad:
Conti Gp5000
rln sa:

Edit: De fanns visst på XXL för 300 kronor så blir att cykla dit någon dag och handla.

Dom är helt okej i mitt tycke. Lite pill med att justera in dom första gången men sen är det enkelt och smidigt att få av och på dom. Kan tipsa om att dra en droppe wd40 eller nåt på skruvarna sen, dom kärvar lätt annars. Sitter ju lite utsatt.

Conti Gp5000
Salabaladala sa:
rln sa:

Dom är helt okej i mitt tycke. Lite pill med att justera in dom första gången men sen är det enkelt och smidigt att få av och på dom. Kan tipsa om att dra en droppe wd40 eller nåt på skruvarna sen, dom kärvar lätt annars. Sitter ju lite utsatt.

Ja. Man surar ur lite innan man får dem att sitta rätt - men väl justerade är de enkla att ta bort och få dit igen med godtagbar passform. Inte lika bra som "riktiga" skärmar, men de fungerar. Jag har dem enbart som randoskärmar.

Bilagor

• 20170915_093059.jpg
    20170915_093059.jpg
    626.3 KB · Besök: 246
Conti Gp5000
rln sa:

Provade en 25 mm slang i ett 40 däck. Det gick inte heller nå’t vidare. :-)

Conti Gp5000
Premiärturen avklarad. Det känns som en ny cykel!

På asfalt går det lika lätt som förut men mycket mjukare. Körde en hel del varierande grusväg och grusstig. När det var rullgrus var jag för feg att trycka på men inga problem att ta sig fram som lugn transportsträcka. Lite fastare underlag så var det fullt ös.

Jag har fått en gravelhoj till kostnaden av två däck. Ja, ja skivbromsar skulle kännas ännu bättre men det funkar tillräckligt bra. När det blir kallare kommer spd-pedalerna åka på och eventuellt kommer jag cykelträna hela vintern om det blir milt.

Lufttrycken i däcken kändes bra, men det skadar inte att prova ändra lite och se hur det blir.

Conti Gp5000
rln sa:

På asfalt går det lika lätt som förut men mycket mjukare. Körde en hel del varierande grusväg och grusstig. När det var rullgrus var jag för feg att trycka på men inga problem att ta sig fram som lugn transportsträcka. Lite fastare underlag så var det fullt ös.

Jag har fått en gravelhoj till kostnaden av två däck. Ja, ja skivbromsar skulle kännas ännu bättre men det funkar tillräckligt bra. När det blir kallare kommer spd-pedalerna åka på och eventuellt kommer jag cykelträna hela vintern om det blir milt.

Lufttrycken i däcken kändes bra, men det skadar inte att prova ändra lite och se hur det blir.

Bra däck kan göra tråkiga cyklar roliga.
Dåliga däck kan göra den bästa cykel tråkig.

Kul att det blev bra med findäck!

Conti Gp5000
Bengt-re sa:
rln sa:

Bra däck kan göra tråkiga cyklar roliga.
Dåliga däck kan göra den bästa cykel tråkig.

Kul att det blev bra med findäck!
Ändå var det inga dåliga däck jag hade innan, halvslitet GP 4000 s2 25 mm bak och ett slitet GP 4000 s2 23 mm fram.

Jag trodde det skulle bli bättre men inte så stor skillnad som det blev.

Conti Gp5000
rln sa:
Ändå var det inga dåliga däck jag hade innan, halvslitet GP 4000 s2 25 mm bak och ett slitet GP 4000 s2 23 mm fram.

Jag trodde det skulle bli bättre men inte så stor skillnad som det blev.

Jag bytte från Conti Grand Prix 25mm för ett par veckor sen till GP5k 28 mm och har exakt samma upplevelse som du. Lika lättrullat men mycket mjukare och bekvämare och schyssta grusvägsdäck. Extremt nöjd!

Conti Gp5000
Det är väl så kanske idag med TL fälgar och TL däck. Kan nog avskräcka en och annan nybörjare när det är svårare att montera däck än att byta styrlager.

Kanske hjulen? Mina var också på Hunt.
Fast de GP4000 som satt på samma hjul före var också en match.
Nå, styrlagren på senaste tillskottet var bara att lägga på plats. Helintegrerade så det var definitivt lättare än ett däckbyte på vad som helst. :-)

Conti Gp5000
Jag har krängt på GP5000 TL på två par hunthjul med bara fingrarna. Troligen de lättaste däcken att montera och poppa (vanlig golvpump räckte) som jag någonsin har gjort.

Conti Gp5000
Underligt. Min var skitenkla att montera. Centrerade du kanttråden i fälgen, dvs där fälgens diameter är minst? Om man inte gör det så verkar detta vara en vanlig orsak till svårmonterade däck.

Conti Gp5000
Toleranserna för fälgar har ju varit lite sisådär har jag läst mig till. Jag kan tänka mig att det vissa däck har samma problem. Bengt-re kanske har haft oturen att ha fått lite större fälgar och mindre däck inom toleransnivåerna. Fyrbåk kanske har fått mindre fälgar med större däck...

Conti Gp5000
Toleranserna för fälgar har ju varit lite sisådär har jag läst mig till. Jag kan tänka mig att det vissa däck har samma problem. Bengt-re kanske har haft oturen att ha fått lite större fälgar och mindre däck inom toleransnivåerna. Fyrbåk kanske har fått mindre fälgar med större däck...

Jag skall inte klaga. Det gick ju att montera även om det var hårt.

Conti Gp5000
Sköna däck för träning men jag kommer nog att kränga på
då det blir något särskilt motionsloppsarrangemang. Om inte för annat så är de jefligt snygga. :-)

Conti Gp5000
Sköna däck för träning men jag kommer nog att kränga på
då det blir något särskilt motionsloppsarrangemang. Om inte för annat så är de jefligt snygga. :-)

Ja det där ser ju riktigt trevligt ut!

Conti Gp5000
Möjligt, men det är ganska många som upplevt GP5000 TL som klart svårare att montera än tex Swalbe Pro One TLE.
Har själv monterat GP5000TL på Hunts C50 och fick verkligen anstränga mig för att få på däcken.
Vore intressant att höra om någon har lyckats fån in en slang i ett GP5000 TL.

Conti Gp5000
Varför ska du ha slang i dem? Vid katastrofal punka? Jo, det kan nog bli lite kämpigt. Jag har kört på TL i många år. Inte en punktering, eller jo, flera faktiskt men de tätas ju automagiskt.

Möjligt, men det är ganska många som upplevt GP5000 TL som klart svårare att montera än tex Swalbe Pro One TLE.
Har själv monterat GP5000TL på Hunts C50 och fick verkligen anstränga mig för att få på däcken.

Conti Gp5000

Jag tar nog med mig ett gp4ks2 som reservdäck på långrundor - tveksamt om man i diket lyckas sätt dit en slang om det är så pass tight.

Tillbaka
Topp