Cörrent components, svenska MTB delar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Kul med en svensk tillverkare. Har inget eget intresse i detta men kunde vara värt att lyfta fram här: https://correntcomponents.com/
väldigt tillfredsställande minimalistisk design på styrstammen, som klämmer åt styret med hjälp av topcapen. synd att den kostar arton tusen miljarder.

men designen har potential att göra styrstamsproduktion billigare och lättare.

cool design på styrstam/Styre, men lite begränsat att inte kunna välja backsweep själv, men så är förstås alla integrerade styren/styrstammar också. Jag hade nog varit lite för rädd för glapp/knak i infästningen mellan styre och stam, ställer rätt höga krav på toleranserna och att inget nöts efterhand iom att det är en fyrkantig infästning istället för rund.

Gammal tråd, men jag kan ge lite info efter att ha pratat /cyklat en del med ägaren under sommaren.
Inga problem med infästningen eller långtidshållbarhet på styret, allt går som en dröm. Det är faktiskt väldigt överdimensionerat och totalt bombsäker, och trots det lägre vikt än det mesta på marknaden.
Enligt uppgift ska det vara märkbart mer bekvämt än ett vibracore styre, men jag har inte testat själv.
Ramen är ett pågående projekt. Senast jag hörde vad som pågick i början av augusti så skulle produktionen av den första prototypen påbörjas, då den är nog en bit bort.

Bilagor

• 40E26540-A0FD-40C3-870B-CA89E8C3402E.png
    40E26540-A0FD-40C3-870B-CA89E8C3402E.png
    423.7 KB · Besök: 137
Med tanke på de misstag (läs rena lögner) störrebolag gör ser jag inga problem. Det blir ett problem först när det kolliderar med den bild man försöker förmedla. Nu var väl bilden småskaligt och lokalt, då är det väl bra om han knappt kan göra sig förstådd på risksvenska än mindre engelska.

Senast ändrad:
Kan vi gå vidare och diskutera cykeln istället?

Vad tycker ni?

Jag gillar proportionen av cykeln och att det har en sådan lågt tyngdpunkt. Personligen tycker jag att carbon är vanligtvis inte så fint men för denna ramen skulle jag göra en undantag :-). Tycker också att den är väldigt clean. Beror kanske på att den har länkagets pivot punkt kring bb och att den har rakar rör som en stål ramen.

Den är väldigt snygg och ja, det beror på de raka rören.

Man undrar ju om det finns en anledning att andra kolcyklar inte har rör som denna.

Ja kanske det är inte så illa.

Men en annan sak. Måste man inte vrida på ovaldrevet lite medsols? När verna är horisontellt eller nästan horisontellt ska ju diametern vara störst. Men nu gå ju kedjan uppåt istället för neråt, det betyder man inte använder största diametern i detta läget. Blir det inte helt fel? Nu när man har minst kraft, över vertikalt, så har man största diametern.

Men en annan sak. Måste man inte vrida på ovaldrevet lite medsols? När verna är horisontellt eller nästan horisontellt ska ju diametern vara störst. Men nu gå ju kedjan uppåt istället för neråt, det betyder man inte använder största diametern i detta läget. Blir det inte helt fel? Nu när man har minst kraft, över vertikalt, så har man största diametern.
Jag har för mig att det är så som det skall vara. Har hört det någonstans att man genererar mest kraft mellan horisontellt och vertikalt på nedtrampet. Kommer inte ihåg varifrån dock

Jag har för mig att det är så som det skall vara. Har hört det någonstans att man genererar mest kraft mellan horisontellt och vertikalt på nedtrampet. Kommer inte ihåg varifrån dock
Men det gäller ju bara när kedjan lämna drevet horisontellt eller nästan horisontellt och inte vertikalt som här på cykeln.

Skulle gissa på ett direktmount drev som inte går att vrida. Men det är tillverkat att kedjan ska gå bakåt och inte uppåt ...så jag tycker också det ser fel ut .. Kanske;)

Jag håller med

Nice. Bra hittat.

Så man behöver en special oval ring som man kan rotera. Precis som jag tänkte. Och bäst en som inte förändra kedjans längd så som absolute black.

Och bäst en som inte förändra kedjans längd så som absolute black.

Vad menar du med det? Alla ovala drev har nästan samma effekt. Och effekten är små, det kommer man inte att märka. Kanske blir slitaget av axel och bussning av cagen lite högre.

Men med high-pivot är det endå bättre att montera en chainguide på undersidan som drar upp kedjan så man får 180 grader kontakt, det minimerar också effekten av ovala drevet på nedre delen av kedjan.

Vad menar du med det? Alla ovala drev har nästan samma effekt. Och effekten är små, det kommer man inte att märka. Kanske blir slitaget av axel och bussning av cagen lite högre.

Men med high-pivot är det endå bättre att montera en chainguide på undersidan som drar upp kedjan så man får 180 grader kontakt, det minimerar också effekten av ovala drevet på nedre delen av kedjan.
En absolute black oval drev funkar med single speed. Den ändra inte kedjans längd. De är konstruerad på det sätt att längden av kedjan som är rund drevet är altid samma.

Works components oval drev funkar inte med single speed. Längden av kedjan rund drevet varierar när man pedalerna. Det betyder att växel föraren behöver kompensera för det.

Det är bra med mer ingrep helt klart men en chainguide på undersidan minimera inte effekten.

En absolute black oval drev funkar med single speed. Den ändra inte kedjans längd. De är konstruerad på det sätt att längden av kedjan som är rund drevet är altid samma.

Works components oval drev funkar inte med single speed. Längden av kedjan rund drevet varierar när man pedalerna. Det betyder att växel föraren behöver kompensera för det.

Det är bra med mer ingrep helt klart men en chainguide på undersidan minimera inte effekten.
Då måste det kommit en ny Absolut black klinga. På min så rör sig bakväxeln iallafall ?

Då måste det kommit en ny Absolut black klinga. På min så rör sig bakväxeln iallafall ?

En oval klinga som inte är oval?

Beror väl inte på formen på den ovala klingan ? Om kedjan ligger an på 1/2 klingan rör sig inte bakväxlen . På high pivot ligger den bara på 1/4 så då blir det mycket rörelse. Med en chainguide får du mer ingrepp och närmare 1/2 ingrepp igen ..?

Beror väl inte på formen på den ovala klingan ? Om kedjan ligger an på 1/2 klingan rör sig inte bakväxlen . På high pivot ligger den bara på 1/4 så då blir det mycket rörelse. Med en chainguide får du mer ingrepp och närmare 1/2 ingrepp igen ..?
Diametern varierar ju vilket gör att kedjan inte ligger an runt lika stor del genom varvet, eftersom resten av geometrin är mer fix?

Tillbaka
Topp