Cykel-CAD

greblleM

Ny medlem
Cykel-CAD
Någon mer än jag här som sysslar med CAD-ritning? Pillade just ihop en Crank Brothers snabbkoppling som blev himla lyckad. =)
Solid Works 2010, för den som undrar, och det här är mycket roligare än att rita vakuumkammare som jag gör dagtid. =)

CobaltQR.JPG

CobaltQR2.JPG

Cykel-CAD
Att jobba i ProE är som att dricka batterisyra tycker jag. En riktig plåga! :P

Snygga bilder, men jag tycker att vi håller oss till cykelrelaterat.. ;)

Cykel-CAD
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Att jobba i ProE är som att dricka batterisyra
> tycker jag. En riktig plåga! :P
>
> Snygga bilder, men jag tycker att vi håller oss
> till cykelrelaterat.. ;)

+1 angående proe. Jobbade i solidworks i 3,5 år innan jag hamnade på jobb med proe. Efter 2,5 år med proe tycker jag fortfarande riktigt illa om eländet. Känns som att man verkligen ansträngt sig för att få in så många musklick som möjligt för varje moment. Ska inte ens börja prata om mate-funktionerna eller om man vill få sammanställningarna rörliga...

*Edit - uppstädning efter telefonens "rättstavning".

Senast ändrad:
Cykel-CAD
Hehe ja det är ett världsrekord i att ta en simpel funktion och göra den 10ggr krångligare.

Jag förutsatte att splinesen på bodyn är helt symmetriska förutom den smala rackaren. Det var 9st toppar och 9st dalar och 360/(9+9)=20 grader. Allt det här är bara kosmetiskt så det spelar inte så himla stor roll, men det är ju skoj om man får det så nära verkligheten som möjligt. =)

Cykel-CAD
greblleM skrev:
> Jag förutsatte att splinesen på bodyn är helt
> symmetriska förutom den smala rackaren. Det var
> 9st toppar och 9st dalar och 360/(9+9)=20 grader.
> Allt det här är bara kosmetiskt så det spelar
> inte så himla stor roll, men det är ju skoj om
> man får det så nära verkligheten som möjligt.
> =)

Som sagt så spelar det väl inte så stor roll här. Men splinesen är inte symetriska, det går inte att vända ett drev i kasetten åt fel håll, med utsidan in mot ekrarna så att säga.

Cykel-CAD
Jaså det var som tusan. Har jag aldrig tänkt på, och jag brukar alltid meka isär kassetterna helt när jag gör rent dom. Kanske värt att vara lite noga nästa gång så det inte blir ett missöde. =)

Cykel-CAD
Haha ja sammanställningen har säkert 200 mates i det här laget, och då har jag ändå kört väldigt mycket patterns på ekrar och grejer. :P Men jag är nöjd, det blir snyggt. =)

Cykel-CAD
Jättesnygga och krångliga grejer ni kan få fram. Antar att det går att omvandla direkt till något program och tillverka dem? Finns det någon idag som skulle sätta något värde på om man kan rita samma sak på frihand i 3D? Självklart har man ju då ingen flexibilitet att vrida eller programmera för tillverkning. Dessutom kan man ju tycka att man kan ta ett kort istället. Men det finns ju grejer som är svåra att föreställa sig och som inte är tillverkade ännu. Jag är bara nyfiken och road av kreativa tekniker samt av att teckna.

Cykel-CAD
Hasse#7 skrev:
> Finns det någon
> idag som skulle sätta något värde på om man
> kan rita samma sak på frihand i 3D? .

Skissen är svårslagen när det gäller att snabbt utvärdera en massa designförslag. Samt ett väldigt bra verktyg i idégenreringen.

Cykel-CAD
Freddo skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det någon
> > idag som skulle sätta något värde på om man
> > kan rita samma sak på frihand i 3D? .
>
> Skissen är svårslagen när det gäller att
> snabbt utvärdera en massa designförslag. Samt
> ett väldigt bra verktyg i idégenreringen.

Ja det låter logiskt. Jag tycker att jag har mest nytta av det när man snabbt skall få många människor att se samma sak. Har man bara språk och text så står man ofta väldigt långt ifrån varandra i vad man tror sig se. Talesättet "En bild säger mer än tusen ord" är ganska relevant i sammanhanget.

Cykel-CAD
Har använt Rhino en del också, men då använde jag det för att analysera 3D-scannade modeller. Jag scannade en gipsavgjutning av en kille som skulle ha en sits till en sitski och avgjutningen gjorde att man kunde titta på hans sittställning och hur olika hans ben såg ut (amputerade ovanför knäna). Så det var egentligen inte så mycket design jämfört med dina saker. =)

Freddo skrev:
> Snyggt jobbat!
>
> Ingen här som jobbar med ytmodelleringsprogram
> som Alias, Icem eller Rhino?
>
> Här finns lite av de jag gjort:
> http://www.coroflot.com/rudenstam

Cykel-CAD
Sitter och jobbar nu, håller på att lära mig 3D CAD för att kunna använda till nya arbetsuppgifter. Hittade en svinbra sida med tutorials för många CAD-program. Samt en tutorial som var lite extra spännande :)

1617046333209.png

Ska nog prova den, kul ju, samt att man lär sig en del nya grepp

Tillbaka
Topp