Cykel på 4+ i kväll

PerM

Medlem
Cykel på 4+ i kväll
Hej

Kolla in tv4+ i kväll 23:00 "Breaking Away", visserligen ingen MTB men lite kultigt blir det för er som gillar gamla italienska stålisar med campa utr. <http://www.tv4.se/program/episode.aspx?pid=169106>

Cykel på 4+ i kväll
Beror helt på. Det är en reklamfinansierad betalkanal men vissa kabeltv-operatörer har den i sitt basutbud, t.ex. Comhem.

Cykel på 4+ i kväll
Med risk för att låta som boxer-säljare (har svarat det i en annan tråd också) så finns den i boxerutbudet. Krasst sett är det väl bara att krypa till korset. Det analoga nätet släcks ju snart, vilket väcker frågan hur det kan säljas nya TV-apparater utan inbyggd digitalbox. Det säljs ju inga utan analog TV-tuner, trots att dessa ju snart är helt obsolita.

/C

Cykel på 4+ i kväll
Jodå, gör en kanalsökning så är jag nästan 100% säker på att den dyker upp. Jag har analog comhem-kabel och har TV4+. Har dessutom jobbat på fyran och vet att så är fallet.. :)

Cykel på 4+ i kväll
Arghaa... fan kan inte någon banda den åt mig... har letat efter den i evigheter... bara sett den en gång ca 82 o det är ju en kultklassiker verkligen...

Cykel på 4+ i kväll
Jag ska försöka banda den, men är känd för att klanta mig när det gäller viktiga filmer :-(

Lyckas jag så får du ett meddelande på måndag.

Cykel på 4+ i kväll
MOVIE QUOTES

"I want an answer, Evelyn. What are we going to do with him?" Dad (Paul Dooley)
"I don't know, dear. We could strangle him in his sleep."--Evelyn (Barbara Barrie)

"They're gonna keep calling us Cutters. To them it’s just a dirty word. To me, it's just something else I never got a chance to be."--Mike (Dennis Quaid) to Cyril (Daniel Stern), Dave (Dennis Christopher), and Moocher (Jackie Earle Haley)

"What's the matter?"--Evelyn
"He's shaving!"--Dad
"Well, so what!"--Evelyn
"He's shaving his legs!"--Dad

"Refund?! Refund!?"--Dad

------------------------------
<http://www.rottentomatoes.com/m/breaking_away/about.php>

Cykel på 4+ i kväll
College killars som är slackers o kallas för "cutters" för att de inte slutför något sugs ner i cykeltävling med fixedgear hojar på asfaltsbana på colleget... outsiders kontra "jocks" tema med landsvägsracing som händelse... klassiker bland hojfilmer då det inte finns så många... nån tillverkade cykeltröjor med "cutters" på bröstet för en massa år sedan o de vart grymt eftertracktade...

Cykel på 4+ i kväll
Argh! Vad är detta! Det är bara en massa fåniga vagnar med hjul på sidorna istället för på längden, och hästar som springer framför! Och det verkar aldrig ta slut? Ge mig stålcyklar och fixed-gears!

Edit: sådärja.

Senast redigerad av en moderator:
Cykel på 4+ i kväll
erik h: varsågod!

conti3.jpg

Cykel på 4+ i kväll
Ja dessa j*dra kusar som försenade det hela :-( men fimen var bra och klart sevärd så jag tackar för tipset hade inte kollat den annars.

Taskigt trix med växlarna dem körde mot honom, och sen pumpen i hjulet sickna fuskare :-(

Bosse

Cykel på 4+ i kväll
Ja just det, 60x1,852 =111,1 km/h !!!
Vad säger Happys lvg experter om den farten är den rimlig eller, visserligen låg han på rulle bakom tradaren men iaf, känns lite för fort för att vara möjligt, kollade lite på Tdf och då snackade dem om att åkarna höll 50+ på slätten viss skillnad.

Kul att pappan blev frälst på slutet också ;-)

Bosse

Cykel på 4+ i kväll
Lonewolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja just det, 60x1,852 =111,1 km/h !!!

Nja inte riktigt.
1 mile = 1609,344 m (från http://www.google.se/intl/sv/help/features.html#calculator)
(1 distansminut, sjömil, = 1852m , vad det du tänkte på?)

60mph = 97km/h

> Vad säger Happys lvg experter om den farten är den
> rimlig eller, visserligen låg han på rulle bakom
> tradaren men iaf, känns lite för fort för att vara
> möjligt

Visst är farten orimlig, i en del av scenerna hade han dessutom kedjan på lilla drevet fram.
Dessutom finns det utväxlingbegränsningar för juniorer, han tävlade på samma cykel.
Jag tror att den är 52/14.

En hastighet på 97km/h ger en kadens (trampvarv/min) på över 200 rpm!

Men filmen är bra ändå!

/Håkan

Cykel på 4+ i kväll
HåkanC skrev:
(1 distansminut, sjömil, = 1852m , vad det du tänkte på?)

Visst var det så, blandar alltid ihop sjömil med miles men det skiljer ju på engelsk och amerikansk mile också eller hur?

Tänk om man fick upp hojen i den farten, vad kul det skulle vara och vad sur polisen skulle bli när man kör ifrån dem inne i stan ;-)

Bosse

Cykel på 4+ i kväll
Första gången jag fick se hela filmen!

Ett språkligt och kulturell miss - Namnet "Cutters" skulle absolut inte har översatts som "Skolkarna". Namnet syftade på bybornas arbete i stenbrottet. The locals used to work as stonecutters. Pappan säger till David att David är ingen riktig "Cutter" eftersom han har aldig jobbat i stenbrottet. Faktum att ingen av killarna jobbar eller pluggar har ingenting med namnet att göra.

Håkan -

Visst finns det utväxlingsbegränsningar för juniorer, men han kanske bytte till en 11t bak bara för denna dagens "motorpace" träning. ;)

Jag har provat det där med att ligga strax bakom en långtradare, dock aldrig över 45-48 mph. Visst är fartkänslan härligt, men man kastas ganska kraftigt höger-vänster av luftvirvlarna, särskilt när andra bilar passerar. Det är också mycket stressande att inte kunna se mer än några meters asfalt framför sig. Man har absolut ingen tid att förbereda sig för ojamnheter som kommer. Härligt men farligt, med andra ord.

En annan sak - man måste komma in i "bubblan" bakom lastbilen i en fart som man orkar håller själv och sedan följa med när lastbilen accelererar. Bubblan själv känns tydligare med ökande fart, och att komma utanför (som när Dave svängde ut för att kunna synas i sidospeglan) utan att förlora kontakten är högst osannolikt.

Cykel på 4+ i kväll
60 mph bakom en lastbil funkar nog (vet att 55+ gör det i varje fall), men det som gjorde det hela lite komiskt var att man kunde se att han körde på lilla klingan fram, inte så realistiskt, men inget som en oinsatt skulle reagera på eller ens lägga märke till.

Cykel på 4+ i kväll
äh men va fan.. så missar man den igen. så gott som omöjlig att få tag på på internet också, konstigt nog. kan någon skicka den till mig på icq eller ska jag behöva... KÖPA den? :)

Cykel på 4+ i kväll
Hade denna på dvd, finns tyvärr inte europa utan måste beställas från Usa/Canada från Amazon.com eller liknande, men blev avstulen den vid ett bilinbrott i Gävle. Blev också avstulen filmen American Flyers där man får se Kevin Costner med en ordentlig mustasch cykla räser, och en liten statist roll av Eddy Merckx.

Cykel på 4+ i kväll
Två riktigt bra filmer det där :)

Ryssen med jätteskägget och den något "ryckiga" cykelstilen i American Flyers är f ö rätt skoj.

Och Alexandra Paul är aldrig fel =)

Tillbaka
Topp