Cykelbanornas hall of shame

Kommunen meddelar nu att entreprenören fixat det. ?‍♂️

Visa bilaga 565984

Edit: Jag har naturligtvis svarat med att skicka bilden ovan och frågat om de anser att "lösningen" är korrekt.

Edit 2: Komiskt nog är det här vägen man cyklar om man ska från stan till Nacka stadshus (fast från andra hållet). Så om några politiker

Precis vid Nacka forum. Inga reflexer eller skyltar och grinden syns verkligen sjukt dåligt även mitt på dan. Att det ska vara så oändligt svårt att göra rätt, va?

Visa bilaga 563748
Man undrar vad som krävs för att ett såndär idiotgrej skall anses grovt oaktsam. I så fall borde framkallande av fara för annan vara en tänkbar brottsrubricering...

Har dock aldrig sett mer än nån enstaka cykel utanför stadshuset, så jag gissar att de flesta kör bil.
Kommunalt eller med cykel är väl något för de i söderort och västerort? Nacka-Värmdö är stolt bilburna. (finns väl något undantag som med Fiskis och Dasslocket, men det är ju bara för att de inte har råd!)

Denna är ju inte så dålig från början men nu blev den det. Anmält till kommunen idag. I Strömstad

Bilagor

• 447EE792-FC15-49D4-96B0-7D4CEA247A13.jpeg
    447EE792-FC15-49D4-96B0-7D4CEA247A13.jpeg
    917.3 KB · Besök: 432
  • D956C71A-39A7-4F3F-9640-0BFDFAFEA704.jpeg
    D956C71A-39A7-4F3F-9640-0BFDFAFEA704.jpeg
    843.1 KB · Besök: 425
  • 0BC8047D-4FC2-42D9-AA9D-8A7944886C8D.jpeg
    0BC8047D-4FC2-42D9-AA9D-8A7944886C8D.jpeg
    1.1 MB · Besök: 419
Inte direkt kommunens fel. Snarare ett antal vimspellar som inte hajar att de står mitt i trafiken. För cyklar är väl inte trafik heller. Det är ju lek och hobby.
Edit, samt en grovt felparkerad bil!
Måhända bör kommunen kunna ha (kraftiga) invändningar kring att någon form av privat vårdaktör väljer att bedriva sin verksamhet på ett sätt som innebär att deras kunder (utifrån vad som förefaller framgå av bilderna) blockerar en g/c-bana.

Ett av de mest traffikerade pendlarstråken i Sundsvall. Den ser kanske inte så illa ut, men en skarp sväng in in tunnel efter en lång nedförsbacke. Detta kombinerat med att en gångväg ansluter från höger och tar nästan halva bredden. Är alltid skiträdd när man ska cykla genom där med barnen och folk genar i kurvan (eller går på fel sida)

Bilagor

• 20220726_163549.jpg
    20220726_163549.jpg
    939.2 KB · Besök: 219
  • 20220726_163535.jpg
    20220726_163535.jpg
    1.1 MB · Besök: 214
Måhända bör kommunen kunna ha (kraftiga) invändningar kring att någon form av privat vårdaktör väljer att bedriva sin verksamhet på ett sätt som innebär att deras kunder (utifrån vad som förefaller framgå av bilderna) blockerar en g/c-bana.
Problemet i detta fall är att gc banan går på privat mark och inte kommunal.

Ett av de mest traffikerade pendlarstråken i Sundsvall. Den ser kanske inte så illa ut, men en skarp sväng in in tunnel efter en lång nedförsbacke. Detta kombinerat med att en gångväg ansluter från höger och tar nästan halva bredden. Är alltid skiträdd när man ska cykla genom där med barnen och folk genar i kurvan (eller går på fel sida)

Vad du gnäller. Det är ju standardbygge märkt K:a Vägförvaltningen.

Det finns också skit-cykelbanor i Nederländerna:

2022-07-30-18-51-19-291.jpg

Den här är framförallt skit för att fåristen är felkonstruerad. Asfalten är för låg som gör att hjulet kolliderar med första ståltrådet. Jag/sonen fick tredje genomslag på den inom ett år ((för) låg däcktryck spelade också in).

2022-07-30-18-51-58-403.jpg

Det byggs mycket i Göteborg nu men jag har inga direkta problem med att det inte är perfekta cykelvägar överallt under byggskedet. Men sånt här gör mig galen. Skyltar utställda mitt i cykelbanan. Det här exemplet är från Korsvägen. De varnar för gående och pågående vägarbete.

Men. Det finns inget arbete alls där. Varken i cykel- eller gångbanan. Och konflikten med de gående förstärks av att man tvingar ut cyklister från cykelbanan mot de gående. ÄVen en risk att cykla på skyltarna om man är ovanligt ouppmärksam.

Nu har man alltså skapat ett problem. Kanske läge att sätta upp skyltar för att varna för det nya problemet som uppstått?
Visa bilaga 561785
Jag har ibland funderat på att lyfta ut liknande skyltar i vägbanan istället. Så utbota jävla korkat att ställa dom på cykelbanan. Tyvärr finns det många andra exempel

Ska man gissa att de bara låtit skåpets placering vara?
Visa bilaga 572203
Jo. Efter ändring är funktionen densamma som innan eftersom skåpet fortfarande i praktiken utgör lika mycket hinder som skåp, buske och stolpe gjorde förut. (Funktionen är densamma förutom sämre avdelning mellan gångbana och cykelbana.) Men nu har kommunen minsann investerat ett par hundra tusen kronor i infrastruktur! Det syns i statistik och kan annonseras i propaganda.

Gräs och buske är lättare att upptäcka i skumrasket än ett litet grått och hårt elskåp.
Förbannat klantigt utfört! :/
Och det sorgliga är att de antagligen tror de har förbättrat något!

Sträckan Stockholms universitet - Danderyds sjukhus förtjänar att nämnas. 1,5 meter cykelbana med vägräcke på ena sida, vilket visserligen är långt ifrån lika uselt som andra cykelbanor i tråden, men enligt mätningsskylten (vid Stocksunds station) så är det hela 2800 cyklister om dagen som ska samsas på sträckan just nu.

IMG_4770.JPG

Sträckan Stockholms universitet - Danderyds sjukhus förtjänar att nämnas. 1,5 meter cykelbana med vägräcke på ena sida, vilket visserligen är långt ifrån lika uselt som andra cykelbanor i tråden, men enligt mätningsskylten (vid Stocksunds station) så är det hela 2800 cyklister om dagen som ska samsas på sträckan just nu.

Visa bilaga 575232
Mm, den är värdelös på riktigt. Speciellt om man åker motströms så känns det riktigt otäckt ibland då cykelbanan är för smal för möte och definitivt för smal för omkörning vid möte – vilket en del cyklister inte riktigt förstått.

Visa bilaga 575232
Nu har inte jag scrollat igenom hela tråden men om man ska ranka cykelbanor efter hur smala de är i förhållande till hur många cyklister som passerar måste väl cykelbanan parallellt med Munkbroleden genom Gamla Stan i Stockholm vinna överlägset. Känns helt livsfarlig varje gång man får möte. Den kan inte ens vara 1,5 meter och med någon läskig skarv mellan betong och asfalt på ena halvan. Hua... ?
1660924389589.png

Nu har inte jag scrollat igenom hela tråden men om man ska ranka cykelbanor efter hur smala de är i förhållande till hur många cyklister som passerar måste väl cykelbanan parallellt med Munkbroleden genom Gamla Stan i Stockholm vinna överlägset. Känns helt livsfarlig varje gång man får möte. Den kan inte ens vara 1,5 meter och med någon läskig skarv mellan betong och asfalt på ena halvan. Hua... ?
Visa bilaga 575417
ja fy helvete för den sträckan

Visa bilaga 575417
Sen finns ju två fina 90graders svängar 100m före det där, dem är ”sådär” på vintern ??

Mm, den är värdelös på riktigt. Speciellt om man åker motströms så känns det riktigt otäckt ibland då cykelbanan är för smal för möte och definitivt för smal för omkörning vid möte – vilket en del cyklister inte riktigt förstått.
toppat med en skarp knick och inbromsning nedanför backen riktning universitetet från bergshamra.

var en gång med och hjälpte en medvetslös man som stupat med sin cykel just där. allt gick till slut ok.

dock var det ett 'bra' ställe. typ var tredje minut stannnade cyklister som sa 'jag är narkosläkare; andas han bra??'

Visa bilaga 575417
Om jag minns rätt är det dock plan på att bygga om den sträckan så att den blir bredare.

Visa bilaga 575417
I rusningstid tycker jag att den här varianten är trevligare än Munkbroleden.
Skärmbild (83).png

Bron mellan lilla och stora Essingen (parallellt med Essingeleden) erbjuder ca 40cm cykelbana. Generöst. En rejäl gatsten ner till vägbanan med.

Gröndalsbron, vilket är Essingeleden, är inte mycket bättre. Framgår inte så bra av bilden, men när två cyklister möts är det inte mycket vingelmån.

Det är alltså mellan betongsuggorna och staketet.

Screenshot_20220823-162028.png

Apropå broar:
Inte direkt cykelbanornas hall of shame eftersom det helt saknas cykelbana. Det på sidan är trotoar, och den ca 1 km långa bron är enda vägen ut på Alnön. Inte kul att cykla på vägen med farliga omkörningar där...Visa bilaga 576432

Det kanske är likadant i Sundsvall som i Stockholm m a o, typ:
"Bästa platsen för en cyklist är en ståplats i vattnet".

Exemplen i olika inlägg de senaste dagarna är ju rätt många.

/Fedde

Apropå broar:
Inte direkt cykelbanornas hall of shame eftersom det helt saknas cykelbana. Det på sidan är trotoar, och den ca 1 km långa bron är enda vägen ut på Alnön. Inte kul att cykla på vägen med farliga omkörningar där...Visa bilaga 576432
Att kalla det en trottoar är ju också lite av ett skämt även om man kanske tekniskt sett får plats att gå på den.

Vägarna till bilarna!
M v h Gatukontoret och Trafikverket

/Fedde
Med tanke på hur usel 'användarupplevelsen' är när man dristar sig ut med bil i storstockholm vete sjutton om jag håller med. Vart jag än skall (även mitt i sommaren numera) måste jag räkna med att sitta i kö. Skall jag inte till ett handelscentra behöver jag fundera över om det finns ledig parkering i närheten av resmålet och när jag kommer hem är det inte säkert att jag hittar plats. Jag har lite svårt att få ihop denna verklighet med påståendet att "städerna är byggda för bilar".

Det är väl så att infrastrukturen är gravt eftersatt oavsett val av färdmedel och nu i veckan insåg jag att SLs priser är så höga att det blir billigare att ta bilen även om jag räknar in fasta kostnader som värdeminskning, besiktning, service etc i milkostnaden.

Det blir mest cykel...

/Martin

Med tanke på hur usel 'användarupplevelsen' är när man dristar sig ut med bil i storstockholm vete sjutton om jag håller med. Vart jag än skall (även mitt i sommaren numera) måste jag räkna med att sitta i kö. Skall jag inte till ett handelscentra behöver jag fundera över om det finns ledig parkering i närheten av resmålet och när jag kommer hem är det inte säkert att jag hittar plats. Jag har lite svårt att få ihop denna verklighet med påståendet att "städerna är byggda för bilar".

Det är väl så att infrastrukturen är gravt eftersatt oavsett val av färdmedel och nu i veckan insåg jag att SLs priser är så höga att det blir billigare att ta bilen även om jag räknar in fasta kostnader som värdeminskning, besiktning, service etc i milkostnaden.

Det blir mest cykel...

/Martin
Grundproblemet är att det är alldeles för mycket folk. Behövs en rejäl pandemi...

Det blir mest cykel...

/Martin
Är det inte så att Stockholm under en period byggdes ut med rätt stort bilfokus? Sedan har befolkningen ökat ordentligt, förorter förtätats och bilfokuset luckrats upp och då blir det sämre för bilister, både vad gäller att transportera sig och att parkera.

Det blir mest cykel...

/Martin

Om man jämför med ett land som Nederländerna och en stad som Amsterdam, där skulle en sund person inte ens överväga att tar bilen in i stan. Man tar tåget eller tar bilen till en stor parkering vid en tunnelbanastopp utanför stan. Också kör man i Stockholm snabbare rakt genom stan med bil än med en cykel (förutom kanske i rusningstrafiken), som fortfarande förvånar mig. Om man jämför med en stad i USA är allt annorlunda, där kan man ofta inte ens gå till de flesta platser. Jag vet vad jag föredrar.

Tillbaka
Topp