Cykelbanornas hall of shame

kais01

Aktiv medlem
Elbilarnas förbrukning stiger ju markant i motorvägsfart med rejält minskad räckvidd som följd. Så det kan ju komma bli ett argument att det ”räcker” att bygga vägar för max 80-100 km/h i framtiden - det man vinner på att kunna köra snabbare förloras ändå pga fler tidskrävande laddstopp.
jo det märks ju varje gång man passerar en nissan leaf med till synes konstant räckviddsångest.

det man vinner med motorvägar är att massor av människor slipper lämlästas eller avlida. och markant ökad kapacitet. särskilt jämfört med plåsterlappen trefilsvägar. t ex på nämnda riksväg 70. det är ju som jag skrev högst uppenbart att det kommer att byggas en motorväg den sträckan framöver. ja men för fan; bygg den nu, istället för att slösa pengar på något som uppenbart inte kommer hålla måttet.

den ökade hastigheten är ju däremot högst måttlig i sammanhanget.

GoranS

Aktiv medlem
Undrar lite hur mkt felkommunikation det är när det verkar vara 247 under-, under-under och under-under-under-entreprenörer inblandade i allt som ska göras numera och vad kostnaden för detta blir i slutänden.

.A.

Aktiv medlem

staine

Aktiv medlem
Enligt (den första) kommentaren till artikeln så verkar enda lösningen vara att helt börja från början med tanke på lutningar +ANNAT?
Då kan det i värsta fall sluta med en långbänk. Såna är jobbiga att cykla på.

Peth

Aktiv medlem
Enligt (den första) kommentaren till artikeln så verkar enda lösningen vara att helt börja från början med tanke på lutningar +ANNAT?
Då kan det i värsta fall sluta med en långbänk. Såna är jobbiga att cykla på.
Långbänk är bara ett annat ord för spång. Själv lider jag av svår spångest efter ett par incidenter som lett till axelluxation.

staine

Aktiv medlem
Långbänksfobi lider väl alla stressade 08-or av?
Spång är bara kul om den är platt och i höjd med omgivande mark. Och torr. Samt saknar springa mellan bräderna...

uandt

Aktiv medlem
Sprang över västerbron idag. Beläggningen är imponerande usel. Vet inget om hur asfalt läggs men här e det så jäkla taggigt att det känns som någon verkligen ansträngt sig lite extra för att få det likna spikmatta så mycket det bara går.

Kan såklart vara inkompetens men som lekman fattar jag inte ens hur en går tillväga för att bygga en vägbana som set ut sådär

NickPick

Aktiv medlem
Sprang över västerbron idag. Beläggningen är imponerande usel. Vet inget om hur asfalt läggs men här e det så jäkla taggigt att det känns som någon verkligen ansträngt sig lite extra för att få det likna spikmatta så mycket det bara går.

Kan såklart vara inkompetens men som lekman fattar jag inte ens hur en går tillväga för att bygga en vägbana som set ut sådär
Bilder!!

simson

Aktiv medlem
Cyklade hem längs Sveavägen mot sergelstorg idag ( igår tog jag torsgatan) , nya beläggningen var ”fin” , tur att man pendlar på mtb 😜

fedde

Aktiv medlem
Undrar hur Gatukontoret eller fastighetsägaren tänkte här.
(Nej, jag glömde: cykelbana, då tänker dom inte.)

1662046331475.png

/Fedde

GoranS

Aktiv medlem
Får säga att jag tycker det känns rimligt att de inte plogar och sandar framåt i bilden. Möjligen kanske det är att ta i att påpeka det.

Little Stereo

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att digga gubbarna på 60-talet som proppade igen biltrafiken. Mer sånt! Cars ruin cities.

Det här var dock väldigt träffande:
- Jag bara fattar inte var får du allting ifrån?
- Jag kör inte bil.

Dagens trafikingenjörer har själva inte cyklat sen barndomen.

De cyklade förmodligen inte som små heller, utan skjutsades i bil av sina föräldrar?

NAnders

Aktiv medlem
Jo, det är ca 150-200 m cykelbana innan skylten.
Ev hade fastighetsägaren drömmar om fortsatt expansion
och drömmarna har inte kunnat förverkligas.
(T v om cykelbanan finns alltså flera köplador eller som
det kallas en "köpstad".)

/Fedde

Vafan, det där är ju i Tavlan.

Hela den sidan av riks-80 (jaja, den har bytt nummer) är ett stort mörker.

Tillägg: så här kan det t.ex. se ut. (Markerad cykelpassage som leder upp på trottoar.)

Bilagor

• Screenshot_20220905-185633_Maps.jpg
    Screenshot_20220905-185633_Maps.jpg
    95.9 KB · Besök: 55
Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Limpan (asfaltskanten) de gjort vid skeppsbron/munkbron vid bygget, lutar fint ner mot vattnet , den blir ”spännande ” när frosten kommer…..

GoranS

Aktiv medlem
Var väl bra att han i alla fall erkände att de gjort en miss, även om det väl inte fanns så mkt annat att göra om han inte ville få årets Bagdad-Bob-pris.

Sen vore det ju intressant att veta om det var en chansning, d.v.s. att de var medvetna om det men hoppades att det inte skulle bli några protester och att de därigenom skulle kunnat genomföra projektet snabbare/billigare, eller om de helt enkelt missat det i planeringen. Vet inte riktigt vilket som är mest pinsamt men någonstans hoppas jag kanske ändå på inkompetenshypotesen.

staine

Aktiv medlem
Men hur FRUKTANSVÄRT omöjligt ska det vara att flytta på det förbannade skåpet några meter då? Så många miljarder kan det väl ändå inte kosta!
(Skulle vilja veta exakta lokalisationen för att åka dit och "snoka"! Var är det?)

WSMC

Aktiv medlem

nisseson

Aktiv medlem
Gissningslek, vad betyder och innebär följande skyltar (de sitter 100 meter ifrån varandra i Stockholms kommun).

Skylt A
P_20220922_153959.jpg

Skylt B
P_20220922_154511.jpg

Senast ändrad:
Topp