Cykelbanornas hall of shame

nisseson

Aktiv medlem
Samsas med andra fordon som vanligt eftersom det reserverade utrymmet upphör.
Jo, jag tycker också det borde bli så. Men det blir lite knasigt med bilar och bussar här.
P_20220922_154007.jpg

Eller betyder märket kanske "här ska du inte cykla?" Men betyder det då att bussar inte ska köra utanför busskörfält? Eller betyder de två snarlika skyltarna helt olika saker?

Det är inte lätt att vara konsekvent.

GoranS

Aktiv medlem
Jo, jag tycker också det borde bli så. Men det blir lite knasigt med bilar och bussar här. Visa bilaga 582861
Eller betyder märket kanske "här ska du inte cykla?" Men betyder det då att bussar inte ska köra utanför busskörfält? Eller betyder de två snarlika skyltarna helt olika saker?

Hur ser det ut åt andra hållet?

Funderar på möjligheten att skylten vridits.

n3wton

Aktiv medlem
Cyklade i godan ro genom Härryda igår kväll vid 21-22 någongång. Ny fantastisk cykelbana som varit grusväg under flerårigt byggprojekt, men nu nyasfalterad och supermullig. Motorväg för cykel!

I svag utförsbacke rullade det på i ca 50 km/h, när jag helt plötsligt blev osäker på vad jag faktiskt såg. Det såg ut som att cykelbanan fortsatte rakt fram men att något löpte tvärs färdriktningen, så jag saktade in och tog det lugnt. Rakt framför mig hade jag en tjusig spikkantsten nästan 90 grader tvärs färdriktningen, där cykelbanan gjorde en tvär kurva runt en refug och sen fortsatte den rakt fram igen. Superlurigt!

CD9C5667-1853-472C-958D-36685FC880DB.jpeg

Ser på bilden att det inte ser så farligt ut, men jag blev rejält överraskad på en sträcka där det verkligen gick att ösa på och trafikmiljön inbjöd till att blåsa på. Vet att man såklart ska anpassa farten osv, men det här upplevdes som både överraskande och otrevligt och det finns en ganska stor risk att någon missar och drar rakt in i kantstenen. Tror känslan har att göra med att väglinjen och bredden på vägen framför liksom suddar ut att cykelbanan gör en skarp sväng.

Jag tog kurvan, vände tillvaks och därefter tog jag kortet. Första gången kom jag på tok för fort för att hinna fota..

Edit: har inget förslag på lösning då det både är övergångsställe, korsning och busshållplats på samma gång. Någon form av markering för kurvan känns dock lämplig.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Sådär är många cykelbanor i Uppsala. Är ett effektivt och bra sätt att tvinga cyklisterna sakta ner och inse att de är på väg in i en korsning och måste höja uppmärksamheten på sina medtrafikanter. Annars blåser de bara på utan att se sig för.

n3wton

Aktiv medlem
Sådär är många cykelbanor i Uppsala. Är ett effektivt och bra sätt att tvinga cyklisterna sakta ner och inse att de är på väg in i en korsning och måste höja uppmärksamheten på sina medtrafikanter. Annars blåser de bara på utan att se sig för.
Smart.

Förvisso bra att man uppmärksammas på saker och ting, då det nästan garanterat kommer stå en bil tvärs över cykelöverfarten (skymd till höger i bild) strax efter eftersom de inte kan se resten av cykelbanan utan att ställa sig på den.😛

Berk

Aktiv medlem

Kan hålla med det, men då behövs en tydligt skylt som varnar att cyklisterna måste svänga.

GoranS

Aktiv medlem
Vid rondeller där man också typiskt brakar in i en kant om man färdas rakt fram så sitter det rondellskyltar, vilka utgör en varning. Någon form av (annan) varningsskylt tycker jag inte vore helt omotiverat i detta fall.

Azog

Aktiv medlem
Jo, jag tycker också det borde bli så. Men det blir lite knasigt med bilar och bussar här. Visa bilaga 582861

Det är en påbudsskylt, inte en förbudsskylt.

I andra änden på cykelbanan i bild sitter troligen en likadan skylt utan streck.

Skylten är till för att upplysa om att cyklisterna som kommer på det separata cykelkörfältet inte längre har ett eget körfält. Skylten är vriden typ 100 grader åt vänster och ska peka mot den upphörande cykelbanan.

Peth

Aktiv medlem
Tycker mest att det verkar vara ett bra sätt att få folk allvarligt skadade. Någon form av upplysning om att vägen gör en skarp högersväng vore nog på sin plats.

NAnders

Aktiv medlem

Båda skyltarna betyder att det reserverade utrymmet upphör. Exakt vad som sedan gäller bortom skylten är svårt att säga utan att veta hur det ser ut bortom skylten. Som någon har konstaterat så är skylten på fotot förmodligen vriden, men hur ser det ut bakom fotografen?

OK, nu har jag lokaliserat platsen och åtminstone när Google-bilen var där så var det uppenbart att skylten är meningslös och borde plockas ner. Inte direkt felaktig eftersom den sitter på gångbanan (gångbana = inte cykelbana) men helt meningslös eftersom det finns en cykelbana strax bredvid gångbanan. Eftersom platsen är vid Norra länkens tunnelmynning mot Roslagsvägen så kanske det finns en historisk förklaring till skylten, t.ex. att under ombyggnadsarbetet så upphörde faktiskt cykelbanan här.

Äh, nu har jag kollat Streeview-historiken och polletten har trillat ner. Skyltens placering och riktning är avsiktlig och syftet är att upplysa trafikanterna om att det är olämpligt att fortsätta rakt norrut på platsen, dvs. i "vänstertrafik" relativt Roslagsvägen. Utan att gå in på den juridiska luckan som råder i Sverige angående körriktning på cykelbana så skulle jag säga att skylten är felaktigt använd. (I Danmark finns ett vägmärke för "dubbelriktad cykelbana upphör" och det är den lilla blå rektangulära tilläggstavlan med två pilar som sedan är försedd med rött diagonalt streck.) Använd vägmärket för förbjuden infart eller acceptera att folk cyklar åt "fel" håll.

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Jag var medvetet lite raljerande i frågeställningen ang "Cykelbana upphör"-skylten. Men också ärligt nyfiken på hur den tolkades av andra. Den sitter där NAnders lokaliserat den, och Stockholm stad har (enligt de själva) "valt att använda vägmärke ”D11-2. Slut på påbjuden bana, körfält, väg eller led” i den ände av cykelbanan där man inte bör cykla om man ska följa den rekommenderade färdriktningen" Vilket jag tycker är generalknas. Att använda en skylt som är avsedd att säga en sak till att försöka sända något annat budskap blir rättsosäkert i förlängningen. Betyder den där busskylten vad jag blivit lärd att den betyder, eller vill de just här säga "kör gärna en annan väg"?

Så, då fick jag det ur mig. Återgår till zencykling.

NAnders

Aktiv medlem
Jag var medvetet lite raljerande i frågeställningen ang "Cykelbana upphör"-skylten. Men också ärligt nyfiken på hur den tolkades av andra. Den sitter där NAnders lokaliserat den, och Stockholm stad har (enligt de själva) "valt att använda vägmärke ”D11-2. Slut på påbjuden bana, körfält, väg eller led” i den ände av cykelbanan där man inte bör cykla om man ska följa den rekommenderade färdriktningen" Vilket jag tycker är generalknas. Att använda en skylt som är avsedd att säga en sak till att försöka sända något annat budskap blir rättsosäkert i förlängningen. Betyder den där busskylten vad jag blivit lärd att den betyder, eller vill de just här säga "kör gärna en annan väg"?

Så, då fick jag det ur mig. Återgår till zencykling.

Intressant att kommunala trafikkontoret svarar när hela Roslagsvägen enligt NVDB är statlig (Trafikverket).

mcperand

Aktiv medlem
I Uppsala längs Norbyvägen mellan Kåbo och Sommarro har de löst det på det jag tror ( :rolleyes: ) mer korrekta sättet med ett C1, Förbud mot infart med fordon. Längs Norbyvägen löper en mittlinjeseparerad GC-bana på respektive sida om gatan på det som för länge sedan var enbart en trottoar, så ja, den är smal och eländig. Skyltar om påbjuden GC-bana sitter i "rätt" färdriktning vid varje korsning [1] men inte från andra hållet, igen på respektive sida. Det är ofta stökigt med cyklister som i enlighet med lagens bokstav helt lagligt åker i "fel" riktning där andra anser att de cyklar fel och det har bråkats en del där.

Men på ett ställe, i höjd med kyrkan, är det extra smalt och dessutom i en backe där det kan gå rätt fort, så där har kommunen satt upp C1 på östra sidan av vägen. Fördel: i princip ingen cyklar uppför backen. Nackdel: jag har sett förvirrade bilister stanna mitt i vägen för de uppfattar märket som gällandes gatan.
53 Norbyvägen – Google Maps.jpg

[1] Uppsala kommun har i den lokala trafikförordningen infört pärlan att ett vägmärke bara gäller tills nästa korsning, så staden är absolut nerlusad med vägmärken.

GoranS

Aktiv medlem
Att cykelbanor nästan alltid är dubbelriktade tycker jag borde ses över i en del fall. Ffa sådana cykelbanor som i varje fall tidvis är kraftigt trafikerade och där det väldigt tydligt finns en cykelbana på vardera sidan om en gata/väg. Att det är uppenbart olämpligt, men lagligt, att nyttja vissa cykelbanor i en annan riktning än den stora majoriteten är inget som stoppar en del.

Berk

Aktiv medlem
[1] Uppsala kommun har i den lokala trafikförordningen infört pärlan att ett vägmärke bara gäller tills nästa korsning, så staden är absolut nerlusad med vägmärken.

Jag har ofta undrat hur det funkar. Är det inte nästan överallt så att vägmärke gäller bara till nästa korsning? Hur ska man annars veta vad som gäller när man kommer på väger från väger som korsar?

nisseson

Aktiv medlem
Jag har ofta undrat hur det funkar. Är det inte nästan överallt så att vägmärke gäller bara till nästa korsning? Hur ska man annars veta vad som gäller när man kommer på väger från väger som korsar?
Då gäller väl det som gällde innan korsningen? Onödigt att skylta 50 efter en korsning om alla ingående vägar redan är 50-vägar, t.ex.

mcperand

Aktiv medlem
Trafikförordningen är inte solklar, men generellt säger förordningen att förbudsmärken gäller tills nästa korsning eller till märke om förbudets upphörande. Övriga märken gäller antingen lokalt (som väjningsplikt), en viss angiven sträcka eller tills något annat gäller. I Uppsala har de bestämt att alla märken gäller till nästa korsning (förutom de som redan har ett visst giltighetsområde, se ovan), inklusive påbud och hastighetsskyltar. Därav havet av skyltar.

peranders

Medlem
Cyklade i godan ro genom Härryda igår kväll vid 21-22 någongång. Ny fantastisk cykelbana som varit grusväg under flerårigt byggprojekt, men nu nyasfalterad och supermullig. Motorväg för cykel!

I svag utförsbacke rullade det på i ca 50 km/h, när jag helt plötsligt blev osäker på vad jag faktiskt såg. Det såg ut som att cykelbanan fortsatte rakt fram men att något löpte tvärs färdriktningen, så jag saktade in och tog det lugnt. Rakt framför mig hade jag en tjusig spikkantsten nästan 90 grader tvärs färdriktningen, där cykelbanan gjorde en tvär kurva runt en refug och sen fortsatte den rakt fram igen. Superlurigt!

Visa bilaga 582881

Ser på bilden att det inte ser så farligt ut, men jag blev rejält överraskad på en sträcka där det verkligen gick att ösa på och trafikmiljön inbjöd till att blåsa på. Vet att man såklart ska anpassa farten osv, men det här upplevdes som både överraskande och otrevligt och det finns en ganska stor risk att någon missar och drar rakt in i kantstenen. Tror känslan har att göra med att väglinjen och bredden på vägen framför liksom suddar ut att cykelbanan gör en skarp sväng.

Jag tog kurvan, vände tillvaks och därefter tog jag kortet. Första gången kom jag på tok för fort för att hinna fota..

Edit: har inget förslag på lösning då det både är övergångsställe, korsning och busshållplats på samma gång. Någon form av markering för kurvan känns dock lämplig.
LIte längre fram på vägen (1.5km västerut) verkar det redan finnas en lösning som hade funkat på den platsen istället för kantsten och indragning av cykelväg vid skymd utfart. Låt cykelvägen gå rakt längs vägen och klipp buskar och häckar så att det blir fri sikt för alla. Trafik som ska ut på vägen har väjningsplikt. (Jag har bara googlecyklat på platsen, så jag kan ha missat något...)

Härryda.png

Berk

Aktiv medlem
Trafikförordningen är inte solklar, men generellt säger förordningen att förbudsmärken gäller tills nästa korsning eller till märke om förbudets upphörande. Övriga märken gäller antingen lokalt (som väjningsplikt), en viss angiven sträcka eller tills något annat gäller. I Uppsala har de bestämt att alla märken gäller till nästa korsning (förutom de som redan har ett visst giltighetsområde, se ovan), inklusive påbud och hastighetsskyltar. Därav havet av skyltar.

Oavsett havet av skyltar förstår jag inte att det är tillåten att olika kommuner kan har olika förordningen av skyltning. Hur ska en trafikant veta vad som gäller när hen passerar en kommungräns?

n3wton

Aktiv medlem
LIte längre fram på vägen (1.5km västerut) verkar det redan finnas en lösning som hade funkat på den platsen istället för kantsten och indragning av cykelväg vid skymd utfart. Låt cykelvägen gå rakt längs vägen och klipp buskar och häckar så att det blir fri sikt för alla. Trafik som ska ut på vägen har väjningsplikt. (Jag har bara googlecyklat på platsen, så jag kan ha missat något...)

Visa bilaga 582991
Du har googlecyklade väl. Den vägen fungerar utmärkt!

Topp