Cykelbanornas hall of shame
Isf, vad gäller för bilar, cyklar och bussar därefter?Cykelbana upphör resp. bussfil upphör.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Isf, vad gäller för bilar, cyklar och bussar därefter?Cykelbana upphör resp. bussfil upphör.
Förbjudet med påbjuden cykling/bussåkning?Isf, vad gäller för bilar, cyklar och bussar därefter?
Samsas med andra fordon som vanligt eftersom det reserverade utrymmet upphör.Isf, vad gäller för bilar, cyklar och bussar därefter?
Jo, jag tycker också det borde bli så. Men det blir lite knasigt med bilar och bussar här.Samsas med andra fordon som vanligt eftersom det reserverade utrymmet upphör.
Hur ser det ut åt andra hållet?Jo, jag tycker också det borde bli så. Men det blir lite knasigt med bilar och bussar här. Visa bilaga 582861
Eller betyder märket kanske "här ska du inte cykla?" Men betyder det då att bussar inte ska köra utanför busskörfält? Eller betyder de två snarlika skyltarna helt olika saker?
Det är inte lätt att vara konsekvent.
Smart.Sådär är många cykelbanor i Uppsala. Är ett effektivt och bra sätt att tvinga cyklisterna sakta ner och inse att de är på väg in i en korsning och måste höja uppmärksamheten på sina medtrafikanter. Annars blåser de bara på utan att se sig för.
Sådär är många cykelbanor i Uppsala. Är ett effektivt och bra sätt att tvinga cyklisterna sakta ner och inse att de är på väg in i en korsning och måste höja uppmärksamheten på sina medtrafikanter. Annars blåser de bara på utan att se sig för.
Det är en påbudsskylt, inte en förbudsskylt.Jo, jag tycker också det borde bli så. Men det blir lite knasigt med bilar och bussar här. Visa bilaga 582861
Eller betyder märket kanske "här ska du inte cykla?" Men betyder det då att bussar inte ska köra utanför busskörfält? Eller betyder de två snarlika skyltarna helt olika saker?
Tycker mest att det verkar vara ett bra sätt att få folk allvarligt skadade. Någon form av upplysning om att vägen gör en skarp högersväng vore nog på sin plats.Sådär är många cykelbanor i Uppsala. Är ett effektivt och bra sätt att tvinga cyklisterna sakta ner och inse att de är på väg in i en korsning och måste höja uppmärksamheten på sina medtrafikanter. Annars blåser de bara på utan att se sig för.
Jo, jag tycker också det borde bli så. Men det blir lite knasigt med bilar och bussar här. Visa bilaga 582861
Det är cykelbana bakom, skylten sitter som tänkt. Se svar längre ner på ämnet lite mer generellt.Hur ser det ut åt andra hållet?
Funderar på möjligheten att skylten vridits.
Jag var medvetet lite raljerande i frågeställningen ang "Cykelbana upphör"-skylten. Men också ärligt nyfiken på hur den tolkades av andra. Den sitter där NAnders lokaliserat den, och Stockholm stad har (enligt de själva) "valt att använda vägmärke ”D11-2. Slut på påbjuden bana, körfält, väg eller led” i den ände av cykelbanan där man inte bör cykla om man ska följa den rekommenderade färdriktningen" Vilket jag tycker är generalknas. Att använda en skylt som är avsedd att säga en sak till att försöka sända något annat budskap blir rättsosäkert i förlängningen. Betyder den där busskylten vad jag blivit lärd att den betyder, eller vill de just här säga "kör gärna en annan väg"?
Så, då fick jag det ur mig. Återgår till zencykling.
Trafikkontoret Stockholm ansvar enligt dem själva för cykelbanorna längs Roslagsvägen.Intressant att kommunala trafikkontoret svarar när hela Roslagsvägen enligt NVDB är statlig (Trafikverket).
[1] Uppsala kommun har i den lokala trafikförordningen infört pärlan att ett vägmärke bara gäller tills nästa korsning, så staden är absolut nerlusad med vägmärken.
Då gäller väl det som gällde innan korsningen? Onödigt att skylta 50 efter en korsning om alla ingående vägar redan är 50-vägar, t.ex.Jag har ofta undrat hur det funkar. Är det inte nästan överallt så att vägmärke gäller bara till nästa korsning? Hur ska man annars veta vad som gäller när man kommer på väger från väger som korsar?
Trafikförordningen är inte solklar, men generellt säger förordningen att förbudsmärken gäller tills nästa korsning eller till märke om förbudets upphörande. Övriga märken gäller antingen lokalt (som väjningsplikt), en viss angiven sträcka eller tills något annat gäller. I Uppsala har de bestämt att alla märken gäller till nästa korsning (förutom de som redan har ett visst giltighetsområde, se ovan), inklusive påbud och hastighetsskyltar. Därav havet av skyltar.Jag har ofta undrat hur det funkar. Är det inte nästan överallt så att vägmärke gäller bara till nästa korsning? Hur ska man annars veta vad som gäller när man kommer på väger från väger som korsar?
Det är ju sånt där som gör att man inte använder cykelbanan.Tycker mest att det verkar vara ett bra sätt att få folk allvarligt skadade. Någon form av upplysning om att vägen gör en skarp högersväng vore nog på sin plats.
LIte längre fram på vägen (1.5km västerut) verkar det redan finnas en lösning som hade funkat på den platsen istället för kantsten och indragning av cykelväg vid skymd utfart. Låt cykelvägen gå rakt längs vägen och klipp buskar och häckar så att det blir fri sikt för alla. Trafik som ska ut på vägen har väjningsplikt. (Jag har bara googlecyklat på platsen, så jag kan ha missat något...)Cyklade i godan ro genom Härryda igår kväll vid 21-22 någongång. Ny fantastisk cykelbana som varit grusväg under flerårigt byggprojekt, men nu nyasfalterad och supermullig. Motorväg för cykel!
I svag utförsbacke rullade det på i ca 50 km/h, när jag helt plötsligt blev osäker på vad jag faktiskt såg. Det såg ut som att cykelbanan fortsatte rakt fram men att något löpte tvärs färdriktningen, så jag saktade in och tog det lugnt. Rakt framför mig hade jag en tjusig spikkantsten nästan 90 grader tvärs färdriktningen, där cykelbanan gjorde en tvär kurva runt en refug och sen fortsatte den rakt fram igen. Superlurigt!
Visa bilaga 582881
Ser på bilden att det inte ser så farligt ut, men jag blev rejält överraskad på en sträcka där det verkligen gick att ösa på och trafikmiljön inbjöd till att blåsa på. Vet att man såklart ska anpassa farten osv, men det här upplevdes som både överraskande och otrevligt och det finns en ganska stor risk att någon missar och drar rakt in i kantstenen. Tror känslan har att göra med att väglinjen och bredden på vägen framför liksom suddar ut att cykelbanan gör en skarp sväng.
Jag tog kurvan, vände tillvaks och därefter tog jag kortet. Första gången kom jag på tok för fort för att hinna fota..
Edit: har inget förslag på lösning då det både är övergångsställe, korsning och busshållplats på samma gång. Någon form av markering för kurvan känns dock lämplig.
Trafikförordningen är inte solklar, men generellt säger förordningen att förbudsmärken gäller tills nästa korsning eller till märke om förbudets upphörande. Övriga märken gäller antingen lokalt (som väjningsplikt), en viss angiven sträcka eller tills något annat gäller. I Uppsala har de bestämt att alla märken gäller till nästa korsning (förutom de som redan har ett visst giltighetsområde, se ovan), inklusive påbud och hastighetsskyltar. Därav havet av skyltar.
Du har googlecyklade väl. Den vägen fungerar utmärkt!LIte längre fram på vägen (1.5km västerut) verkar det redan finnas en lösning som hade funkat på den platsen istället för kantsten och indragning av cykelväg vid skymd utfart. Låt cykelvägen gå rakt längs vägen och klipp buskar och häckar så att det blir fri sikt för alla. Trafik som ska ut på vägen har väjningsplikt. (Jag har bara googlecyklat på platsen, så jag kan ha missat något...)
Visa bilaga 582991
Solnas nya bunnyhopprojekt! Idealiskt då det är nära till sjukvård om något mot förmodan skulle gå fel.
Mjuk landning rakt in i alla som går mellan entre och övergångsställe ser det ut som.Solnas nya bunnyhopprojekt! Idealiskt då det är nära till sjukvård om något mot förmodan skulle gå fel.
Den är ju perfekt, syns dåligt i höstljus då kommer den säkert att synas ”bättre ”när det blir mörkt ?Lite vag avspärrning.
Den är ju perfekt, syns dåligt i höstljus då kommer den säkert att synas ”bättre ”när det blir mörkt ?
Vill minnas att den är borttagen nu!
underbart! alltid intressant att gissa hur dom kom fram till den lösningenHelt oannonserat farthinder bokstavligt talat 2 meter efter en dold kurva. Var riktigt nära att fontalkrocka med denna betongklossen idag.
Visa bilaga 586629Visa bilaga 586630Visa bilaga 586631
Det där har varit en spännande lösning i flera år nu. Kommer ihåg första gången jag kom runt kröken och hur jag undrade vad det är som händer.Helt oannonserat farthinder bokstavligt talat 2 meter efter en dold kurva. Var riktigt nära att fontalkrocka med denna betongklossen idag.
Vad står det på skyltarna (som man ser baksidan av)?Helt oannonserat farthinder bokstavligt talat 2 meter efter en dold kurva. Var riktigt nära att fontalkrocka med denna betongklossen idag.
Suggorna syns ju i spegeln på första bilden. ?Helt oannonserat farthinder bokstavligt talat 2 meter efter en dold kurva. Var riktigt nära att fontalkrocka med denna betongklossen idag.
Gång/cykelbanaVad står det på skyltarna (som man ser baksidan av)?
Helvete! Läbbigt.Helt oannonserat farthinder bokstavligt talat 2 meter efter en dold kurva. Var riktigt nära att fontalkrocka med denna betongklossen idag.
Ju närmare maktens centrum man kommer...Det där är väl snarare en total avspärrning än ett farthinder?
Arma stockholmscyklister!