Cykelbanornas hall of shame

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Med tanke på hur usel 'användarupplevelsen' är när man dristar sig ut med bil i storstockholm vete sjutton om jag håller med. Vart jag än skall (även mitt i sommaren numera) måste jag räkna med att sitta i kö. Skall jag inte till ett handelscentra behöver jag fundera över om det finns ledig parkering i närheten av resmålet och när jag kommer hem är det inte säkert att jag hittar plats. Jag har lite svårt att få ihop denna verklighet med påståendet att "städerna är byggda för bilar".

Det är väl så att infrastrukturen är gravt eftersatt oavsett val av färdmedel och nu i veckan insåg jag att SLs priser är så höga att det blir billigare att ta bilen även om jag räknar in fasta kostnader som värdeminskning, besiktning, service etc i milkostnaden.

Det blir mest cykel...

/Martin
Problemet som jag ser det är att ”folk” verkar tro att det är en mänsklig rättighet att få ta bilen jämt, överallt och utan att det ska finnas några hinder (trafik, p-platsbrist m.m).

Man saknar även helt insikten att man själv är en del av trafiken (problemet). Detta yttrar sig inte minst i hatet mot cyklister. Att vare cyklist är en bil mindre i bilkön är en ekvation som är helt obegriplig.

När Essingeleden byggdes på 60 talet var den 2 filig (i båda riktningarna) och man konstaterade att Stockholms trafikproblem var lösta för alltid. Idag, när det finns 4 filer åt båda hållen är den på tok för liten. Forskningen visar att utbyggda vägar endast leder till att fler väljer att ta bilen och utbyggnaden mättas tämligen snabbt av de nya bilisterna.

Tyvärr är det ett enkelt sätt att få politiska röster genom att lova utbyggda vägar och politiskt självmord att försöka komma till rätta med bilåkandet. (Behöver inte djupa mer i politiken än så).

kais01

Aktiv medlem
tycker gärna man kan satsa på vettig infrastruktur generellt. och dagens lappa och laga ute i landet kommer att påtittas med ett hånleende framöver. det är väl mer än uppenbart var det behövs motorvägar i en miljövänligare elbilsframtid. kolla t ex in skämtet riksväg 70 rikting dalarna, eller e20 från laxå till vårgårda. helt otroligt.

och en vettig infrastruktur för bilar behöver inte stå i vägen för dito cyklar. när man separerar trafikslagen uppstår många fördelar även för cyklister.

däremot misslyckas man ofta när man drar fram spårbunden trafik. tvärbanan i stockholms västerort har skövlat en helt fantastisk mängd bra cykelbanor och underfarter.

solna och sundbyberg förtjänar där största möjliga citronpris.

uandt

Aktiv medlem
tycker gärna man kan satsa på vettig infrastruktur generellt. och dagens lappa och laga ute i landet kommer att påtittas med ett hånleende framöver. det är väl mer än uppenbart var det behövs motorvägar i en miljövänligare elbilsframtid. kolla t ex in skämtet riksväg 70 rikting dalarna, eller e20 från laxå till vårgårda. helt otroligt.

och en vettig infrastruktur för bilar behöver inte stå i vägen för dito cyklar. när man separerar trafikslagen uppstår många fördelar även för cyklister.

däremot misslyckas man ofta när man drar fram spårbunden trafik. tvärbanan i stockholms västerort har skövlat en helt fantastisk mängd bra cykelbanor och underfarter.

Tvärbana och cykel fungerar bra i Stockholm. Det är specifikt Solna som är en usel cykelkommun. De senaste vägarna de sabbat (tänker på den vid MOS'en, som bara försvann vid simhallen bygget och senaste omledningarna kring Centrum ) har inget med spårtrafik att göra. Jag är övertygad om att just i Solna stad sitter det nån som har gjort det till sin livsuppgift att göra cykling så svårt det går.

ooms

Aktiv medlem

Infrastruktur generellt är som du säger rejält eftersatt ute i landet, både vägar och järnvägar. Frågan är om det kommer bli bättre, nu finns ju istället planer på att plöja ner hundratals miljarder på höghastighetståg Sthlm-Malmö. Frågan är om nåt blir över till nödvändig upprustning av annat.

nisseson

Aktiv medlem
Tvärbana och cykel fungerar bra i Stockholm. Det är specifikt Solna som är en usel cykelkommun. De senaste vägarna de sabbat (tänker på den vid MOS'en, som bara försvann vid simhallen bygget och senaste omledningarna kring Centrum ) har inget med spårtrafik att göra. Jag är övertygad om att just i Solna stad sitter det nån som har gjort det till sin livsuppgift att göra cykling så svårt det går.
MOS är ju ett bra exempel på när det bara blir fel. Ett bilberoende massköpcenter som äter yta i närförort, och där ingen i praktiken har prioriterat annat än att man ska köra egen bil dit och hem. Vansinne, särskilt att det är byggt så i närtid.

fhloston

Aktiv medlem
MOS är ju ett bra exempel på när det bara blir fel. Ett bilberoende massköpcenter som äter yta i närförort, och där ingen i praktiken har prioriterat annat än att man ska köra egen bil dit och hem. Vansinne, särskilt att det är byggt så i närtid.

Och tillfartsvägarna går genom bostadsområden och är underdimensionerade i förhållande till MoS storlek.

GoranS

Aktiv medlem

Förstår inte koppling mellan behov av att omvandla rv70 till motorväg och en övergång till större andel elbilar.

Berk

Aktiv medlem
Infrastruktur generellt är som du säger rejält eftersatt ute i landet, både vägar och järnvägar. Frågan är om det kommer bli bättre, nu finns ju istället planer på att plöja ner hundratals miljarder på höghastighetståg Sthlm-Malmö. Frågan är om nåt blir över till nödvändig upprustning av annat.

Haha, nödvändig upprustning och underhåll, vilken skämt! Det är ju helt osexigt i Sverige!

Vi behöver nya förbifart, höghastighetståg och en lite bit av ny cykelbana här och där!

mtbkr

Aktiv medlem
Var tvungen att göra en felanmälan av den relativt nya asfaltsbeläggningen på cykelbanan på St Eriksgatan mellan Karlbergsvägen och Vanadisplan, norrgående. Så fantastisk ojämn så det känns som att cykla på en tvättbräda. Tveksamt om det ger något...

staine

Aktiv medlem
Inte mycket till bild men stackars den som ska ta sig från Tyresö slott in till Stockholm.
Bara massa omledningsskyltar som leder in på parkeringsplatser m.m, det mesta får man gissa sig till. Jag körde på solpositionen, hittade därmed hem.
Fast man vänjer sig kanske om man kör där ofta?
2F51D766-4E94-44E4-A257-0B09A8BBD648.jpeg

JIllergard

Medlem
Kan instämma att det mesta med MOS är fel, men väldigt lätt att ta sig dit med pendeltåg så inte bara för bil iaf. Om det är någon tröst.

MartinRF

Aktiv medlem
Uj, uj vad många reaktioner på mitt inlägg 😮

Jag tänker inte ens försöka svara/kommentera. Istället, apropå att det i USA finns städer med extremt bilfokus, rekommenderar jag en podcast. Visste ni att L.A. en gång hade ett jättelikt spårvagnsnät?

/Martin

GoranS

Aktiv medlem
Åtminstone vissa har väl föreslagit att låna för att få pengar till höghastighetsjärnvägarna. Då skulle det ju inte direkt konkurrera med vanliga budgeten, åtminstone i den utsträckning som skulle vara fallet om pengarna skulle tas direkt inom vanliga anslagen för byggande och underhållande av infrastruktur. Sen ska ju lånen betalas av …

Fredrik Å

Aktiv medlem
Kan instämma att det mesta med MOS är fel, men väldigt lätt att ta sig dit med pendeltåg så inte bara för bil iaf. Om det är någon tröst.
Frågan är inte "Darwin" kommer lösa frågan om alla dessa köpcentrum.
Pandemin skakade om folks köpbeteenden i grunden.
De ytterst få gånger jag själv varit i dessa köpcentrum de senaste åren är antalet besökare betydligt färre än innan pandemin.
Hur det är med MOS vet jag inte.
Ser inte riktigt vitsen med att köra till andra sidan stan och betala biltullar för att trängas och handla i samma butiker som jag har på betydligt närmare avstånd...

Senast ändrad:

Little Stereo

Aktiv medlem
Sträckan Stockholms universitet - Danderyds sjukhus förtjänar att nämnas. 1,5 meter cykelbana med vägräcke på ena sida, vilket visserligen är långt ifrån lika uselt som andra cykelbanor i tråden, men enligt mätningsskylten (vid Stocksunds station) så är det hela 2800 cyklister om dagen som ska samsas på sträckan just nu.

Visa bilaga 575232
Plus all snö som plogas över, de skulle monterat plexiglasen på vägsidan av cykelbanan.

Little Stereo

Aktiv medlem
Nu har inte jag scrollat igenom hela tråden men om man ska ranka cykelbanor efter hur smala de är i förhållande till hur många cyklister som passerar måste väl cykelbanan parallellt med Munkbroleden genom Gamla Stan i Stockholm vinna överlägset. Känns helt livsfarlig varje gång man får möte. Den kan inte ens vara 1,5 meter och med någon läskig skarv mellan betong och asfalt på ena halvan. Hua... 🤬
Visa bilaga 575417
Den ska faktiskt till slut breddas.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Jag undrar om cykelfiler/banor och GC-banor står skrivna som "avställningsplatser" i kommunala kartor? Man springer in i många exempel som tyder på det...
Ja för att inte tala om dessa förb** elsparkcyklar som ligger slängda både här och där på både cykelbanor och andra ställen.
Fattar inte att staden inte bara tar bort dom och skickar räkningen till den som äger skrotet.
Ta 5000/cykel så blir vi av med otyget illa kvickt.
För bilar gäller ägaransvar gör tilläggsavgifter dvs P-böter det borde inte vara så svårt att få till samma sak för sparkcyklarna.

Hcsokim

Aktiv medlem
Ja för att inte tala om dessa förb** elsparkcyklar som ligger slängda både här och där på både cykelbanor och andra ställen.
Fattar inte att staden inte bara tar bort dom och skickar räkningen till den som äger skrotet.
Ta 5000/cykel så blir vi av med otyget illa kvickt.
För bilar gäller ägaransvar gör tilläggsavgifter dvs P-böter det borde inte vara så svårt att få till samma sak för sparkcyklarna.
Det är ju en regeländring på g den första september som reglerar just bla parkeringen. Sen att de lär blir överfullt i de vanliga cykelparkeringarna, men man kan ju hoppas att det gör att kommunerna börjar satsa mer på cykelinfrastrukturen överlag.

NickPick

Aktiv medlem
Som vanligt måste svenska systemets generösa förhållning till lagar och regler (som bygger på att ingen utnyttjar det) utnyttjas till fullo i x antal år innan det blir stränga regler. Genomgående genom samhället känns det som.

nisseson

Aktiv medlem
Det är ju en regeländring på g den första september som reglerar just bla parkeringen. Sen att de lär blir överfullt i de vanliga cykelparkeringarna, men man kan ju hoppas att det gör att kommunerna börjar satsa mer på cykelinfrastrukturen överlag.
Ska vi gissa om utrymmet för elsparkcykelparkering kommer tas från yta idag avsedd för att möjligöra biltrafik eller cykel/gångtrafik? Vad låter troligt, och vad låter rätt?

fedde

Aktiv medlem
Regeländringen är bra men det är ju som alla regler en pappersprodukt.
I vilken utsträckning kommer beteendet verkligen att ändras?

Jag är cynisk och pessimistisk och tror att det tar (mycket) lång tid innan
någon märkbar förändring kan ses.

Det enda som möjligen effektivt och snabbt ändrar beteendet är att
elsparkcykelföretagen mha apparna och gps inför mycket hårda begränsningar
för hur parkering kan göras och att användarna får betala mycket i tillägg
om begränsningarna inte följs.
/Fedde

Berk

Aktiv medlem
Ska vi gissa om utrymmet för elsparkcykelparkering kommer tas från yta idag avsedd för att möjligöra biltrafik eller cykel/gångtrafik? Vad låter troligt, och vad låter rätt?

Utrymmet är redan storadels markerat, får man hoppa. Det finns bara fyra arbetsdagar kvar innan första september.

I Stockholm finns det sedan några veckor överallt boxar markerat med en vit linje och sparkcykel symbol på trottoaren nära körbanan och oftast emellan träd eller stolpar för att inte hindra gångtrafikanter för mycket.

Vi får ser om det kommer att funka.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Regeländringen är bra men det är ju som alla regler en pappersprodukt.
I vilken utsträckning kommer beteendet verkligen att ändras?

Jag är cynisk och pessimistisk och tror att det tar (mycket) lång tid innan
någon märkbar förändring kan ses.

Det enda som möjligen effektivt och snabbt ändrar beteendet är att
elsparkcykelföretagen mha apparna och gps inför mycket hårda begränsningar
för hur parkering kan göras och att användarna får betala mycket i tillägg
om begränsningarna inte följs.
/Fedde
Jag håller med dig.
De som dumpar sparkcykeln på första bäst plats kommer fortsätta att göra det.
Det enda som funkar är att kommunen kör runt med lastbil,beslagtar skräpet och sedan skickar en saftig faktura till ägaren.
Vi har väldigt många arbetslösa som behöver jobb och det är väl en perfekt uppgift även för de som saknar annan utbildning.
Kan man inte köra kan man säkert sortera cyklar baserat på ägare…

kais01

Aktiv medlem
Förstår inte koppling mellan behov av att omvandla rv70 till motorväg och en övergång till större andel elbilar.
som du antyder är ju behovet är ju närmast akut vissa sträckor, elbilar eller ej.

det jag tänkte på är att i en fossilfri framtid kommer en del av de klassiska miljöargumenten mot ett vettigt vägnät att minska.

ooms

Aktiv medlem
som du antyder är ju behovet är ju närmast akut vissa sträckor, elbilar eller ej.

det jag tänkte på är att i en fossilfri framtid kommer en del av de klassiska miljöargumenten mot ett vettigt vägnät att minska.
Elbilarnas förbrukning stiger ju markant i motorvägsfart med rejält minskad räckvidd som följd. Så det kan ju komma bli ett argument att det ”räcker” att bygga vägar för max 80-100 km/h i framtiden - det man vinner på att kunna köra snabbare förloras ändå pga fler tidskrävande laddstopp.

GoranS

Aktiv medlem

Jag är tveksam till att kritiken mot vägar och bilar kommer att tystna av övergång till eldrift.

Topp