Jonas Bleckert
Aktiv medlem
Cykelbanornas hall of shame
Problemet som jag ser det är att ”folk” verkar tro att det är en mänsklig rättighet att få ta bilen jämt, överallt och utan att det ska finnas några hinder (trafik, p-platsbrist m.m).Med tanke på hur usel 'användarupplevelsen' är när man dristar sig ut med bil i storstockholm vete sjutton om jag håller med. Vart jag än skall (även mitt i sommaren numera) måste jag räkna med att sitta i kö. Skall jag inte till ett handelscentra behöver jag fundera över om det finns ledig parkering i närheten av resmålet och när jag kommer hem är det inte säkert att jag hittar plats. Jag har lite svårt att få ihop denna verklighet med påståendet att "städerna är byggda för bilar".
Det är väl så att infrastrukturen är gravt eftersatt oavsett val av färdmedel och nu i veckan insåg jag att SLs priser är så höga att det blir billigare att ta bilen även om jag räknar in fasta kostnader som värdeminskning, besiktning, service etc i milkostnaden.
Det blir mest cykel...
/Martin
Man saknar även helt insikten att man själv är en del av trafiken (problemet). Detta yttrar sig inte minst i hatet mot cyklister. Att vare cyklist är en bil mindre i bilkön är en ekvation som är helt obegriplig.
När Essingeleden byggdes på 60 talet var den 2 filig (i båda riktningarna) och man konstaterade att Stockholms trafikproblem var lösta för alltid. Idag, när det finns 4 filer åt båda hållen är den på tok för liten. Forskningen visar att utbyggda vägar endast leder till att fler väljer att ta bilen och utbyggnaden mättas tämligen snabbt av de nya bilisterna.
Tyvärr är det ett enkelt sätt att få politiska röster genom att lova utbyggda vägar och politiskt självmord att försöka komma till rätta med bilåkandet. (Behöver inte djupa mer i politiken än så).