Cykelbanornas hall of shame

access skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehe, St Lars är inte kul och inte heller
> "cykelvägen" mellan Lund och Malmö. Mycket
> trevligare att cykla ut genom Lomma och längs
> kusten även om det blir lite längre. Eller så
> cyklar man Knästorp, Uppåkra, Tottarp, Nordanå,
> Bernstorp...

Den senare vägen var min favorit när jag cykelpendlade Malmö-Lund, med rätt cykel är den dessutom inte längre (i tid) än den närmsta. Får bara Staffanstorps kommun ordning på den lilla stumpen cykelbana som saknas mellan Knästorpsvägen och Gastelyckan får man dessutom en perfekt förbifart för att slippa cykla genom hela j-a Lund för att komma till LTH/Ideon.

NAnders skrev:
> NLC skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Mathis73 skrev:
> > --------------------------------------------------
> > > Har bott i Lund länge nu men trivs inte att cykla
> > > inne i stan, men kan man stan så gör man precis
> > > som du säger NLC och hittar sin egen väg.
> > > Jag nöjer mig oftast med att så snabbt som
> > > möjligt cykla ut ur stan på morgonen på väg
> > > till Malmö:-)
> >
> > Ah, då har du dessutom "förmånen" att fåcykla
> > genom dödens dal dvs S:t Lars-området?
>
> Kommunen har förbättringar genom S:t Lars på
> gång, byggstart i höst eller i vår.

About f-ing time... Har varit på Lunds kommuns gatukontor sedan 2009 utan att de visat minsta förståelse eller verkat vara det minsta bekymrade över situationen som kommunen skapat där efter att ha anlagt en företagspark och dragit (den skyltade) cykelvägen genom en skolgård.

De kostade på sig att bygga en GC-väg från företagsparken och ut till busshållplatsen vid Statoil nära Lunds södra utan att för den sakens skulle fundera på om man kanske skulle göra en anslutning (typ 400 meter lång) för cyklister mot Malmövägen så att man slapp cykla igenom området.

Mjo, är rätt sjukt att cykelvägen slutar precis vid kommungränsen från Lunds sida: http://osm.org/go/0NctIQk6

Har varit så i ett antal år nu. Kunde även fixas bättre överfart av väg 108 nära trafikplatsen (väg M 883/885). Tunnel eller bro hade varit nice.

NLC skrev:

> > Kommunen har förbättringar genom S:t Lars på
> > gång, byggstart i höst eller i vår.
>
> About f-ing time... Har varit på Lunds kommuns
> gatukontor sedan 2009 utan att de visat minsta
> förståelse eller verkat vara det minsta
> bekymrade över situationen som kommunen skapat
> där efter att ha anlagt en företagspark och
> dragit (den skyltade) cykelvägen genom en
> skolgård.
>
> De kostade på sig att bygga en GC-väg från
> företagsparken och ut till busshållplatsen vid
> Statoil nära Lunds södra utan att för den
> sakens skulle fundera på om man kanske skulle
> göra en anslutning (typ 400 meter lång) för
> cyklister mot Malmövägen så att man slapp cykla
> igenom området.

Jag tror att "felet" är att 108:an är statlig väg och att staten inte vill ha någon cykelbana där för att ansluta Bergströms väg i Staffanstorps kommun till Malmövägen i Lunds kommun.

Vill man inte cykla rakt genom sjukhuskomplexet kan man fortsätta S:t Lars väg upp till Klostergårdsvägen och köra ut till Malmövägen där, men det kanske inte är skyltat så?

NAnders skrev:
> Jag tror att "felet" är att 108:an är statlig
> väg och att staten inte vill ha någon cykelbana
> där för att ansluta Bergströms väg i
> Staffanstorps kommun till Malmövägen i Lunds
> kommun.
>
> Vill man inte cykla rakt genom sjukhuskomplexet
> kan man fortsätta S:t Lars väg upp till
> Klostergårdsvägen och köra ut till Malmövägen
> där, men det kanske inte är skyltat så?

Nä, felet är att kommunen bestämde sig för att "utveckla" området med en företagspark utan att se till att existerande infrastruktur följde med.

Det var helt OK att cykla genom S:t Lars-området (dvs följa S:t Lars väg upp till Klostergårdsvägen) ända fram tills för några år sen då det morgon, eftermiddag & kväll plötsligt dök upp en hord sönderstressade löneslavar som alla i varsin bil hade föga respekt för den 30-skyltning som gäller inom området. Krydda detta med lika sönderstressade småbarnsföräldrar som ska hämta/lämna på skola/dagis och den "vanliga" smittrafiken genom området blir det en rätt komplicerad trafiksituation. Cyklar man under eller prick 30 km/h så ska bilisterna prompt om för att sen ändå direkt svänga höger/vänster. Cyklar man över 30 km/h så sällar man sig med det mindre trevliga trafikslaget.

Lunds kommun menade 2011 att det var en ombyggnad på gång i området med ny rondell in från 108:an (för bilisterna), men eftersom lika mycket trafik kommer "innifrån" Lund så kommer ju den knappast göra någon större förbättring om man inte samtidigt gör någon form av "lås" för att förhindra genomfartstrafik och tvinga bilisterna köra runt.

Senast ändrad:
NLC skrev:
> NAnders skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror att "felet" är att 108:an är statlig
> > väg och att staten inte vill ha någon
> cykelbana
> > där för att ansluta Bergströms väg i
> > Staffanstorps kommun till Malmövägen i Lunds
> > kommun.
> >
> > Vill man inte cykla rakt genom sjukhuskomplexet
> > kan man fortsätta S:t Lars väg upp till
> > Klostergårdsvägen och köra ut till
> Malmövägen
> > där, men det kanske inte är skyltat så?
>
> Nä, felet är att kommunen bestämde sig för att
> "utveckla" området med en företagspark utan att
> se till att existerande infrastruktur följde med.

Så om man inte hade gjort det så skulle Trafikverket ha slantat upp för en cykelbana längs 108:an? >:-|

Vad beträffar själva området så är det väl frågan om kommunen har haft något inflytande över huvud taget över områdets utveckling. Kommunen äger inte marken och jag är inte ens säker på att de äger gatorna. I en sådan befintlig miljö blir allt en förhandlingsfråga mellan fastighetsägaren och kommunen.

Så du menar att kommunen inte ansvarar för översiktsplan & detaljplan och inte heller ansvarar för det (kommunal) gatnätet. Nog för att det är avregelerat i Sverige, men inte så pass ;-) Dessutom förstår jag inte varför du hänger upp dig på en cykelbana längs 108:an när problemet snarare är bilisters brist på respekt för 30-skyltning och trafikmärket "förbud mot genomfartstrafik".

DSC00187-781126.jpg
Nog om det, bjuder istället på en talande bild från "Lund - cykelstaden":

Kan haka på med denna fina konstruktion då där de håller på att fixa ny GC-väg längs Ringvägen i Lund.

20130527_019.jpg

Fin blind 90° kurva in under järnvägsbron

20130527_018.jpg

De vågade inte ta 1m till av körbanan så istället sket de i att göra den tillräckligt bred för delad GC-bana där den går under järnvägsbron och klämde ihop det sådär fint istället. :P

Senast ändrad:
Vilket vi kom fram till i en annan tråd inte går eftersom alla cykelbanor var dubbelriktade (eller hur var det nu...) ;-)

Access, snygga bilder av nybygget längs Ringvägen. Har funderat hur dom skulle göra just under broarna, dom som planerat detta borde allvarligt hitta andra jobb. Det ser likadant ut under andra bron i alla fall från håll. Man kan fråga sig om man verkligen vill kalla sig Cykelstad som Lunds politiker så gärna slår sig för bröstet om.
Man får ta det så nätt när man ska ta den kurvan. Jag är nyfiken varför det verkar vara helt okej med just 90 graders kurvor på cykelvägar till synes helt utan anledning (här verkar det dock finnas anledning:-).

Mathis73 skrev:
> Jag är nyfiken varför det verkar vara
> helt okej med just 90 graders kurvor på
> cykelvägar till synes helt utan anledning

Precis det undrar jag också med mitt foto jag postade förut. Kanske tror man att en cykel ska svänga som en bil fast i mindre skala? Cykelvägar är också ofta så smala att man inte kan mötas.

Jag cyklar aldrig på cykelvägarna när jag cyklar på tempocykeln. Det vore rent livsfarligt om nån kom med barnvagn på cykelvägen. Eller hundar med flexikoppel.

Mathis73 skrev:
> Access, snygga bilder av nybygget längs
> Ringvägen. Har funderat hur dom skulle göra just
> under broarna, dom som planerat detta borde
> allvarligt hitta andra jobb. Det ser likadant ut
> under andra bron i alla fall från håll. Man kan
> fråga sig om man verkligen vill kalla sig
> Cykelstad som Lunds politiker så gärna slår sig
> för bröstet om.
> Man får ta det så nätt när man ska ta den
> kurvan. Jag är nyfiken varför det verkar vara
> helt okej med just 90 graders kurvor på
> cykelvägar till synes helt utan anledning (här
> verkar det dock finnas anledning:-).

Mmm, övergår nog ens förstånd hur de riktigt har tänkt det. Som va cyklist tyckte jag inte det var några större problem att cykla Ringvägen förr eftersom man kunde hålla nästan samma hastighet som bilarna. Man kunde ha fixat dit ett riktigt cykelfält så hade det varit frid och fröjd för sådana som mig. Nu blir det däremot knepigare om man ska österut eftersom man först ska upp för avfarten (Stattenvägen) och där får svängande bilar rakt bakom sig samt att man även kommer att vara lite skymd bakom hörnet. Därefter ska man korsa avfarten och sen direkt 90° blind sväng höger in under bron.

Så här såg det ut på Manhattan-sidan av Brooklynbron. Det högra är alltså cykelbanan. Åt båda hållen. Det var dessutom många som kom med bra fart uppifrån. Var dessutom ett antal turister som inte höll sig på sidan för gående.

IMG_4680.JPG

Cykelbanan som går parallellt med Mölndalsvägen slutade förr rakt in i mötande trafik på vägen. Inte ens en varning fick man. Nu ser det inte ut så längre, men jäklar...

access skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Håller med om att det cykelstråket är korkat
> > draget, men om man zoomar ut lite så kan man
> > cykla i blandtrafik på
> Lasarettsgatan/Klinikgatan
> > genom sjukhusområdet istället (t.ex. från
> > Valvet och upp) så slipper man både en massa
> > tråkiga rödljus samt trängas med bussar &
> > podzombies vid busshållplatsen. För som jag
> > upplever det är det just passagerna över
> > bussgatan som är de mest riskfyllda.
>
> ++;
>
> http://albin.abo.fi/user/jfors/images/Screen Sho
> t%202013-05-28%20at%2012.32.03.png
>
> Så brukar jag alltid cykla… inte ens tänkt
> tanken att cykla runt parkeringshusen om jag ska
> till LTH.
>
> Edit: NLC: Kioskgatan är avstängd då de håller
> på att bygga klart strålavdelningen där så den
> rutt Google visar går inte att cykla i dagsläge.

Jo det går ju, fast ibland kommer jag från väster på Baravägen och någon gång skall jag vidare norrut och då får man den ena av dessa dödsfällorna.

Nej då håller jag med att det svårt att hitta sin väg runt, kanske om man tar GC-vägen längs Getingevägen istället?

Jag gör det enkelt för mig och om möjligt svänger av tidigt och kör via S:t Hans i stället, där finns ju i.o.f.s. yra gångtrafikanter, hundkoppelmarodörer och galna sväng-utan-att-göra-tecken-cyklister, men själva cykelbanan är ganska befriad från uppenbara dödsfällor. Undviker helst cykla (och köra bil) inne i Lund centrum, tycker det är rätt otäckt. Känns ju inte som Sveriges näst bästa cyklstad...

Att cykla inne i centrala Lund är ju hur lätt som helst då det inte finns en cykelbana inom synhåll som man måste ta hänsyn till. Det är när man kommer lite längre ut som det blir värre då de strött runt sig lite cykelbanor här och där av varierande kvalitet och utforming. ;)

NLC skrev:
> Så du menar att kommunen inte ansvarar för
> översiktsplan & detaljplan och inte heller
> ansvarar för det (kommunal) gatnätet. Nog för
> att det är avregelerat i Sverige, men inte så
> pass ;-) Dessutom förstår jag inte varför du
> hänger upp dig på en cykelbana längs 108:an
> när problemet snarare är bilisters brist på
> respekt för 30-skyltning och trafikmärket
> "förbud mot genomfartstrafik".

Grunden är att gällande markanvändning gäller och kommunen har ingenting att säga till om när det gäller etablering av verksamheter som följer befintlig detaljplan. Kommunen kan heller inte tvinga fram en ändring av markanvändningen genom en ny detaljplan. Och om kommunen eventuellt inte äger gatorna så ansvarar de ju heller inte för gatorna. Betänk att hela Sankt Larsområdet, på båda sidor om ån, varit ett inhägnat institutionsområde och att det ägdes i sin helhet av landstinget fram till 1994. Det är därför inte per definition så att kommunen har haft någon möjlighet att påverka områdets utveckling.

Vad beträffar 108:an så svarade jag på ett inlägg som handlade om den. ("De kostade på sig att bygga en GC-väg från företagsparken och ut till busshållplatsen vid Statoil nära Lunds södra utan att för den sakens skulle fundera på om man kanske skulle göra en anslutning (typ 400 meter lång) för cyklister mot Malmövägen så att man slapp cykla igenom området.")

Jag tog förresten en sväng förbi området i morse, och söderut är det faktiskt skyltat Hjärup längs Malmövägen och sedan genom parken och paviljongerna där skolorna är. Motsvarande skyltning norrut saknas dock, där är det skyltat Stortorget på cykelbanan längs Sankt Lars väg.

Då missuppfattade du nog lite, Malmövägen är inte en del av 108:an - se http://goo.gl/maps/c4lGx.

Det jag ville se var en anslutning mellan "armbågen" på cykelbanan från S:t Lars och ut till 131:ans busshållplats vid Statoil med den forna GC-vägen längs NV-sidan av Malmövägen. Idag är denna del av någon oklar anledning skyldad gångbana från busshållplatsen längre upp i backen och cykeltrafiken leds om på vänster sida i södergående riktning.

access skrev:
>
>
20130527_018.jpg

>
> De vågade inte ta 1m till av körbanan så
> istället sket de i att göra den tillräckligt
> bred för delad GC-bana där den går under
> järnvägsbron och klämde ihop det sådär fint
> istället. :P

De hade kunnat ta 1 meter till, men då hade de behövt avlysa vänster körfält för tunga fordon, som på Trelleborgsvägen i Malmö vid övergångsstället mellan Strumpan och Mobilia. Det hade nog inte heller varit några trafiktekniska problem med att ta bort ett helt körfält i varje riktning, men politiskt...

Jag gissar att kommunen räknar med att broarna (som är från 1936) byts ut helt i samband med fyrspårsutbygget på stambanan och att underfarterna också breddas rejält.

NLC skrev:
> Då missuppfattade du nog lite, Malmövägen är
> inte en del av 108:an - se
> http://goo.gl/maps/c4lGx.
>
> Det jag ville se var en anslutning mellan
> "armbågen" på cykelbanan från S:t Lars och ut
> till 131:ans busshållplats vid Statoil med den
> forna GC-vägen längs NV-sidan av Malmövägen.
> Idag är denna del av någon oklar anledning
> skyldad gångbana från busshållplatsen längre
> upp i backen och cykeltrafiken leds om på
> vänster sida i södergående riktning.

Men vilka skulle vilja cykla den omvägen som dessutom går i fel riktning? Jag trodde att de 400 metrarna du menade var från tunneln under 108:an (Bergströms väg-Sankt Lars väg) och sedan på norra sidan 108:an-Malmövägen fram till busshållplatsen vid Statoil. Den vägen vore logisk.

Förresten så har jag hittat lite handlingar angående Sankt Lars fastighetsrättsliga status. Området var mycket riktigt helt privatägt och till största delen inte detaljplanelagt över huvud taget förrän Lunds kommun antog en ny detaljplan 2007, där bland annat gatunätet skulle övergå i kommunal ägo. Planen överklagades ända upp till regeringsrätten, som avslog överklagandet i oktober 2010 varpå planen vann laga kraft.

Sankt Lars väg har alltså varit kommunal gata i drygt 2 1/2 år.

NAnders skrev:
> access skrev:
> -----
> >
> >
> http://albin.abo.fi/user/jfors/images/20130527_018
> .jpg
> >
> > De vågade inte ta 1m till av körbanan så
> > istället sket de i att göra den tillräckligt
> > bred för delad GC-bana där den går under
> > järnvägsbron och klämde ihop det sådär
> fint
> > istället. :P
>
> De hade kunnat ta 1 meter till, men då hade de
> behövt avlysa vänster körfält för tunga
> fordon, som på Trelleborgsvägen i Malmö vid
> övergångsstället mellan Strumpan och Mobilia.
> Det hade nog inte heller varit några
> trafiktekniska problem med att ta bort ett helt
> körfält i varje riktning, men politiskt...
>
> Jag gissar att kommunen räknar med att broarna
> (som är från 1936) byts ut helt i samband med
> fyrspårsutbygget på stambanan och att
> underfarterna också breddas rejält.

Den västligare bron + GC-bana kanske fixas då (bara Trafikverket/andra instanser får tummen ur med 4-spår). Värre med den östligare bron som bara är stickspår till Tetra-Pak.

Skulle de ha varit lite djärvare hade de plockat bort ett körfält och enbart byggt svängningsfil vid korsningen till Östra Stattenvägen/Arena-parkeringen. Nu blev det istället GC-banan som fick stryka på foten vilket har lett till att den nästan är sämre än tidigare, i alla fall för mer vana cyklister.

Foto0514.jpg

Lerum verkar inte vilja att folk cyklar.

(Förtydligande: Till skillnad från 99,9% av alla gånger en cykel korsar en väg så måste man (i praktiken) leda cykeln här)

Tillägg: I och med att Göteborg införde vägtullar så har man försökt få folk från kranskommuner att ta pendeltåg till en större utsträckning, och den här cykelbanan leder just till pendeltåget - snygg uppmuntring att cykla dit...

Senast ändrad:
MarcusS skrev:
> https://m.facebook.com/cyklistbloggen?id=248082908
> 576211&_rdr#!/photo.php?fbid=561909480526884&id=24
> 8082908576211&set=pb.248082908576211.-2207520000.1
> 373131813.&__user=719886966
>
> Snygg beskrivning av trafiksverkets planering av
> Norra länken för bilister vs cyklister

Såja, de har ju faktiskt ställt upp varningskoner för varje stolpe som står mitt i cykelbanan nu. Klaga inte.

Cykelbana i Kvillebäcken i Gbg som är mindre än en vecka gammal. Notera entrén som går rätt ut i cykelbanan och gräset på vänster sida som har breddats på bekostnad av gångbanan.

IMAG0096.jpg

Senast ändrad:
aahlborg skrev:
> Cykelbana i Kvillebäcken i Gbg som är mindre än
> en vecka gammal. Notera entrén som går rätt ut
> i cykelbanan och gräset på vänster sida som har
> breddats på bekostnad av gångbanan.
>
>

Så dom har asfalterat där nu.. Det ser ju helt klart inte bra ut, jag har funderat lite på hur dom skulle lösa det men det ser ut som att dom struntade i det helt.
Om dom inte sätter upp nån form av staket precis framför dörren längs med linjen kanske, om det nu skulle hjälpa nåt?
Cred ska dom iallafall ha för att dom hade flaggvakter medans dom arbetade på G/C-vägen.

Förresten, vet du/någon vad det är för byggnad? Det är väl knappast ett lägenhetshus eller? Med tanke på de märkliga stora rutorna i bottenplan.

Miss Lycka skrev:
> Varför går dom på cykelbanan?

Jag tror du har missuppfattat bilden.. Jag antar att dom har såna här?

Bilagor

• heelys.jpg
    heelys.jpg
    16.9 KB · Besök: 162
Om de prompt måste bygga gång- och cykelbana bredvid varandra så skulle det åtminstone införas en linje i avvikande färg som markerar gränsen mellan gång- och cykelfält. Det skulle kanske få fotgängarna att reagera lite mer. En färg som inte finns nån annanstans i trafiken. Med tanke på hur många fotgängare som går på cykelbanan så har jag svårt att tro att alla gör det för att jävlas. Snarare är det för att de inte vet var gränsen går.

I de fall det är en dubbelriktad cykelbana så tolkar nog många fotgängare det som att gränsen mellan cykel och gång går vid mittlinjen i cykelbanan. Fotot från Kvillebäcken här ovan är ett utmärkt exempel på det. Med tanke på hur linjerna är dragna så är det lätt att intuitivt tro att cyklister och fotgängare ska dela på de två filerna till vänster och det smala området till höger om den heldragna linjen inte är ingenmansland, ungefär som gräsmattan till vänster. Med tanke på hur smalt område fotgängarna har fått på det stället så lär de gå på cykelbanan istället. Ytterst få kommer trycka upp sig mot väggen. Väldigt synd att de inte planerade det bättre, här kan de ju inte ens skylla på brist på utrymme eftersom de lätt hade kunnat ta en bit av gräsmattan.

crust skrev:
>
> Så dom har asfalterat där nu.. Det ser ju helt
> klart inte bra ut, jag har funderat lite på hur
> dom skulle lösa det men det ser ut som att dom
> struntade i det helt.
> Om dom inte sätter upp nån form av staket precis
> framför dörren längs med linjen kanske, om det
> nu skulle hjälpa nåt?
> Cred ska dom iallafall ha för att dom hade
> flaggvakter medans dom arbetade på G/C-vägen.
>
> Förresten, vet du/någon vad det är för
> byggnad? Det är väl knappast ett lägenhetshus
> eller? Med tanke på de märkliga stora rutorna i
> bottenplan.

Huset är ett lägenhetshus men den (otroligt fula) gröna delen av huset har massa rör och grejer på bottenplan så det är nog någon fjärrvärmecentral eller dyl.

Jag kladrar dem inte för att gå på cykelbanan när det inte finns någon annanstans att gå. Hur kan man vara så fullständigt korkad så man bygger en sån gångbana? Det hade kanske funkat med en kombinerad gång och cykelbana om man nu måste bredda gräset med en meter.

Bilden har för övrigt skickats till Trafikkontoret och det ska bli intressant att höra deras kommentar. Tyvärr har de tre veckors svarstid men jag ska återkomma med svaret.

En ingenjör på trafikkontoret har redan svarat på mitt mail i form av ett fysiskt brev daterat dagen efter jag mailade.

"Vi håller helt med er om detta. Vi kommer att uppmana vår byggprojektledare att bredda gångbanan samt flytta cykelbanan mot trädraden.

Det kan nämnas att vi inte bygger gång- resp cykelbanor i olika nivåer med t ex en kantsten emellan då vi vet att detta förorsakar mångfallt fler olyckor (både cykel- och gåendeolyckor) än nivåskillnaden är tänkt att förhindra."

De brukar vara riktigt trevliga på trafikkontoret när man skriver till dem. Det är nog entrepenörerna som inte alltid har koll. Hjälp till med att skicka in konstruktiv kritik så vi håller dem sysselsatta med att göra cykelbanorna bättre.
http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.20120828-110230

Huset ska inte innehålla lägenheter, det ska vara kontor och fungera som bullerskydd mot vägen för husen innanför. Delen med rör är en sopsug för området. Det ska bland annat finnas ett apotek i huset.

aahlborg skrev:
> Hjälp till med att skicka in konstruktiv kritik så vi
> håller dem sysselsatta med att göra cykelbanorna
> bättre.

+1

MarcusS skrev:
> https://m.facebook.com/cyklistbloggen?id=248082908
> 576211&_rdr#!/photo.php?fbid=561909480526884&id=24
> 8082908576211&set=pb.248082908576211.-2207520000.1
> 373131813.&__user=719886966
>
> Snygg beskrivning av trafiksverkets planering av
> Norra länken för bilister vs cyklister

Nu har någon tänkt om, imorse var de nymålade markeringarna övermålade. Spännande att se vad som trollas fram nästa gång.

IMG_20130708_092708.jpg

Tillbaka
Topp