Cykelbanornas hall of shame
JockeP sa:Kurets sa:JockeP sa:Ja. Jag såg det. Men det tar inte bort det kloka i själva designen av en vettig cykelbana (inte för lycraklätt träningspass) i stadsmiljö.
Sen är det smärtsamt övertydligt att mognaden hos gående måste öka.
Fast nog borde väl infrastrukturen vara gjord på ett sånt sätt att man kan komma fram med lite fart? Verkar vara 30km/h som är hastighetsbegränsning på vägen och som då även gäller på cykelbanan, men det går säker sådär att cykla i trettio där. Cykelställ som folk vill dra ut cykeln från utan att se sig för, träd som skymmer sikt vid övergångsställen, busshållplatser där det strömmar ut folk som inte kan tänka sig att nån kommer på cykel längs cykelbanan etc.
Sant. Jag ger mig. Den är inte optimal för 30km/h-cykling, fast den är i alla fall bättre än i Älmhult.
Och hur otroligt det än låter så vet jag att det finns cyklister som nöjer sig med att fara runt i 10-15 km/h
Hastighetsspridningen hos stadscyklister är stor. En bra cykelbana ska därför vara bred nog att rymma både flanörcyklisterna och de som cyklar för att effektivt ta sig från A till B.