Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Hjälp till att få bort betongklumparna genom att felanmäla: https://www.taby.se/kontakta-oss/felanmalan/
ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Hjälp till att få bort betongklumparna genom att felanmäla: https://www.taby.se/kontakta-oss/felanmalan/
Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
fhloston sa:Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
Det enda är väl att de borde få reflexmarkeringar så de syns i mörker?
peranders sa:fhloston sa:Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
Det sitter reflexer på nu, de blev monterade idag. Nej, ingen hindras från att köra ut på ängen (ja, de hindras naturligtvis av att det är olagligt och de kan lagföras för det) men cykeltrafiken hindras från att flyta på som vanligt. Det är så mycket som är fel med detta...
Ja, vi är säkra på det. Jag sitter innanför väggarna på huset som ligger bredvid.ooms sa:Är vi säker på att det är för att hindra asfaltsläggarna fr att köra ut på ängen (vilket det uppenbarligen inte gör enl peranders), eller helt enkelt är för att få ner farten på cykelbanan?
Det är ju konstruerat enl den princip som farthinder för bilar ofta utformas i t.ex. bostadsområden.
ooms sa:Är vi säker på att det är för att hindra asfaltsläggarna fr att köra ut på ängen (vilket det uppenbarligen inte gör enl peranders), eller helt enkelt är för att få ner farten på cykelbanan?
Det är ju konstruerat enl den princip som farthinder för bilar ofta utformas i t.ex. bostadsområden.
Pfaff sa:Ett par låsta ( och borttagbara) pollare hade fyllt samma funktion utan att hindra cyklister.
Sverige är inte ett cykelvänligt land och det lär dröja innan det blir, alla regleringar utgår ifrån bilen. Trots all varmluft som släpps ut från diverse myndigheter och politisk håll.
H. sa:Pfaff sa:Ett par låsta ( och borttagbara) pollare hade fyllt samma funktion utan att hindra cyklister.
Sverige är inte ett cykelvänligt land och det lär dröja innan det blir, alla regleringar utgår ifrån bilen. Trots all varmluft som släpps ut från diverse myndigheter och politisk håll.
Troligen en mycket bättre lösning, men dyrare initialkostnad.
Pfaff sa:peranders sa:fhloston sa:Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
Det sitter reflexer på nu, de blev monterade idag. Nej, ingen hindras från att köra ut på ängen (ja, de hindras naturligtvis av att det är olagligt och de kan lagföras för det) men cykeltrafiken hindras från att flyta på som vanligt. Det är så mycket som är fel med detta...
+1
Om någon verkligen kan undra vad som är fel kan de, om fantasin räcker till, försöka tänka ut vilka reaktioner liknande chikaner på bilväg hade orsakat..
Jimel sa:Pfaff sa:peranders sa:fhloston sa:Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
+1
Om någon verkligen kan undra vad som är fel kan de, om fantasin räcker till, försöka tänka ut vilka reaktioner liknande chikaner på bilväg hade orsakat..
Det finns det ju, tex bostadsområden.
Suck. Det är ett ställe där väghållaren bedömt att det finns behov att försvåra olaglig infart, och de har valt en utformning som ändå tillåter behörig trafik komma förbi. Vad är problemet? Att det leder till en fartsänkning? Att man förlorar 10-20 sekunder?Pfaff sa:Jimel sa:Pfaff sa:peranders sa:fhloston sa:Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
+1
Visst. Är detta exempel mitt i ett bostadsområde?
Tänk om. Tänk rätt.
Pfaff sa:Jimel sa:Pfaff sa:peranders sa:fhloston sa:Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
+1
Tänk om. Tänk rätt.
Nå, nu jobbar det iofs 500 pers i huset bredvid.staine sa:De där betongblocken verkar någon hjärndöd eller cykelhatare ha placerat ut. Fyller ingen funktion utom att jävlas med cyklister. (Husen bredvid är halvtomma kontorslokaler.)
ooms sa:Suck. Det är ett ställe där väghållaren bedömt att det finns behov att försvåra olaglig infart, och de har valt en utformning som ändå tillåter behörig trafik komma förbi. Vad är problemet? Att det leder till en fartsänkning? Att man förlorar 10-20 sekunder?Pfaff sa:Jimel sa:Pfaff sa:peranders sa:fhloston sa:Jimel sa:ooms sa:Är det verkligen blockerat? Jag tycker det verkar gå rätt enkelt att komma emellan.peranders sa:Ett säkert vårtecken i Täby kommun, cykelvägen söderut från Arninge blockeras (det ska hindra asfaltsläggare från att campa på ängen):
Ja vad stör det där?
+1
Tänk om. Tänk rätt.
Jag hade förstått klagomålen om de blockerat helt, men här har de ändå valt en lösning som på ett bra sätt kombinerar de behov som finns. Vad hade varit det "rätta" sättet att tillgodose de två behoven?
H. sa:Nå, nu jobbar det iofs 500 pers i huset bredvid.staine sa:De där betongblocken verkar någon hjärndöd eller cykelhatare ha placerat ut. Fyller ingen funktion utom att jävlas med cyklister. (Husen bredvid är halvtomma kontorslokaler.)
staine sa:De där betongblocken verkar någon hjärndöd eller cykelhatare ha placerat ut. Fyller ingen funktion utom att jävlas med cyklister. (Husen bredvid är halvtomma kontorslokaler.)
Tyvärr är det ju inte alltför ovanligt att de där stolparna i ganska tunn plåt blir nermejade av ouppmärksamna bilister.görveln sa:Nu är det ju inte direkt ovanligt att lösningar för att stoppa olaglig körning med bil inte är speciellt praktisk för de som cyklar. Ibland glömmer man ju till och med att sätta på reflexer på onaturliga hinder mitt i vägen. Men det är klart, varför ska man bry sig om att cyklister kommer fram på ett enkelt sätt? De kan ju väl också ta bilen? Cykelvägar är väl generellt ett område där man kan sätta upp tex skyltar för den riktiga trafiken.
En stolpe mitt i vägen borde väl stoppa bilisterna som inte kan följa enkla regler och inte vara alltför mycket i vägen för cyklister och gående.
Eld sa:Tyvärr är det ju inte alltför ovanligt att de där stolparna i ganska tunn plåt blir nermejade av ouppmärksamna bilister.görveln sa:Nu är det ju inte direkt ovanligt att lösningar för att stoppa olaglig körning med bil inte är speciellt praktisk för de som cyklar. Ibland glömmer man ju till och med att sätta på reflexer på onaturliga hinder mitt i vägen. Men det är klart, varför ska man bry sig om att cyklister kommer fram på ett enkelt sätt? De kan ju väl också ta bilen? Cykelvägar är väl generellt ett område där man kan sätta upp tex skyltar för den riktiga trafiken.
En stolpe mitt i vägen borde väl stoppa bilisterna som inte kan följa enkla regler och inte vara alltför mycket i vägen för cyklister och gående.
Eld sa:Tyvärr är det ju inte alltför ovanligt att de där stolparna i ganska tunn plåt blir nermejade av ouppmärksamna bilister.görveln sa:Nu är det ju inte direkt ovanligt att lösningar för att stoppa olaglig körning med bil inte är speciellt praktisk för de som cyklar. Ibland glömmer man ju till och med att sätta på reflexer på onaturliga hinder mitt i vägen. Men det är klart, varför ska man bry sig om att cyklister kommer fram på ett enkelt sätt? De kan ju väl också ta bilen? Cykelvägar är väl generellt ett område där man kan sätta upp tex skyltar för den riktiga trafiken.
mussla sa:Längst ned i denna länk finns exempel på eftergivliga stolpar som hindrar bilister utan att vara farliga som omärkta stenar, betongblock och annat är.
https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
Hoppas att även ni som tycker att stenbumlingar på cykelbanor är ok, läser länken.
Har du felanmält detta?peranders sa:Täby kommun ger sig inte, här är senaste tillskottet på den här stackars cykelvägen:
Ser ut att vara gott om plats på sidorna så den lär ju inte stoppa någon bil heller.H. sa:Har du felanmält detta?peranders sa:Täby kommun ger sig inte, här är senaste tillskottet på den här stackars cykelvägen:
H. sa:Har du felanmält detta?peranders sa:Täby kommun ger sig inte, här är senaste tillskottet på den här stackars cykelvägen:
Bra!peranders sa:H. sa:Har du felanmält detta?peranders sa:Täby kommun ger sig inte, här är senaste tillskottet på den här stackars cykelvägen:
Ja, felanmält via webben och ringt kontaktcentret och anmält.
NLC sa:Det där är ju bara lite dåligt sopat grus... :-P
ForesterGuy sa:En massa koner mitt i vägen, och...