Cykelbanornas hall of shame

Om man tänker sig att de angivna värdena är de verkliga statistiska värdena avrundade till hela procent hade de verkliga värdena mkt väl kunnat summera till 100% trots att de avrundade värdena summerar till något annat.
Jo det är klart, i praktiken är det ju faktiskt så att det inte ser ut som om det alltid går helt jämt upp.
Jag är som sagt mer allergisk åt att man använder "statistik", i detta fall en procentsats, för att ge stöd åt ett argument utan att ge någon som helst info om varifrån den " statistiken" kommer. Lite efter mottot, "tro aldrig på statistik du inte har förfalskat själv"

Jo det är klart, i praktiken är det ju faktiskt så att det inte ser ut som om det alltid går helt jämt upp.
Jag är som sagt mer allergisk åt att man använder "statistik", i detta fall en procentsats, för att ge stöd åt ett argument utan att ge någon som helst info om varifrån den " statistiken" kommer. Lite efter mottot, "tro aldrig på statistik du inte har förfalskat själv"
Nu framgick det ju dock mer än tydligt i sammanhanget att det var skribentens egen uppskattning, och ingen officiell statistik.

Nu framgick det ju dock mer än tydligt i sammanhanget att det var skribentens egen uppskattning, och ingen officiell statistik.
Exakt, och då blir det för mig ännu mer nonsens att skriva ut det. Nu var mitt inlägg också skrivet men en stod del glimt i ögat, jag tyckte bara det var kul att man om man höftar till med siffror så kan det iaf gå jämt upp. Sen så blev det som vanligt på internet en rätt mycket större grej av det än nödvändigt.

Torfastleden i vendelsö har varit stängd typ ett år för att bygga cykelbana längs med vägen. Tyvärr vekar dom ha lyckats skapa en fördämning för lissmaån samtidigt, så nu lär den vara stängd ett tag till.
torfastleden-skada.jpg

Torfastleden i vendelsö har varit stängd typ ett år för att bygga cykelbana längs med vägen. Tyvärr vekar dom ha lyckats skapa en fördämning för lissmaån samtidigt, så nu lär den vara stängd ett tag till.
Visa bilaga 642499
Denna behöver ju en ny tråd, vägarnas hall of Shame? Notera att bilvägen är helt förstörd men halva cykelvägen (eller om det är gång-delen?) är i perfekt skick för den modige.

Svar till Lingons inlägg om Torfastleden (jag missade att citera):

Varken vägbanan eller cykelbanan är väl något problem för en
erdaren mtb-cyklist?
Åt ena hållet är det ett litet dropp/hopp, åt andra hållet är det
bara att rycka lite i styret och så upp med baken.

Ingen "hall of shame-bild", bara en liten utmaning.
Eller överdriver jag nu? Bilden är svårbedömd.

(Ingen aning om denna väg, är den välanvänd? Blir det stora
trafikproblem p g a detta? Det måste vara en jättefelbedömning
och/eller jättefelbyggnation av dom ansvariga.)

Svar till Lingons inlägg om Torfastleden (jag missade att citera):

Varken vägbanan eller cykelbanan är väl något problem för en
erdaren mtb-cyklist?
Åt ena hållet är det ett litet dropp/hopp, åt andra hållet är det
bara att rycka lite i styret och så upp med baken.

Ingen "hall of shame-bild", bara en liten utmaning.
Eller överdriver jag nu? Bilden är svårbedömd.

(Ingen aning om denna väg, är den välanvänd? Blir det stora
trafikproblem p g a detta? Det måste vara en jättefelbedömning
och/eller jättefelbyggnation av dom ansvariga.)
Det här sätter ju ändå fingret på nåt.

Varje gång jag cyklar genom stan (Göteborg) med mtbn känner jag att det egentligen är helt rätt fordon med en trailhoj över alla hinder. Skevt.

Det här sätter ju ändå fingret på nåt.

Varje gång jag cyklar genom stan (Göteborg) med mtbn känner jag att det egentligen är helt rätt fordon med en trailhoj över alla hinder. Skevt.
Det var jättelängesedan nu men någon vinter plockade jag fram mtbn för att pendla på och jag kommer ihåg en liknande känsla. En traktor som tar sig över all skit.

Det var jättelängesedan nu men någon vinter plockade jag fram mtbn för att pendla på och jag kommer ihåg en liknande känsla. En traktor som tar sig över all skit.

Vad säger detta om infrastruktur m m?

Cyklar och cyklister klarar nästan alla hinder?
För att dom är så illa tvungna?

Bilar och bilister etc klarar få hinder?

Problemet med bilen är ju att den inte klarar av om det står andra bilar i vägen, vilket det ju rätt ofta gör i större städer och i rusningstrafik.
Jo förvisso. Det kan man ju utnyttja för att begränsa också.
Men just att allt är så otroligt väl krattat för bilar och minsta lilla ojämnhet ska bort är rätt komiskt ibland.

Om man tänker sig att de angivna värdena är de verkliga statistiska värdena avrundade till hela procent hade de verkliga värdena mkt väl kunnat summera till 100% trots att de avrundade värdena summerar till något annat.

Hade @WSMC varit tydlig med att det var avrundade värden utifrån sina observationer hade vi sluppit mycket frustration i tråden.

Alla cyklister vet att åka upp för sned kantsten är lika med fall, tyvärr har den kunskapen inte nått Linköpings kommun. Inte heller att gatstenar blir förrädiskt hala på vintern.

Nej, du set det helt fel. GC-banan börjar ju där linjen börjar. Där sneda hörnet är är det bara gångbana.

Dessutom är väl bönderna där nere på schlätta vana att det är lerigt och halt, så det där ska inte vara nåt problem för dem.

Min favorit. Efter nerförsbacke, viadukt och högersväng slutar det så här...Visa bilaga 653506
Älskar också den där typen av refuger på cykelpassager, där man - oavsett om det förekommer fotgängare att ta hänsyn till eller inte - omöjligen kan möta en cyklist utan att köra på en trottoarkant. Finns ofta även vid utfarter som korsar delad GC-bana utan separata fält. Så jävla dumt så det är inte klokt.

Min favorit. Efter nerförsbacke, viadukt och högersväng slutar det så här...Visa bilaga 653506
Ja trist när det ser ut så där, speciellt på ett ställe där man nyss byggt nytt.

Men känns inte som ett jättestort problem då det är infart till ett köpcenter och det går bra att cykla ut på vägen vid övergångsstället. Då finns det konstigare lösningar i samma område på ställen som är mer av genomfart för cyklister...

Nya storslagna ombyggnaden av 1:a lång i Gbg. Resultatet skall bli som bifogade bild
OqmDhEN5k5eHt-P1LRXM5j3w7eU-jpg.jpg

En gullig allé mellan bilar och cyklar så att cyklarna hamnar i döda vinkeln. Borde man inte lärt sig av alla döda cyklister i Lindholmsallén, Husargatan och Waterloogatan? Dessutom kan höstlöven ge upphov till väldigt spännande cykling

Nya storslagna ombyggnaden av 1:a lång i Gbg. Resultatet skall bli som bifogade bild
Visa bilaga 654332

En gullig allé mellan bilar och cyklar så att cyklarna hamnar i döda vinkeln. Borde man inte lärt sig av alla döda cyklister i Lindholmsallén, Husargatan och Waterloogatan? Dessutom kan höstlöven ge upphov till väldigt spännande cykling
De är ju ärliga med vädret i Gbg iaf.

Visa bilaga 654332

Frånsett löven, verkar vara det nya svarta bland trafikplanerare att planera.

https://happyride.se/forum/threads/cykelbanornas-hall-of-shame.1716505/post-4261958

Man undrar var de får sin utbildning. På trafikverket, kanske?

Älskar också den där typen av refuger på cykelpassager, där man - oavsett om det förekommer fotgängare att ta hänsyn till eller inte - omöjligen kan möta en cyklist utan att köra på en trottoarkant. Finns ofta även vid utfarter som korsar delad GC-bana utan separata fält. Så jävla dumt så det är inte klokt.
Fast det är ingen cykelpassage på den bilden. Cykelpassager markeras ju med "sockerbitar" och jag ser inga sådana. Det har väl förresten varit en gammal trend att cykelpassager tagits bort. Men jag har även sett en ny trend att man sätter in en stenkant där cykelbana korsar gatan, på samma sätt som vid övergångsställen men en lägre kant. Men jag är osäker på vad som är nyttan med dem.

Fast det är ingen cykelpassage på den bilden. Cykelpassager markeras ju med "sockerbitar" och jag ser inga sådana. Det har väl förresten varit en gammal trend att cykelpassager tagits bort. Men jag har även sett en ny trend att man sätter in en stenkant där cykelbana korsar gatan, på samma sätt som vid övergångsställen men en lägre kant. Men jag är osäker på vad som är nyttan med dem.
Facktermen för en ospecificerad korsningspunkt är fortfarande passage. Så om man behöver skilja mellan den juridiska cykelpassagen och en annan cykelpassage så brukar jag använda markerad resp. omarkerad cykelpassage.

Stenkant tvärs cykelbana gör ingen nytta. Beroende på situation så brukar den direkta orsaken vara någon av två:
1. den sortens inkompetens som innebär att man inte kan skilja mellan gångtrafik och cykeltrafik
2. den sortens inkompetens som innebär att man tror att det ökar trafiksäkerheten att sätta kanter tvärs cykelns färdriktning.

En tredje variant förekommer och det är när 1 och 2 kombineras i samma individ.

Tillbaka
Topp