cykeldemonstration

cykeldemonstration
Erik Sandblom.
Jag kanske balanserar på person-påhopp nu, men ibland, tyvärr inte så sällan i de här diskussionerna heller, är du så enkelriktad att vartenda argument du framför minskar din trovärdighet.

När jag skrev att jag skulle ta cykeln på pendeln hem just för att jag KAN, så anspelar jag på att det är långt, långt, långt ifrån alla som har samma möjlighet. Jag tror att så gott som alla som läser i den här tråden förstod det, oavsett om man gillar eller inte gillar bilismen.

Men Erik Sandblom väljer att tolka det som - "just det, möjligheter. Väljer man att avstå
> från förbifarten....

Egentligen borde jag vara tacksam för om jag nu skulle vilja ställa mig på barrikaderna och slåss för en förbifart så skulle jag vara mer orolig för någon som hade verklighetskoppling i sina motargument.
Du slåss för en ide och jag uppskattar de som vill och orkar slåss för miljön, men lyssna på Mr Handley som föreslår att man skall slåss FÖR sin sak iställer för MOT det som samhället är uppbyggt och drivs av idag.

Min arbetssituation gör att jag har en väl packad ryggsäck med dator och all sköns jobbrelaterat lull lull. Jag ligger redan nu på gränsen med vad jag kan få med mig. Jag bor i Rönninge så jag kan ta mig utan byten till Helenelund. Med cykel till och från Pendeln både hemma och i Kista så lirar det ganska bra.
Men hur många tror du har samma möjlighet att få till ett smidigt resealternativ trots 40km enkelresa? Jag lovar dig att i STH är det få. I vår famil är det frun som drar ett betydligt större ansvar för att hämta och lämna vårt enda barn trots att även hon jobbar fulltid. Detta gör att hon, gilla det eller inte, inte klarar sig utan att dagligen köra bil.

Mattematiken här utan att gå in på för mycket detaljer, är att det är min frus bilkörning som gör att du kan påpeka att det finns möjligheter för Intermezzo. Gissa om hon vill ha en förbifart som skulle kapa hennes restider med gissningsvis 40 minuter till en timme per dag?

Jag uppskattar egentligen alla miljökämpar, att de finns och att de orkar och vill slåss för sin sak. Men tack och lov bidrar de postivt till en utveckling som är betydligt långsammare och betydligt mer verklighetsanpassad än deras visioner. Att det finns motpoler som bromsar så mycket det går gör att miljöorganisationer och dess kämpar skapar en positiv riktning, men de som de försöker bekämpa blir en nödvändig motvikt för att samhället trots allt skall kunna fungera.

När jag byter bil nästa gång kommer jag gissningsvis ha miljön som en av urvalskriterierna, säkert som en effekt av miljöorganisationernas envetna arbete, men jag inser fortfarande att jag inte klarar mig utan bil om jag vill bibehålla ett drägligt liv.

Som sagt var, Visdomsord från Mr Handley:
Fast jag förstår ändå inte varför man skall demonstrera _mot_ något. Har det bättre genomslag än att demonstrera för något?

cykeldemonstration
För det första så förstår jag inte varför den här tråden blivit utsedd till bilhatarnas och därför bara ska avfärdas. Om man läser det som står i flygbladet står det ingenting om att bilister är dumma i huvudet eller att det är fula plåtlådor (om jag missat något berätta det gärna för mig).

För det andra så är argumenten att man måste ha bil för att få ihop livet som småbarnsföräldrar inte sant. Det hör ihop med andra dumma kommentarer om att man inte kan resa längre, inte ha några hobbys och annat trams folk slänger ut sig.

Det gäller att planera och att stå för de val man gör. Vi valde att sälja vår bil när vi blev föräldrar. Bilar är dyra, och de pengarna använde vi istället för att minska vår arbetstid. Alltså behöver vi inte stressa livet ur oss för att hinna hämta och lämna på dagis.

Andra familjer gör andra val.

cykeldemonstration
smira skrev:
-------------------------------------------------------
> För det första så förstår jag inte varför
> den här tråden blivit utsedd till bilhatarnas
> och därför bara ska avfärdas. Om man läser det
> som står i flygbladet står det ingenting om att
> bilister är dumma i huvudet eller att det är
> fula plåtlådor (om jag missat något berätta
> det gärna för mig).
>
> För det andra så är argumenten att man måste
> ha bil för att få ihop livet som
> småbarnsföräldrar inte sant. Det hör ihop med
> andra dumma kommentarer om att man inte kan resa
> längre, inte ha några hobbys och annat trams
> folk slänger ut sig.
>
> Det gäller att planera och att stå för de val
> man gör. Vi valde att sälja vår bil när vi
> blev föräldrar. Bilar är dyra, och de pengarna
> använde vi istället för att minska vår
> arbetstid. Alltså behöver vi inte stressa livet
> ur oss för att hinna hämta och lämna på
> dagis.
>
> Andra familjer gör andra val.

Med det vill då så säga att i och med att ni gjort dessa val, är det möjligt för att alla att göra samma val?

Jag tycker att ni gjort rätt, inget snack om det, men 'Andra familjer kan tvingas att göra andra val'.

cykeldemonstration
Intermezzo skrev:
> Med det vill då så säga att i och med att ni
> gjort dessa val, är det möjligt för att alla
> att göra samma val?
>
> Jag tycker att ni gjort rätt, inget snack om det,
> men 'Andra familjer kan tvingas att göra andra
> val'.

Jag tror att det är möjligt för fler att göra samma val. Framförallt tror jag att fler ska fundera över sina val. Man kan inte bara gnälla om jobbig rusningstrafik och det är svårt att hinna med dagishämtning/lämning och sedan tycka att det ska vara ok att köra bil överallt. Vi har ett ansvar för miljön just för att vi är föräldrar. Man väljer hur och var man vill bo, konsekvensen av det valet är hur man får ihop sin vardag.

cykeldemonstration
Intressant val att sälja bilen och gå ned i arbetstid. De tusenlappar skattade pengar en bil kostar i månaden kan man ju gå ner en del i tid för. Men ni får säkert försvara det valet ofta.

Själv valde jag att byta jobb till ett som låg mycket närmare. Jag gick iofs upp något i arbetstid, men det kompenseras mer än väl av de kortare resorna.

cykeldemonstration
Happy är ett roligt forum, om man läser tex dagens pendling och liknande så läser man att det är fullt med bilhatare här men så var det visst inte. All ilska mot bilisterna har plötlist försvunnit och alla säger sig inte kunna leva utan sin bil, konstigt...

cykeldemonstration
smira skrev:
> Intermezzo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med det vill då så säga att i och med att ni
> > gjort dessa val, är det möjligt för att alla
> > att göra samma val?
> >
> > Jag tycker att ni gjort rätt, inget snack om
> det,
> > men 'Andra familjer kan tvingas att göra andra
> > val'.
>
> Jag tror att det är möjligt för fler att göra
> samma val. Framförallt tror jag att fler ska
> fundera över sina val. Man kan inte bara gnälla
> om jobbig rusningstrafik och det är svårt att
> hinna med dagishämtning/lämning och sedan tycka
> att det ska vara ok att köra bil överallt. Vi
> har ett ansvar för miljön just för att vi är
> föräldrar. Man väljer hur och var man vill bo,
> konsekvensen av det valet är hur man får ihop
> sin vardag.

Jag tror också att det är möjligt för fler.
Om du inser att det är omöjligt för ännu fler är vi överens.

Det är långt ifrån alla förunnat att kunna välja arbete och därmed resväg.
Det långt ifrån alla förunnat att kunna välja var man vill bo.
Det är långt ifrån alla förunnat att kunna styra över sin arbetstid.

Eftersom jag träffat dig, vet jag också att du är relativt ung. Tar vi den här diskussionen om 10 år, kan era förutsättningar ha förändrats drastiskt och era val måste göras om.

Däremot tror jag att du gissningsvis ändå får rätt till stor del.
Folk kommer i större utsträckning att välja bort bilen, om inte annat av rent ekononiska skäl, för det blir inte billigare.
Folk kommer i större utsträckning prioritera var en arbetsplats ligger i förhållande till sitt boende.
Det beror på att människan anpassar sig efter sina förutsättningar.

Men här är det också otroligt viktigt att förstå att det finns oändligt mycket olika förutsättningar och brist på förutsättningar som man inte råder över.

cykeldemonstration
ianthewelshman skrev:
> Antagligen inte men är det en bra anledning att
> blir anti-bil? Det blir lite fel mentalitet om man
> vill samleva. Eller kanske ni vill inte gör det,
> vad vet jag.

samleva är ett bra ord. Men det förutsätter ju att villkoren är någorlunda lika. Annars blir det som när ett lejon och ett lamm försöker samleva.

I nån tidigare tråd var det nån som nämnde hur få unga det är som har körkort. Vem skall staden byggas för?

cykeldemonstration
smira skrev:
> Intermezzo skrev:
> -----
> > Med det vill då så säga att i och med att ni
> > gjort dessa val, är det möjligt för att alla
> > att göra samma val?
> >
> > Jag tycker att ni gjort rätt, inget snack om
> det,
> > men 'Andra familjer kan tvingas att göra andra
> > val'.
>
> Jag tror att det är möjligt för fler att göra
> samma val. Framförallt tror jag att fler ska
> fundera över sina val. Man kan inte bara gnälla
> om jobbig rusningstrafik och det är svårt att
> hinna med dagishämtning/lämning och sedan tycka
> att det ska vara ok att köra bil överallt. Vi
> har ett ansvar för miljön just för att vi är
> föräldrar. Man väljer hur och var man vill bo,
> konsekvensen av det valet är hur man får ihop
> sin vardag.

Bra sagt. Märker på jobbet hur en del stressar runt med bil å skjutsningar för att få vardagen att gå ihop. mMen så bor dom långt ut från stan, långt från allt. De har gjort valet att bo långt till affären, långt till jobbet, långt till hocketräningen, långt till skola och dagis. De har valt en livsstil att vara beroende av bilen.

Många av oss här har gjort just det motsatta valet. Valet att bo nära och på cykelavstånd. Kom inte å säg att det inte finns bostäder. Det gör det! Man får välja var man vill bo och hur mycket man vill lägga.

Valet är DITT, ingen annans!

cykeldemonstration
hur skulle DU göra bruse om grabben skulle spela hockey? Och det är bortamatch i Skå Allhall. Eller i Vaxholm. Klockan 7:30 på morgonen.

Och sen är det inte riktigt så att man väljer själv. Jag skulle till exempel vilja ha en hyres-5:a på mosebacke som kostar 5000 i månaden. Då skulle jag skippa bruksbilen och köpa en Maserati istället. Men min önskan verkar inte uppfyllas av nån konstig anledning.

Att cykeldemonstrationer får dåligt rykte är ju inte konstigt eftersom gatstenkastarpacket kapar de flesta demonstrationer som sker under "fredliga" former.

cykeldemonstration
JLarsson skrev:
> hur skulle DU göra bruse om grabben skulle spela
> hockey? Och det är bortamatch i Skå Allhall.
> Eller i Vaxholm. Klockan 7:30 på morgonen.

Är det någon som tvingat någon att de måste spela hockey? Det är väl ett frivilligt val det med, eller hur?

Det finns ju alltid undantag, då det faktiskt behövs en bil. Då går det att hyra till billig peng.

> Och sen är det inte riktigt så att man väljer
> själv. Jag skulle till exempel vilja ha en
> hyres-5:a på mosebacke som kostar 5000 i
> månaden. Då skulle jag skippa bruksbilen och
> köpa en Maserati istället. Men min önskan
> verkar inte uppfyllas av nån konstig anledning.

Du har ju isåfall valt att ha väldigt höga krav. Eller hur? Alla kan inte bo i en femrumsvilla med sjöutsikt i Gamla stan.

> Att cykeldemonstrationer får dåligt rykte är ju
> inte konstigt eftersom gatstenkastarpacket kapar
> de flesta demonstrationer som sker under
> "fredliga" former.

Det är illa för demokratin, att några tillåts ta över sådär.

cykeldemonstration
Erik Sandblom skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> >
> > Face it, bilen är här för att stanna, och de
> > blir inte färre.
>
>
> Trängselskatten minskade antalet bilar.
>
> Varje resa som sker med cykel eller kollektivt kan
> inte samtidigt ske med bil. Man *kan* ersätta en
> del bilresor med bättre spårtrafik och cykling.
> Hälften av alla bilresor är kortare än 5
> kilometer. Många av dessa kan ersättas med
> cykling. Källa Vägverket
> http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowIte
> m____1588.aspx

Trängselskatten minskade inte alls antalet bilar. Det säljs allt fler bilar i Sverige varje år. Om du funderar lite så kommer du säkert på att trängselskatten ändrade under den första mätperioden användarmönstrret, så att det blev färre passager. Men antalet bilar ökade (jämför skrotningssiffror för mätperioden kontra bilbranchens ökade försäljning (där diesel och "miljöbilar" stått för en del av dessa).

Om du tänker ytterligare istället för att bara citera någon annans undersökning så kommer du säkert på varför hälften av alla bilresor är kortare än 5 km.
Hemifrån -> lämna barn på dagis (barnomsorg finns ofta i närområdet)
Dagis -> jobbet (jobbet kan vara både i närområde och "längre" pendling)
jobbet -> butiken (se ovan)
butiken -> dagis (de flesta handlar i närområdet, alltså blir även denna resa kort)
dagis -> hem (butik och dagis ligger ofta i närområdet)
hem -> lämna på sportaktivitet (de flesta barn tränar i närområdet)
sportaktivitet -> hem (se ovan)

Så av 7 resor är det 2 som uppskattningsvis är längre än 5 km. Hur lång är den totala resvägen per dag då?
Har man dessutom två barn så kan det dessutom bli två/fyra extraresor då barn två skall lämnas på barnomsorg och fritidsaktiviteter.

Är det rätt resmönster? Definitivt om man tittar på tidsvinst och enkelhet samt vad drivmedel kostar. Men man kan ju definitivt fråga sig varför så många kör barnen till dagis/skola/fritidsaktiviteter etc...

BTW, har du läst hela publikationen eller bara utdraget de publicerat på siten?

För att ta ett praktiskt exempel. En bekant till mig har två barn, bor i västerhaninge och arbetar i skärholmen. Åker man kommunalt tar det 1h 12min om man skall vara framme kl 9.00 (räknar inte med förseningar, ta sig till och från hållplatser etc)
Åker samma person bil så är det 36 km och skall enligt eniro ta ca 30 min (räknar inte heller här med förseningar, ta sig till från parkering etc).

En resdag för dom ser ganska exakt ut som ovan. Dvs in vuxen + två barn i bilen. Gör en kort resa till dagis, lämnar barn 1. Gör en kort resa till skolan, lämnar barn 2. åker lång resa till jobbet. Åker lång resa från jobbet till dagis. Hämtar barn, åker kort resa från dagis till hem. Stora barnet går hem själv från skolan/fritids.

På något sätt så känns det inte som att detta är ett ovanligt scenario för barnfamiljer. Beskriv gärna hur man skall byta ut korta bilresor mot cykelfärder där.

Självklart är detta baserat på min livssituation, umgänge, radhusträsk, storstadsproblem etc etc.

Men som någon annan skrev, det här har kanske inte att göra i en cykeldemonstrationstråd...

(shit vad jag önskar att jag hade oxr´s förmåga att skriva med bara tre meningar)

cykeldemonstration
JLarsson skrev:
> Att cykeldemonstrationer får dåligt rykte är ju
> inte konstigt eftersom gatstenkastarpacket kapar
> de flesta demonstrationer som sker under
> "fredliga" former.

av ren nyfikenhet, hur många cykeldemonstrationer har urartat i gatstenskastning?

cykeldemonstration
fredrikw skrev:
> av ren nyfikenhet, hur många cykeldemonstrationer
> har urartat i gatstenskastning?

Jag skrev inte att cykeldemonstrationer urartat. Men att de dras över samma kam som bilbegränsningsdemonstrationer (varav jag bevittnat en i Sveavägen/Kungsgatan som urartade till bil-bashing samt två gatufester - götgatan och stureplan). Det är såna incidenter under demonstrationer MED SAMMA ANDA som fredliga cykeldemonstrationer som gör att de inte kommer att tas på allvar.

Ja, jag har svårt för utomparlamentariska AFA-svin.

cykeldemonstration
Råkade hamna i en "cykeldemonstration" en gång för några somrar sedan. Som cyklist så...

Det hade ju varit lite roligt om femtiotalet cyklister hade kört från Hornstull via Slussen till Odengatan. Visa att vi finns! Att alternativet lever. För cyklismen. Leve den! Att cykla tillsammans är kul! (jmf. Happyride)

Vad som hände var
1) Det cyklades demonstrativt långsamt och mitt ute i gatan (trots ypperliga cykelbanor)
2) Samtliga trafikregler negligerades totalt (inga stopp för gående eller rödljus)

Som självklar följd blev det totalstopp i trafiken, alla bilister blev skitsura och demonstrationens deltagare uppvisade ett beteende som... Dock kastades inga gatstenar :-)

Den demonstrationen avvek jag från så fort jag såg mönstret. Det har sagts mycket bra här ovan i tråden, och i andra trådar, om retorik och konsten att övertyga. Jag tror inte att just den demonstrationen hjälpte cyklismen i stort eller oss enskilda cyklister.

Disclaimer: Detta är självupplevt, men bara en endaste gång. Det är alltså inget alls överhuvudtagewt någonsin i ovanstående som säger att den demonstration som just den här tråden handlar om kommer yttra sig på samma sätt.

cykeldemonstration
TBone skrev:
> Innan det fanns bilar så var det istället:Granskog granskog granskog gård
> granskog granskog granskog granskog granskog granskog granskog granskog granskog kyrka granskog
> granskog granskog granskog granskog granskog.
>
> Lika-samma fast mer inavel.

Problem #1 är att vi i Sverige fortfarande planerar våra STÄDER på det viset. Dvs som stora förorter med osammanhängande enklaver av bebyggelse och stora avstånd. Någonting som tvingar fram ett bilberoende, eftersom det blir för långt att gå eller cykla (obs - gäller normala människor, inte happyiter), och för olönsamt att bygga ut bra kollektivtrafik med spårbundna transportsätt. Våra städer ser mer ut som amerikanska städer snarare än europeiska.

Problem #2 är att många inbillar sig att mycket grönska = miljövänlig planering, utan att förstå att all denna grönska mellan bostadsområdena indirekt bidrar till utsläppen, eftersom bilberoendet ökar.

Problem #3 är att den här pyttipannaplaneringen även förstör de grönområden som finns, eftersom den bryter upp dem. Det blir inte skog och stad, utan någonting mitt emellan som inte är någotdera.

Lösning: Bygg stadsmässig stad med sammanhängande kvarter, hög befolkningstäthet och korta avstånd. Utveckla kollektivtrafiken, gör miljön trevlig för de som vill gå eller cykla. Då kanske de som av ren vana alltid tar bilen när de ska någonstans börjar tänka om, utan att någon behöver tvinga dem. Bra för miljön, bra för hälsan. Och bra för cyklingen, eftersom vi slipper oroa oss för att det ska slängas ut en massa små bostadsområden på våra favoritstigar. ;-)

Jag gillar både stad och natur. Men jag vill att stad ska vara stad, och att natur ska vara natur.

cykeldemonstration
bjorre skrev:
> Förlorar jag min SCF-licens om jag deltar i såna
> här cykeldemos?
> Nån som vet?

Haha!

Den blir utbytt mot en engångslicens du kan nyttja under valfritt lopp ;)

cykeldemonstration
smurfrox skrev:

> Jag gillar både stad och natur. Men jag vill att
> stad ska vara stad, och att natur ska vara natur.

Och det jag älskar med Stockholm är just att du hittar båda delarna I STADEN. Jag kan knalla runt Djurgården och 5 minuter senare stå mitt i stadskärnan. En 'stad stad' är precis vad jag inte vill leva i för jag vill kunna komma ut i naturen enkelt och snabbt även om det så bara är att sitta med en glass vid vattenbrynet vid Brunnsviken. Ge fan i att bygga mer stad.

Sen vad Bruse skriver om att man kan välja vart man vill bo mm. är givetvis totalt jävla nonsens. Att välja innerstaden är för väldigt många en total omöjlighet för de inte har råd att köpa något där respektive kan glömma att få ett första hands kontrakt. Sedan dessutom ha lyxen att 'välja jobb' fritt....kom igen nu, det där måste ju vara ett skämt??
Jag jobbade och bodde tidigare i innerstaden. Inget problem för mig att leva utan bil alls. Men för att komma vidare i min karriär var jag tvungen att byta jobb och jobbar nu i Akalla. Inte för att jag tycker det är skoj att pendla dit varje dag, utan för att det är där jobbet fanns. Hade jag fått välja hade jag jobbat på Kungsgatan. Jag jobbar inte 2 mil bort från mitt hem för att det är skoj.
En kollega till mig pendlar från Västerås varje morgon. Varför gör han det? För att det inte fanns några attraktiva jobb till honom i Västerås. Varför flyttar han inte till Stockholm då? För att han inte skulle ha råd att flytta hit.

cykeldemonstration
Det är lätt att det glider iväg när mna diskuterar den här frågan.
Problemet i Tokholm är ju inte om folk kör sina barn till hockeyträning 0730 en lördag.
Problemet är de ensamma män som sitter i bilköer i varsin bil bredvid tunnelbanan.
Ensamma? ja, de har ju släppt av frun vid nån t-banestation. Men det är väl enklast att mannen tar bilen så den kan stå på hans jobb hela dan. Jag gissar att det för att hon skall slippa krångla med parkering när hon skall handla och hämta på dagis! :)

Men en ensam man i en för stor bil är ju tydligen normen.
Fast nuförtiden är det väl knappt nån som tar körkort, så vilken framtid skall vi bygga infrastruktur för? istället för att utbrista "jag måste ha bil" skall man fråga: varför måste jag ha bil?

Man skall också komma ihåg vilken statussymbol bilen är för många. En del blir djupt Kränkta så fort man inte okritiskt hyllar massbilism och betongmonument. De kan även bli kränkta om någon följer hastighetsbegränsningarna. "han låg alldeles framför mig i flera mil" är ett typiskt uttryck från dessa.

Men man får inte glömma att bilen krävs för en levande stad. Se bara på Klarakvarteren och Tegelbacken som sjuder av liv och rörelse, och jämför med den sterila, folktomma Götgatsbacken där butikerna och restaurangerna har fått stänga eftersom kunderna inte kan ta bilen ända fram till dörrren.

I samband med tträngselavgifterna är det också intressant att jämföra med priset på SL-kort.
Det heter ju "trafikstyrande avgifter". Dvs man tar ut en avgift för att minska trafiken. Men en höjning av priset på SL-kort skall förstås få den omvända effekten och få fler att åka kollektivt...

Nu är det dock dags för viktigare frågor; vad skall jag äta till lunch?

cykeldemonstration
Jag var en gång för länge sedan med in en sån dära cykeldemonstration i Stockholm arrangerad av något nätverk som kallades "Cykelkedjan" (har ännu kvar klistermärket på farfars Crescent 40-talare).

Nu många år senare var jag härom veckan och besökte äldsta sonen som just flyttat til Melbourne,
och letade då upp deras egen, helt medlemsbaserade, cykelorganisaton.

http://www.bv.com.au/

Var även uppe på deras kontor, ja det flög änglar genom rummet...

Per D

cykeldemonstration
glitch skrev:
> Att välja innerstaden är för väldigt många en total omöjlighet för de inte har råd
> att köpa något där respektive kan glömma att få ett första hands kontrakt.

Det beror på att bostadsrättspriserna och tillgången på förstahandskontrakt styrs av någonting så basalt som tillgång och efterfrågan. Det är för mig en solklar indikation på den stora efterfrågan som finns på just stadsmässigt boende, och en anledning till att bygga mer och fler bostäder.

> En kollega till mig pendlar från Västerås varje morgon. Varför gör han det? För att det inte
> fanns några attraktiva jobb till honom i Västerås. Varför flyttar han inte till
> Stockholm då? För att han inte skulle ha råd att flytta hit.

Återigen, problemet är att utbudet inte är anpassat till den efterfrågan som finns. Men trots att det klart och tydligt visar att folk vill bo i stadsmiljö så är det just förort man satsar på att bygga. Ganska korkat, IMHO. Varför inte bygga bostäder där folk vill bo, istället för att försöka få folk att bo där man vill bygga?

cykeldemonstration
smurfrox skrev:
> ..... styrs av någonting så basalt som tillgång och efterfrågan. >

> Varför inte bygga bostäder där folk vill bo, istället för att försöka
> få folk att bo där man vill bygga?

Kan det det ha att göra med tillgång och efterfrågan på mark kankse? ;)

cykeldemonstration
Tycker att Smurfrox inlägg var klockrent. Det jag gillar med Stockholm är att det trots allt är väldigt mycket stad och då även har en väl utbyggd kollektivtrafik.

cykeldemonstration
Sprockets skrev:
> "han låg alldeles framför mig i flera mil" är ett
> typiskt uttryck från dessa.

Bäst idag!

cykeldemonstration
glitch skrev:

> Sen vad Bruse skriver om att man kan välja vart
> man vill bo mm. är givetvis totalt jävla
> nonsens.

Men du har ju själv valt och nu gnäller du över pendlingen. Du valde att ta ett nytt jobb i Akalla för att komma vidare i din karriär. Där har du ju ditt val, alla val kostar något.

Jag vet inte vad din kollega (från Västerås) har för boendekostnad men om han räknar in kostnaden för pendlingen (både i kr och i tid) så är det säkert inte så billigt. Det borde finnas något boende här för samma summa, kanske inte lika många kvadratmeter men för samma summa. Val, val, val.

Det handlar naturligtvis inte om att alla ska kunna göra samma val. Man får välja mellan olika alternativ som är möjliga för för den egna ekonomin.
Vi har valt att bo i närförort i liten lägenhet istället för att köpa hus långt bort. Det skulle vara omöjligt för oss att köpa en villa här i närförort. Det skulle vara omöjligt att köpa en lägenhet på 100 kvm i stan/närförort. Jag skulle gärna ha mer plats men det kostar och jag är inte beredd att betala det priset. Jag är inte heller beredd att flytta långt ut och bli bilberoende. Alltså klämmer vi in oss på ca 50 kvm.

cykeldemonstration
bjorre skrev:
> Kan det det ha att göra med tillgång och efterfrågan på mark kankse? ;)

Inte i Stockholm. Här handlar det oftast om markanvisningar, att byggbolagen av staden anvisas en plätt att bygga på, där staden avgör vad som ska byggas, och hur stort det ska vara. Ungefär. Det finns gott om mark att bygga på, det som saknas är vilja och initiativ. Att bygga en ny och tät stadsdel utanför tullarna är egentligen ingenting komplicerat, dessvärre verkar stadsplanerarna ha snöat in på att det MÅSTE byggas just förorter så fort man hamnar utanför stan. Som sedan medför de vanliga problemen med låg befolkningstäthet, stora avstånd, sämre kollektivtrafik och ökat bilberoende.

cykeldemonstration
Sprockets skrev:
> Men man får inte glömma att bilen krävs för en
> levande stad. Se bara på Klarakvarteren och
> Tegelbacken som sjuder av liv och rörelse, och
> jämför med den sterila, folktomma Götgatsbacken
> där butikerna och restaurangerna har fått
> stänga eftersom kunderna inte kan ta bilen ända
> fram till dörrren.

Eh, var är det folktomt eller inte efter kl 18 exempelvis en torsdagskväll? Jo i city, för där bor ingen, alla på kontoren har gått hem och affärerna är stängda. Vid Götgatan bor folk, träffas, umgås, fikar osv. Det är en levande stadsdel! City är död efter stängningsdags.

> Nu är det dock dags för viktigare frågor; vad
> skall jag äta till lunch?

Mat?

cykeldemonstration
bruse skrev:
> Eh, var är det folktomt eller inte efter kl 18
> exempelvis en torsdagskväll? Jo i city, för där
> bor ingen, alla på kontoren har gått hem och
> affärerna är stängda. Vid Götgatan bor folk,
> träffas, umgås, fikar osv. Det är en levande
> stadsdel! City är död efter stängningsdags.

Ironi kan va svårt ibland bruse...

cykeldemonstration
Nu har jag ätit lunch och ska snart cykla i väg till ett kundbesök. Önskar att jag kunde se vad det var för klokheter jag har skrivit på bloggen, men min arbetsgivare verkar ha blockat blogger.

cykeldemonstration
Man glömmer lätt bort att cykeln för en majoritet av människor är något sorts kuriosapryl. Något som man tex har på landet och cyklar ned till bryggan med, eller något som är till för barn - typ bil, alt leksak, för barn.

Ta en helt vanlig knegande person som har ovan relation till cyklar (jag lovar att det hur vanligt som helst) och försök sedan se framför er hur många och höga trösklar den personen ska ta sig över för att konvertera bil mot cykel i vardagstransporterna.

Rätt eller fel, kan man nog räkna med några av följande saker dyker upp i huvudet

1. Denne ska helt plötsligt börja motionera (stor livsstilomläggning för många)
2. Nya cyklar ter sig svindyra för dessa personer som inte sett på cyklar sedan 70/80-talets crescenthojar.
3. Den nya svindyra cykeln blir lätt snodd
4. Var ska bilen stå på dagarna (inta alla bor i villa el motsvarande områden med "enkel" parkering).
5. Ungar/dagis/packning/handla mat - rutinen som många byggt upp kommer i en helt annan dager.
6. Arbetsmiljön - Måste man byta om? Blir det inte svettigt? Vad gör jag med kostymen? Hur får jag med mig dator, papper och ev lunchlåda
7. Hur blir det på vintern.
8. Vägar är för många förknippat med biltrafik. Läbbigt att plötsligt sitta på cykel i sådan miljö.
9. etc, etc...

Summa sumarum, det är ganska mycket som ska ändras i live, praktiskt men framförallt mentalt, för att få till en fungerande och regelbunden cykelpendlarvardag. Och det är ju ingen hemlighet att varaktiga "livsförändringar" är något av det svåraste som finns för oss människor.

Happymtb.org är inte sverige. Vi är de som avviker. Lätt att glömma när cykelslagorden skallar som högst. Den vanlige bilisten, på väg till jobbet, är inte en man av ondo som medvetet sitter och skitar ned miljö och/eller bråkar med cyklister. Denne är helt enkelt samma vanedjur som de flesta andra av oss.

Personligen tror jag det bästa vore om arbetsgivarna började underlätta för folk. Något så enkelt som att allokera lokal för ombyte och dusch? Det gick ju rätt snabbt att förvandla lilla sverige till en ledande IT natione mha "hemdatorpaketen" för tiotalet år sedan.

Annars har Femling rätt, när besinpriset drar iväg så löser det sig av sig självt...

cykeldemonstration
Rippa, du har ju helt och hållet rätt.
Frågan är hur man kan få vanligt folk att förstå hur smidig och förträfflig en riktig cykel är som transportmedel. Jag använder ju cykel som transportmedel för att det oftast är det smidigaste och trevligaste sättet för mig att transportera mig. När folk tänker cykel tänker de den gamla rostiga kärringhondan de har eller sin finfina "cykel-på-köpet"-cykel. Det ger inte direkt en rättvis bild av cykelns förträfflighet...

cykeldemonstration
Rippa skrev:
>
> Annars har Femling rätt, när besinpriset drar
> iväg så löser det sig av sig självt...

Och då är kanske inte ett vägbygge för 20 Mdr så väl spenderade pengar. Men det är ju bara jag.

cykeldemonstration
Sprockets skrev:
> Intermezzo skrev:
> -----
> > Hmmm. Sitter nog på sofflocket, tyvärr. Jag
> är
> > gärna med och slåss för cyklisterna, men är
> > inte bilhatare
>
>
> Ja, man är ju bilhatare så fort man inte
> okritiskt hyllar Bilismen och dess betongmonument.

Hihi! Word!

Stalle

cykeldemonstration
Rippa skrev:
> Man glömmer lätt bort att cykeln för en
> majoritet av människor är något sorts
> kuriosapryl.............

> ............. Och det är ju
> ingen hemlighet att varaktiga "livsförändringar"
> är något av det svåraste som finns för oss
> människor.

Livsstilsförändring är som sagt svårt. Man måste ge folk möjligheten att själva komma fram till vad som är bra för dem. Jag tror att många skulle må bra av att röra sig mer på väg till jobbet oavsett om det är på cykel eller i ett par promenadskor. Men om man börjar moralisera kommer man ingenstans. Däremot tycker jag att folk ska vara medvetna om vilka val de gör.

> Personligen tror jag det bästa vore om
> arbetsgivarna började underlätta för folk.
> Något så enkelt som att allokera lokal för
> ombyte och dusch?

Nu har jag inte satt mig in i cykeldemonstrationen så mycket. Men det var det jag hoppades att man ska försöka få fram. Få beslutsfattare att förenkla för cyklister. Både i stadsplanering så att cyklarna får en självklar plats i trafiken och i kollektivtrafiken. Det är konstigt att det inte går att ta med cykel på tunnelbana och pendeltåg på dygnets alla timmar här i Stockholm när det fungerar i andra storstäder (ex Berlin). Och på arbetsplatsen som du tog upp med möjlighet till dusch och hyfsad cykelparkering.

cykeldemonstration
BFS skrev:
> Och då är kanske inte ett vägbygge för 20 Mdr
> så väl spenderade pengar. Men det är ju bara
> jag.

Fatta grymt ställe för alla landsvägscyklister att träna slätdrag!

cykeldemonstration
Ojojoj, vad har jag satt igång?

Det var värst vilka heta känslor, ingen "hatar" någon för att de har en bil men visst körs det väl för mycket bil, eller?

Nu tycker jag vi allihopa ska sjunga We shall overcome och följa med på cykeldemonstration, stenkastare kommer bli utskrattade och bilister kommer få sig en funderare.

cykeldemonstration
jarva skrev:
> Ojojoj, vad har jag satt igång?
>
> Det var värst vilka heta känslor, ingen "hatar"
> någon för att de har en bil men visst körs det
> väl för mycket bil, eller?
>
> Nu tycker jag vi allihopa ska sjunga We shall
> overcome och följa med på cykeldemonstration,
> stenkastare kommer bli utskrattade och bilister
> kommer få sig en funderare.

Om du lyfter blicken en smula, och kanske reflekterar över din inledande formulering till ditt event, "För alla oss som blivit påkörda av rullande plåtlådor och alla andra som ogillar bilar", så kanske det går upp för dig varför du river upp damm och alienerar dig med en stor potentiel målgrupp här. På det här forumet är folk i första hand cyklister, inte aktivister. "When in Rome..." som man brukar säga.

Tillbaka
Topp