MrSthlm
Aktiv medlem
Cykelförbud i Järvsöskogarna
Jag har dialog med kommunen. Vad jag förstår av kontakten med tjänstemannen så har inget formellt beslut om förbud mot cykling fattats (men jag kan ha fel). Om jag läser mellan raderna så har det gått till som följer. Vissa eller alla berörda markägare tycker att cykling stör ridning. Cykelklubben som driver betallederna är av naturliga skäl beroende av markägarnas goda vilja. Klubben och markägarna har i samverkan med kommunen kommit fram till att man vill ha skyltning där "cykling undanbedes". Sedan har förbudsskyltarna satts upp.
Jag har föreslagit för tjänstemannen att i stället för förbudsskyltar så borde man sätta upp skyltar med uppmaning om att visa hänsyn (kliv av cykeln vid möte med ryttare etc). Vid ett par korta passager så är marken dålig/mjuk. På dessa ställen skall man naturligtvis kliva av och leda.
Jag har cyklat på dessa leder i 10 år och trafiken är i det närmaste obefintlig om man jämför med vandringsleder i storstadsområden. Under alla år har jag endast stött på ryttare en enda gång. Ju längre från Järvsöbacken des mindre trafik.
Tills dess att detta är klarlagt så kommer jag naturligtvis inte att cykla på lederna.
Jag är lite tveksam till om det är rätt väg framåt att alla mtb cyklister totalt ska kapitulera pga alla dessa nya cykelförbudsskyltar som poppar upp i skog och mark, varför ska vi ge upp naturen utan någon form av kamp? Men självklart ska man cykla med stor respekt och visa hänsyn, vara schysst, glad och trevlig, lämna företräde etc, ha marginal. Fördelen med att strunta i skyltarna på ett hmmm "mycket artigt sätt" är väl att det kanske öppnar upp för en bra dialog så småningom. Sedan är din kommentar klart intressant, dvs, de lyckas göra ett problem av något som egentligen inte är ett problem för ca 99,9% av alla människor, för att citera dig själv: "Jag har cyklat på dessa leder i 10 år och trafiken är i det närmaste obefintlig om man jämför med vandringsleder i storstadsområden. Under alla år har jag endast stött på ryttare en enda gång."
Tycker mera det är ledsamt/tragiskt att du nu inte kan cykla på de här lederna som du gjort under 10 års tid. :-(
Jag är klart splittrad i debatter som dessa, tänker högt nu.