Cykelförbud i Järvsöskogarna

mikaeljc

Aktiv medlem
Runt Kramstaleden, Kramstatjärnsleden och Gruvbergsleden i Järvsö har det dykt upp ett antal skyltar med cykelförbud. Kan man lagligt införa cykelförbud på friluftsleder som inte går genom naturreservat?

bild1.docx.jpg

Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp, man kan inte utesluta folk från skogen utan det är allemansrätten som gäller.

OBS: nu kan ju denna markägare fått tillstånd av just järvsö kommun att sätta upp dessa skyltar så det får man kolla upp.

Ja det kan man. Men det där ser inte så officiellt ut. Fråga din kommun vad som sker.
Är det så enkelt? En kommun har rätt att sätta ut cykelförbudsskyltar precis var de anser det behövs (eller ge en markägare tillstånd till det), även i naturen? Gissar att det här kommer bli allt vanligare.

Är det så enkelt? En kommun har rätt att sätta ut cykelförbudsskyltar precis var de anser det behövs (eller ge en markägare tillstånd till det), även i naturen? Gissar att det här kommer bli allt vanligare.
Nä? Det skrev jag väl inte. (inte att det är enkelt iallafall) En kommun har defintivt rätt att göra ett undantag från diverse regler och förordningar och införa ett cykelförbud på tex en stig eller motionsslinga. Om det inte gjorts så är skylten inte giltig.
Om jag inte minns fel så har väl Stockholm gjort så för hela kommunen?

Sundsvall hade generellt cykelförbud på flera områden tidigare. Alla motionsspår och större friluftsområden. Helt oskyltat dock.
Så det är absolut möjligt, men det brukar gå att läsa sig till genom lokala föreskrifter eller andra liknande anslag/regler.

Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp, man kan inte utesluta folk från skogen utan det är allemansrätten som gäller.

OBS: nu kan ju denna markägare fått tillstånd av just järvsö kommun att sätta upp dessa skyltar så det får man kolla upp.
Psst
Ljusdals kommun tillhör Järvsö. Eller tvärtom egentligen.

Kommunen är med på noterna, dock kan jag inte få ett rakt svar från tjänstemannen på huruvida cykelförbud gäller, utan att han som tjänsteman inte kan svara eftersom det är en politisk fråga. Själv trodde jag att det var en juridisk fråga.

I min enfald trodde jag inte att en kommun kunde godkänna inskränkande av allemansrätten om inte leden gick genom ett reservat eller var klassad som en anläggning som tillexempel ett motionsspår.

Har för mig jag läst tidigare i lokaltidningen att man anlagt mtb-leder i Järvsö, och att man strävat efter att hålla brukargrupperna åtskilda. Är nog inte omöjligt detta är en del av det.
(så, nu kan ni rasa över att de tar avgift också...)

Detta för ju tankarna till de gamla skyltarna om cykelförbud som Göteborgs kommun satte upp i Delsjön för många år sedan. De fick ett ganska stort vite på sig om de inte plockades ner vill jag minnas. Att göra den typen av inskränkning i allemannsrätten kräver ett länsstyrelsebeslut om jag inte minns fel, och är inget som någon godtydlig tjänsteman på LS kan förelägga hur som helst heller.

Om jag inte minns helt tokigt så tar man väl också betalt för mtb-lederna i Järvsö? Har för mig att jag läste något om cykelpass på JBP då vi var där, men jag kanske är virrig. :)

Har för mig jag läst tidigare i lokaltidningen att man anlagt mtb-leder i Järvsö, och att man strävat efter att hålla brukargrupperna åtskilda. Är nog inte omöjligt detta är en del av det.
(så, nu kan ni rasa över att de tar avgift också...)
Känns som en mycket sannolik framtid, att kommunerna kommer tvinga mtb cyklister in på mtb-lederna, ajabaja om man cyklar någon annanstans.

Möjligt att det inte alltid är ok att de sätter upp cykelförbudsskyltar hur som helst men tror knappast det blir några större problem att få tillstånden från länsstyrelsen eller var nu det kommer beslutats.

Typiskt svenskt, att fokusera på de negativa effekterna av att fler cyklar i naturen jämfört med de positiva. Regler är något som vi är förbannat bra på. Mycket regler och lagar men mjuka straff, "The Swedish Way". Tror det är ofattbart sällan som cyklister bötfälls för att ha cyklat i skog, enstaka fall sett till hela Sverige gissar jag?

Stockholms kommun har väl tex förbjudit mtb cykling i alla naturreservat men har inte hört talas om att de börjat skicka ut vakter i skogarna som börjat bötfälla cyklister. De skulle bara behöva stå någon timme i tex Grimsta så kan de få in lite pengar till kommunkassan men som jag skrev ovan, allting är otroligt soft/mjukt hittills. Dock skulle jag verkligen vilja se på hur man rent praktiskt ska gå till när/om vakter (?) eller polis ska stoppa mtb cyklister och få dem betala böter. Om man då säger "Sorry, jag kan inte riktigt höra vad du säger, jag tränar just nu" och cyklar vidare, sätter de då in polis och hundar i jakten (knappast) eller kommer det skitsnabba vakter eller poliser på mtb cyklar som tar upp jakten i skogen (det skulle ju vara skitcoolt, vilken adrenalinkick!). Eller varför inte en snut på en motocross...

Senast ändrad:
För att rätta mig själv, nej det verkar inte kosta pengar att cykla på de anlagda lederna.

Edit: Eller jo, jag är tydligen heeelt virrig: "Dessa professionella leder är belagda med ett trail pass (ledavgift) tillägnat underhåll och vidareutveckling."

Kommunens egen beskrivning verkar halta lite: " I Järvsö kan du cykla utför, uppför och slättförs. Längs stigar, byvägar och räls. Till fikastället, i skogen eller till badplatsen. Här finns cykling för alla!"

Nu kan man ju bara cykla längs vissa stigar, och i vissa delar av skogen, och alla kanske inte gillar det. :)
Och dessutom kostar det stålars.

Suck.

Känns som en mycket sannolik framtid, att kommunerna kommer tvinga mtb cyklister in på mtb-lederna, ajabaja om man cyklar någon annanstans.
För oss cyklister känns det som en ganska god idé att följa detta så länge det känns någorlunda fair. Dvs inte "stäng av hela sörmlandsleden och ge en 2km slinga i rudan" utan att det faktiskt blir ett bra alternativ.

För oss cyklister känns det som en ganska god idé att följa detta så länge det känns någorlunda fair. Dvs inte "stäng av hela sörmlandsleden och ge en 2km slinga i rudan" utan att det faktiskt blir ett bra alternativ.
Njaä.
Beror väl helt på. För mig är en stor del av tjusningen med MTB i hemmaskogarna att jag fortfarande kan hitta roliga stigar trots att jag cyklat grymt mycket i samma skogar i 10+ år.
Om jag helt plötsligt skulle bli hänvisad till 4-5 stigar som blivit preppade för det kommunen anser är MTB, så skulle jag bli riktigt irriterad. Det är inte en hållbar utveckling.

Som jag skrev i nån annan tråd så är det enda raka att brukargrupper helt enkelt lär sig att samsas och ta hänsyn till varandra. Men (som jag också skrev tidigare) så inser jag att den visionen kanske är ytterst naiv och i slutändan ouppnåelig.

Njaä.
Beror väl helt på. För mig är en stor del av tjusningen med MTB i hemmaskogarna att jag fortfarande kan hitta roliga stigar trots att jag cyklat grymt mycket i samma skogar i 10+ år.
Om jag helt plötsligt skulle bli hänvisad till 4-5 stigar som blivit preppade för det kommunen anser är MTB, så skulle jag bli riktigt irriterad. Det är inte en hållbar utveckling.

Som jag skrev i nån annan tråd så är det enda raka att brukargrupper helt enkelt lär sig att samsas och ta hänsyn till varandra. Men (som jag också skrev tidigare) så inser jag att den visionen kanske är ytterst naiv och i slutändan ouppnåelig.
4-5 preparerade familjevänliga stigar ;-) säkert rensade också så att det inte blir farligt

Att skippa högt trafikerade vandringsleder känns väl som en helt ok uppoffring om det finns X antal dedikerade cykel-leder. Bara man inte låses ut från allt som inte kräver ledpass och är grävt.

Senast ändrad:
Kommunen är med på noterna, dock kan jag inte få ett rakt svar från tjänstemannen på huruvida cykelförbud gäller, utan att han som tjänsteman inte kan svara eftersom det är en politisk fråga. Själv trodde jag att det var en juridisk fråga.

I min enfald trodde jag inte att en kommun kunde godkänna inskränkande av allemansrätten om inte leden gick genom ett reservat eller var klassad som en anläggning som tillexempel ett motionsspår.

Så här skriver Naturvårdsverket

Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.

Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.

På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.

Njaä.

Okej, förtydligande: att hålla sig borta från de få leder som kommunen sätter förbud på som verkar vara fallet här. Att sätta ett generellt förbud mot att cykla i skogen tycker inte jag heller varken kan anses vara motiverat eller rimligt oavsett vad vi får i utbyte. Precis som @voidolf precis skrev. Ömsesidig hänsyn tror jag generellt är den bästa lösningen och det som ska ses som praxis, men man får nog inse att det på vissa högt trafikerade ställen är omöjligt precis som du också säger. Vissa delar av sörmlandsleden skulle kanske vara ett exempel.

Så här skriver Naturvårdsverket

Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.

Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.

På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.

NVVs ord väger inte speciellt högt hos mig längre. Det är väl gulligt att dom försöker förtydliga för allmänheten, men de tar sig på tok för stora friheter.

Eftersom alla tyckare och lokala gnällspikar sätter upp egna skyltar här och var så behövs det såklart en QR-kod på varje skylt, så att man kan scanna in den och kolla om den är giltig mot ett centralt register. Ungefär som vaccinpasset.

Sen behövs en ny myndighet, QR-värket, som administrerar alla landets skyltar och håller koll på var dom är uppsatta och om dom är giltiga. Bra med 3000 nya arbetstillfällen. :cool:

Okej, förtydligande: att hålla sig borta från de få leder som kommunen sätter förbud på som verkar vara fallet här. Att sätta ett generellt förbud mot att cykla i skogen tycker inte jag heller varken kan anses vara motiverat eller rimligt oavsett vad vi får i utbyte. Precis som @voidolf precis skrev. Ömsesidig hänsyn tror jag generellt är den bästa lösningen och det som ska ses som praxis, men man får nog inse att det på vissa högt trafikerade ställen är omöjligt precis som du också säger. Vissa delar av sörmlandsleden skulle kanske vara ett exempel.
Där är ju vissa områden i USA och Kanada föredömliga. Inte varit där själv och inspekterat men läst en del rapporter samt kollat på youtube. De platser där man haft konflikter och/eller säkerheten varit en fråga (hastighetsskillnad), där har man separerat brukarna på olika men närliggande leder och försökt bevara karaktären på cyklingen. Alltså inte rensat och familjevänligt, bara separerat från gamla stigen.

Om det är så detta kommer hanteras så har jag inga som helst problem. Speciellt inte om nya lederna får roliga features där det är lämpligt. :)

Här har vi Vägmärket "Cykling förbjuden" som NVV skriver om ovan. Så om man ser något sådant kan man ju tänka på saken...

c2.JPG

Eftersom alla tyckare och lokala gnällspikar sätter upp egna skyltar här och var så behövs det såklart en QR-kod på varje skylt, så att man kan scanna in den och kolla om den är giltig mot ett centralt register. Ungefär som vaccinpasset.

Sen behövs en ny myndighet, QR-värket, som administrerar alla landets skyltar och håller koll på var dom är uppsatta och om dom är giltiga. Bra med 3000 nya arbetstillfällen. :cool:

Perfekt, vi löser samhällsproblem här. Glöm inte bort alla vakter som ska utdela böter också, kanske ett kul sommarjobb. (Har lite svårt att tro att polisen kommer prioritera att haffa MTB cyklister.) Tänker mig en cykel/skogsvakt som verkligen tar sitt jobb på allvar, kommer platsa i vilken svensk komedi som helst, jag får bilder i skallen. Johan Glans som cykelvakt.

I Järvsö bodde det 1513 personer år 2020 enligt Wiki. Såklart är det fler i krokarna under några veckor på sommaren men att det skulle vara ett så stort problem med folk som cyklar i skogarna eller till och med på en vandringsled ibland att man skulle förbjuda cykling utanför markerade leder låter helt absurt.
Det är nog fler som bränner egen sprit i Järvsö än som cyklar i skogen. ?

Det är inte inskränkande på allemansrätten bara för att det är cykelförbud. Du kan leda din cykel tex och även gå utan cykel.

Där är ju vissa områden i USA och Kanada föredömliga. Inte varit där själv och inspekterat men läst en del rapporter samt kollat på youtube. De platser där man haft konflikter och/eller säkerheten varit en fråga (hastighetsskillnad), där har man separerat brukarna på olika men närliggande leder och försökt bevara karaktären på cyklingen. Alltså inte rensat och familjevänligt, bara separerat från gamla stigen.

Om det är så detta kommer hanteras så har jag inga som helst problem. Speciellt inte om nya lederna får roliga features där det är lämpligt. :)
Ja det är precis det jag också menar! Och även om det kanske inte rör sig om säkerheten i sig så kan ju delar med väldigt hög trafik ändå vara ganska olämpligt (och imho jäkligt tråkigt) att cykla på när det är mycket vandrare där. Kommer en cyklist brukar vandrare gå åt sidan och släppa förbi, och även om man får ett tack av cyklisten varje gång man gör det har jag stor förståelse för att det inte är så jäkla kul om det händer konstant när man vandrar. Ja, cyklister ska lämna företräde men hur många cyklister går faktiskt av cykeln vid möte? Att komma på en cykel även om det inte går fort ger ju en viss skrämselfaktor. Men för att det ska funka i praktiken måste alternativet vara ganska likvärdigt, annars sitter det tveksamma skyltar uppe som cyklister struntar i vilket gör att allmänheten ännu mer spär på bilden av att "dom där j*vla mtb-cyklisterna som ignorerar förbud...".

Vad var det som var felaktigt i den citerade texten nu då?
Han är kanske bara lite ledsen för att Naturvårdsverket anser att hans elmoppe inte inkluderas i allemansrätten :)
Ehm, busted.
Men ja, att en statlig myndighet går ut med tvärsäkra banningar som senare visar sig ha väldigt lite förankring i lagar och regler som faktiskt finns och beslutas över NVV tycker jag är ganska anmärkningsvärt även om man får säga vad man vill om ämnet i fråga. Jag är också lite osäker på citerade texten och huruvida kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder så enkelt och godtyckligt som NVV framställer det, men jag har varken kunskapen eller intresset att grotta mer i det :)

Detta är lite som skejting och klassiskt. Finns anpassade spår men vill man köra leder får man valla. För preppade spår betalar ju alla.

cykla är inte normen i skogen.

Runt Kramstaleden, Kramstatjärnsleden och Gruvbergsleden i Järvsö har det dykt upp ett antal skyltar med cykelförbud. Kan man lagligt införa cykelförbud på friluftsleder som inte går genom naturreservat?

Absolut kan en myndighet (ex. Kommun eller Länsstyrelsen) göra det, de har flera lagar att luta sig tillbaka på. Normalt finns det stadgar som styr dessa offentliga förbud. Det skulle dock vara märkligt om en myndighet väljer att sätta ett cykelförbud på mark som inte har ett ökat naturvärde.
Enklast att ta reda på om förbudet är ett myndighetsbeslut är att kontakta Kommunens kansli som hanterar den politiska organisationen och begära ut det beslutsunderlag som ligger till grund för förbudet. Annars ser jag det svårt att ett förbud kan vara legalt ur straffsynpunkt som ex. böter mm.

Ur ett moraliskt perspektiv kan det väl vara lämpligt att respektera skyltar som föreningar eller ex. friluftsfrämjandet sätter upp, i alla fall som cyklist ta det absolut största ansvaret för en god relation mellan vandrare och cyklist.

Sluta killgissa. Detta gäller för områden som inte är naturreservat:

Cykling i terräng kan regleras av kommunen med hjälp av lokal trafikföreskrift. (Trafikförordningen 10 kap. 1 § andra stycket 9, 10 kap. 2 § första stycket 2, 10 kap 3 § första stycket 1.)

Var rättshaverist, skit i skylten. Den är ogiltig. Var också en god trafikant och följ trafikreglerna för terräng (2 kap. 1 § fjärde stycket, 3 kap. 58 §).

Jag har dialog med kommunen. Vad jag förstår av kontakten med tjänstemannen så har inget formellt beslut om förbud mot cykling fattats (men jag kan ha fel). Om jag läser mellan raderna så har det gått till som följer. Vissa eller alla berörda markägare tycker att cykling stör ridning. Cykelklubben som driver betallederna är av naturliga skäl beroende av markägarnas goda vilja. Klubben och markägarna har i samverkan med kommunen kommit fram till att man vill ha skyltning där "cykling undanbedes". Sedan har förbudsskyltarna satts upp.

Jag har föreslagit för tjänstemannen att i stället för förbudsskyltar så borde man sätta upp skyltar med uppmaning om att visa hänsyn (kliv av cykeln vid möte med ryttare etc). Vid ett par korta passager så är marken dålig/mjuk. På dessa ställen skall man naturligtvis kliva av och leda.

Jag har cyklat på dessa leder i 10 år och trafiken är i det närmaste obefintlig om man jämför med vandringsleder i storstadsområden. Under alla år har jag endast stött på ryttare en enda gång. Ju längre från Järvsöbacken des mindre trafik.

Tills dess att detta är klarlagt så kommer jag naturligtvis inte att cykla på lederna.

Ur ett moraliskt perspektiv kan det väl vara lämpligt att respektera skyltar som föreningar eller ex. friluftsfrämjandet sätter upp, i alla fall som cyklist ta det absolut största ansvaret för en god relation mellan vandrare och cyklist.
Ur ett moraliskt perspektiv vore det helt förkastligt att anpassa sig till människor utan moral som tror att de kan bestämma vad som gäller baserat på personliga åsikter.

Skylten ifråga ser ut att vara ihopsnickrad av en "säte för pensionär"-symbol samt två ringar. Gissningsvis nån slumpmässig cykelhatare som varit i farten, som så ofta.

Tillbaka
Topp