Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det så enkelt? En kommun har rätt att sätta ut cykelförbudsskyltar precis var de anser det behövs (eller ge en markägare tillstånd till det), även i naturen? Gissar att det här kommer bli allt vanligare.Ja det kan man. Men det där ser inte så officiellt ut. Fråga din kommun vad som sker.
Hovrar över bollen ;)Man kan tolka det som att hålla på med en jättestor Jojo medans man är gammal och sitter på en pilatesboll är förbjudet.
Nä? Det skrev jag väl inte. (inte att det är enkelt iallafall) En kommun har defintivt rätt att göra ett undantag från diverse regler och förordningar och införa ett cykelförbud på tex en stig eller motionsslinga. Om det inte gjorts så är skylten inte giltig.Är det så enkelt? En kommun har rätt att sätta ut cykelförbudsskyltar precis var de anser det behövs (eller ge en markägare tillstånd till det), även i naturen? Gissar att det här kommer bli allt vanligare.
PsstKommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp, man kan inte utesluta folk från skogen utan det är allemansrätten som gäller.
OBS: nu kan ju denna markägare fått tillstånd av just järvsö kommun att sätta upp dessa skyltar så det får man kolla upp.
Och på Kramstatjärnsleden måste man gå baklänges vad jag kan se på översta skylten.Man kan tolka det som att hålla på med en jättestor Jojo medans man är gammal och sitter på en pilatesboll är förbjudet.
Känns som en mycket sannolik framtid, att kommunerna kommer tvinga mtb cyklister in på mtb-lederna, ajabaja om man cyklar någon annanstans.Har för mig jag läst tidigare i lokaltidningen att man anlagt mtb-leder i Järvsö, och att man strävat efter att hålla brukargrupperna åtskilda. Är nog inte omöjligt detta är en del av det.
(så, nu kan ni rasa över att de tar avgift också...)![]()
XC-Leder - Järvsö
Runt om i Järvsö finns massvis med härliga stigar att cykla på. Kom ihåg att vara snäll både mot naturen och de vilda djuren!jarvso.se
Förmyndarstaten ger sig aldrig!Och det är strängt förbud mot mtb med 90* gaffelvinkel.
För oss cyklister känns det som en ganska god idé att följa detta så länge det känns någorlunda fair. Dvs inte "stäng av hela sörmlandsleden och ge en 2km slinga i rudan" utan att det faktiskt blir ett bra alternativ.Känns som en mycket sannolik framtid, att kommunerna kommer tvinga mtb cyklister in på mtb-lederna, ajabaja om man cyklar någon annanstans.
Njaä.För oss cyklister känns det som en ganska god idé att följa detta så länge det känns någorlunda fair. Dvs inte "stäng av hela sörmlandsleden och ge en 2km slinga i rudan" utan att det faktiskt blir ett bra alternativ.
4-5 preparerade familjevänliga stigar ;-) säkert rensade också så att det inte blir farligtNjaä.
Beror väl helt på. För mig är en stor del av tjusningen med MTB i hemmaskogarna att jag fortfarande kan hitta roliga stigar trots att jag cyklat grymt mycket i samma skogar i 10+ år.
Om jag helt plötsligt skulle bli hänvisad till 4-5 stigar som blivit preppade för det kommunen anser är MTB, så skulle jag bli riktigt irriterad. Det är inte en hållbar utveckling.
Som jag skrev i nån annan tråd så är det enda raka att brukargrupper helt enkelt lär sig att samsas och ta hänsyn till varandra. Men (som jag också skrev tidigare) så inser jag att den visionen kanske är ytterst naiv och i slutändan ouppnåelig.
Kommunen är med på noterna, dock kan jag inte få ett rakt svar från tjänstemannen på huruvida cykelförbud gäller, utan att han som tjänsteman inte kan svara eftersom det är en politisk fråga. Själv trodde jag att det var en juridisk fråga.
I min enfald trodde jag inte att en kommun kunde godkänna inskränkande av allemansrätten om inte leden gick genom ett reservat eller var klassad som en anläggning som tillexempel ett motionsspår.
Okej, förtydligande: att hålla sig borta från de få leder som kommunen sätter förbud på som verkar vara fallet här. Att sätta ett generellt förbud mot att cykla i skogen tycker inte jag heller varken kan anses vara motiverat eller rimligt oavsett vad vi får i utbyte. Precis som @voidolf precis skrev. Ömsesidig hänsyn tror jag generellt är den bästa lösningen och det som ska ses som praxis, men man får nog inse att det på vissa högt trafikerade ställen är omöjligt precis som du också säger. Vissa delar av sörmlandsleden skulle kanske vara ett exempel.Njaä.
Beror väl helt på. För mig är en stor del av tjusningen med MTB i hemmaskogarna att jag fortfarande kan hitta roliga stigar trots att jag cyklat grymt mycket i samma skogar i 10+ år.
Om jag helt plötsligt skulle bli hänvisad till 4-5 stigar som blivit preppade för det kommunen anser är MTB, så skulle jag bli riktigt irriterad. Det är inte en hållbar utveckling.
Som jag skrev i nån annan tråd så är det enda raka att brukargrupper helt enkelt lär sig att samsas och ta hänsyn till varandra. Men (som jag också skrev tidigare) så inser jag att den visionen kanske är ytterst naiv och i slutändan ouppnåelig.
Så här skriver Naturvårdsverket
Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.
Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.
På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.
![]()
Cykling
Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över en tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas.www.naturvardsverket.se
För oss cyklister känns det som en ganska god idé att följa detta så länge det känns någorlunda fair. Dvs inte "stäng av hela sörmlandsleden och ge en 2km slinga i rudan" utan att det faktiskt blir ett bra alternativ.
Verkligen! Nu har jag inte cyklat den gamla då jag började i år, men den nya känns genomtänkt.Precis! Just nu fikapaus på Lovön. Ny mtb-slingan är riktigt fin!
Där är ju vissa områden i USA och Kanada föredömliga. Inte varit där själv och inspekterat men läst en del rapporter samt kollat på youtube. De platser där man haft konflikter och/eller säkerheten varit en fråga (hastighetsskillnad), där har man separerat brukarna på olika men närliggande leder och försökt bevara karaktären på cyklingen. Alltså inte rensat och familjevänligt, bara separerat från gamla stigen.Okej, förtydligande: att hålla sig borta från de få leder som kommunen sätter förbud på som verkar vara fallet här. Att sätta ett generellt förbud mot att cykla i skogen tycker inte jag heller varken kan anses vara motiverat eller rimligt oavsett vad vi får i utbyte. Precis som @voidolf precis skrev. Ömsesidig hänsyn tror jag generellt är den bästa lösningen och det som ska ses som praxis, men man får nog inse att det på vissa högt trafikerade ställen är omöjligt precis som du också säger. Vissa delar av sörmlandsleden skulle kanske vara ett exempel.
Vad var det som var felaktigt i den citerade texten nu då?NVVs ord väger inte speciellt högt hos mig längre. Det är väl gulligt att dom försöker förtydliga för allmänheten, men de tar sig på tok för stora friheter.
Eftersom alla tyckare och lokala gnällspikar sätter upp egna skyltar här och var så behövs det såklart en QR-kod på varje skylt, så att man kan scanna in den och kolla om den är giltig mot ett centralt register. Ungefär som vaccinpasset.
Sen behövs en ny myndighet, QR-värket, som administrerar alla landets skyltar och håller koll på var dom är uppsatta och om dom är giltiga. Bra med 3000 nya arbetstillfällen.![]()
Han är kanske bara lite ledsen för att Naturvårdsverket anser att hans elmoppe inte inkluderas i allemansrätten :)Vad var det som var felaktigt i den citerade texten nu då?
Det är inte inskränkande på allemansrätten bara för att det är cykelförbud. Du kan leda din cykel tex och även gå utan cykel.Kommunen är med på noterna, dock kan jag inte få ett rakt svar från tjänstemannen på huruvida cykelförbud gäller, utan att han som tjänsteman inte kan svara eftersom det är en politisk fråga. Själv trodde jag att det var en juridisk fråga.
I min enfald trodde jag inte att en kommun kunde godkänna inskränkande av allemansrätten om inte leden gick genom ett reservat eller var klassad som en anläggning som tillexempel ett motionsspår.
Ja det är precis det jag också menar! Och även om det kanske inte rör sig om säkerheten i sig så kan ju delar med väldigt hög trafik ändå vara ganska olämpligt (och imho jäkligt tråkigt) att cykla på när det är mycket vandrare där. Kommer en cyklist brukar vandrare gå åt sidan och släppa förbi, och även om man får ett tack av cyklisten varje gång man gör det har jag stor förståelse för att det inte är så jäkla kul om det händer konstant när man vandrar. Ja, cyklister ska lämna företräde men hur många cyklister går faktiskt av cykeln vid möte? Att komma på en cykel även om det inte går fort ger ju en viss skrämselfaktor. Men för att det ska funka i praktiken måste alternativet vara ganska likvärdigt, annars sitter det tveksamma skyltar uppe som cyklister struntar i vilket gör att allmänheten ännu mer spär på bilden av att "dom där j*vla mtb-cyklisterna som ignorerar förbud...".Där är ju vissa områden i USA och Kanada föredömliga. Inte varit där själv och inspekterat men läst en del rapporter samt kollat på youtube. De platser där man haft konflikter och/eller säkerheten varit en fråga (hastighetsskillnad), där har man separerat brukarna på olika men närliggande leder och försökt bevara karaktären på cyklingen. Alltså inte rensat och familjevänligt, bara separerat från gamla stigen.
Om det är så detta kommer hanteras så har jag inga som helst problem. Speciellt inte om nya lederna får roliga features där det är lämpligt. :)
Vad var det som var felaktigt i den citerade texten nu då?
Ehm, busted.Han är kanske bara lite ledsen för att Naturvårdsverket anser att hans elmoppe inte inkluderas i allemansrätten :)
Eller leda sin motorcykel.Det är inte inskränkande på allemansrätten bara för att det är cykelförbud. Du kan leda din cykel tex och även gå utan cykel.
Runt Kramstaleden, Kramstatjärnsleden och Gruvbergsleden i Järvsö har det dykt upp ett antal skyltar med cykelförbud. Kan man lagligt införa cykelförbud på friluftsleder som inte går genom naturreservat?
bara ta markoms multi taxi ab till skogen om man inte har bilDet är inte inskränkande på allemansrätten bara för att det är cykelförbud. Du kan leda din cykel tex och även gå utan cykel.
Ur ett moraliskt perspektiv vore det helt förkastligt att anpassa sig till människor utan moral som tror att de kan bestämma vad som gäller baserat på personliga åsikter.Ur ett moraliskt perspektiv kan det väl vara lämpligt att respektera skyltar som föreningar eller ex. friluftsfrämjandet sätter upp, i alla fall som cyklist ta det absolut största ansvaret för en god relation mellan vandrare och cyklist.