Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej
Vad har ni för tips? Har Folksam på hemförsäkring med finns kanske andra bolag som man kan ta cykeln på separat?
Tänkte lite för båda eller behöver man 2 olika. Nu blev det mer funderingar ju ?menar du för stöld eller för skada?
Menar att om det bara är skada du är ute efter täcker Folksam Stors drulleförsäkring/allrisk skador upp till 80000kr, i alla fall sist jag kollade med dem. Stöld, behöver du en separat cykelförsäkring hos dem för att täcka mer än 20k utanför hemmet. Har du den i hemmet, säg i lägenhet (inte i källarförråd) går den som lösöre och bör täckas med. Utanför hemmet behövs annan.Tänkte lite för båda eller behöver man 2 olika. Nu blev det mer funderingar ju ?
Nyligen drabbad av stöld från förråd i källare. Har Folksams största hemförsäkring med en ohemul premie... Fick utan knussel ut maxbeloppet 20tkr men hade ingen separat försäkring mot stöd utanför hemmet, hade kunnat få mer annars. Så teckna en separat försäkring, man vet aldrig när någon j*vel får svårt att skilja på mitt och ditt!Menar att om det bara är skada du är ute efter täcker Folksam Stors drulleförsäkring/allrisk skador upp till 80000kr, i alla fall sist jag kollade med dem. Stöld, behöver du en separat cykelförsäkring hos dem för att täcka mer än 20k utanför hemmet. Har du den i hemmet, säg i lägenhet (inte i källarförråd) går den som lösöre och bör täckas med. Utanför hemmet behövs annan.
Därav min fråga. På stöldbiten vet jag inte hur de står sig.
Hej! Fliker in att den inte gör det. Har precis tecknat mellan av just denna anledningen men sedan har två andra handläggare på Folksam bekräftat att hemförsäkring mellan inte täcker om du crashar, tappar den ur lift osv. Utan hänvisar till sakförsäkring. I mitt fall uppgav jag att cykelns dagsvärde är 35.000kr, det blev en årspremie på ca 1150kr med en självrisk på 1800kr. Ring och kolla för att vara helt säker!!Folksam Hem mellan täcker din cykel vid krash(40000).
M
Wtf, då har dom ändrat reglerna.Hej! Fliker in att den inte gör det. Har precis tecknat mellan av just denna anledningen men sedan har två andra handläggare på Folksam bekräftat att hemförsäkring mellan inte täcker om du crashar, tappar den ur lift osv. Utan hänvisar till sakförsäkring. I mitt fall uppgav jag att cykelns dagsvärde är 35.000kr, det blev en årspremie på ca 1150kr med en självrisk på 1800kr. Ring och kolla för att vara helt säker!!
Ja jag pratade med sista handläggaren för bara någon timma sedan. Hör gärna du också och bekräfta vad de säger! Jag är lite förbannad för handläggare ett sa att det räcker med hemförsäkring mellan, så jag tog ju den och betalade in.Wtf, då har dom ändrat reglerna.
Jag har haft 3 skaderegleringar i Folksam.
Jag har uppgraderat till stor för att få med reseförsäkringar mm mm och ska då ha 80000 på cykeldrulle, åtm var det så när jag tecknade. Jag ska absolut kolla vad som gäller.Ja jag pratade med sista handläggaren för bara någon timma sedan. Hör gärna du också och bekräfta vad de säger! Jag är lite förbannad för handläggare ett sa att det räcker med hemförsäkring mellan, så jag tog ju den och betalade in.
Det är så det varit för mig tidigare med. Men man blir ju lite rädd om de som jobbar på Folksam själva inte vet vad som gällerDå har man pratat med Folksam.
Allrisken, 40000 på mellan, 80000 på stor hemförsäkring gäller cykelskador där andra fordon inte är inblandade, exempelvis när man kör omkull. (cyklar man ihop(krockar) med frun exempelvis så gäller dock drullen)
Om man däremot krockar med exempelvis en bil så regleras det som en fordonsskada, dvs bilens försäkring gäller om den kör på dig.
Allt är som förut och inget har ändrats.
Om någon fått andra uppgifter av Folksam uppmanade skaderegleraren jag pratade med att ringa Folksam igen för det har i så fall blivit nåt missförstånd.
M
Stort tack för att du tog dig tid. Det är rent ut sagt, fan skrämmande att man får så olika besked!Då har man pratat med Folksam.
Allrisken, 40000 på mellan, 80000 på stor hemförsäkring gäller cykelskador där andra fordon inte är inblandade, exempelvis när man kör omkull. (cyklar man ihop(krockar) med frun exempelvis så gäller dock drullen)
Om man däremot krockar med exempelvis en bil så regleras det som en fordonsskada, dvs bilens försäkring gäller om den kör på dig.
Allt är som förut och inget har ändrats.
Om någon fått andra uppgifter av Folksam uppmanade skaderegleraren jag pratade med att ringa Folksam igen för det har i så fall blivit nåt missförstånd.
M
Äldre och lite ovanlig cykel:Hur är deras värdering av lite äldre och ovanliga cyklar?
Och att priserna gått upp sedan man köpte cykeln som blev stulen, så även om man får ut full ersättning kan man inte köpa en ny motsvarande cykel för pengarna...Känns i dessa tider som om det främsta problemet med cykelstölder är hur i h-e man skall få tag på en ny cykel, snarare än pengarna...
Ok, bra att veta. Jag har varit lite fundersam sedan de tog bort att försäkringen täcker skador vid tävling och att inte heller allrisk täcker cykel, men har funderat vad deras skrivning om trafikolycka i villkoren innebär. Men bra då att få på pränt att det täcker typiska LVG-vurpor, vilket är vad jag undrat över. Motionslopp är väl ett gränsfall, men det är ju ingen tävling och trafikregler gäller som vanligt, så det borde nog också falla under trafikolycka. Det viktiga var nog att få bort skador som uppstår i terräng, då jag misstänker det stod för en övervägande del av allriskskadorna. Skönt att slippa betala för dem via premien?If har 1500 i självrisk, värde upp till 35000. Över det vet jag inte.
Har fått följande hyfsat självförklarande svar från If:
"Hemförsäkringen täcker för skador på cykeln som stöld, skadegörelse och trafikolyckor. Detta betyder att försäkringen täcker för kollision med andra cyklister, bilister eller singelkollision så länge det räknas som en trafikolycka och cykeln ej har körts i terräng."
"Så länge cykeln är låst så är den täckt utav försäkringen vare sig om den står i ett låst källarförråd eller utanför affären medan du handlar.
Enda förutsättningen vi har är att cykeln är låst med ett lås som används för cykel. Lås från SFF och SBSC är godkända."
Som flera skriver är försäkringsbolagens åldersavdrag så höga att man inte kan få motsvarande cykel för pengarna.
Man undra ju lite vad hon sa......Jag ska ringa dem igen, och begära ett skriftligt svar. Edit, nu har jag ringt och pratat med en fjärde person och dragit hela historian. Hon ska reda ut med sina kollegor och återkomma imorgon till mig med definitivt svar, jag var väldigt specifik med att det kunde gälla downhill, vintercykling, luftburen cykling, inför tävling eller inte osv osv. Ska bli intressant att se vad som sägs!
Man undra ju lite vad hon sa......
Dom lider av datorhaveri och kan inte se historiken på mig som kund, och kan därför inte få fram vad som sades på mötet.(!)Hon har inte ringt upp mig, sitter och ringer dem just nu. Återkopplar!
Den genomgången är väldigt gammal vid det här laget. Men TH:s villkor gäller nog fortf, tror jag. Är väl därför deras hemförsäkring är så förbannat dyr.I Happys gamla försäkringsgenomgång var TH drulleförsäkring bäst då den täckte även skador under träning o tävling ,både gata o terräng, sålänge det inte var professionell d:o.
Vet inte om den är så dyr i jmfrlse med andra. Kollat när IF o andras envisa försäljare velat pracka på mig ny försäkring. Däremot vet jag att de hade suveränt bra service när jag mosade en ledkula i axeln på en cykeltur.Den genomgången är väldigt gammal vid det här laget. Men TH:s villkor gäller nog fortf, tror jag. Är väl därför deras hemförsäkring är så förbannat dyr.
Det varierar ju beroende på var man bor, osv. För mig är de ca 70% dyrare än If på hemförsäkring med liknande omfattning.Vet inte om den är så dyr i jmfrlse med andra. Kollat när IF o andras envisa försäljare velat pracka på mig ny försäkring. Däremot vet jag att de hade suveränt bra service när jag mosade en ledkula i axeln på en cykeltur.
Stark varning för affärer med Solid utfärdas härmed:Jag kör med solid cykel försäkring som en extra försäkring. Jag vet att jag kan ta det på hemförsäkringen också då cykeln alltid är inne i huset när jag inte använder den. Förvarar aldrig mina cyklar i något förråd eller garage av rädsla för stöld.