Cykelolyckor vintertid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Cykelolyckor vintertid
Du menar att detta inte sker? Jag ser det hela tiden, att fotgängare och cyklister anpassar sig efter bilisters framfart.
Jag skulle säga att en minoritet av fotgängare där jag rör mig anpassar sig till trafiken. Cyklister är lite mindre usla och sist kommer bilister (som också är usla eftersom människor tydligen är usla).

Skulle bilister bete sig som fotgängare så skulle vi ha hundratals döda i trafiken varenda dag.

Vidare, om man inte ser skillnaden i ansvarsnivå på att framföra ett licenspliktigt och potentiellt dödligt fordon och att promenera då bör man nog lämna tillbaka sitt körkort.
Vad du tycker att man "bör" är om möjligt intressant, men jag håller inte med för fem öre. Vuxna människor har lika stort ansvar i trafiken oavsett om de går, cyklar eller kör bil, anser jag. Varför ska man betraktas som förståndshandikappad bara för att man går istället för kör? Varför detta daltande med idioter? Det vore väl extremt mycket bättre om alla gjorde sitt bästa istället för att hävda att man har rätt att vara värdelös?

Cykelolyckor vintertid
Jag skulle säga att en minoritet av fotgängare där jag rör mig anpassar sig till trafiken. Cyklister är lite mindre usla och sist kommer bilister (som också är usla eftersom människor tydligen är usla).

Skulle bilister bete sig som fotgängare så skulle vi ha hundratals döda i trafiken varenda dag.

Vad du tycker att man "bör" är om möjligt intressant, men jag håller inte med för fem öre. Vuxna människor har lika stort ansvar i trafiken oavsett om de går, cyklar eller kör bil, anser jag. Varför ska man betraktas som förståndshandikappad bara för att man går istället för kör? Varför detta daltande med idioter? Det vore väl extremt mycket bättre om alla gjorde sitt bästa istället för att hävda att man har rätt att vara värdelös?
Skitsnack. Den som har utfört teoretiska och praktiska prov för att få framföra ett motorfordon på uppemot 3,5 ton har definitivt ett större ansvar jämfört med exempelvis barn som måste kunna ta sig till skolan. Som bilist har man en lagstadgad skyldighet att anpassa farten efter siktförhållandena och inte straffa andras misstag med döden. Om det innebär att man måste köra i 20 km/h på 50-väg så får det vara så.

Cykelolyckor vintertid
Skitsnack. Den som har utfört teoretiska och praktiska prov för att få framföra ett motorfordon på uppemot 3,5 ton har definitivt ett större ansvar jämfört med exempelvis barn som måste kunna ta sig till skolan. Som bilist har man en lagstadgad skyldighet att anpassa farten efter siktförhållandena och inte straffa andras misstag med döden. Om det innebär att man måste köra i 20 km/h på 50-väg så får det vara så.
Jag har aldrig sagt nåt om barn, och givetvis ska man anpassa sig efter omständigheterna. Frågan är varför "omständigheterna" ska behöva inbegripa vuxna människor som beter sig som grottmänniskor. Finns liksom ingen anledning till det, annat än ren idioti.

Jag tror de allra flesta klarar av att titta upp från telefonen och vrida på huvudet innan de går ut på övergångsstället. Jag tror också att de klarar att sätta på sig en reflex eller två. Vad tror du?

Cykelolyckor vintertid
De saker jag räknar upp är sådant som man inte ska behöva räkna med. Det accepteras inte på körbanorna att hinder placeras på farliga sätt, att sikten skyms av växtlighet, att vägarbeten inte märks ut, att väghållaren gör underlaget halare, varför ska det accepteras på cykelbanan?
Jag säger inte att det ska accepteras, men nu är det ju så och då är det väl rimligt att cyklisterna anpassar sig efter det istf att ställa till med en massa olyckor? Eller är det bara bilisterna som ska anpassa sig till de förhållanden som råder?
Jag förstår ärligt talat inte hur det kan orsaka sånt rabalder att som Makten gör påpeka att det är rimligt att ALLA, dvs bilister, fotgängare och cyklister anpassar sig och hjälper varandra i trafiken så att olyckor inte sker. Hur kan det vara en kontroversiell åsikt?

Cykelolyckor vintertid
Jag har aldrig sagt nåt om barn, och givetvis ska man anpassa sig efter omständigheterna. Frågan är varför "omständigheterna" ska behöva inbegripa vuxna människor som beter sig som grottmänniskor. Finns liksom ingen anledning till det, annat än ren idioti.

Jag tror de allra flesta klarar av att titta upp från telefonen och vrida på huvudet innan de går ut på övergångsstället. Jag tror också att de klarar att sätta på sig en reflex eller två. Vad tror du?
Du kan aldrig räkna med att 100% av fotgängarna sätter på sig en reflex eller låter telefonen vara. Det blir alltså ditt ansvar att se till att du inte straffar andras misstag med döden.

Cykelolyckor vintertid
Jag säger inte att det ska accepteras, men nu är det ju så och då är det väl rimligt att cyklisterna anpassar sig efter det istf att ställa till med en massa olyckor? Eller är det bara bilisterna som ska anpassa sig till de förhållanden som råder?
Jag förstår ärligt talat inte hur det kan orsaka sånt rabalder att som Makten gör påpeka att det är rimligt att ALLA, dvs bilister, fotgängare och cyklister anpassar sig och hjälper varandra i trafiken så att olyckor inte sker. Hur kan det vara en kontroversiell åsikt?
Hur kan det vara en kontroversiell åsikt att alla inte har samma ansvar i trafiken? Den som har potentialen att döda andra måste ta ett större ansvar att så inte sker.

Cykelolyckor vintertid
Du kan aldrig räkna med att 100% av fotgängarna sätter på sig en reflex eller låter telefonen vara. Det blir alltså ditt ansvar att se till att du inte straffar andras misstag med döden.
Så det är ingen idé att försöka göra sig synlig i trafiken eftersom vissa inte gör det ändå? Hör du inte själv hur sinnessjukt puckat det resonemanget är?

Skulle olycksrisken minska eller öka om fler fotgängare hade reflexer, såg sig för och var försiktigare?

Cykelolyckor vintertid
Hur kan det vara en kontroversiell åsikt att alla inte har samma ansvar i trafiken? Den som har potentialen att döda andra måste ta ett större ansvar att så inte sker.
Jag tycker att tunnelbaneförare måste krypköra in på perrongen vid varje station, för man kan hoppa ner på spåret och bli ihjälkörd. Det går ju inte att hävda att personerna på perrongen har ett ansvar eftersom det bara är tunnelbaneföraren som kör det dödliga fordonet.

Cykelolyckor vintertid
Så det är ingen idé att försöka göra sig synlig i trafiken eftersom vissa inte gör det ändå? Hör du inte själv hur sinnessjukt puckat det resonemanget är?

Skulle olycksrisken minska eller öka om fler fotgängare hade reflexer, såg sig för och var försiktigare?
Har jag påstått att det inte är någon idé att göra sig synlig? Eller att det vore onödigt att fler satte på sig reflexer?

Cykelolyckor vintertid
Jag tror de allra flesta klarar av att titta upp från telefonen och vrida på huvudet innan de går ut på övergångsstället.
Jag förväntar mig att du aldrig kör bil om du misslyckas att undvika att riskera att döda andra människor.
Det låter på dig som att du inte klarar att sänka hastigheten, trycka på bromsen och stanna om du behöver när du närmar dig ett övergångsställe. Snälla, skrota din bil om du har någon och klipp körkortet (fast det låter som du inte har något).

Cykelolyckor vintertid
Har jag påstått att det inte är någon idé att göra sig synlig? Eller att det vore onödigt att fler satte på sig reflexer?
Mer eller mindre, genom att anse att hela ansvaret för trafiksäkerheten i det här fallet ligger på bilisten. Det är helt orimligt.

Jag förväntar mig att du aldrig kör bil om du misslyckas att undvika att riskera att döda andra människor.
Det låter på dig som att du inte klarar att sänka hastigheten, trycka på bromsen och stanna om du behöver när du närmar dig ett övergångsställe. Snälla, skrota din bil om du har någon och klipp körkortet.
Du skulle nog klara dig bättre om du inte hade så livlig fantasi. Vad får dig att tro att jag inte kör försiktigt vid övergångsställen? Det gör jag nämligen.

Vad är problemet med att även fotgängare tar ansvar? Varför bete sig som en idiot när man inte vinner något på det? Jag förstår inte. Kan du förklara?

Cykelolyckor vintertid
Mer eller mindre, genom att anse att hela ansvaret för trafiksäkerheten i det här fallet ligger på bilisten. Det är helt orimligt.
Oj, spännande tolkning. Att bilister, som framför ett potentiellt dödligt fordon och har genomgått prov för att få göra så, har ett större ansvar i trafiken tolkar du alltså som att fotgängare och cyklister inte har något ansvar alls?

Cykelolyckor vintertid
Oj, spännande tolkning. Att bilister, som framför ett potentiellt dödligt fordon och har genomgått prov för att få göra så, har ett större ansvar i trafiken tolkar du alltså som att fotgängare och cyklister inte har något ansvar alls?
Det låter så på dig och många andra, ja. Vilken ansvar anser du att fotgängare och cyklister har?
Jag anser att de har ett ansvar att göra sig rimligt synliga, och om de inte har möjlighet till det, göra vad de kan för att bli sedda ändå. Skulle säga att mindre än en femtedel av alla fotgängare där jag vistas tar ett sådant ansvar. Det är helt sjukt.

Edit: För att inte tala om hur många vuxna människor som cyklar omkring i mörker helt utan lampor. Hur ända in i helvete är man funtad då? Jävla dårar.

Cykelolyckor vintertid
Oavsett hur mycket någon försöker hävda att alla oskyddade trafikanter är självmordsbenägna är det ett uselt försök att försvara sitt egna ansvars- och hänsynslösa beteende. Inser att det är lönlöst och att faktaresistenta och bilreligiösa förnekar sitt livsfarliga synsätt. Statistiken över olyckor talar emot påståendet om att bilister aldrig gör fel, det som skadar oskyddade trafikanter är oftast att andra bryter mot lagar och regler, inte det omvända.

Cykelolyckor vintertid
Tror många cyklister hade fått en ögonöppnare om dom suttit ett par timmar i en bil i en regnig stad kvällstid och försökt se cyklister som kommer med sina, förvisso lagliga, men knappt synliga lampor och reflexer. Hundratals ljus kämpar om uppmärksamhet och den där lilla knoglampan misstas lätt för en regndroppe som bryter ljuset från en annan källa på vindrutan.

Va? Är du inte riktigt klok? Menar du på fullaste allvar att du ska kunna bränna på i 150 på en 30-sträcka förbi ett dagis och förvänta dig att barnen, och fotgängare och cyklister i kvarteren runtomkring ska barrikadera sig i närmaste lokal???

Kände bara att jag ville delta i den givande diskussionen.

Cykelolyckor vintertid
Oavsett hur mycket någon försöker hävda att alla oskyddade trafikanter är självmordsbenägna är det ett uselt försök att försvara sitt egna ansvars- och hänsynslösa beteende. Inser att det är lönlöst och att faktaresistenta och bilreligiösa förnekar sitt livsfarliga synsätt. Statistiken över olyckor talar emot påståendet om att bilister aldrig gör fel, det som skadar oskyddade trafikanter är oftast att andra bryter mot lagar och regler, inte det omvända.
Vad är det som är "ansvars- och hänsynslöst beteende" med att köra lugnt och försiktigt och undra varför majoriteten av alla fotgängare är helt från vettet eftersom de uppenbarligen inte fattar vilka risker de utsätter sig för?

När blev det reko att försvara dumskallighet? Jag kan inte tänka mig att det är särskilt många i andra civiliserade länder som resonerar på det här sättet.

Cykelolyckor vintertid
Att gående bär reflex på mörka landsvägar är rimligt. Tyvärr finns det de som påstår att man måste ha reflex även på upplysta stadsgator, vilket är orimligt. Tycker man att säkerheten ändå är för dålig så måste man gå på källan och dämpa biltrafiken. Gående blir påkörda även på dagtid.

Exempel på feltänk:
Lysande tipset: Slarva inte med reflex – så bär du den rätt

Cykelolyckor vintertid
Cykelolyckor vintertid
Att gående bär reflex på mörka landsvägar är rimligt. Tyvärr finns det de som påstår att man måste ha reflex även på upplysta stadsgator, vilket är orimligt. Tycker man att säkerheten ändå är för dålig så måste man gå på källan och dämpa biltrafiken.

Exempel på feltänk:
Lysande tipset: Slarva inte med reflex – så bär du den rätt
Det måste man inte alls. Det hade gått precis lika bra att tvinga folk använda hjärnan även när de framför ett par skor. Det (o)lustigaste är att det verkar vara just de hjärnlösa som tycker att säkerheten är för dålig. Men just de ska minsann inte behöva anpassa sig till att det är jävligt, jävligt svårt att se i mörker.

Cykelolyckor vintertid

Tänkte faktiskt "@Makten kommer att tro det är riktat mot honom". Men om du läser några inlägg bakåt innan det jag skrev så kanske det klarnar. Jag förstår iofs din reaktion, vi brukar väl inte direkt stå på samma sida i någon diskussion. Men i denna så håller jag nog med dig till största delen, även om det bär mig emot att skriva det.

Hade du inte skrivit så bombastiska inlägg hade du fått en lajk.

EDIT: felcitering

Cykelolyckor vintertid
Från Radiokrysset:
”Cyklist. Och då är det alltså KLIMAKTERIET som ska in på vågrätt sju.”

Cykelolyckor vintertid
Det är ok att man inte vet hur länkar på internet fungerar. Jag hjälper de(n ) som saknar förmågan att klicka på en länk i ett inlägg, här kommer en förtydligande skärmdump.

dumhuvud.png

Cykelolyckor vintertid
Det är ok att man inte vet hur länkar på internet fungerar. Jag hjälper de(n ) som saknar förmågan att klicka på en länk i ett inlägg, här kommer en förtydligande skärmdump.

Visa bilaga 741910
Om du springer ut framför ett tåg, är det du eller tågföraren som dödat dig?

Varför är det lag på bilbälte när det inte innebär att nån annan än du själv dör om du låter bli att ha det på dig?

Cykelolyckor vintertid
Vidare, om man inte ser skillnaden i ansvarsnivå på att framföra ett licenspliktigt och potentiellt dödligt fordon
Även licensfria och till synes harmlösa fordon är potentiellt dödliga. En 12-åring på en elsparkcykel körde ihjäl en 75-åring på cg under Jakobsbergs tågstation i nordvästra sthlm när han kom i 20 km/h på fel sida runt en skymd krök.

Hade han inte varit eldriven hade olyckan aldrig hänt, för då hade han tröttnat efter några hundra meter, och inte kört fortare än han klarade av att behärska hjälpligt. Det är en subtil men viktig skillnad mellan eldrift och muskeldrift. Med den senare får man förtjäna sin fart genom träning och ökande ålder.

Cykelolyckor vintertid
Det är rätt uppenbart att vissa här aldrig kört bil i innerstaden under den mörkaste årstiden. Och då pratar jag en riktig stad. ALLA har ett ansvar i trafiken och bör göra sitt bästa för att det funkar.
Det är ren och skär idioti att bara tillskriva allt ansvar och all skuld ett av trafikslagen.

När vi bodde i innerstan var det en ren mardröm när man kom hem från jobbet på kvällen när det var som mörkast innan snön och kylan kommit och de värsta dårarna slutat cykla för säsongen. På vägen till vårt hus passerade man en fyrvägskorsning där det på ena sidan var en backe.
Tror sällan jag körde mer än 15 km/h i den korsningen när..det var mörkt, likväl var det med andan i halsen varje gång efter att flera gånger nästan blivit torpederad av helt kolsvart klädda cyklister utan lampor eller belysning som satsade full spätta över korsningen från nedförsbacken och absolut skulle korsa framför bilen.

Det är här snacket om att hålla 30....har man lite självbevarelsedrift kör man inte ens trettio utanför de stora genomfartsgatorna för då skulle man sen länge smällt med någon mörk figur som tycker att de helt är fria från något som helst ansvar i trafiken.

Helt enig om att det finns en massa dårar bakom ratten på bilar, men även bakom styret på cyklar och även till fots.

Tyvärr har ju begreppen sunt förnuft och ta eget ansvar försvunnit ur mångas vokabulär sen länge....

Cykelolyckor vintertid
Även lagstiftaren har åtminstone historiskt åtminstone i praktiken delvis instämt med dig
Detta eftersom det dels krävs trafikförsäkring och i de allra flesta fall krav på godkänd utbildning hos föraren
av dessa potentiellt dödliga fordon.

Cykelolyckor vintertid
Även lagstiftaren har åtminstone historiskt åtminstone i praktiken delvis instämt med dig
Detta eftersom det dels krävs trafikförsäkring och i de allra flesta fall krav på godkänd utbildning hos föraren
av dessa potentiellt dödliga fordon.
Inte bara det, det är lagkrav på att anpassa farten efter rådande siktförhållanden. Det finns inga lagkrav på att fotgängare ska ha reflex.

Och, för att inte vissa ska läsa in något som inte står: jag tycker det är jättebra med reflex! Jag har det själv när jag går. Mina barn har det också. När jag cyklar så har jag, utöver en lagenligt utrustad cykel, också reflexväst och en jacka med reflexer. Det händer trots det att bilister inte ser mig – kanske är avsaknaden av blinkande tivolibelysning som gör att de missar att titta?

Cykelolyckor vintertid
Allt är zebralagens fel. De som har minst rörelse-energi att få stopp på och mest att förlora vid en påkörning, blev de som höjde luftföroreningarna i bilkön snabbast.

Cykelolyckor vintertid
Har noga läst igenom denna tråden. Vi kan inte förneka fakta att bilister dödar och skadar oskyddade trafikanter och djur, med 100.000tals incidenter. Detta årligen med toppar på sommaren; (statistik).

Cykelolyckor vintertid
Körde genom stan idag. Fan va läskigt det var. Regnande inte men blött på marken så ljus från byggnader, bilar och cyklar studsar på alla ytor och hjärnan hinner inte riktigt uppfatta vilket ljus som är från ljuskälla och vilket som är reflektion. Bra påminnelse inför morgondagen pendling.

Note to self. Lita inte på någon.

Cykelolyckor vintertid
Inte ens självaste räddningstjänsten, med sina randiga reflexklädda bilar, är förskonade från att bli påkörda.

Räddningstjänsten agerar efter dödsolyckor
För att öka säkerheten har Räddningstjänsten Syd beslutat att man framöver ska skicka ut fler medarbetare vid trafikolyckor för att säkra upp miljön på en olycksplats. Dessutom kommer det bli större och mer varaktiga avspärrningar för att brandmännen ska få arbeta ostörda av bilister.

Cykelolyckor vintertid
Ska (tunga) lastbilar, med samma rörelseenergiargument, därmed ha företräde framför personbilar i korsningar?
Allt annat är orimligt. Ser framtidsscenariot där den åsikten ledde till tungfordon-kapplöpningen, där privatbilister kapprustade om att ha det tyngsta fordonet för att kunna bränna genom innerstan i 150km/h utan att behöva stanna. Tänk Death Race 2000. Fotgängare och cyklister behövde fortfarande reflexer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp