Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
Tycker inte vädret i sej är någon fara att cykla i, man fryser ju inte ivf. Men det är ju så grått och tråkigt och visst lite blöt blir man då det regnar. Annars cyklar jag med samma jacka och byxor som de kyligare dagarna i somras/höstas. Faktiskt lättare att klä sej rätt nu än andra årstider. Det är ju kring 0:an och antingen så duggar det eller så regnar det...

Cykelpendla Luleå
Äntligen vinter! Motvind, snöyra och flera minusgrader både till och från jobbet känns bra efter en månads is och slask. Bra att gatorna snöröjdes igår när det var slask, trist bara att en del av snöslasket nu ligger på cykelbanan. Man får dock passa sig för uppemot 20cm djupa gropar runt brunnarna som kan vara riktigt farliga om man kör ner i dem.

SAM_1231.JPG

SAM_1232.JPG

Cykelpendla Luleå
Jo svpe, testade köra ned i 3 brunnar igår. Den första jag körde ned i var hemma på bjx på väg till jobbet, tänkte när jag kom hem att jag håller lite till vänster för då visste jag ju var den var. Nä..där var ju en brunnskollega så klart. Lömska som tusan nu när de är dolda av snön som kommmit.
Annars kan man väl säga äntligen subarktiskt klimat igen. Ska ta lite pendlarbilder jag med nästa vecka. Ingen förresten inåt landet som läser och vill posta lite bilder?
Verkar bli mer populärt med åretruntcykling nu. På torsdag intervjuade P4 Krister Kallin, en götelaborgare som flyttat till Luleå (http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=275) 2:04:30 in i sändningen. En inbiten cyklist som även cyklat runt baltländer. Tror jag träffade honom vid Stadium outlet förra hösten/vintern och det syntes på hojen att det inte var första vändan på hojen.
Lite roligt faktiskt, när jag körde bil till jobbet så klagade man på att det ena och det andra, bla snöröjningen och att det man frös. Nu har det mer eller mindre blivit ett intresse för några på jobbet och nu pratar man på ett helt annat sätt om pendlingen. Andra frågar mycket om kläder och utrustning och är lite intresserade men kommer inte riktigt igång själva.

Cykelpendla Luleå
Tack för länken. Intressant att höra Krister Kallin och speciellt att han är så nöjd med snöröjningen i Lule. Han verkar cykelintresserad. Vad har för cykel?

Någon som cyklat i kylan och blåsten idag? Känns ordentligt kallt ute nu.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Omvänd rapport idag, skriver innan jag drar
> iväg. -20,4....skippar tajtsen idag, nu är det
> lager på lager som gäller...med tjocka kläder.

Är det så kallt idag? Vår termometer visar -13 men den brukar visa några grader för varmt. Kan vara lokala variationer. Brukar alltid vara svinkallt när man kör under svartöleden. Lokalt köldhål.
Jag har börjat minska ner på antalet lager och istället ha varmare lager. Blir så jobbigt att klä på och av sig alla lager. Idag blir det nog termobyxor och tunn dunjacka utanpå jeans och tröja. Funkar för mina 4km.

Cykelpendla Luleå
Visade -16 hemma.
Plockade fram ylletröjan o skinnhuggarvantarna, annars samma klädsel som under förra veckans plusgraderspendling. 2 lager på benen och 3 på överkroppen. Har 8km till jobbet, så hinner bli svettig oavsett temperatur.
Blir f*n inte klok på min astma, är den köld- eller ansträngningsrelaterad? Försökte hålla ned tempot imorse och det kändes hur bra som helst. I fredags var jag och joggade lugnt i samma temperatur och då höll jag på att avlida, fick ingen luft alls. Inte roligt att träna då det är ett lotteri om det ska funka eller inte med andningen:(

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:

> Verkar bli mer populärt med åretruntcykling nu.
> På torsdag intervjuade P4 Krister Kallin, en
> götelaborgare som flyttat till Luleå
> (http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?program
> id=275) 2:04:30 in i sändningen. En inbiten
> cyklist som även cyklat runt baltländer. Tror
> jag träffade honom vid Stadium outlet förra
> hösten/vintern och det syntes på hojen att det
> inte var första vändan på hojen.

Haha! Det är ju Gaston! (Han heter förresten Kristian Kalin.) Tusenkonstnär och en av LTU:s mesta överliggare.

Om han är sig lik så har han byggt sin cykel själv. Från grunden. Och finansierat den genom någon osannolik pop-up-butiksrörelse.

Cykelpendla Luleå
Fin cykeldag med välröjda och hårda cykelbanor. Gick ovanligt snabbt och lätt hem. Medvind?

Cyklade utan vantar idag, svalt men inte kallt. Använde Biltemas styrmuffar istället. Kan verkligen rekommenderas om man inte vill frysa om händerna. Kallt dock att växla och bromsa då reglagen är av aluminium och det känns som man bränner sig när man rör dem. Funderar på att sätta en bit tejp på reglagen för att slippa huden mot aluminiumen. Alternativet är att använda en tunn vante.

Cykelpendla Luleå
Jo det var inte så kallt i morse som jag kom ihåg att det brukar vara när det är 15-20 grader eller så tar det några år att härda sej. Hem sved det dock lite mer i ansiktet (motvind) så fick fira upp buffen i klassisk tågrånarstyle ala cowboyfilm. Fattar inte vad det är med den här stan, det blåser tom. när det är vindstilla.
Styrmuffar har jag funderat på också men inte kommit till skott, kör med Hestra tumhandskar och de är varma men lite väl osmidiga att cykla med.
Inte kul med astma micke, har inte själv men min sambo har. Har du prövat airtrimmask?
Gångtunnlar ja, tror det är där kylan tillverkas och läcker ut till omvärlden...

Cykelpendla Luleå
NAnders skrev:
> Bullabus skrev:
>
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar bli mer populärt med åretruntcykling
> nu.
> > På torsdag intervjuade P4 Krister Kallin, en
> > götelaborgare som flyttat till Luleå
> >
>
> > id=275) 2:04:30 in i sändningen. En inbiten
> > cyklist som även cyklat runt baltländer. Tror
> > jag träffade honom vid Stadium outlet förra
> > hösten/vintern och det syntes på hojen att
> det
> > inte var första vändan på hojen.
>
> Haha! Det är ju Gaston! (Han heter förresten
> Kristian Kalin.) Tusenkonstnär och en av LTU:s
> mesta överliggare.
>
> Om han är sig lik så har han byggt sin cykel
> själv. Från grunden. Och finansierat den genom
> någon osannolik pop-up-butiksrörelse.

Hehe ja Gaston ja. Honom har jag cyklat med en gång några år sen, fast det var på fyllan (minns inte hur det gick till, men vi skulle väl åt samma håll). Han har alltid något att berätta :)

Cykelpendla Luleå
Så var veckans jobbpendling avklarad. Det var den kallaste veckan på år och dar, stadigt 20-24 grader kl 5 på morgonen då jag åkte iväg hemifrån. Hemvägen just över -20 men med en kall nordlig vind i ansiktet så det var betydligt kallare på hemvägen. Det är nu man känner hur viktigt det är att ha vindtätt om man vill slippa frysa. Handleder speciellt, hade ett par handskar som glepade lite runt handleden och det kylde ned händerna på nolltid trots att själva handsken har samma foder som de nya jag har. De nya har snörning som man kan dra igen, kanonbra.
P4 Norrbotten intervjuade förresten Angela Nilsson från Piteå igår som ska cykla sveriges första fatbiketävling Norrbotnialoppet vid 16:30 tiden. Hade vart kul att vara med, ingen som kan sponsra mej med en hoj? Jag trampar om du/ni håller med cykel, det är väl en bra deal?

Cykelpendla Luleå
Det är så vackert den här årstiden! Dessutom bra cykelföre både på cykelbanor, skoterspår och isar. Efter helgen som var känns -20 som en väldigt behaglig cykeltemperatur.

SAM_1258.JPG

Cykelpendla Luleå
Jo, kan bara hålla med dig svpe. Man börjar bli bekväm med temperaturer varmare än -30 nu. Verkligen fint ute nu, tog en bild igår när jag hojade till jobbet, lite för mörk att fota med mobilen dock. Vädret verkar hålla i sej över helgen så cykla till Gråsjälören är väl en lågoddsare? Hade vart najs om de säljer våfflor nu...med glass...

DSC_0508.jpg

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Torsdag 20:00 -7 Stockholmskallt
Fredag 19:00 -25 Luleåkallt
Lätt att klä sej rätt när temperaturen svänger nästan 20 grader...not. Ibland kan det vara -10 när man trampar till em skiftet vid 13 tiden och -25 när man ska hem vid 22 och tvärt om när man jobbar fm eller vanligt 7 - 16 arbete.
Just for your information sörlänningar ;)
lulea-1week-786-411-1-0-0-1_5-8-n-0-n.png

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Fjällpipare skrev:
> NAnders skrev:
> -----
> > Bullabus skrev:
> >
> >
>
> > -----
> > > Verkar bli mer populärt med åretruntcykling
> > nu.
> > > På torsdag intervjuade P4 Krister Kallin, en
> > > götelaborgare som flyttat till Luleå
> > >
> >
>
> >
> > > id=275) 2:04:30 in i sändningen. En inbiten
> > > cyklist som även cyklat runt baltländer.
> Tror
> > > jag träffade honom vid Stadium outlet förra
> > > hösten/vintern och det syntes på hojen att
> > det
> > > inte var första vändan på hojen.
> >
> > Haha! Det är ju Gaston! (Han heter förresten
> > Kristian Kalin.) Tusenkonstnär och en av LTU:s
> > mesta överliggare.
> >
> > Om han är sig lik så har han byggt sin cykel
> > själv. Från grunden. Och finansierat den
> genom
> > någon osannolik pop-up-butiksrörelse.
>
> Hehe ja Gaston ja. Honom har jag cyklat med en
> gång några år sen, fast det var på fyllan
> (minns inte hur det gick till, men vi skulle väl
> åt samma håll). Han har alltid något att
> berätta :)

Säljer Gaston fortfarande "Megasvull" utanför kåren på lördagsnätterna?
Det är kul att följa denna tråd som ex-ltuare.
Luleå ligger mig varmt om hjärtat även om det ibland var ganska kallt..

Cykelpendla Luleå
David_J skrev:

> Säljer Gaston fortfarande "Megasvull" utanför
> kåren på lördagsnätterna?
> Det är kul att följa denna tråd som ex-ltuare.
>
> Luleå ligger mig varmt om hjärtat även om det
> ibland var ganska kallt..

Det var några år sedan jag var där sist, men jag har för mig att Gastons och Lennys hamburgervagn inte har synts till sedan nolle-p 2007. Självklart tog jag då chansen att inmundiga ett Gastonsvull, vilket för de oinvigda alltså är ett hamburgermål med läsk, stor pommes frites och en Gastonburgare (stor hamburgare med ost, bacon och räksallad på). Burgaren och baconet givetvis träkolsgrillade.

Cykelpendla Luleå
Vet inget mer om Gaston annat än att han verkar vara en inbiten cyklist
Veckans pendling har nog varit den mest gynnsamma i "mannaminne". -5 - -15 grader och en krattad(plogad) manege hela vägen, och som någon skrev någonstans "bättre på vintern än på sommaren".
Sedan har vi ju börjat gå mot ljusare tider nu och man är väl lite lyckligt lottad nu som kan cykla till och från jobbet när solen är framme. Kan bli såhär fina bilder då :)

DSC_0509.jpg

DSC_0511.jpg

Cykelpendla Luleå
Idag nollgradigt och lite moddigt att cykla till jobbet men vid hemfärd var vägarna välskrapade och det rullade riktigt bra. Bra jobbat!
Härligt att ljuset börjar komma tillbaka! Idag var det ljust både när jag cyklade till och från jobbet. Snart dags att leta fram solglasögon, det vänder fort nu.

Cykelpendla Luleå
NAnders skrev:
> David_J skrev:
>
> > Säljer Gaston fortfarande "Megasvull" utanför
> > kåren på lördagsnätterna?
> > Det är kul att följa denna tråd som
> ex-ltuare.
> >
> > Luleå ligger mig varmt om hjärtat även om
> det
> > ibland var ganska kallt..
>
> Det var några år sedan jag var där sist, men
> jag har för mig att Gastons och Lennys
> hamburgervagn inte har synts till sedan nolle-p
> 2007. Självklart tog jag då chansen att
> inmundiga ett Gastonsvull, vilket för de oinvigda
> alltså är ett hamburgermål med läsk, stor
> pommes frites och en Gastonburgare (stor
> hamburgare med ost, bacon och räksallad på).
> Burgaren och baconet givetvis träkolsgrillade.

Fan, Gaston var en inventarie när jag började i Luleå -97. Gastonsvull blev det ett par, de (Gaston mfl) höjde nivån rejält mot slutet av min studieperiod 02/03. Tror de tog en del marknadsandelar när sektionslokalerna stängdes totalt efter en alltför lyckad eftergädda på Gula.

Sorry, OT.

//Erik

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Idag nollgradigt och lite moddigt att cykla till
> jobbet men vid hemfärd var vägarna välskrapade
> och det rullade riktigt bra. Bra jobbat!
> Härligt att ljuset börjar komma tillbaka! Idag
> var det ljust både när jag cyklade till och
> från jobbet. Snart dags att leta fram
> solglasögon, det vänder fort nu.

Ja det har ur vintercyklingssynpunkt sett varit den vinter som hittils varit lättast sedan jag började cykla året runt för ca 10 år sedan. Lite snö och få ggr det snöat och riktigt kallt har det bara varit ett par veckor. Få se hur februari blir? Ljusare är då ivf säkert att det blir och det är ju najs att vi passerat den mörkaste tiden.

Cykelpendla Luleå
Det är helt enkelt livskvalitet att ta sig till jobbet i denna miljön nu på vintern. Isbanan i morgonrodnad. Avsaknad av bilar, köer och avgaser. Endast njuta av tystnaden och däckens knarr mot isen - inte alls helt fel :) Tempen -4 nu på morgonen.

Bilagor

• Isväg1024.JPG
    Isväg1024.JPG
    57.8 KB · Besök: 68
Cykelpendla Luleå
Oj vad fint! Är uppe en dryg vecka men tyvärr för att ta hand om ett dödsbo. Hoppas ha tid att grlla korv och nöta långfärds på isbanan till helgen. Väldigt fina dagar nu med nån enstaka minusgrad bara. Var väl -12 när jag kom i lördags men nu rena blidan.

Cykelpendla Luleå
Jo, jättefin bild. Håller med om livskvaliten, nästan så man stiger upp tidigare för att hinna ta en omväg till jobbet....och en omväg hem också...synd inte fler upptäckt vinter/vårcykling.
Lämpar en bild jag med från dagens tur till jobbet. Nollgradigt och motvind dit men hemresan desto snabbare med vind i ryggen.

DSC_0515.jpg

Cykelpendla Luleå
Var ledig förra veckan så jag passade på att cykla broarna runt på onsdagen. Det gick ju bra, trodde inte det skulle vara plogat hela vägen runt. Cykelbanan hade kanonföre hela vägen. Värre var det dock mellan Gäddvik och Bergnäset, där ska väl vara en cykelväg vid sidan om bilvägen på ömse sidor?

Är man ledig på veckan så får man sedan plikta med att jobba på helgen istället. Att cykla till jobbet kan ju vara ett projekt i sej, särskilt som föret blev i helgen slask + motvind. Men jag ser det som utomhusträning alltså behövs det mindre tid på gymmet. Men som man äter sedan, konstant hungrig. Den som tycker skiftarbetare ska äta mindre och lättare mat/portioner på nätterna har nog knappast rört en fena när hen kom med den rekommendationen.

Men på tal om slask, det här måste vara den snöfattigaste vintern jag vart med om, men å andra sidan den vintern med bäst pendlingsföre jag kan minnas? Är den där växthuseffekten här nu?

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Undrar vem jag mötte tre ggr på isbanan vid kl 12-13 i lördags? Måste ha varit en Happyit med dubb och MTB. Du med kläder som gick i rött och jag med gul vindjacka och svarta brallor och jag en av få långfärdsskridskoåkare. Jefla motvind!

Cykelpendla Luleå
Idag regn, slask och allmänt otrevligt väder. Trots det närmare blev det ungefär 16km cykling varav hälften med kärra. Bra motion i alla fall.

På fredag är det inte bara Alla Hjärtans Dag utan även årets vintercykeldag. Så ta cykeln till jobbet och registrera er på http://winterbiketoworkday.org/ så visar vi statistiken att Luleå tillhör världens främsta cykelstäder.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Idag regn, slask och allmänt otrevligt väder.
> Trots det närmare blev det ungefär 16km cykling
> varav hälften med kärra. Bra motion i alla
> fall.
>
> På fredag är det inte bara Alla Hjärtans Dag
> utan även årets vintercykeldag. Så ta cykeln
> till jobbet och registrera er på
> http://winterbiketoworkday.org/ så visar vi
> statistiken att Luleå tillhör världens främsta
> cykelstäder.

Kan bara hålla med om slasket, vad har hänt med vintern i år? Borde ju vara 15 grader kallare nu, tänk om sommaren också blir 15 grader varmare än den brukar vara....
Vilken kul grej sedan med vintercykeldagen. Ska visa mina kollegor också, kanske man tom. lockar med någon mer i vintercyklingsträsket? Men hur skulle man nått ut med att det är den dagen på fredag snabbt till övriga Luleåbor? Ingen som känner någon som jobbar på tv/radio/tidningar?

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Det går ju att tipsa NSD och Kuriren via mail
> tex.

Ja det hade man ju kunnat göra men det vart nog lite sent. Tror det var dej jag mötte vid cykelstället idag vid 14.30-15 tiden, tänkte hälsa men pratade i telefonen.
Najs slurrycykling idag, fast kommunen verkar hålla undan det värsta ivf. Tydligen så lovas det kallare väder till helgen, äntligen...

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> svpe skrev:
> -----
> > Det går ju att tipsa NSD och Kuriren via mail
> > tex.
>
> Ja det hade man ju kunnat göra men det vart nog
> lite sent. Tror det var dej jag mötte vid
> cykelstället idag vid 14.30-15 tiden, tänkte
> hälsa men pratade i telefonen.
> Najs slurrycykling idag, fast kommunen verkar
> hålla undan det värsta ivf. Tydligen så lovas
> det kallare väder till helgen, äntligen...

Precis, det var mig du mötte 14:54 vid cykelstället. Tänkte att det kunde vara dig såg, det lät som Ice Spiker Pro på grus.

Cykelpendla Luleå
Tänk på de negativa aspekterna nu gubbar/gummor! Det blir fort fullt i omklädningsrummet och torkskåpen på jobbet så jag ligger lågt med cykelsnack förutom till redan initierade ;)

Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Tänk på de negativa aspekterna nu gubbar/gummor!
> Det blir fort fullt i omklädningsrummet och
> torkskåpen på jobbet så jag ligger lågt med
> cykelsnack förutom till redan initierade ;)

Tänkte inte så långt. Kanske bara ska prata negativt om det så jag får ha kvar cykelplatsen trapphuset. Där ryms inte så många cyklar.
Äntligen frusen backe i morse så man kan cykla på normaltid till jobbet. Soraföre ska det vara i mars- april och inte i februari. Och, märkte ni idag...solen. Det var ett tag sedan sist.

Cykelpendla Luleå
Betydligt bättre cykelföre idag än sörjan igår. Lite annorlunda avspärrning på väg till jobbet med hänvisning rakt ut i snön.

SAM_1375.JPG

Efter tre månaders mörker var det trevligt att idag behöva dra ner persiennerna på jobbet för att inte störas av solen. Dröjer inte länge nu innan det är ljust nästan dygnet runt. Norrbotten är allt annat än lagom, antingen är det för mörkt eller för ljust.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Betydligt bättre cykelföre idag än sörjan
> igår. Lite annorlunda avspärrning på väg till
> jobbet med hänvisning rakt ut i snön.
>
>
>
> Efter tre månaders mörker var det trevligt att
> idag behöva dra ner persiennerna på jobbet för
> att inte störas av solen. Dröjer inte länge nu
> innan det är ljust nästan dygnet runt.
> Norrbotten är allt annat än lagom, antingen är
> det för mörkt eller för ljust.

Nä håller verkligen med dej. Det där med landet lagom kan de hållas med i södra Sverige. Antingen för ljust eller för mörkt, för kallt eller för varmt, antingen uppför eller nedför, tågen går eller inte osv. osv. aldrig är det riktigt bra som Ronny Eriksson sa. Najs med sol ivf :)

Tillbaka
Topp