Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
JerryEriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Går den kartan att ladda in på mobilen till
> någon app?

Jo jag kör med endomondo, där finns även lite andra rutter som man kan följa. Fördelen endomondo tycker jag är att det finns en uppsjö med olika sporter/färdsätt. Finns andra också men de har jag inte testat.
13 mil, bra jobbat!

Cykelpendla Luleå
Jo jag såg att den fanns på appstore =) Ska sätta mig och lära mig den =) Ja 13 mil ungefär sen förra måndagskvällen =) Jag ligger i mitt mål är 3 mil på asfalt på timmen denna sommar så det är bara kämpa. Kom 25 km på 1 timme och 8 minuter så jag känner att det blev ett bra mål =)

Cykelpendla Luleå
Förlåt kära pendlare jag har syndat.
Då jag ska till SSAB imorgon och jobba 40 meter upp i en lift så kände jag att jag måste ha med mig en drös med underställ och dylikt till kontoret imorgon så fick min flickvän hämta mig på jobbet idag :-/ Jag ber ödmjukast om ursäkt.

Cykelpendla Luleå
Jag kan fixa en grupp i Endomondo om det är någon som är intresserad så kan vi göra lite egna rutter och dela med oss samt göra lite antecknigar osv. Fixar det i natt när jag jobbar isf.

Cykelpendla Luleå
Jag har bara sparat en mtbvända som jag hojat ett par gånger, eller jag lånade den av någon annan. Tycker det var en fin tur men får vänta till snön är borta så man kan åka den igen. http://www.endomondo.com/routes/85369884 Såhär kan spåret se ut när man cyklat den svängen http://www.endomondo.com/workouts/255175313/5777174
Använde telefonen som gps när jag åkte den rundan men en riktig gps är nog att föredra.
Jo justja, ni vet väl om att det finns en Mtbbana vid Arcus? Snart har den tinat fram :)

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Jag har bara sparat en mtbvända som jag hojat ett par gånger...

Då passerade du där jag bor, just efter pkt 34 vid Kvarnträsket. Har hyfsad koll på stigarna där utåt;)

Cykelpendla Luleå
Testade göra ett team i endomondo men det blev inte som jag tänkt det skulle funka. Det gick inte dela rutter där, blev bara en "skrytlista" på vad man gjort. Då funkar det bättre isf att använda Happys egna turtips uppe i menyn. Tidigare lade jag dit Måttsundssvängen http://happymtb.org/turtips/403/ Man kan sedan lägga in den rutten i tex Endomondo eller gps:en och följa den. Finns en funktion vid kartan där man exporterar ruttfilen. Sedan kan man göra tvärtom med spåret man har "spelat in" i Endomondo och exportera till Turtipset. Har bara gjort det en gång själv så ag kan nog inte göra någon beskrivning men det var inte så svårt ivf.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Cykelpendlingen i veckan då, jo grusrallyt fortsätter... Har jobbat natt och till jobbet på kvällarna var det helt ok pendling men sååå kall nordanvind hem på morgnarna. Inte så många cyklister på väg till jobbet ute på morgnarna men däremot ovanligt många löpare. Har de gett upp cyklandet och kör hardcore istället?
Luleåenergi (förmodligen) höll på att gräva ny kabel mellan två belysningsstolpar här på Björx. Föredömligt med vägarbetsskylt fast de stod bredvid vägen, professionellt!!!

Varför inte i Luleå till de som måste passera genom stan för att ta sej till jobbet? http://www.cykelsmart.se/2014/04/04/finnes-100-elcyklar-sokes-100-vanebilister-i-halmstad/

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
jo men lyckan som infann sig när jag såg att dom börjat sopa gatorna var överväldigande =)

Jag får som sagt gå en utbildning i endomondo känns det lite som =)

Ja vanebilister är livsfarliga, tur jag har min knallgula vindjacka så att en dårfan i bilen såg mig =)

Bor du på björkskatan?

Cykelpendla Luleå
Ja jag har i min dumhet undrat varför man inte "mellansopar" gatorna för att slippa att det ska ta sådan tid, ibland långt in i sommaren för att bli väck all grus.

Men en stor eloge till hon som forskat i ämnet och statuerat faktan som vi alla har vetat om sedan barnsben ;)

Cykelpendla Luleå
Sitter och funderar på hur perfekt det inte skulle vara med mtb bana/spår från Ormberget och söderut...finns ju en massa skogsvägar och stigar där redan. Skulle kanske räcka med att bara märka upp slingor och rensa lite stigar från sly. Varför inte en till aktivitet där?

Cykelpendla Luleå
Det skulle vara en väldigt bra idé. Skulle vara skönt om man kunde som du säger rensa upp lite och ha lite skönare sträcka att cykla till jobbet =)

Bilagor

• Tips.png
    Tips.png
    199.6 KB · Besök: 53
Cykelpendla Luleå
Självklart cykel ;) Kyla???? Det har ju knappt vart minusgrader på hela vintern. Har cyklat till jobbet i drygt 10 år och det här är den gynnsammaste vintern jag vart med om. Det var ett par veckor där i jan/februari som det var vinter sedan har det ju bara varit en förlängning av hösten. Höll dock på att trilla dit i dag och ta bilen då Ebolaförkylningen verkar ha spridit sej till Bjx.
Ang. cykelbanor på Ormberget tänkte jag lämna in ett medborgarförslag till kommunen om det och prata med dm på cykelstället om det så kanske det är någon mer som "trycker på". Det är ju kanske inget som kommunen fixar själv utan behöver hjälp med av kanske någon cykelklubb eller de som har erfarenhet av att lägga cykelbanor. SvenP som brukar skriva här tror jag har lite att tillföra, kanske någon mer?

Jo, hörde just på radion att de har cykling som kvällens tema i Karlavagnen. Börjar kl. 22:12
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3117&artikel=5832112

Cykelpendla Luleå
JerryEriksson skrev:
> Hur går det för pendlarna i Luleå? Fuskas det i
> kylan eller gör ni som jag och biter ihop =)

Fusk är inte att tänka på. Det är cykel som gäller året om och äntligen har sopningen påbörjats så kanske åker dubbdäcken av i helgen. Kanske att det kommer kännas som fusk med sommardäck på sopade cykelvägar...

Ang. cykelslingor på Ormberget så brukar fritidsförvaltningen vara positiva så länge de slipper göra jobbet. Så någon annan måste vara drivande. Själv känner jag inte riktigt behovet av en cykelslinga, då jag kör mest längs Hertsöstigen både sommar och vinter och det räcker för mig.

Igår pratade jag om Luleå som cykelstad med Miljöpartiet och Cykelfrämjandet. Det finns så mycket att förbättra men frågan är hur man ska lyckas genomföra det. Får känslan av att det saknas idéer, kunskap och/eller tid hos tjänstemännen i kommunen.

Cykelpendla Luleå
Ja det finns en del förbättringar angående cykelvägar, men dock så är jag glatt överraskad att det finns på sina ställen riktigt bra vägar :)

Ja nu när gruset försvinner så kan jag börja pressa ordentligt ;)

Angående cykelstigar så är jag villig att hjälpa till så länge någon med kunskap står och pekar vad jag ska göra :) Känns som Fredrik på cykelstället har en del koll på sånt :)

Cykelpendla Luleå
Ja efter ett hårt och härligt Cykelpass idag så kom jag hem duschade gick och handlade sen förberedde jag maten. So far so good ;)

Sen rullade jag ut cykeln för en enkel tur till att möta upp min kärlek på hennes jobb och göra henne sällskap hem. Då dessa veckor på cykeln gjort så jag gått ner lite i vikt åkte mina jeans ner lite när jag skulle kliva på cykeln vilket resulterade i en vridning i högra knät och det krasade till ordentligt. Så denna kväll blev fredagsmyset på akuten i sunderbyn och röntgen och konstaterande på att dom inte ser något. Suck det är som vanligt, jag får tjata in mig på operation sen kommer dom ändra tonläge när dom inser att mitt brosk är slut och att dom måste byta mina knäleder omgående :/

Så hur gick det med cyklingen då?

Jo tjurskallig som jag är cyklade jag och mötte min kärlek men jag kan lova att så här sakta har jag inte cyklat sen jag var tre år :)

Cykelpendla Luleå
Ajajajjj, det där lät inte bra. Hoppas det går att fixa snabbt och smidigt.
Fredagsmorgonen åkte vinterdäcken på igen, tordes inte chansa med sommardäcken och buckla till hjälmen ännu mer. Tur man har 2 omgångar med fälgar ivf. så bytet går smidigt.
Cyklade till jobbet nu i morse och var tvungen och ta en bild, var så fin soluppgång. Så varsågod, soluppgång över islösträsk.

DSC_0525.jpg

Cykelpendla Luleå
Nu får dom gå in och plocka ut det som lossnat sen får dom börja tillverkningen av en ny knäled.

Bara dom plockar loss det trasiga så kan jag ju gå igen tillfälligt.

Tack för den bilden, solen är lite vackra här i norr ;)

Cykelpendla Luleå
Jaså, ja då har du nog lite att göra med mina kollegor på Inspecta då =)

JJag är mycket på lukab och ssab och jobbar titt som tätt =)

Usch det där såg inte så roligt ut, man måste se upp med backande saker.

Nu är jag ju cykelfri ett par veckor framöver tills operationen i knät är klar.

Sen blir det full rehab =)

Cykelpendla Luleå
Gjorde en fin slaskvurpa imorse efter grusvägen.
Försökte svänga upp ur bilspår men det ville inte framhjulet så jag la mig fint på sida i blötslasket.
Blöt, stukat självförtroende men inga värre blessyrer. Nu vill jag kunna ta av dubbdäcken, tack.

Cykelpendla Luleå
MickeS skrev:
> Gjorde en fin slaskvurpa imorse efter grusvägen.
> Försökte svänga upp ur bilspår men det ville
> inte framhjulet så jag la mig fint på sida i
> blötslasket.
> Blöt, stukat självförtroende men inga värre
> blessyrer. Nu vill jag kunna ta av dubbdäcken,
> tack.

Vi fick ingen bild från vurpan? Helst ska det vara när man är som högst upp i luften men faceplant är också godkända ;D
Nä, tur det gick bra :D

Nu curlar de för oss cyklister, äntligen grusfritt!!!

Cykelpendla Luleå
Den nere i gammelstan på den lilla gården hägnan eller vad det nu heter. Supertrevligt ställe :)

EDIT: Morotskakan är beroendeframkallande ;)

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Just ja, Hägnan trampade jag förbi idag, borde ha stannat där men får ta det nästa gång. Lövskär ja, borde väl finnas stigar på Hertsölandet så man kan skogscykla dit?
Sandskär hade ju vart najs att stigcykla (eller vad det nu finns för vägar där?) på i sommar men saknar ju båt...

Hur ser det ut i Kallax, Sunderbyn och byarna på södra sidan norr om E4:an? Har 0 koll på vad som finns där, har knappt vart dit med bil.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Nu kanske det händer saker http://www.lulea.se/samhalle--gator...-lulea-kommun-inbjuden-till-cykelnatverk.html
Tycker Luleå lyckats bra i det stora hela när det gäller cykelbanor om man tänker att fokus kanske inte varit på att man ska cykla till jobbet. Cyklade från Sunderbyn igår (har aldrig cyklat där tidigare) ned till Pontushallen och hem till Björx och tyckte det fanns bra cykelväg nästan hela vägen. Det som skulle kunna vara bättre isf. är väl att ha cykelväg hela vägen där man inte stöter ihop med bilar samt att skyltningen inte var den bästa där det inte är självklart var man ska cykla för att hitta. Men förbättring/ny bana är väl på gång?

Testade navigera med Google maps i Stockholm förra sommaren (går att välja att man tar sej fram med cykel så den söker upp cykelvägar) och tyckte det funkade utmärkt. Kanske man skulle ha testat den för att hitta från Sunderbyn? Lite kul med en röst som läste upp var jag skulle cykla så jag satte headsetet i ena örat för att se mindre turistisk ut :)

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Kul att tekniska nämden ställer sig positiv till deltagande i nätverket. Jag har fått personlig inbjudan till detta och hoppas få vara med på ett hörn.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Kul att tekniska nämden ställer sig positiv till
> deltagande i nätverket. Jag har fått personlig
> inbjudan till detta och hoppas få vara med på
> ett hörn.

Bra. Hur fick du den inbjudan?

Cykelpendla Luleå
JerryEriksson skrev:
> Det låter ju riktigt trivsamt =)
>
> Angående fik finns det ju ett bra invid
> gäddviksbron men dom har nog bara öppet på
> sommaren tror jag. =)

Jepp, fikade där ett par ggr förra sommaren. Riktigt trevligt ställe. Kanske vi borde ha officiella Happy mtb fik i varje stad/by som man kan rekommendera till andra ;) Kanske under "Turtips" fliken?

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> svpe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul att tekniska nämden ställer sig positiv
> till
> > deltagande i nätverket. Jag har fått
> personlig
> > inbjudan till detta och hoppas få vara med på
> > ett hörn.
>
> Bra. Hur fick du den inbjudan?

Har för mig att det var i ett inlägg i Cyklistbubblan på Facebook som Svensk cykling ville ha kontakt med cykelintresserade politiker och tjänstemän i några olika städer, däribland Luleå så jag anmälde mitt intresse.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp