Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
Asch då, jobbar 06-18 idag, synd när det är så fint väder. En rr bjuder du väl på? Jag är ledig hela veckan nu så det blir lite hojande för mej också på dagarna, rr kommer.

Cykelpendla Luleå
Blev inte mycket till cyklande då grabbarna ville ha hårdare stig och det gillade inte mitt knä eller cykel så jag fick snällt bege mig hem och dra åt lagret vid pedalerna och vila istället, nästa gång blir det betydligare snällare stigar för min del :) lite svårt att hänga på am/dh-hojar :/

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga problem att parkera där. Bästa cyklingen
> finns bortanför Hertsöträsk mot Lövskär,
> missa inte det.

Delsträcka två avklarad från Björkskatan till längst bort på Hertsöträsk. Lite klurigt att hitta när man inte har karta(glömde den hemma). Stigen delar sej på några ställen och där finns inga markeringar. Annars var den kul att cykla, rätt knepigt vissa sträckor med mycket rötter och steniga partier vilket kräver lite skills (som jag inte har ännu). Men när man ska vidare från stugan/rastplatsen längst bort, man cyklar då på norra sidan av sjön ända bort till stugorna eller viker man av höger tidigare?

Bilder kommer ikväll ;D

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> svpe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga problem att parkera där. Bästa cyklingen
> > finns bortanför Hertsöträsk mot Lövskär,
> > missa inte det.
>
> Delsträcka två avklarad från Björkskatan till
> längst bort på Hertsöträsk. Lite klurigt att
> hitta när man inte har karta(glömde den hemma).
> Stigen delar sej på några ställen och där
> finns inga markeringar. Annars var den kul att
> cykla, rätt knepigt vissa sträckor med mycket
> rötter och steniga partier vilket kräver lite
> skills (som jag inte har ännu). Men när man ska
> vidare från stugan/rastplatsen längst bort, man
> cyklar då på norra sidan av sjön ända bort
> till stugorna eller viker man av höger tidigare?
>
> Bilder kommer ikväll ;D

Ska man köra hela sträckan så rundar man sjön och följer norra långsidan av sjön tills stigen viker av strax före sommarstugområdet. Ser fram emot bilder.

Cykelpendla Luleå
Ok då var jag på rätt spår ivf. men tiden tog slut så jag hojade till stugorna i norra änden av sjön och drog bilväg via Bensbyn hemåt. Och bilderna då voila...tagna med sliten mobil. Passade även på att göra en otb från en spång och planterade näsan i en myr så bildbevis finns inte.

DSC_0545.jpg

DSC_0546.jpg
DSC_0547.jpg
DSC_0550.jpg
DSC_0551.jpg
DSC_0552.jpg
DSC_0553.jpg
DSC_0554.jpg
DSC_0555.jpg
DSC_0556.jpg
DSC_0560.jpg

Cykelpendla Luleå
Skoj med bilder från Hertsöleden! Jag körde den från elljusspåret vid Knöppelåsen/Lerbäcken i söndags och känner igen mig. Partiet där tallen ligger tvärs över stigen var väl inte det mest lättcyklade bland alla stenar och rötter. Håller helt med svpe om att sträckan från Hertsöträsk mot Lövskär är den roligaste delen att cykla.

Fråga: Det finns ju en del stigar/grusvägar i området kring Björsbyn-Rutvik-Bensbyn. Är det någon som har kört där och kan berätta något om dem? Tänkte annars utforska det området vid något tillfälle.

Cykelpendla Luleå
Live RR från hertsöstigen, leriga transportsträckor hala rötter och stenar och en OTB när jag såg framhjulet släppte från gaffeln. Slutade med en skev skiva och en skev axel genom hjulet men det gick att räta hjälpligt så nu blir det att fortsätta i sakta mak och njuta av vädret som just nu är här :)

Fåglarna kvittrar och livet leker :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    124.9 KB · Besök: 44
Cykelpendla Luleå
Shit, det var nog premiär för en RR live här på forumet! Kanske skulle döpa om stigen till Otb stigen? Hoppas du klarade dej från regnskuren som kom här på Bjx vid 15 tiden, av bilden att döma så lyste solen där ivf.

Cykelpendla Luleå
Jag passerade björx strax innan 15 som tur var :)

Sen har jag farit ut till måttsund och kollat in dh-banan och snackar skit :)

Riktigt sugen på en fullfjädrad nu så jag kan köra hårdare på stigen ;)

Min OTB var riktigt mjuk och fin då jag rullade som jag gjort i 15 år i ringen sen så landade jag på mossa, så den kanske inte räknas ;)

Cykelpendla Luleå
Ja vi får väl testa när Trek har demo på Ormberget, skulle dock vara kul att testa efter otb stigen, där skulle de få bekänna färg ;D

Spottade förresten en fatbike i Lulsundet vid 17 tiden på väg till jobbet. Hann inte ser mer av den än att den hade feta däck och silverfärgade fälgar...någon som känner igen sej?

Cykelpendla Luleå
Delsträcka 3 efter Hertsöstigen avklarad. Håller med dej Svpe, från Träsket och bortöver är den bästa delen. Lite bilder...

Gillar felstavningar, trodde först det stod Fiskefäbod, men det gjorde det ju inte.
DSC_0546.jpg

Lillträsket! Tydligen ett grodparadis enligt skylten...
DSC_0547.jpg

DSC_0549.jpg

...tydligen så dog de lyckligt ivf...i paradiset.
DSC_0551.jpg

Redd hest
DSC_0554.jpg

Cykelpendla Luleå
En vilsen ren? Har aldrig sett ren där men nån gång ska ju vara den första.
Grodorna har jag inte heller sett. Har tydligen missat en hel del av djurlivet.
Ska tydligen finnas en hel del björn där också, vet inte om man vill se nån när man cyklar dock.

Cykelpendla Luleå
Jo det var en rolig ren. Den sprang länge vid sidan av vägen typ 20m in i skogen, kanske 100m längs vägen och var rädd för mej. Sedan stannade den och jag skulle fota, då sprang den över vägen...intelligenta varelser.
Grodorna låg på vägen söder om Lillträsket, låg 2 par där i som hade gått samma öde till mötes mitt i herdestunden, dog förmodligen lyckligt ivf.
Björn, gulp... tur man inte var beväpnad då, de brukar ju ha en viss förmåga att attackera de med vapen :D

Cykelpendla Luleå
Min sambo har nog björngener då, hon piper iväg, startar köksfläkt och hoverar när jag kommer hem och har cyklat/sprungit med superunderställströja på....

Cykelpendla Luleå
Fet trådkapning (skicka gärna PM så jag inte förstör tråden om ni vill):
Vad kollar man in med flickvännen på en lördag och söndag kommande helg? Vill ju visa Luleås fina sidor då jag är uppväxt där/här men det är fasen helt blankt. Vi är kring 40 och har bil båda dagarna. Svänger förbi barndomshemmet i G-stad (sålt sedan länge), Hägnan (spelmansstämma), kyrkbyn och tydligen är det Svartöstadsdagen också. Vädret blir ju lite trist. Hade det varit badväder så var Storsand i Gammelstan givet och tyvärr lågsäsong (dåliga båttider) & dåligt väder för Klubbviken. Klurade lite på Tjuvholmssundet men vete fasen. Lär kika lite i stan också då ena syrran bor på Malmudden och den andra bor i Gammelstad. Landar fredag kväll och flyger sent söndag men ska såklart umgås med familjen också.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Kolla in varandra skulle nog jag göra :) Och varför inte solnedgång på Ormberget om det inte är mulet? Annars, världsarvet i Gammelstan, Facebookhallarna (står 4 kranar på samma bygge) otroligt romantiskt... Tja vad mer, cykla broarna runt, titta på renar (om man hittar några), står en bastuflotte i norra hamn..kanske går att hyra?

Och självklart, ju mer som håller liv i tråden desto roligare. Har just nu en hektisk avslutningsvecka så jag hinner knappt med mej själv. Hann inte ens med Treks visning i måndags, det sög.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Fet trådkapning (skicka gärna PM så jag inte
> förstör tråden om ni vill):
> Vad kollar man in med flickvännen på en lördag
> och söndag kommande helg? Vill ju visa Luleås
> fina sidor då jag är uppväxt där/här men det
> är fasen helt blankt. Vi är kring 40 och har bil
> båda dagarna. Svänger förbi barndomshemmet i
> G-stad (sålt sedan länge), Hägnan
> (spelmansstämma), kyrkbyn och tydligen är det
> Svartöstadsdagen också. Vädret blir ju lite
> trist. Hade det varit badväder så var Storsand i
> Gammelstan givet och tyvärr lågsäsong (dåliga
> båttider) & dåligt väder för Klubbviken.
> Klurade lite på Tjuvholmssundet men vete fasen.
> Lär kika lite i stan också då ena syrran bor
> på Malmudden och den andra bor i Gammelstad.
> Landar fredag kväll och flyger sent söndag men
> ska såklart umgås med familjen också.

På lördag är det Svartöstadagen, brukar vara en trevlig tillställning i en charmig stadsdel. Även pridefestival i helgen med massa aktiviteter på stan. Är man mer åt friluftsliv rekommenderar jag Bälingeberget.

Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Vill ju visa Luleås fina sidor

HAHAHAHAHA!

Nåväl, jag tycker att promenaden från Norra hamn runt Gültzauudden är fin. Dessutom kvällssol om vädret tillåter.

Cykelpendla Luleå
Vafasen, Luleå är ju fint :) Det blir lite Svartöstadan, Kyrkbyn, Hägnan, stan, kolla in på Pride-grejen där syrran är engagerad. Med tur båt på söndag. Svågern var in på kaffe. Han har kört 90 mil för att köpa båt i Vallentuna och kör direkt tillbaka snart. Nuts :)

Cykelpendla Luleå
Vädret lockar ju inte riktigt till att dra ut i skogen och svettas. Landsväg med några bad- och fikastopp skulle funka.

Det var kul att få prova på radio och kul att nån lyssnade.

Cykelpendla Luleå
Hade vart kul men jobbar. Rantrampet mtb hade jag ställt in mej på men då flyttar jag ned dottern till Linköping. Tänkte "debutera" i mtbvärlden med något lopp i sommar (vid 45 års ålder :D ) men det verkar inte bli något av det, inte i år ivf så får väl mogna till nästa år :)

Cykelpendla Luleå
Cykelvägen som försvann https://www.google.se/maps/place/Lu...m2!3m1!1s0x467f6314d2e8b867:0x4034506de8c8620
Hur tänkte vi här? Ska man cykla ut på Hertsövägen mot trafiken om man kommer från stan?

Hej igen förresten! Dags att börja jobba igen på måndag, äntligen lite "yrkescyklande" igen. Upptäckte att grävmaskiner håller på att massakera gc i Lulsundet så ett alternativspår över ormberget-kronan någonstans blir nog aktuellt att söka upp. Kul med lite omväxlande cykelväg till jobbet ivf. Hur har er cykling vart i sommar? själv blev det inte i den mängd jag tänkt då värmen satt stopp för pulshöjande aktiviteter och efter det förkylning. Ett tips förresten, XXL rear Magicshine 816 för en femhundring för dej som vill se bra...ut.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Cykelvägen som försvann
> https://www.google.se/maps/place/Luleå/@65.58
> 07477,22.1943085,632a,20y,90h/data=!3m1!1e3!4m2!3m
> 1!1s0x467f6314d2e8b867:0x4034506de8c8620
> Hur tänkte vi här? Ska man cykla ut på
> Hertsövägen mot trafiken om man kommer från
> stan?
>
> Hej igen förresten! Dags att börja jobba igen
> på måndag, äntligen lite "yrkescyklande" igen.
> Upptäckte att grävmaskiner håller på att
> massakera gc i Lulsundet så ett alternativspår
> över ormberget-kronan någonstans blir nog
> aktuellt att söka upp. Kul med lite omväxlande
> cykelväg till jobbet ivf. Hur har er cykling vart
> i sommar? själv blev det inte i den mängd jag
> tänkt då värmen satt stopp för pulshöjande
> aktiviteter och efter det förkylning. Ett tips
> förresten, XXL rear Magicshine 816 för en
> femhundring för dej som vill se bra...ut.

Har också funderat över den biten cykelbana. Jag ser det som den första delen av den supercykelväg till/från Hertsön som jag vill se i framtiden när man gör om en bilfil från Hertsön till supercykelväg så man slipper cykla på villagatorna. Det blir rakare, plattare och kortare än idag. Vi har ju plats i Luleå att bygga supercykelvägar lite varstans på ett enkelt, billigt och effektivt sätt. Det skulle dessutom ge massor av god publicitet.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelvägen som försvann
> >
> https://www.google.se/maps/place/Luleå/@65.58
>
> >
> 07477,22.1943085,632a,20y,90h/data=!3m1!1e3!4m2!3m
>
> > 1!1s0x467f6314d2e8b867:0x4034506de8c8620
> > Hur tänkte vi här? Ska man cykla ut på
> > Hertsövägen mot trafiken om man kommer från
> > stan?
> >
> > Hej igen förresten! Dags att börja jobba igen
> > på måndag, äntligen lite "yrkescyklande"
> igen.
> > Upptäckte att grävmaskiner håller på att
> > massakera gc i Lulsundet så ett
> alternativspår
> > över ormberget-kronan någonstans blir nog
> > aktuellt att söka upp. Kul med lite
> omväxlande
> > cykelväg till jobbet ivf. Hur har er cykling
> vart
> > i sommar? själv blev det inte i den mängd jag
> > tänkt då värmen satt stopp för pulshöjande
> > aktiviteter och efter det förkylning. Ett tips
> > förresten, XXL rear Magicshine 816 för en
> > femhundring för dej som vill se bra...ut.
>
> Har också funderat över den biten cykelbana. Jag
> ser det som den första delen av den
> supercykelväg till/från Hertsön som jag vill se
> i framtiden när man gör om en bilfil från
> Hertsön till supercykelväg så man slipper cykla
> på villagatorna. Det blir rakare, plattare och
> kortare än idag. Vi har ju plats i Luleå att
> bygga supercykelvägar lite varstans på ett
> enkelt, billigt och effektivt sätt. Det skulle
> dessutom ge massor av god publicitet.

Hertsövägens körbanor är så breda att det skulle gå att göra 2-2,5 m breda vägrenar för cykling, ev. avgränsade med spikad kantsten, och fortfarande ha två körfält i var riktning för motortrafiken. Snöröjningen skulle förstås bli lite pilligare men det går att lösa. (Är det någonstans man kan snöröjning och vinterväghållning så är det Luleå!)

Eller så skulle man kunna göra en 30 meter bred, trädplanterad gata, fortfarande med fyra körfält (varav två bussfiler?) och med cykelbanor och trottoarer på varje sida, och på köpet skulle man få in kanske 500 bostäder längs gatan.

Fyrfiliga motorleder hör i vart fall inte hemma i stadsmiljö. Som man brukar säga: Luleå är en kommun med 80 000 invånare men med ett vägnät för 120 000...

Cykelpendla Luleå
>
> Eller så skulle man kunna göra en 30 meter bred,
> trädplanterad gata, fortfarande med fyra
> körfält (varav två bussfiler?) och med
> cykelbanor och trottoarer på varje sida, och på
> köpet skulle man få in kanske 500 bostäder
> längs gatan.
>

Intressant tanke men förstår inte riktigt var bostäderna får plats. Utveckla gärna.

Tillbaka
Topp