Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
NAnders skrev:
> Fyrfiliga motorleder hör i vart fall inte hemma i
> stadsmiljö. Som man brukar säga: Luleå är en
> kommun med 80 000 invånare men med ett vägnät
> för 120 000...
...och med en underhållsbudget för en kommun på 10000 invånare...

Cykelpendla Luleå
Nån som pendlar med en CX? Är på gång att köpa ny cykel men har väldigt svårt att bestämma mig, har c:a 6.5km till jobbet enkel väg (SVÖ till Bergnäset)

Cykelpendla Luleå
Funkar säkert men jag tycker om att köra framfjädrat på vintern då fruset tilltrampat slask spöar händer, tänder och handleder. Så mittkompromissval föll därför på mtb. Funkar i alla väder och vägar och ovägar.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> > Eller så skulle man kunna göra en 30 meter
> bred,
> > trädplanterad gata, fortfarande med fyra
> > körfält (varav två bussfiler?) och med
> > cykelbanor och trottoarer på varje sida, och
> på
> > köpet skulle man få in kanske 500 bostäder
> > längs gatan.
> >
>
> Intressant tanke men förstår inte riktigt var
> bostäderna får plats. Utveckla gärna.

Hertsövägen är idag utformad för biltrafik i höga hastigheter. Det medför fyra breda körfält, generösa skyddsavstånd och få korsningar. Bebyggelsen invid utgörs dels av små äldre villor avskärmade med bullervallar och bullerplank och dels av punkthus och lamellhus som vänder ryggen mot vägen.

Jämför med Kungsgatan, som har nästan lika mycket trafik som Hertsövägen vid Örnäsets centrum (10 300 fordon/dygn resp. 11 100 fordon/dygn) men ett tätare gaturum och bebyggelse som vänder sig mot gatan. Det är inte en naturlag att Hertsövägen måste se ut som en motorväg, det är bara en konsekvens av att man prioriterar snabb biltrafik. Hertsövägen skulle lika gärna kunna se ut som Kungsgatan, och då vore det inga problem att få in mer bebyggelse dels i skyddsområdena närmast Hertsörondellen och norr om Hertsövägen mellan Svartövägen och Ringgatan och dels genom att ersätta villorna närmast Hertsövägen med högre bebyggelse. Det sistnämnda skulle dessutom fungera effektivt som bullervall.

Svartövägen är ett utpekat stråk för farliga och stora transporter till SSAB, så den är svårare att göra något åt. Hertsövägen är däremot bara en fartraka mellan centrumhalvön och Hertsöns bostadsområde. Dess betydelse som genomfartsled kommer dessutom att minska när vägen över Kronan blir färdig.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Men kolla, det tar sej. Tänk att kunna cykla
> Piteå - Haparanda efter kusten med
> cykelcamping/hotell efter vägen, även på
> vintern...turistmagnet???

Men kolla vadå? Har jag missat nåt?

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men kolla, det tar sej. Tänk att kunna cykla
> > Piteå - Haparanda efter kusten med
> > cykelcamping/hotell efter vägen, även på
> > vintern...turistmagnet???
>
> Men kolla vadå? Har jag missat nåt?

Sorry, glömde länken http://www.kuriren.nu/nknyheter/lulea-boden-i-sadeln-7802311.aspx

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Ok, men den artikeln gällde 97:an mellan Luleå
> och Boden.

Jo jag menade att det blir kul att kunna cykla mellan boden och luleå någorlunda riskfritt. Men tänk att kunna cykla längs kusten piteå - haparanda... Skulle det dra turister? ;D

Cykelpendla Luleå
Fjällpipare skrev:
> Finns det speciella cykelstigar på ormberget?

Inga "speciella" men jäkligt roliga.

Cykelpendla Luleå
Fjällpipare skrev:
> Finns det speciella cykelstigar på ormberget?

Har börjat se fler och fler som cyklar i/runt/bakom ormberget, kul. Kanske vi skulle införa en officiell cykeldag där? Bara spontancykling för alla oavsett ev. klubb eller annat intresse.
Även kommunen verkar ha snappat upp att det finns intresse att även cykla där http://www.nsd.se/nyheter/lulea/fler-satsningar-pa-ormberget-8696842.aspx

Köpte frstn en Magicshine på XXL när de reade ut dem för ett par veckor sedan.
Resultat:
DSC_0617.jpg

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Blev lite förvånad när jag läste Kuriren idag
> http://www.kuriren.nu/nknyheter/inte-godkant-for-l
> uleas-cykelvagar-7849011.aspx Är de verkligen
> så dåliga så undrar jag hur de ser ut de som
> är bra... Visst, allt går att göra bättre men
> att de skulle vara så dåliga att de får betyget
> underkänt kan inte jag hålla med om de sträckor
> jag cyklat.

Luleå är bra på snöröjning men i övrigt underkända anser jag.
Grushalka åtgärdas en gång per år, inte när det behövs. Lövhalka åtgärdas inte alls. Gropar och ojämnheter finns obegränsat av. Cykelvägar som grävs av asfalteras inte igen direkt. Ingen regelbunden kontroll av gc-vägarna verkar ske och det händer inte alltid någonting efter en felanmälan heller. GC-vägarna är helt enkelt inte tillräckligt högt prioriterade.
Jag tror faktiskt det finns andra städer som är bättre.

Cykelpendla Luleå
Callahan skrev:
> Bullabus skrev:
> -----
> > Eller en inofficiell, onsdagar, blir det bra?
>
>
> Nu på onsdag?

Ja eller varje onsdag? fast börjar vara lite kallt på kvällarna nu...

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Bullabus skrev:
> -----
> > Blev lite förvånad när jag läste Kuriren
> idag
> >
> http://www.kuriren.nu/nknyheter/inte-godkant-for-l
>
> > uleas-cykelvagar-7849011.aspx Är de verkligen
> > så dåliga så undrar jag hur de ser ut de som
> > är bra... Visst, allt går att göra bättre
> men
> > att de skulle vara så dåliga att de får
> betyget
> > underkänt kan inte jag hålla med om de
> sträckor
> > jag cyklat.
>
> Luleå är bra på snöröjning men i övrigt
> underkända anser jag.
> Grushalka åtgärdas en gång per år, inte när
> det behövs. Lövhalka åtgärdas inte alls.
> Gropar och ojämnheter finns obegränsat av.
> Cykelvägar som grävs av asfalteras inte igen
> direkt. Ingen regelbunden kontroll av gc-vägarna
> verkar ske och det händer inte alltid någonting
> efter en felanmälan heller. GC-vägarna är helt
> enkelt inte tillräckligt högt prioriterade.
> Jag tror faktiskt det finns andra städer som är
> bättre.

Jo iofs, kommer själv från kalix...finns knappt cykelvägar där så när man börjar cykla här är det ju rena paradiset.

Cykelpendla Luleå
Lite cykelpendling då, jobbar natt i veckan. Tyckte det var kyligt förra veckan på morgnarna på väg till jobbet som kallast 4 grader, plus alltså. Kollade termometern när jag kom hem i morse då jag tyckte det var lite väl kallt om händerna och i ansiktet...-6... komma 4 dessutom, slut på myspendling alltså. Märks att det blåser nordligt nu, ser ut som någon dragit ur proppen ur Skurholmsfjärden, nästan torrlagt.

Cykelpendla Luleå
Pågår en tävling tom 22/10. Tyvärr har den redan börjat och de borde kanske gjort lite mer pr. på arbetsplatser för den men än är det inte för sent att hoppa på tåget, jag gjorde det idag.
http://www.nenet.se/projekt/kampanj-trafikantveckan-2014/pendla-smartare-med-commute-greener
Här är en del av priserna man kan vinna:

Individuella priser
Nationella
1:a pris - Cykelresepaket, värde ca 10 000 kr.
2:a pris - Vikcykel, (som man kan ta med på bussen/tåget), värde ca 5000 kr
3:e pris - Ljudboksprenumeration (som man kan lyssna på när man pendlar).
Regionala priser
1:a pris – 2 stycken Hövdinghjälmar - airbag för cyklister. Värde ca 2500 kr/styck.
Läs mer om Hövding-hjälmen
2:a - 3:e pris – Set med LED cykellampa bak/fram. Värde ca 300 kr/styck.
4:e -10:e pris - Set med LED cykellampa bak/fram. Värde ca 150 kr/styck. Tio stycken vinnare av dessa kommer att utses.
Alla som anmäler sig under Trafikantveckan/Hållbarhetsveckan samt svarar på en fråga har också chans att vara med i utlottningen och extra priser.

Sedan har Luleå kommun egna priser tydligen men länken dit funkade inte, ska rapportera det.

Cykelpendla Luleå
Cykelpendling i Luleå, hur svårt kan det vara? Tydligen ganska svårt.

Min MTB blev stulen från ett cykelställ på gården i juni och mot alla odds ringde polisen och sa att de hade hittat den. När jag cyklade hem från polishuset igår tänkte jag att det nog ändå är bäst om jag förvarar den inomhus i det låsta cykelförrådet dit det är två låsta dörrar i vägen.

När jag kommer in så ser jag inte längre sambons nya pendlar-åk som hon använder till att ta sig ut till Sunderbyn. Således har "någon" antagligen kunskapen att dyrka lås eller så är det någon i huset som stulit cykeln då brytmärken inte finns på de nya plåtdörrarna.

Cykeln var fast med överkalibrerat lås.

Om någon ramlar över en, för Luleå ganska ovanlig cykel så är ni nära inpå en hemsk cykeltjuv.

ROSE PRO DX CROSS-2000 2014 - Ram 52cm.
Shimano 105 -komponenter.
SHIMANO PD-T780 SPD - pedaler
Blå Fizik styrlinda.

Vid stöldtillfället fanns sadelväska, lampa, pump och låshållare på cykeln.

Bifogar två bilder, den lilla bilden är aktuell årsmodell (2014) och den lite större är årets modell.

2.jpg

canvas.png

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
+2 nordlig (med)vind och regn fredagkväll till jobbet, varför tog jag inte regnkläder? Jo för det regnade inte när jag for hemifrån men efter 1 km.... kallaste pendlingsdagen på länge...

Cykelpendla Luleå
Jo, det har varit kallt och blåsigt i veckan. Ska bli minusgrader inatt så det är nog dags att montera dubbdäcken.

Imorgon kl.09:00 är samling vid Ormbergets övre parkering för de som vill cykla Hertsöstigen tillsammans med mig. 17km stig och ca 12km transport tillbaka. Ta med fika.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Oj det hade vart kul, typiskt att man jobbar natt
> i helgen då :(

Trist, får göra fler gemensamma turer framöver.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Imorgon kl.09:00 är samling vid Ormbergets övre
> parkering för de som vill cykla Hertsöstigen
> tillsammans med mig. 17km stig och ca 12km
> transport tillbaka. Ta med fika.

Och det där såg jag först nu! Nåja, jag körde den förra helgen när det var några grader varmare :)

Cykelpendla Luleå
bjo skrev:
> fina stigar idag.. men halkiga spångar

Fin bild, har missat den. Läste att många cyklister saknar cykelbelysning i Luleå. Många var väl att ta i är min erfarenhet men visst kan vi bli bättre. Dock är det många fotgängare som saknar reflexer även fast de bara går på gc. Var med om en incident för ett par veckor sedan då jag mötte en cyklist och en bil samtidigt i Lulsundet och blev lite bländad och missade fotgängaren... så uppmana de ni känner att alltid använda reflex.
Mötte i morse 2 "cykelproffspendlare" i Lulsundet när jag var på väg hem från jobbet. Riktig belysning varseljacka och bra med reflexer, hoppas vi blir fler i vinter... och så kan vi ju "mc hälsa" som de hårda grabbarna gör...vi mjuka cyklister.

Cykelpendla Luleå
Passerar några övergångsställen på väg till jobbet och ibland när jag cyklar genom stan, har tänkt flera gånger på att bilister är bra på att släppa över cyklister vid dem fast de inte har skyldighet till det. En eloge till bilisterna alltså från mej ivf.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Passerar några övergångsställen på väg till
> jobbet och ibland när jag cyklar genom stan, har
> tänkt flera gånger på att bilister är bra på
> att släppa över cyklister vid dem fast de inte
> har skyldighet till det. En eloge till bilisterna
> alltså från mej ivf.

Håller med om att bilisterna sköter sig rätt bra i Luleå. Dessutom ännu bättre när man kör med en kärra bakom, då har man företräde på de flesta cykelöverfarter.

Däremot är det dåligt med belysningen hos cyklisterna. Många som inte har nån belysning alls.

Cykelpendla Luleå
Blev lite fundersam så jag gallupräknade i morse då jag tidigare i veckan tänkte på att många hade lyse. Sträckan Långabacken från vägen till Svartöstan till Snövägen cyklade jag förbi 2 st med lyse fram och bak (en fotgängare med reflexväst och en hundfotgängare utan reflex). Sedan mötte jag 11 st varav 10 st med lyse och en utan. Samma man utan lyse hade ingen reflex heller men det hade de flesta andra i någon form, förmodligen omedvetet då det var isydda i kläderna på flera. Sedan tycker jag det är fler som cyklar än förra året, kanske beroende på att det är så varmt fortfarande men hoppas att det håller i sej hela vintern, så kul att inte vara ensam.
Sedan fick kommunens cykelplan ig av vänstern http://www.kuriren.nu/nyheter/?clip=7922460
Vem är förresten med och gör kommunens cykelplan? någon cykelorganisation?

Tillbaka
Topp