Cykeltävlingar vs värmesmocka?

steen

Aktiv medlem
Har man någon övre temperaturgräns vad det gäller cykeltävlingar? Detta med tanke på nu när termometern passerar en övre febergränsen och lite till i stora delar av Europa.

/steen

Har Aftonbladet döpt om Ryssvärmen till värmesmocka nu? Kraftigt snöfall blev ju snösmocka i AB härom året. Undrar om rysskylan kommer att döpas om till köldsmocka i vinter?

I övrigt så har jag inget svar på din fråga. Men det står säker i något regelverk på internationella cykelförbundets hemsida.

Var jag själv valde ordet "smocka", lite mer alarmistisk känsla då :-)
Tänkte tanken mest på den annalkande TdF om nu "smockan" övergår i en rejäl käftsmäll.

/steen

I fjol så drogs det ned på de värsta klättersträckorna i Tour Down Under på grund av temperaturer en bit över 40 grader Celsius.

"Extreme weather protocol" gäller väl bara proffstävlingar? Har för mig att Portugal runt (cat. 2) genomfördes i nästan 50 graders värme för ett par år sedan.

På RAAM är det mer regel än undantag att det under inledningen förekommer temperaturer på över 40 grader och ibland runt 45 grader.

Vad var det, för två år sen, på Tour of Dubai (lol) så var det ju så varmt att gummit på däcken började ge efter plus att ryttarna sa ifrån. En av dagarna så stoppade dom demonstrativt och, ja, UCI ryckte mer eller mindre på axlarna...

Bara dricka in i helvete mycket vatten, hela tiden? Har cyklat i Filippinerna manila, och det känns som solen piskar dig med eld-piska på ryggen. Men det går, fast då är det ju inte i tävlings fart heller, fast inte heller nån fis fart, då man minimum bör hålla trafikrytmens hastighet, om man inte vill riskera att bli påkörd bakifrån

Tillbaka
Topp