Cykelvasan 2018

Cykelvasan 2018
Jag hade 38/10-50 i utväxling. Kändes hur bra som helst, hade valt mindre kassett om det gått, 50 kakan är onödig på Vasan. Vinnaren kör Shimano med 38-11 som mest, så det räcker nog också;). Beror på cykelstil. Jag trivs inte med för hög kadens. Körde heldämpat och hade svårt att få bakdäcket tätt i veckan. Tryckte i 2.0 bar bak och 1.85 fram, blå Schwalbemätsre. Väger kring 83 k. Däck: RoRo - TB. Ska du köra tävlingsklass är ju seeding viktig. Tiden du långsamt tar dig genom startfållan räknas.

Cykelvasan 2018
Jag krigar ju på med HT, tycker fortfarande att det går alldeles utmärkt. Nästa år blir det dock tub och ännu lägre tryck än jag vågade köra på igår.

Cykelvasan 2018
Jag var sugen prova helstelt. Tänkte att igår skulle få avgöra om jag skulle överväga stelt i framtiden. Det var jävligt skönt med fullgung. Man kan sitta ner och trycka när det guppar. På 9 mil orkar jag nog inte vara så aktiv som det krävs med helstelt.

Senast ändrad:
Cykelvasan 2018
Det är ju ingen höjdare att vänta 2-4 minuter innan man kör förbi "start" i tävlingsklass, för det är väl en given tid som tidtagningen börjar på?
Ska man seeda upp sig så bör man välja något litet lopp där konkurrensen inte är stenhård... Percykelloppet i hudik var väl ett sånt.

Annars är ju vasan det minst roliga långloppet jag har cyklat iaf :)

Cykelvasan 2018
NickPick sa:
Det är ju ingen höjdare att vänta 2-4 minuter innan man kör förbi "start" i tävlingsklass, för det är väl en given tid som tidtagningen börjar på?
Ska man seeda upp sig så bör man välja något litet lopp där konkurrensen inte är stenhård... Percykelloppet i hudik var väl ett sånt.

Annars är ju vasan det minst roliga långloppet jag har cyklat iaf :)
Tiden grundar sig på vinnaren. Landström vann Vasan 2014 och percykelloppet 2017. Sen vann han stort och självklart hade det gått fortare om någon varit framme och hjälpt honom. Tror det finns lättare lopp att seeda upp sig på, även om det var mkt lättare än långloppscupsloppen. Jag var 27 sek från tävlingsled 1 på Vasan på just Percykelloppet. I fjol tog det 90 sek att komma ur fållan. Strava säger 2.58.57 igår, det är 20 sek för att komma ur jmf officiell tid. Jag kom 06.45 till starten och då stod över halva startled två i kö...

Cykelvasan 2018
Dr_Rydell sa:
Jag kom 06.45 till starten och då stod över halva startled två i kö...
Mycket bättre i år dock att man faktiskt fick köa in till fållan, jämfört med förra året där man kunde lägga cykeln 04:00 om man ville det.
Folk är mindre benägna att stå 4h så då slipper man vara lika tidigt ute?

Cykelvasan 2018
Funderar på att bo i Mora nästa år efter 6 år i Lindvallen. Några spontana tips? Måste vara barnvänligt för en 2-åring.

Cykelvasan 2018
Hur funkar det här med anmälningsförfarandet, seedning och startfållor?

1. Anmäler man sig under en period och sedan lottas platserna ut?
2. Seedning. Jag vill köra motionsklassen på riktiga CV90 och fick en tid på 2017 års Ränneslättsturen på 3h37min. I vilken motionsfålla får jag köra då? Seedningstabellen för CV2017 visar bara fålla 1-4 och sedan 8, 12, 16, 20, 24, 28. Vad hände med fålla 5-7 t.ex? Om vi leker med tanken att seedningstabellen gäller även för CV2018. Vilken motionsfålla får jag köra i?
3. Hur är startfållorna konstruerade? Är det helt enkelt "boxar" numrerade 1-28 efter varandra?

Seedningstabell 2017:
http://www.vasaloppet.se/wp-content/uploads/sites/1/2015/04/seedning-inför-CV90-2017-17.pdf

Cykelvasan 2018
Johan1978 sa:
Hur funkar det här med anmälningsförfarandet, seedning och startfållor?

1. Anmäler man sig under en period och sedan lottas platserna ut?
2. Seedning. Jag vill köra motionsklassen på riktiga CV90 och fick en tid på 2017 års Ränneslättsturen på 3h37min. I vilken motionsfålla får jag köra då? Seedningstabellen för CV2017 visar bara fålla 1-4 och sedan 8, 12, 16, 20, 24, 28. Vad hände med fålla 5-7 t.ex? Om vi leker med tanken att seedningstabellen gäller även för CV2018. Vilken motionsfålla får jag köra i?
3. Hur är startfållorna konstruerade? Är det helt enkelt "boxar" numrerade 1-28 efter varandra?

Seedningstabell 2017:
http://www.vasaloppet.se/wp-content/uploads/sites/1/2015/04/seedning-inför-CV90-2017-17.pdf

Det är bara fålla 1-3 (tävling) och de angivna från 8 och uppåt som går att seeda sig till genom seedningslopp.

Cykelvasan 2018
Hur svårt är det att få boende i närheten?
Jag börjar bli riktigt sugen att köra eftersom ett flertal bekanta kör och jag vill visa dem vad jag kan göra i ett lopp som många känner till.
Tyvärr är jag inte typen som planerar långt i förväg och då kanske det skiter sig med boende?

Cykelvasan 2018
Hur räknas seedning på Vasan 2018?
8% av vinnartiden på Vasan el topp 100 direkt till led 1?

I LL är d ju 8% - 15% -25% som gäller men på själva Vasan?

Cykelvasan 2018
Har aldrig cyklat detta lopp men kommer anmäla mig till nästa år. Är det värt att köra tävlingsdagen istället för öppet spår dagen innan?

Cykelvasan 2018
fetman sa:

Det seedas från cykelvasan på placering enligt nedan (herrar):
led 1: placering 1-100
led 2: placering 101-300
led 3: placering 301-475
led 4: placering 476-600

Jag ska kanske tillägg att det är placering i tävlingsklass som avses. Det innebär med årets resultat att tiderna för led1 - led4 nästa år blir:
led 1: 2:51:54
led 2: 3:01:36
led 3: 3:07:54
led 4: 3:14:04

Senast ändrad:
Cykelvasan 2018
felldin sa:
fetman sa:

Jag ska kanske tillägg att det är placering i tävlingsklass som avses. Det innebär med årets resultat att tiderna för led1 - led4 nästa år blir:
Kan man seeda sej till en plats i led 4 om man har en tid på 3.12 från årets Vasa från led 5?

Cykelvasan 2018
Ted_B sa:
Jag börjar bli riktigt sugen att köra eftersom ett flertal bekanta kör och jag vill visa dem vad jag kan göra i ett lopp som många känner till.
Tyvärr är jag inte typen som planerar långt i förväg och då kanske det skiter sig med boende?
Frågan är väl hur kinkig man är... jag bokade boende på typ tisdagen, cyklade på lördagen. Bodde dock nere i Vansbrotrakten, ganska exakt en timme från Mora men det var det som fanns att uppbringa för vettig peng så sent.

Senast ändrad:
Cykelvasan 2018
Ted_B sa:
vi bodde (husvagn) i Orsa i år, det är ca 20 min till Mora och det fanns gott om plats.

Cykelvasan 2018
Smått strulig anmälan nu i morse eller??

Jag missade fönstret för lojala åkare tidigare i veckan och satt redo nu.
Men direkt när jag försökte logga in säger sidan "javascript måste tillåtas", trots att jag inte har nåt strul med javascript... Försöker logga in parallellt på padda och en annan dator, men kommer inte vidare där alls.
Till slut, 0920 kommer jag in och kan anmäla mig.. Suck.. bidde nervöst där en stund.

Cykelvasan 2018
Hade oxå problem att logga in och funkade det så var det strul med att anmäla sig. Men nu är det fixat iaf och träningen kan börja....

Cykelvasan 2018
Det var ett litet helvete att anmäla sig i morse ja. Fick prova på tre olika apparater innan jag fick javaskiten att funka. Typiskt vasan att hitta på massa dumheter. Anmäld hursomhelat nu. Kunde dock inte välja tävlingsklass. Antar dom vill se en seedning innan?

Cykelvasan 2018
felldin sa:
fetman sa:

Jag kom i mål på plats 600 med tiden 3:14:04 men ser nu att dom korrigerat min placering till 603... Fan ?

Cykelvasan 2018
Synd att dom flyttat 30 & 45 km till söndag för oss som kör familjeracet.
Lite segt att gå upp kl5 för att köra 30 km med döttrarna när man kört 90 km dagen innan.

Cykelvasan 2018
Mattis sa:
Synd att dom flyttat 30 & 45 km till söndag för oss som kör familjeracet.
Lite segt att gå upp kl5 för att köra 30 km med döttrarna när man kört 90 km dagen innan.
Håller med, sitter i samma sits. Sen antagligen hem söndag em dessutom om jobb måndag. Funkade bra i år med uppvärmning 30 på fredagen och sen 90 på lördagen. Kan alla fira på lördagskvällen oxå.

Cykelvasan 2018
Räknas inte tävlingarna i långloppscupen som seedinglopp för Cykelvasan?
Kollar man på hemsidan under seedinglopp så finns ingen av dom loppen med iaf, kan det vara så att dom inte skrivs ut för att alla är det??

Cykelvasan 2018
xzbatt sa:
Räknas inte tävlingarna i långloppscupen som seedinglopp för Cykelvasan?
Kollar man på hemsidan under seedinglopp så finns ingen av dom loppen med iaf, kan det vara så att dom inte skrivs ut för att alla är det??

Märkligt nog ligger CV-delen av sidan nere just nu, men alla LLC-lopp har varit seedning förut, tillsammans med en hel drös andra lopp, som ex. Lidingöloppet, Fjällturen. MTB Adventure, etc etc etc. Ser inte att det skulle ha ändrats.

Tillbaka
Topp