Cykelvasan 2018

Cykelvasan 2018
julgus sa:
Nu ser det mer el mindre perfekt ut, 6.5 mm på fredagen och runt 20 grader mitt på dan på lördagen. Fredagens regn gör banan fast o fin o mindre dammig.. sandpartierna kommer att bli snabba o fina. Ser bra ut. Min Thunder Burt får sitta kvar. 2.7 bar fö. FS, Scott 920. (heldämpat är nästan fusk, även på CV..)

Jag antar att du kollar prognosen för Mora, sälen bjuder på mer regn.
Tips är att köra 1,4-1,8bar tryck i däcken istället då 2,7 är alldeles för mycket.

Cykelvasan 2018
Var o en är salig på sitt. CV är ett grusvägsrally o med fs så fungerar det alldeles utmärkt med 2.7. Har kört på denna setup flera år.
xzbatt sa:
julgus sa:
Nu ser det mer el mindre perfekt ut, 6.5 mm på fredagen och runt 20 grader mitt på dan på lördagen. Fredagens regn gör banan fast o fin o mindre dammig.. sandpartierna kommer att bli snabba o fina. Ser bra ut. Min Thunder Burt får sitta kvar. 2.7 bar fö. FS, Scott 920. (heldämpat är nästan fusk, även på CV..)

Jag antar att du kollar prognosen för Mora, sälen bjuder på mer regn.
Tips är att köra 1,4-1,8bar tryck i däcken istället då 2,7 är alldeles för mycket.

Cykelvasan 2018
Hehe, den eviga frågan om däcktryck... ?

Kör det som passar bra. Jag kör 1,5 tubeless och har bra kurvgrepp, jag tycker däcken studsar för mycket över små ojämnheter om jag har för högt tryck, och då blir fästet sämre.

Cykelvasan 2018
manslennstrand sa:
Hehe, den eviga frågan om däcktryck... ?

Kör det som passar bra. Jag kör 1,5 tubeless och har bra kurvgrepp, jag tycker däcken studsar för mycket över små ojämnheter om jag har för högt tryck, och då blir fästet sämre.

Låter som du tänker som många andra. 2,7 har jag nog ens aldrig haft i en mtb för övrigt. På CX däremot :)

Cykelvasan 2018
Tror inte jag ”vågar” gå lägre än 1.8 på Vasan. Kör slanglöst o väger 62. Med vågar tänker jag på rullmotståndet. Om inte annat så känns det snabbare med något högre tryck.
Lyckades kräla mig in i led 2 i år
Kommer köra vittoria peyote 2.25

Senast ändrad:
Cykelvasan 2018
Går upp lite i tryck mot normalt, det blir således följande
Fram: Racing Ralph snakeskin 2,25, 1,3 bar.
Bak: Thunder Burt snakeskin 2,25, 1,4 bar.
Detta för 74kg cyklist på en Scott Spark RC

Cykelvasan 2018
Bajker sa:
JockeS sa:
Maxxis Ikon 27,5"
1.8 bar
Cyklistvikt: 78kg
Har du kört grus innan på ikon? Läst på flera ställen att just grus rullar dom trögt. Aldrig provat själv
Tycker mina Ikon 2.2 rullar trögt på grus. Måste upp på 1.7 bar fram och 1.9 bar bak för att det ska rulla på hyfsat. Väger 90 kg. Har gjort många "provrull" på olika grusvägar. På hårdpackad jord med lite rötter så rullar dem riktigt bra med ca 1.4 bar.

Cykelvasan 2018
TS975 sa:
Bajker sa:
JockeS sa:
Maxxis Ikon 27,5"
1.8 bar
Har du kört grus innan på ikon? Läst på flera ställen att just grus rullar dom trögt. Aldrig provat själv
Tycker mina Ikon 2.2 rullar trögt på grus. Måste upp på 1.7 bar fram och 1.9 bar bak för att det ska rulla på hyfsat. Väger 90 kg. Har gjort många "provrull" på olika grusvägar. På hårdpackad jord med lite rötter så rullar dem riktigt bra med ca 1.4 bar.

Det är intressant det där med ikonen. Men jag undrar jag. Vad gör dem långsamma på grus mot tex RaRa? Och grusvägar kan ju se så olika ut

Cykelvasan 2018
Ja, jäklar vad det drar i. Jag körde en vända upp till Smågan för någon timme sedan och det blåste hårt längs med sjön, så typ SO.

Förhoppningsvis vrider det mer åt SV eller S så vi inte får extra tungt i motvinden. Däremot var det torrt och fint bortsett från lite vattenpölar här och var.

Cykelvasan 2018
Regnade kraftigt hela morgonen i Sälen fram till 10.10 då jag startade, då slutade det regna helt tvärt, helt sjukt då dom hade lovat regn hela dagen men istället blev det uppehåll istället resten av dagen. Solen dök upp efter middag och det var typ vindstilla fram tills 14.00-14.30-tiden då det började blåsa rätt så rejält och i Mora var det typ full storm nere vid målgång. Första halvan av loppet var det lerigt som satan och man jävligt skitig samt cykel som blev helt ingrodd med lera.

Cykelvasan 2018
tank77 sa:
Regnade kraftigt hela morgonen i Sälen fram till 10.10 då jag startade, då slutade det regna helt tvärt, helt sjukt då dom hade lovat regn hela dagen men istället blev det uppehåll istället resten av dagen. Solen dök upp efter middag och det var typ vindstilla fram tills 14.00-14.30-tiden då det började blåsa rätt så rejält och i Mora var det typ full storm nere vid målgång. Första halvan av loppet var det lerigt som satan och man jävligt skitig samt cykel som blev helt ingrodd med lera.

Startade kl 11 och slapp det mesta regnet men var rejält blött och lerigt på sina håll. På ett ställe var det rena november kåsan. Stod i Högberg en bra stund för att fixa framväxeln och då blåste service tältet sönder så det var bra blåsigt sista biten till mål. Ni som kör imon får nog perfekta förhållande.

Cykelvasan 2018
De fyra första startgrupperna är väl tävling läste jag i nån annan tråd, sedan är det motion även om det säkert finns de som tror att de "tävlar" där också.
Statstelevisionen sänder ett sammandrag imorgon kl 18.15, tyckte jag mig se.

Cykelvasan 2018
JockeS sa:
Bajker sa:
JockeS sa:
Maxxis Ikon 27,5"
1.8 bar
Rullade förbi varenda jäkel idag iaf så fort gick det.
Ikon upplever jag som ett snabbrullat däck.
Har kört Thunderburt inna och märker inte större skillnad

Ok bra att höra. Såg också att flera i led 1 körde ikon. Så långsamma är dom nog inte på grus

Cykelvasan 2018
Startade 9.30 på fredagen i lätt regn och +12. Grusvägen upp till Smågan var rent för jä-lig. Rena lervällingen som satte igen precis allt. Gick åt 3 muggar vatten vid kontrollen för att få nån hyfs på bromsskivor, kassett och bakväxel. Efter mycket knaster, knak och rassel så blev cykeln riktigt avspolad i Mångsbodarna. Ny olja på kedjan, sen var allt till belåtenhet resten av dagen. Tog det i mitt tempo och hade trevligt på vägen ner till Mora.

/steen

Cykelvasan 2018
https://www.dt.se/artikel/dalarna/mora/missade-starten-cyklade-fel-och-var-pa-vag-mot-norge

"Cykelvasan är bra skyltad för cyklister, men vägen till startplatserna har en annan skyltning. Mikael Tötterman som skulle cykla till starten trampade rejält förbi startplatsen i Oxberg.
– Jag var på väg mot Norge, skrattade Mikael efter sin fadäs

Cykelvasan 45 skulle Mikael Tötterman från Nacka, trampa och tyckte att det var en bra idé att cykla till starten från Mora som uppvärmning.

– Jag var optimistisk och tänkte cykla till startet i Oxberg och gjorde det, men cyklade fel och åkte vilse, skrattar Mikael, som interjuvades av Vasaloppet-TV.

– Vid Hökberg var det skyltat mot Oxberg och då hamnade jag på riksväg 70, så jag var på väg mot Norge.

Efter att ha insett att han var på fel väg, vände Mikael och fann nu startplatsen i Oxberg där starten var stängd.

– De höll på att plocka ner datorer och allt, men jag fick cykla utan tid. Fast jag fick både blåbärssoppa och bullar vid kontrollerna som jag passerade.

Med 40 åkare bakom sig rullade Mikael i mål, utan officiellt resultat, men med vad han uppskattade ungefär sju mils extra cyklande.

– Så nästa år kanske det får bli hela sträckan.– Men från och med nu ska jag inte missa starten, det lovar jag, säger Mikael Tötterman."

Tillbaka
Topp